۱۰تیر۱۴۰۰
آینهیی برابر همهی فرهنگها
«رهرو منزل عشقیم و ز سر حد عدم
تا به اقلیم وجود این همه راه آمدهایم»
(حافظ)
قسمت دوم
آزادی، دلدادهترین و دلتنگترین عشقِ مهجور آدمیست.
آزادی همچون شمع فروزان خورشید، قرون تا قرون گرداگرد حیات و جهان ما در سیر آوارگی خویش است.
آزادی، محبوب گمشدهی جهان ما و مشتاقترین كلمه برای رسیدن به جایگاه حرمت شایستهاش و درك حقیقی خویش است.
آزادی، ضرورت پاسخ ما انسانها به هدف از خلقت و آفرینشمان و مسؤلیتشناسی اجتماعی در قبال آن است.
اکنون به عصری پای نهاده و رسیدهایم و در آن صیرورت و سیر میكنیم كه به یمن دستاوردهای تكنولوژیك و ارتباطات، همهچیز از آزادی و با آزادی مفهوم و معنا مییابد. پس ما باید آن را درك كنیم و چون هوا و خون، به رگان اندیشهمان راهش دهیم.
با تكیه بر تعریفها و تعبیرهایی كه از فرهنگ در آغاز مقاله آورده شد، تا آزادی تبدیل به یك فرهنگ اندیشندگی و نگرش و رفتار در ساختار حیات فردی و اجتماعی ما و نیز به یک عشق آرمانی بالغ نشود، هنوز كه هنوز است باید اتمسفر جهل، خرافات، استبداد، استثمار و رودخانههای خون، كرانههای زمین را احاطه كنند.
با این تعاریف، شناساییها و معرفیها اکنون پرسش این است که موانع «فرهنگ آزادی» چیستاند؟
موانع فرهنگ آزادی
یافتن و فهم موانع فرهنگ آزادی، میتواند پاسخ به راهحل آن نیز باشد. موانع فرهنگ آزادی در لابهلای زندگی خانوادگی، حیات اجتماعی و نوع و کیفیت رابطة ما با پیرامونمان و با حکومتها نهفته است؛ چرا که این موانع از همین جاها نشو و نما یافته و تبدیل به نوعی تفکر، نگرش، شخصیت و کردار شدهاند.
موانع رسیدن به فرهنگ آزادی یا تبدیل شدن آزادی به یک فرهنگ فردی و اجتماعی، جدای از سیر تاریخ زندگی انسان و شکلگیری انواع فرهنگها در این سیر نیست. منظور این است که باید روند شکلگیری موانع فرهنگ آزادی را در شناخت عوامل بازدارندة آن جستوجو نمود.
برای آنکه این عوامل را در نظم و قاعدهیی بگنجانیم تا بتوانیم بشناسیم و تبیین کنیم، باید روند شکلگیری موانع فرهنگ آزادی را در هر یک از آنها و سپس در پیوندشان با یکدیگر بشناسیم. این روند را اگر بخواهیم بهترتیب و به میزان اثرگذاریشان نام برده و بررسی کنیم، شامل این موارد هستند:
ــ نوع حکومت
ــ کیفیت آموزش و چگونگی فرهنگ مسلط بر خانه و خانواده
ــ فاصلة طبقاتی
ــ سطح آگاهی فردی و عمومی نسبت به منشور بینالملل حقوق بشر (خاص دنیای پس از نیمة دوم قرن بیستم)
ــ ناآگاهی تاریخی
ادامه دارد...
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------
---------------------------------------------
----------------------------------------------------
---------------------------------------------
---------------------------------------------
----------------------------------------------------