آشنایی با شورای ملی مقاومت - فصل پنجم

۱۳تیر۱۴۰۰

آزادی

سندPDF

فهرست فصل پنجم

فصل پنجم -  آزادی

آزادی و دمکراسی در دیدگاه شورای ملی مقاومت

پاسخ به چند سؤال در باره‌ی آزادی

سؤال اول -  حد و مرز آزادی چیست

سؤال دوم – دموکراسی در مناسبات داخلی شورا و به هنگام تصمیم‌گیری

سؤال سوم – دموکراسی در رابطه با مردم

رأی و انتخاب، ملاک ارزشی شورا

در رابطه با مسائل جامعه

گامی عمیق‌تر در مبحث آزادی‌ها

رابطه‌ی دولت موقت با دین و مذهب

طرح شورای ملی مقاومت در باره‌ی «رابطه دولت موقت جمهوری دمکراتیک اسلامی ایران با دین و مذهب»

آزادی‌ها و حقوق زنان

طرح شورای ملی مقاومت در باره‌ی آزادی‌ها و حقوق زنان

طرح شورای ملی مقاومت برای خودمختاری کردستان ایران

بگذار گلها بشکفند

آزادی و دموكراسی در دیدگاه شورای ملی مقاومت

دولت موقت جمهوری دموكراتیك اسلامی ایران برای تحقق شعار اصلی شورای ملی مقاومت یعنی «آزادی» تضمین موارد زیرین را با ایجاد امكانات اقتصادی ـ اجتماعی لازم در رأس برنامه‌های خود قرار داده است:

الف ـ آزادی كامل عقیده و بیان و منع هرگونه سانسور و تفتیش عقاید.

ب ـ آزادی كامل مطبوعات، احزاب، اجتماعات،‌جمعیتهای سیاسی و نیز اتحادیه‌ها و انجمنها و شوراها و سندیكاهای مختلف به‌استثنای احزاب و دستجات ضدانقلابی وفادار به شاه و خمینی. این آزادی تا مرز قیام مسلحانه علیه نظام مشروع و قانونی كشور هیچ محدودیت اصولی ندارد.

ج ـ پذیرش حق انتقاد در كلیه‌ی سطوح و مسئولیتهای كشوری و لشكری و غیره.

د ـ انحلال دادگاههای نظامی و فوق‌العاده (چه از نوع بیدادگاههای شاه و چه از نوع محاكم ضدانقلابی خمینی) و رسیدگی به جرائم سیاسی مختلف در محاكم عادی با حضور هیأت منصفه و برخورداری متهم از هرگونه حق دفاع،‌انتخاب وكیل و دادرسی مجدد.

هـ ـ منع هرگونه شكنجه تحت هر عنوان.

و ـ امنیت قضایی و شغلی تمام آحاد مردم و انحلال كمیته‌ها و پاسداران دیكتاتوری خمینی.

(ماده  ۲برنامه دولت موقت)

 پاسخ به چند سؤال درباره‌ی آزادی

سؤال اول: حد و مرز آزادی چیست؟

 پاسخ شورای ملی مقاومت را مسئول  شورا توضیح می‌دهد:

  مسئول شورا: آزادی هیچ قید و بند و شرط و شروطی ندارد و تا مرز قیام مسلحانه علیه نظام مشروع و قانونی كشور امتداد پیدا می‌كند.

بند ب ـ ماده‌ی۲  برنامه دولت موقت:

« آزادی كامل مطبوعات، احزاب، اجتماعات، جمعیتهای سیاسی و نیز اتحادیه‌ها و انجمنها و شوراها و سندیكاهای مختلف به‌استثنای احزاب و دستجات ضدانقلابی وفادار به شاه و خمینی، این آزادی تا مرز قیام مسلحانه علیه نظام مشروع و قانونی كشور هیچ محدودیتی اصولی ندارد».

مسئول شورا :برای اولین‌بار در تاریخ ایران حرف سر این است كه «آزادی هیچ محدویت اصولی» ندارد...   هم‌چنان‌كه می‌بینید غیر از طرفداران دیكتاتوریهای شاه و خمینی كه آزمایش شده هستند و از نظر مردم ایران مردودیتشان اعلام شده، در مورد بقیه، این آزادی تا مرز قیام مسلحانه علیه نظام مشروع و قانونی كشور ادامه دارد.

 شكوفایی اقتصادی بدون آزادی امكان‌پذیر نیست

مسئول شورا می‌گوید: آزادی نه یك تفنن بلكه ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای كشور است. آزادی هم‌چنین ضامن و لازمه‌ی پیشرفتهای اجتماعی است.شورای ملی مقاومت معتقد است كه: نه فقط در مسایل سیاسی، اجتماعی و فردی بلكه حتی برای به حركت درآوردن چرخهای تولید و شكوفاكردن اقتصاد كشور و برای بازسازی ویرانیهای عظیم باقیمانده از رژیم خمینی باز هم نیاز به آزادی و دموكراسی است.

سؤال دوم: دموكراسی در مناسبات داخلی شورا و به هنگام تصمیم‌گیری

 در این مورد اساسنامه شورا  پاسخگوست:

 «هر شخصیت یا جریان سیاسی كه به عضویت شورا پذیرفته می‌شود دارای یك رأی است» (ماده‌ی ۳ اساسنامه  شورا).

 «تصمیمات شورا با اكثریت دو‌سوم آرای مجموع اعضای حاضر و عدم مخالفت سازمانهای عضو اتخاذ می‌گردد».(ماده‌ی۴ اساسنامه‌ی شورا)  

بدین‌ترتیب، عضو شورا، چه یك فرد تنها باشد و چه یك سازمان بزرگ مثل سازمان مجاهدین، هیچ فرقی نمی‌كند چون هر دو فقط یك رأی دارند. اما برای این‌كه حقوقی ازسازمانهای عضو نیز ضایع نشود در ماده‌ی۴ اساسنامه، تصمیم‌گیری مشروط به عدم مخالفت سازمانهای عضو  شده است.

در حقیقت یكی از ملاكهای مهم برای سنجش میزان اعتقاد یك نیرو به دموكراسی، همانا مناسبات داخلی آن نیروست.‌شورای ملی مقاومت با به‌وجودآوردن مكانیسم «هر عضو یك رأی»، مسأله‌ی دموكراسی را در داخل شورا  تضمین كرده است. تجربه‌ی ۱۳ساله‌ی دموكراسی در شورای ملی مقاومت و سنتها و روالهای جاری‌شده، برگ زرین تاریخ معاصر ایران  است.

سؤال سوم: دموكراسی در رابطه با مردم

در این مورد، برنامه‌ی دولت موقت یك پاسخ فوری دارد: برگزاری انتخابات آزاد،‌تشكیل مجلس مؤسسان و كنار رفتن  دولت موقت ظرف ۶ماه .

نصّ برنامه‌ی دولت موقت ـ فصل اول:  

ماده‌ی الحاقی ب: «"مجلس مؤسسان و قانونگذاری ملی" حداكثر تا ۶ماه پس از سرنگونی رژیم خمینی و استقرار دولت موقت از طریق انتخابات آزاد،  با رأی عمومی، مستقیم، مساوی و مخفی تشكیل خواهد شد».

ماده‌ی الحاقی ج: «بلافاصله پس از اعلام آمادگی مجلس، نخست‌وزیر دولت موقت جمهوری دموكراتیك اسلامی ایران استعفای خود را به این مجلس تقدیم خواهد نمود».

برای كسی كه   دستی در آتش داشته باشد،كاملاً قابل فهم است كه در نظرگرفتن فرصت و مهلت ۶ ماه‌ه برای  دولت نوپای یك مقاومت خونبار كه پس از سالها رزم و رنج و خون و شكنجه و اعدام و پس از سرنگون‌كردن دیكتاتوری مهیب خمینی در یك سرزمین ویران‌شده با صدها زخم و درد و كمبود روی كار آمده فی‌الواقع فرصتی بسیار اندك است و پذیرش  این قرارداد و التزام به ۶ماه  تنها از عهده‌ی كسی برمی‌آید كه از عشق  به دموكراسی و ماكزیمم ارج‌گذاری به  رأی و انتخاب و حاكمیت مردم انگیزه بگیرد.

در  این رابطه  خبرنگاران مطبوعات كراراً  از مسئول شورا سؤالاتی كرده‌اند، سؤالاتی از این قبیل:  آیا مهلت ۶ماهه برای انجام وظایف  دولت موقت آن هم در چنان شرایطی كافی است؟  اگر  بعد از ۶ ماه مردم به شما رأی ندهند چه می‌كنید؟ و و .... متقابلاً  مسئول شورا پاسخ می‌دهد:

اولاً - ای كاش می‌شد از ۶ماه هم كمتر یعنی درعرض ۳ ـ۲ماه وظایف دوران انتقال را انجام می‌دادیم و بقیه را به آرای مردم واگذار می‌كردیم. و باز تا آن‌جا كه به ما مربوط می‌شود ای كاش امكان داشت در همین دوران كنونی و قبل از سرنگونی رژیم می‌توانستیم نظرسنجی كرده و به آرای مردم مراجعه كنیم كه در این‌صورت نیاز به دولت ۶ماهه هم نبود. اما می‌دانید كه چنین چیزی امكان‌پذیر نیست و در دوران مقاومت، مشروعیت تنها ناشی از مقاومت و مبارزه است وشورا و دولت موقت هم مشروعیت خود را تماماً از مقاومت خونبار و خونبهای ۱۰۰هزار شهید و صدها هزار شكنجه شده  می‌گیرد.

ثانیاً -  كار اصلی دولت موقت پس از سرنگونی رژیم، یك چیز بیشتر نیست؛ برگزاری انتخابات آزاد به‌منظور تشكیل  مجلس مؤسسان.پس از تشكیل مجلس مؤسسان و اعلام آمادگی این مجلس، دیگر نه دولت موقت و نه شورای ملی مقاومت كاره‌یی نیستند واستعفا خواهند داد.

پاسخ مسئول شورای ملی مقاومت در رابطه با رأی و انتخاب مردم نیز همواره مشخص است:  ما صادقانه به رأی و انتخاب مردم هرچه كه باشد تن می‌دهیم.

رأی و انتخاب، ملاك ارزشی شورا  در رابطه با مسایل جامعه

شورای ملی مقاومت و دولت موقت به‌طور عام رأی و انتخاب مردم را به‌عنوان ملاك و شاخص ارزش‌‌گذاری ارج می‌گذارند.

بند ۴ ـ  فصل ۳ مواد برنامه دولت موقت 

«اصل حاكمیت مردم ایجاب می‌كند كه آرای عمومی كاملاً محترم شمرده شده و تنها مجرای مشروعیت سیاسی تلقی شود... به این ترتیب دولت موقت جمهوری دموكراتیك  اسلامی ایران بااعلام تساوی حقوق سیاسی و اجتماعی همه‌ی آحاد ملت، همه‌ی امتیازات جنسی و قومی و عقیدتی را ملغی می‌شناسد و انتخاب و رأی عمومی را تنها مجرای مشروعیت مقامهای انتخابی تلقی می‌كند...».

گامی عمیق‌تر در مبحث آزادیها

پاسخ شورای ملی مقاومت به سؤالات این فصل، حیطه‌های مختلف آزادی را در بر می‌گرفت.  شاید اگر  موضوع  بحث ما جامعه‌یی بود كه در آن نهادها، سنتها و یا ساختارهای  دموكراتیك از گذشته وجود می‌داشت و یك چندی دستخوش تندباد دیكتاتوری شده بود، مبحث آزادیها تا  همین‌جا نیز پاسخگو بود. ‌چرا كه با سرنگونی رژیم و استقرار حاكمیت دموكراتیك و مردمی، مجدداً امكان شكوفایی نهادهای گذشته  و سنتهای دموكراتیك فراهم می‌شد. اما صحبت از كشوری است كه مبارزات ضداستبدادی و انقلابهای ملی و دموكراتیك آن از انقلاب مشروطه تا نهضت ملی به رهبری دكتر مصدق و سرانجام انقلاب ضدسلطنتی، همه و همه قبل از این‌كه بتوانند نهادهای اجتماعی و دموكراتیك یا حتی سیاسی پایدار خود را به‌وجود آورند مورد خیانت قرار گرفته ربوده شده و یا از مسیر خود منحرف گشته‌اند و مجاهدان و آزادی‌ستانانش  خلع‌سلاح شده یا به تبعید و دار و تازیانه برده شده‌اند. آن‌چه در این جامعه باقی مانده  سایه‌ی سنگین نیم قرن دیكتاتوری شاهی و تا كنون ۱۵سال دیكتاتوری مذهبی بوده كه هر نهال نوپای آزادی را در ریشه خشكانده است. در این میان  دیكتاتوری ارتجاعی آخوندی  فقط به سربریدن آزادیها اكتفا نكرده بلكه استبداد مذهبی آن‌هم از نوع ولایت فقیه خمینی را تا اعماق جامعه گسیل داشته، خانه،  مدرسه و شهر و روستا را در برگرفته، نهادهای ارتجاعی خود را در این‌جا و آن‌جا مستقر كرده و ستم و سركوب و تبعیض را به قانون و سیستم جاری تبدیل ساخته است. رژیم خمینی سپس در یك نسل‌كشی بی‌نظیر، سرمایه‌های انقلاب ضدسلطنتی را  كه بهار آزادی را دیده و با خواستهای دموكراتیك آن آشنا شده بودند، یا از دم تیغ  گذرانده و یا در تنور جنگ ضدمیهنیش نیست و نابود كرده است. خمینی حتی از كوچكترین مسأله‌ی  فردی و شخصی مردم نیز چشم‌پوشی نكرده  و حرمت انسانی را در سوك خانه‌ها نیز پایمال كرده است. وقتی فقط یك  هفته پس از انقلاب ضدسلطنتی و آغاز حاكمیت خمینی، آقای مسعود رجوی در دانشگاه تهران،‌ اولین هشدار جدی خود را به دولت خمینی‌‌داد، نگرانی بر سر «آزادی»  و هشدار در مورد «تهدیدات آزادی» بود كه اندك‌اندك از خود علائمی نشان می‌دادند.البته در  آن روزها كه چهره‌ی خمینی در اوج بود برای عده‌یی موضعگیری قاطع   آقای مسعود رجوی در برابر امام! خمینی خوشایند نبود و لذا   چندی نیز از  مجاهدین دور شده و فاصله گرفتند.

كمی بعد (سال ۱۳۵۹) نیز وقتی آقای مسعود رجوی  سلسله مصاحبه‌هایی  حول مسأله‌ی آزادی  انجام می‌داد، مدعیانی كه در خط سازش با ارتجاع حاكم بودند  بحث آزادی را بحث فرعی و انحرافی قلمداد می‌كردند اما او همواره تأكید می‌كرد كه قبل از بحث آزادی هیچ بحث دیگری ندارد. مگر خمینی از  همان هفته‌های نخست،  گله‌های موتورسوار را با شعار «یا روسری یا توسری» به خیابانها نفرستاد؟ و مگر چماقدارانش از همان آغاز به قفل‌كردن فضای جامعه نپرداختند؟!

و اما اكنون شورای ملی مقاومت به مثابه ادامه و تكامل  تاریخی انقلاب مشروطیت و نهضت ملی دكتر مصدق بر آنست تا ریشه‌های ارتجاع و ستم و استبداد خمینی را بركند و آزادی را در تمامی پهنه‌های آن  محقق و  استوار  سازد.

یكی از  این پهنه‌ها كه مورد سركوب و دست‌اندازی خمینی قرار گرفته، عرصه‌ی عقیده و اندیشه است. خمینی با دستاویز و حربه‌ی دین و ولایت فقیه به  سركوب اندیشه‌ پرداخته، تفتیش عقیده ، تبعیض و سركوب اقلیتهای مذهبی را به سنت رایج خود تبدیل كرده است. در این‌جا پاسخ شورای ملی مقاومت به مسأله‌ی آزادی، طرح «جدایی دین از دولت» است كه در ادامه این بحث  به آن خواهیم پرداخت. 

عرصه‌ی دیگر، آزادی و حقوق انسانی زنان است كه رژیم خمینی آن‌را به‌شدّت پایمال كرده است. سركوب زنان به مثابه شاخص ارتجاع، بارزترین وجه  سركوب رژیم خمینی را تشكیل می‌دهد. طرح «آزادیها و حقوق زنان» پاسخ شورای ملی مقاومت به مسأله‌ی آزادی در بحث زنان است. هم‌چنین بایستی از سركوب اقلیتهای قومی در رژیمهای دیكتاتوری شاه و خمینی نام ببریم. برنامه‌ی شورای ملی مقاومت به این مسأله نیز پاسخ داده و مشخصاً  طرح خودمختاری كردستان ایران را برای رفع ستم ملی از این سامان  تصویب نموده است.

رابطه‌ی دولت موقت بادین و مذهب

* هیچ‌كس به دلیل اعتقاد یا عدم اعتقاد به یك دین یا مذهب نبایستی از انتخاب‌كردن و انتخاب‌شدن و تصدی بالاترین مقام كشور ممنوع شود.

* هیچ دین  و مذهبی به هیچ عنوان دارای حق و امتیاز ویژه‌‌یی نسبت به سایر ادیان نیست.

* مقررات قصاص، حدود، تعزیرات و دیات رژیم خمینی و دادگاهها و دادسراهای گوناگونش ملغی است.

 در راستای سركوب و تبعیض در مورد عقیده و دین ومذهب، خمینی چهار نعل تاخته است و این دلیل  بسیار روشنی دارد چرا كه «ولایت فقیه» خمینی در جوهر خود هیچ معنایی جز استبداد مذهبی، تبعیض وتفتیش عقاید ندارد. به همین جهت دولت موقت می‌بایستی به‌سرعت چارچوب  رابطه‌ی خود (دولت)  با دین ومذهب را  مشخص می‌كرد و پاسخ خود را به مسأله‌ی «آزادی» می‌داد.

طرح شورای ملی مقاومت درباره‌ی «رابطه‌ی دولت موقت

 جمهوری دموكراتیك اسلامی ایران با دین  ومذهب».

۲۱آبان ۱۳۶۴ 

بااعتقاد به حاكمیت ملی، كه از طریق اعمال اراده‌ی آزاد شهروندان تحقق می‌یابد، و عزم راسخ در براندازی رژیم خمینی، كه بر استبداد دینی و ارتجاع مذهبی استوار است،

با اعتقاد به آرای عمومی به عنوان اساس مشروعیت نظام آینده‌ی كشور،

با تأكید بر «تساوی حقوق سیاسی و اجتماعی همه‌ی آحاد ملت» و ملغی‌شناختن «همه‌ی امتیازات جنسی و قومی و عقیدتی»(۱) و برابری همه‌ی شهروندان در مقابل قانون، صرفنظر از اعتقاداتشان،

با تأكید برتضمین «حقوق فردی و اجتماعی مردم مصرّح در اعلامیه‌ی جهانی حقوق‌بشر»، (۲) از جمله حق آزادی ادیان و مذاهب و منع هرگونه تفتیش عقیده كه لازمه‌ی حفظ شئون و حیثیات انسانی است،

با تصریح براین نكته كه ضمن احترام به همه‌ی ادیان  ومذاهب، هیچ دین و مذهبی را، به هیچ‌ عنوان، دارای حق و امتیاز ویژه‌یی نمی‌شناسد و تبعیض در میان پیروان ادیان و مذاهب گوناگون را مردود می‌شمارد؛

رابطه‌ی دولت موقت جمهوری دموكراتیك اسلامی ایران با دین و مذهب را در چارچوب برنامه‌ی دولت موقت و مصوبات قبلی این شورا به شرح زیر مشخص می‌كند:

۱ ـ اعمال هرگونه تبعیض در مورد پیروان ادیان و مذاهب مختلف در برخورداری از حقوق فردی و اجتماعی ممنوع است. هیچ یك از شهروندان به دلیل اعتقاد یا عدم اعتقاد به یك دین یا مذهب در امر انتخاب‌شدن، انتخاب‌كردن، استخدام، تحصیل، قضاوت و دیگر حقوق فردی و اجتماعی مزیت یا محرومیتی نخواهد داشت.

۲ ـ هرگونه آموزش اجباری مذهبی و عقیدتی و اجبار به انجام یا ترك آداب و سنتهای مذهبی ممنوع است. حق آموزش، تبلیغ و برگزاری آزادانه‌ی آداب و سنتهای تمامی ادیان و مذاهب و احترام و امنیت همه‌ی‌اماكن متعلق به آنها تضمین می‌شود.

۳ ـ صلاحیت مقامهای قضایی ناشی از موقعیت مذهبی و عقیدتی آنان نیست و قانونی كه ناشی از مرجع قانونگذاری كشور نباشد، رسمّیت و اعتبار نخواهد داشت.

با الغای مقررات قصاص و حدود و تعزیرات و دیات رژیم ضدبشری خمینی  و با انحلال دادگاهها و دادسراهای به‌اصطلاح انقلاب اسلامی و محاكم شرع، كه در ردیف وظایف مبرم دولت موقت است، امر دادرسی، اعم از تعقیب جرایم و رسیدگی به كلیه‌ی دعاوی، در نظام واحد قضایی جمهوری، بر اساس موازین شناخته‌شده‌ی حقوقی و مطابق قانون انجام می‌شود.

۴ ـ تفتیش عقیده و دین و مذهب توسط مراجع دولتی و مؤسسات عمومی وابسته به دولت به هر عنوان ممنوع است.

طرح حاضر در یك مقدمه و ۴ماده در جلسه‌ی ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۶۴ شورای ملی مقاومت به اتفاق آرا به تصویب رسید.

مسئول شورای ملی مقاومت

مسعود رجوی

****

آزادیها و حقوق زنان 

وحشیانه‌ترین و عمیق‌ترین وجه سركوب رژیم خمینی، زنان را هدف قرار داده  است. این سركوب از فردای به‌قدرت رسیدن خمینی شروع شده  و عرصه‌ی  نامحدودی  از تجاوز به  حقوق و آزادیهای انسانی زن  را دربر گرفته است. مقاومت ایران كه درست در نقطه‌ی مقابل خمینی، چه در اندیشه و چه در عمل، جایگاه برابر زن و مرد را به‌رسمیت شناخته  با گوشت و پوست خود مصمم به ریشه‌كن كردن این سركوب و دفاع  از تمامیت آزادی زن است.

طرح شورای ملی مقاومت برای  « آزادیها و حقوق  زنان» هیچ‌گونه تبعیضی را تحمل نمی‌كند:

* زن می‌تواند متصدی تمامی مقامات مملكتی شود و از جمله قضاوت كند و  بالاترین مقام مملكتی (ریاست‌جمهوری) را احراز نماید.

* انتخاب شغل، همسر، حق برابر طلاق، حق سفر بدون اجازه‌ی دیگری و… از زمره‌ی حقوق و آزادیهای زنان است.  

* زن در انتخاب پوشش كاملاً آزاد است. هیچ‌كس حق ندارد نوع لباس و پوشش را به زنان تحمیل كند. 

* زنان می‌توانند با آزادی كامل در مسابقات ورزشی و فعالیت هنری  شركت كنند.

***

طرح شورای ملی مقاومت درباره‌ی آزادیها و حقوق زنان

/۲۸فروردین۱۳۶۶/


با تعظیم به جانبازیهای تحسین‌انگیز و مقاومت فراموشی‌ناپذیر همه‌ی زنان مجاهد و مبارز این میهن در برابر رژیم ضدبشری خمینی،

با اعتقاد به این‌كه تبعیض علیه زن منافی عدالت و حیثیات انسانی است،

با تأكید بر ضرورت «لغو و رفع كلیه‌ی ستمها و اجبارات و تبعیضات رژیم ارتجاعی خمینی در مورد زنان كشور»(۱)،

با تأكید بر «تساوی كامل حقوق اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی زن و مرد»(۲)،

در راستای «تأمین كامل حقوق تمامی زنان كشور، فارغ از هر عدم تساوی و محدویت بهره‌كشانه»(۳)،  كه با رد هر نوع تلقی كالایی از زن، رهایی تاریخی مرد و زن ایرانی را مدنظر دارد، موارد زیرین را رهنمون و برنامه‌ی عمل دولت موقت جمهوری دموكراتیك اسلامی ایران می‌شناسد: 

۱ ـ حق انتخاب‌كردن و انتخاب‌شدن در تمامی گزینشها و انتخابات و حق رأی در تمام همه‌پرسیها.

۲ ـ حق اشتغال و انتخاب آزادانه‌ی شغل و حق تصدی هر مقام، منصب و شغل عمومی و دولتی، از جمله ریاست‌جمهوری و قضاوت در تمام مراجع دادرسی.

۳ ـ حق فعالیت سیاسی و اجتماعی آزادانه، رفت و آمد و مسافرت بدون نیاز به اجازه‌ی دیگری.

۴ ـ حق انتخاب آزادانه‌ی لباس و پوشش.

۵ ـ حق استفاده‌ی بدون تبعیض از كلیه‌ی امكانات آموزشی، تحصیلی، ورزشی و هنری و حق شركت در تمام مسابقات ورزشی و فعالیتهای هنری.

۶ ـ به‌رسمیت‌شناختن تشكلهای زنان و حمایت از سازمان‌یابی داوطلبانه‌ی آنان در سراسر كشور؛ در نظرگرفتن امتیازات ویژه در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، اداری، فرهنگی، به‌خصوص در امور آموزشی، به منظور رفع نابرابری و ستم مضاعف از زنان.

۷ ـ دریافت مزد مساوی با مردان در برابر كار مساوی؛ منع تبعیض در استخدام و به هنگام اشتغال؛ برخورداری یكسان از مزایای گوناگون از قبیل مرخصی، حقوق بازنشستگی و از كار افتادگی؛ دریافت حق اولاد و تأهل و بیمه‌ی بیكاری؛ برخورداری از حقوق و تسهیلات ویژه به هنگام بارداری و زایمان و نگهداری اطفال.

۸ ـ آزادی كامل درگزینش همسر و ازدواج كه تنها با رضایت طرفین صورت می‌گیرد و در نزد مقام قانونی به‌ ثبت می‌رسد. ازدواج قبل از رسیدن به سن قانونی ممنوع است. در زندگی خانوادگی هرگونه اجبار و تحمیل به زن ممنوع است.

۹ ـ حق متساوی طلاق. طلاق در مراجع صلاحیتدار قضایی صورت می‌گیرد. زن و مرد در ارائه‌ی دلیل برای طلاق برابرند. نحوه‌ی سرپرستی اطفال و تأمین معیشت آنان و هم‌چنین نحوه‌ی تسویه‌ی مالی ضمن حكم طلاق تعیین می‌شود.

۱۰ ـ حمایت از زنان بیوه و مطلقه و اطفال تحت حضانت و سرپرستی آنها از طریق نظام تأمین اجتماعی كشور.

۱۱ ـ رفع نابرابریهای حقوقی در زمینه‌ی شهادت، ولایت، حضانت و ارث.

۱۲ ـ چند همسری (تعدد زوجات) ممنوع است.

در مواردی كه مصلحت به خصوصی در كار باشد، ترتیبات مقتضی را قانون معین می‌كند.

۱۳ ـ منع هرگونه بهره‌كشی جنسی از زن تحت هر عنوان و الغای كلیه‌ی رسوم و قوانین و مقرراتی كه بر طبق آنها پدر و مادر، ولی، قیم یا  دیگری دختر یا زنی را، به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگر، برای تمتع جنسی یا بهره‌كشی به دیگران واگذار می‌كنند.

طرح  حاضر، در یك مقدمه و ۱۳ماده، در اجلاس مورخ ۲۸فروردین ۱۳۶۶ شورای ملی مقاومت به اتفاق آرا به تصویب رسید.


مسئول شورای ملی مقاومت

مسعود رجوی

***

طرح شورا‌ی ملی مقاومت‌

برای خودمختاری كردستان ایران


نظر به این‌كه مردم ایران با انقلاب خود «آزادی و استقلال» را به عنوان دو اصل عمومی و تفكیك‌ناپذیر مطرح كرده‌اند،

نظر به این‌كه شورای ملی مقاومت براندازی رژیم خمینی و برقراری نظام سیاسی مبتنی بر اراده و حاكمیت مردم را وجهه‌ی همت خود قرار داده است،

نظر به این‌كه لازمه‌ی استقرار یك حكومت مبتنی بر اراده و حاكمیت مردم در ایران، تأمین و تضمین هر چه بیشتر وسایل، امكانات و طرق دخالت و مشاركت همه‌ی مردم در اخذ و اجرای تصمیمات است،

نظر به این‌كه دخالت و مشاركت مردم در اخذ و اجرای تصمیمات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شرط لازم تحقق دموكراسی در یك كشور است؛

شورای ملی مقاومت به منظور تأمین  و تقویت هر چه بیشتر حاكمیت مردمی و تمامیت ارضی و یكپارچگی و وحدت ملی كشور و نظر به مبارزات عادلانه‌ی مردم كردستان برای تأمین دموكراسی درایران و خودمختاری در كردستان و به‌منظور رفع ستم مضاعف از ملیت ستمزده‌ی كرد، طرح حاضر را برای تأمین خودمختاری كردستان ایران اعلام می‌دارد. این طرح در چارچوب برنامه‌ی شورای ملی مقاومت و دولت موقت جمهوری دموكراتیك اسلامی ایران و وظایف مبرم دولت موقت قابل اجراست و مشخصاً بر اساس ماده‌ی۳ وظایف مبرم دولت موقت مبنی بر «پایان‌دادن به جنگ ضدخلقی علیه مردم كردستان با اعلان خودمختاری در چارچوب تمامیت ارضی ایران، كوشش برای محو آثار این جنگ» تنظیم و تصویب‌شده و رهنمون عمل آینده‌ی دولت موقت درباره‌ی خودمختاری كردستان خواهد بود.

ترتیبات و نحوه‌ی اجرای طرح حاضر را دولت موقت جمهوری دموكراتیك اسلامی ایران مشخص خواهد نمود. دولت موقت مؤظف است برای تحقق این طرح تلاشهای لازم را مبذول دارد.

۱ ـ منطقه‌ی خودمختار، تمامی كردستان ایران را شامل می‌گردد. قلمرو جغرافیایی این منطقه  از طریق مراجعه به آرای عمومی مردم منطقه‌ی كردنشین كشور تعیین می‌شود.

۲ ـ ارگان قانونگذاری در امور داخلی منطقه‌ی خودمختار، شورای عالی كردستان است كه نمایندگان آن از طریق انتخابات آزاد با رأی عمومی، مستقیم، مساوی و مخفی انتخاب می‌شوند. قوانین عمومی جمهوری در منطقه‌ی خودمختار لازم‌الاجراست. مصوبات شورای عالی كردستان نباید ناقض قوانین عمومی جمهوری باشد.

۳ ـ اداره‌ی كلیه‌ی  امور منطقه‌ی خودمختار كردستان به‌جز اموری كه ذیلاً در صلاحیت دولت مركزی شناخته می‌شود در صلاحیت ارگانهای خودمختاری است.

تعیین عالی‌ترین ارگانها برای اداره‌ی امور و نظارت برفعالیت آنها به عهده‌ی شورای عالی كردستان است.

۴ ـ حفظ انتظامات داخلی منطقه‌ی خودمختار به عهده‌ی  ارگانهای خودمختاری است كه نیروی متناسب برای این امر را با مراعات ماده‌ی۲ طرح حاضر سازمان خواهند داد.

۵ ـ امور مربوط به سیاست خارجی و روابط خارجی، امنیت سراسری جمهوری و دفاع ملی (شامل حراست از مرزها، حفظ تمامیت ارضی و وحدت جمهوری) در صلاحیت دولت مركزی است.‌ارتش در منطقه‌ی خودمختار كردستان نیز مانند دیگر نقاط ایران حق دخالت در امور انتظامی داخلی را ندارد.

۶ ـ امور مربوط به تجارت خارجی و گمركات، تعیین نظام پولی و مالی كشور، انجام وظایف مربوط به بانك مركزی، تنظیم بودجه‌ی عمومی و برنامه‌های اقتصادی كه اهمیت سراسری دارند و یا مستلزم سرمایه‌گذاریهای كلان هستند در صلاحیت دولت مركزی است.

اداره‌ی سایر امور اقتصادی منطقه‌ی خودمختار در صلاحیت ارگانهای خودمختاری است. بهره‌برداری از منابع طبیعی و ثروتهای عمومی كشور كه اهمیت سراسری دارند در صلاحیت دولت مركزی است كه به نفع همه‌ی مردم ایران صورت می‌گیرد. در منطقه‌ی خودمختار كردستان ارگانهای خودمختاری دولت مركزی را در بهره‌داری از این منابع و ثروتها یاری خواهند نمود.

۷ ـ زبان كردی، زبان رسمی تدریس و مكاتبه‌ی داخلی درمنطقه‌ی خودمختار است و در همه‌ی مراحل تحصیلی حق آموزش به زبان كردی برای ساكنان منطقه به‌رسمیت شناخته می‌شود.

زبان فارسی، در منطقه‌ی خودمختار نیز مانند دیگر مناطق ایران، زبان رسمی است  و در مدارس همراه با زبان كردی آموزش داده می‌شود. مكاتبات ادارات منطقه‌ی خودمختار كردستان  با مركز و سایر نقاط ایران و نیز با ادارات وابسته به دولت مركزی در منطقه‌ی خودمختار به زبان فارسی صورت می‌گیرد. كلیه‌ی ساكنان غیركرد در كردستان خودمختار در اشاعه‌ی فرهنگ خود آزادند و حق آموزش به زبان خود را دارند.

۸ ـ كلیه‌ی حقوق و آزادیهای مصرح در اعلامیه‌ی جهانی حقوق‌بشر و میثاقهای بین‌المللی مربوط به آن، نظیر آزادی عقیده و بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تشكیل و فعالیت احزاب و سازمانهای سیاسی، اتحادیه‌ها و شوراهای كارگری، دهقانی و صنفی، انجمنهای دموكراتیك، آزادی انتخاب شغل و محل اقامت و آزادی مذهب در كردستان خودمختار همانند دیگر نقاط ایران تضمین می‌شود. كلیه‌ی ساكنان كردستان اعم از زن و مرد همانند ساكنان سایر مناطق ایران بدون هر نوع تبعیض جنسی، قومی، نژادی و مذهبی از تساوی حقوق  اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برخوردار خواهند بود.

نظام قضایی جمهوری واحد است و در منطقه‌ی خودمختار، دادگاهها طبق قوانین جمهوری و هم‌چنین قوانین مصوب شورای عالی كردستان، به دعاوی رسیدگی خواهد نمود.

نیروهای انتظامی كردستان خودمختار، همانند نیروهای انتظامی دیگر نقاط كشور، ضابط دادگستری بوده و ملزم به اجرای احكام و دستورها و قرارهای محاكم و مقامات قضایی می‌باشند.

۱۰ ـ  ارگانهای خودمختاری موظفند از مداخله در اموری كه در صلاحیت ویژه‌ی دولت مركزی شناخته شده است خودداری نموده و دولت مركزی را در اجرای وظایف خویش در منطقه یاری كنند. به همین نحو دولت مركزی و ارگانهای اجرایی آن از مداخله در اموری كه در صلاحیت ویژه‌ی ارگانهای خودمختاری شناخته شده‌اند، ممنوعند و باید ارگانهای خودمختاری را در انجام وظایف خود یاری رسانند. 

۱۱ ـ دولت مركزی در اجرای وظیفه‌ی خود مبنی بر تأمین سریع پیشرفت و توسعه‌ی كلیه‌ی مناطق عقب‌افتاده‌ی كشور، مؤظف است كه از درآمدهای عمومی سهم بیشتری را به رفع عقب‌ماندگی منطقه‌ی خودمختار كردستان نیز تخصیص دهد.

۱۲ ـ مردم منطقه‌ی خودمختار كردستان مانند سایر هموطنان خود در سراسر ایران از طرق قانونی و بدون هیچ‌گونه تبعیض در اداره‌ی امور كشور مشاركت خواهند نمود.

طرح حاضر در یك مقدمه  و ۱۲ماده در تاریخ ۱۷آبان ۱۳۶۲ به اتفاق آرا در شورای ملی مقاومت به تصویب رسید.

مسئول شورای ملی مقاومت

مسعود رجوی

***

بگذار گلها بشكفند

«به نهادهای دموكراتیك و مردمی و به فعالیت اجتماعی و سیاسی باید میدان داد. به كسی كه در تجربه‌ی دموكراسی و دیكتاتوری نمره‌ی مردودیت نگرفته و شریك جرم نبوده باید میدان داده شود.

این میدان دادن باعث رشد و تقویت و اعتلای اتحادیه‌ها، سندیكاها، شوراها، مطبوعات، احزاب و دیگر نهادهای مردمی و دموكراتیك می‌شود. بگذار درا ین زمینه انواع و اقسام گلها بشكفد و زمین هر چه سرسبزتر و درخت آزادی هر چه ریشه‌دارتر گردد تا دیگر كسی نتواند آن را بشكند و از ریشه در آورد».

از مصاحبه‌ی رادیو ـ تلویزیونی 

آقای مسعود رجوی 

مسئول شورای ملی مقاومت 

دی‌ماه ۱۳۷۱

 

----------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:

آشنایی با شورای ملی مقاومت - فصل دوم - شورای ملی مقاومت چگونه و چرا بنیانگذاری شد

-------------------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:

آشنایی با شورای ملی مقاومت ـ فصل سوم - تجربه‌ی موفق دموكراسی و پلورالیسم

---------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:
---------------------------------------------
بیشتر بخوانید:
----------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:

آشنایی با شورای ملی مقاومت - فصل هفتم - سازندگی اقتصادی و رفاه اجتماعی

----------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:

آشنایی با شورای ملی مقاومت - فصل هشتم  – شورای ملی مقاومت در صحنه‌ی بین‌المللی

----------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:

----------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:

----------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:

----------------------------------------------------
مشاهده سند PDF
اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

مسعود رجوی کیست؟

پخش زنده سیمای آزادی

توییتر اختر شبانه

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

Popular Posts

برچسب‌ها

مقالات سیاسی (1777) مجاهدین (1556) خامنه ای (1082) روشنگری (1051) رئیسی (723) ولایت فقیه (679) قیام (676) سپاه پاسداران (624) ایران (591) تحلیل سیاسی (553) انقلاب نوین (550) دزدی (546) آزادی (540) مبارزه (527) مسعود رجوی (518) مقالات اجتماعی (518) سرنگونی (479) کرونا (464) مریم رجوی (451) مقالات اقتصادی (423) تاریخ ایران (405) یادواره (403) سرکوب (381) اجتماعی (371) فقر (369) تاریخ معاصر (362) قتل عام۶۷ (356) خط فقر (350) خمینی (329) غارت (325) انقلاب ضد سلطنتی (323) چپاول (319) اختلاس (318) کانونهای شورشی (300) قیام سراسری (296) اقتصادی (295) گرانی (291) مدیا (287) فساد (280) قیام آبان۹۸ (276) آموزه سیاسی (264) بهداشت (264) آموزه تاریخی (263) وزارت اطلاعات (261) جنبش دادخواهی (257) سیاسی (256) شورای ملی مقاومت (246) شیطان سازی (236) تورم (224) اشرف۳ (206) جنگ سیاسی (196) زندان (193) آلترناتیو (188) تحریم انتخابات (187) شرایط عینی (185) بیکاری (184) زندانیان سیاسی (178) قربانیان کرونا (176) آمریکا (173) بحران آب (173) ویروس (173) اعدام (172) برجام (172) تاریخچه مجاهدین (169) تظاهرات (155) تروریسم (153) انتخابات۱۴۰۰ (150) حقوق بشر (150) گزارش خبری (144) شکنجه (142) واکسیناسیون (142) اقتصاد (139) انقلاب (135) سلطنت پهلوی (133) زنان (130) دادگاه (125) رژیم آخوندی (124) حمید نوری (120) اصفهان (116) خوزستان (115) رسانه (109) ساواک (107) جمهوری دمکراتیک (103) تحریم (102) استبداد دینی (100) انتخابات (99) مذاکره (99) افشاگری (98) رانت (98) دلتا (97) پیک پنجم (97) شهیدان (96) مجلس (96) سازمان مجاهدین خلق ایران (94) دیکتاتوری سلطنتی (92) اتمی (90) اوین (90) پیام (89) انقلاب مشروطه (88) قطعی برق (88) شاه (86) روسیه (84) جنایت علیه بشریت (82) مقاومت ایران (81) براندازی (80) اعتراضات سراسری (76) بسیج (76) اهواز (75) مقاومت (75) انتخابات قلابی (73) بودجه۱۴۰۱ (73) دیکتاتوری مذهبی (72) سپاه قدس (72) اختناق (71) تروریسم دولتی (71) واکسن (71) سخنرانی (70) انقلاب ۵۷ (69) تاریخ (69) تاریخ مشروطه (69) مصداقی (68) جنگ قدرت (67) معلمان (67) ارتش آزادیبخش (66) اعتراضات (66) بانک (66) فاز سیاسی (66) سازمان ملل (65) قوه قضاییه (65) اینترنت (63) بلوچستان (63) سانسور (62) شوش (62) اروپا (61) رسانه حکومتی (61) کابینه دولت (61) سیستان (60) محاکمه (60) انگلیس (59) روحانی (59) زندانی سیاسی (59) زاینده رود (58) گردهمایی (58) گرسنگی (58) شکنجه گر (57) کهکشان۲۰۲۱ (57) بودجه (56) ریاست جمهوری (56) هنر (56) حقوق زنان (55) سایبری (55) دیکتاتوری (54) سازمان مجاهدین (54) مزدوران (54) ارز (53) زندان گوهردشت (51) کارگران (51) گزارش (51) هنرمند (50) ۳۰خرداد (50) جوانان (49) مذهبی (49) موسی خیابانی (49) نفت (49) جنگ ایران و عراق (48) مسکن (48) آلبانی (47) ایدئولوژی (47) عراق (47) قاجار (47) مبارزه مسلحانه (47) بازنشستگان (46) مصدق (46) کتاب سیاسی (46) قیام خوزستان (44) ماه رمضان (44) کسری بودجه (44) دمکراسی (43) هسته ای (43) زباله گردی (42) غارت و چپاول (42) خامنه‌ای (41) بنیادگرایی (40) اسلام انقلابی (39) قالیباف (39) مهندسی انتخابات (39) شهرکرد (38) فضای مجازی (38) قیام آبان (38) اصلاح طلب (37) شیخ (37) فرهنگ (37) مشهد (37) آموزه فلسفی (36) تهران بزرگ (36) حقوق (36) دروغ (36) رژیم شاه (36) ستارخان (36) قاسم سلیمانی (36) فاشیسم دینی (35) پهلوی (35) اپوزیسیون (34) ایذه (34) دانشجو (34) شبکه های اجتماعی (34) کشاورزی (34) آشنایی با مجاهدین (33) استراتژی (33) بمب اتمی (33) جنایت (33) سیمای آزادی (33) بهبهان (32) جنگ کثیف (32) سیاست (32) لیست تروریستی (32) ادبیات (31) تکامل (31) رمضان (31) زندانی (31) عفوبین الملل (31) موسیقی (31) نقدینگی (31) نیروی انتظامی (31) کنفرانس (31) تهران (30) جنگ (30) خبرگزاری (30) راه حل سرنگونی (30) رضا خان (30) فلسفه (30) استکهلم (29) اعتصاب (29) اندیمشک (28) تبریز (28) دادخواهی (28) دانشگاه (28) فرانسه (28) مافیا (28) محیط زیست (28) مماشات (28) بودجه۱۴۰۰ (27) حضرت علی (26) خاطرات زندان (26) شعائر (26) شورش (26) قرآن (26) کودکان کار (26) آبادان (25) اسدالله اسدی (25) تأسیس سازمان مجاهدین (25) دورس (25) متروپل (25) وزارت خارجه (25) کردستان (25) کودکان (25) اشرف (24) امام حسین (24) انقلابی (24) بلژیک (24) تاریخ اسلام (24) روز جهانی کارگر (24) عاشورا (24) پارلمان اروپا (24) اسلام (23) انقلاب دمکراتیک (23) اوکراین (23) رضا شاه (23) روزنامه (23) عدالت (23) فیلترینگ (23) مزدور (23) کهکشان (23) ۳۰دی (23) اخبار (22) ترانه (22) تشکیلات بیرون زندان (22) سال تحصیلی (22) صلح (22) صیانت (22) قیام دیماه ۹۶ (22) مشروطه (22) کشتار (22) استثمار (21) تولید (21) سخنگوی مجاهدین (21) شورای نگهبان (21) فیک نیوز (21) ورزش (21) ولی فقیه (21) گزینه سرنگونی (21) آنتورپ (20) انگلستان (20) بسیجی (20) تاریخ بیداری ایرانیان (20) حوزه (20) زهرا مریخی (20) همیاری (20) پیک ششم (20) چین (20) خانواده (19) سیل (19) شعر (19) شورای مرکزی مجاهدین (19) فاصله طبقاتی (19) مالیات (19) مقالات تاریخی (19) چماقداری (19) آتش بس (18) آژانس اتمی (18) ثروت (18) دارو (18) دانش آموز (18) دستمزد (18) رفراندوم (18) سوئد (18) شاعر (18) قیام کارگران (18) مهاجرت (18) ۱۶آذر (18) بنیانگذاران سازمان مجاهدین (17) ترور (17) جامعه (17) حجاب (17) دانشگاه تهران (17) فروغ جاویدان (17) قیام دی (17) لاجوردی (17) کاظم رجوی (17) کتاب (17) گرسنگان (17) اتحادیه اروپا (16) حضرت محمد (16) روز دانشجو (16) صدور انقلاب (16) ظریف (16) پناهندگان (16) کودتای ۲۸مرداد (16) اژه ای (15) تشکیلات (15) جام زهر (15) رئیس جمهور برگزیده (15) فاشیسم مذهبی (15) آب (14) آذربایجان (14) ارتجاع (14) دیکتاتور (14) رجوی (14) شهدا (14) ضربه شهریور ۵۰ (14) مادران آبان (14) مایک پنس (14) پهباد (14) افغانستان (13) برانداز (13) جنگ جهانی (13) دولت (13) سلطنت طلب (13) شورای امنیت (13) فرهنگیان (13) قاچاق (13) قزاق (13) قیام بنزین (13) منوچهر هزارخانی (13) موقعیت انقلابی (13) ورزشکاران (13) پول (13) کهکشان۱۴۰۱ (13) ۳۰مهر (13) برق (12) بورس (12) جنگ ضد میهنی (12) خیانت (12) شورای ملی مقاومت ایران (12) آسوشیتدپرس (11) انقلاب ایدئولوژیک (11) حزب‌الله (11) خائن (11) خرمشهر (11) دلار (11) دمکراتیک (11) رای من سرنگونی (11) روز جهانی زن (11) زاهدان (11) سال۱۴۰۰ (11) سوریه (11) شادگان (11) شرایط ذهنی (11) شعار نویسی (11) صنعت (11) فوتبال (11) قرارداد ننگین (11) محمد حنیف‌نژاد (11) موزه قتل عام۶۷ (11) نشریه مجاهد (11) هواپیمای اوکراینی (11) چریک فدایی (11) چریکهای فدایی (11) یارانه (11) ۱۹بهمن۶۰ (11) اصلاحات (10) انجمن نجات (10) انقلابیون (10) بازجو (10) بحران (10) بیت کوین (10) خصوصی سازی (10) روز جهانی مبارزه با اعدام (10) سعید محسن (10) سلاح (10) سینما (10) شاهنشاهی (10) لرستان (10) لوییزا همریش (10) لیست شهیدان (10) مجاهد (10) مجاهدین خلق ایران (10) موسسان پنجم (10) موشکی (10) چهارمحال بختیاری (10) کودتا (10) ۴خرداد (10) آزادیخواهان (9) آشنایی با شورای ملی مقاومت (9) استراتژیک (9) اشغالگر (9) اومیکرون (9) ایران آزاد۲۰۲۱ (9) بیکاران (9) جنگ روانی (9) خاور میانه (9) خلیفه (9) خودمختاری (9) دفاع مقدس (9) رحمان کریمی (9) زری اصفهانی (9) طلسم جنگ (9) فرار شاه (9) فرهنگی (9) قیام سراوان (9) مرجان (9) ملاقات (9) میانجی (9) میلاد (9) نمایشگاه (9) نوروز۱۴۰۰ (9) نوید افکاری (9) نویسنده (9) هورالعظیم (9) واکسن فایزر (9) پروپاگاندا (9) کوچک خان (9) آری به جمهوری دمکراتیک (8) اصغر بدیع زادگان (8) اعدام بنیانگذاران مجاهدین (8) انقلاب فرهنگی (8) بنزین (8) جنگل (8) جنگل تراشی (8) حنیف نژاد (8) خاش (8) خاوران (8) خاورمیانه (8) خبرنگار (8) دهه ۶۰ (8) دیوید ایمس (8) دیپلماسی (8) سرجنگل (8) سوئیس (8) شجریان (8) فاجعه (8) فرعون (8) فیلم سینمایی (8) قانون اساسی (8) قیام دیماه ۹۸ (8) قیام ۸۸ (8) قیصر (8) مبارزه چیست (8) محرم (8) مطبوعات (8) کانون شورشی (8) کتاب امام حسین (8) کودتای ۲۸ مرداد (8) ۱۳آبان (8) ۱۷ژوئن (8) آرژانتین (7) ارتش آزادیبخش ملی ایران (7) اشرف رجوی (7) اصولگرا (7) اطلاعیه (7) اعتراض (7) انقلاب اکتبر (7) بازگشایی مدارس (7) بنی صدر (7) بهار (7) بیژن جزنی (7) جایزه نوبل (7) حزب توده (7) خبرگان (7) خواننده (7) دادگاه مردمی آبان (7) روز جهانی کودک (7) زبان (7) سرود (7) شهادت (7) صادرات (7) علی میهن دوست (7) قرارداد۲۵ساله (7) لباس شخصی (7) مجروحان قیام (7) مذهب (7) مرضیه (7) مزار شهیدان (7) مطالبات قانونی (7) منتظری (7) موزیک (7) ناصر صادق (7) واشنگتن (7) پرستاران (7) چهارشبنه سوری (7) کتا صوتی (7) کربلا (7) کرج (7) کوروش بزرگ (7) کوروش کبیر (7) گروگان (7) ۳۰فروردین (7) استبداد (6) استقلال (6) انجمن نجاست (6) اندیشه (6) انسان (6) انفجار امیا (6) برنامه ۱۰ ماده ای (6) تاریخ جهان (6) جمشید پیمان (6) جهان (6) خاطرات سیاسی (6) رمزارز (6) رهایی (6) زن (6) سعید بهبهانی (6) سپاه (6) شهرداری تهران (6) صنایع فولاد (6) عملیات مروارید (6) فروش اندام (6) فعال محیط زیست (6) لبنان (6) مردم (6) معلم (6) مقالات (6) میتینگ (6) هاشم خواستار (6) همبستگی (6) واکسن برکت (6) کارخانه (6) کتاب صوتی (6) ۳۰تیر (6) ۸ مارس (6) آزادی بیان (5) آلمان (5) استان (5) اسکاتلند (5) انقلاب صنعتی (5) بازرگان (5) بدهی (5) بهزاد معزی (5) حشدالشعبی (5) حکومت علی (5) داوود رحمانی (5) دفاعیات مجاهدین (5) دین (5) رباط کریم (5) رمضان۱۴۰۱ (5) سال نو (5) شب یلدا (5) طالقانی (5) عباس داوری (5) عید فطر (5) فاطمه (5) فولاد مبارکه (5) قتل عام (5) قیام 57 (5) قیام ضد سلطنتی (5) قیام عراق (5) قیام ۲۱دی (5) لاریجانی (5) لوییزا هومریش (5) لیبرتی (5) مالباخته (5) محسن رضایی (5) محمد حنیف نژاد (5) محمد زند (5) مقاومت سراسری (5) میرزا کوچک خان (5) نظرسنجی (5) وزرات اطلاعات (5) کانون (5) آلودگی هوا (4) استعمار (4) امام حسن مجتبی (4) انفال (4) ایران آزاد۲۰۲۲ (4) بهشت زهرا (4) بیانیه (4) بیوگرافی (4) تاریخ ایران (4) تاریخی (4) تجارت (4) تشیع (4) تمدن ایران (4) تیرباران (4) جنبش جنگل (4) جنگ خلیج (4) حزب جمهوری (4) حسن نوروزی (4) حسین فاطمی (4) خاتمی (4) خشونت (4) خشک سالی (4) دجال (4) دیالکتیک (4) رها بحرینی (4) سلطنت (4) سکولاریسم (4) شاملو (4) شانگهای (4) شب قدر (4) صمد بهرنگی (4) طالبان (4) ظلمت (4) عوام فریبانه (4) فروغ ایران (4) فرونشست زمین (4) قیام۳۰تیر (4) لمپن (4) محمد مخبر (4) میلیشیا (4) نطنز (4) نفتگران (4) نهضت ملی (4) نوروز۹۹ (4) پایداری (4) پیامبر (4) پیروزی (4) پیشتاز (4) کارگر (4) کتاب تاریخی (4) کنگره (4) کولبری (4) کویت (4) ۱۹فروردین۹۰ (4) آتش سوزی (3) آخوند کاشانی (3) آخوندی (3) آستان قدس (3) آقازاده ها (3) آگاهی (3) احزاب سیاسی (3) اربعین (3) ارومیه (3) اسناد (3) اعتراض سراسری (3) اندیکا (3) ایتالیا (3) ایرانیان (3) برف (3) بی بی سی (3) تاریخساز (3) تبعید (3) تحصیل (3) تخریب (3) تروریست (3) تلویزیون (3) جاسوس (3) جعبه سیاه (3) جنبش برابری (3) جنسیتی (3) حبیب خدا (3) حسین فارسی (3) حضرت زینب (3) حضرت فاطمه (3) حمله خارجی (3) حمید اسدیان (3) خاطرات (3) خدیجه (3) خودروسازی (3) داستان (3) راهرو مرگ (3) رفسنجانی (3) روز معلم (3) روشنایی (3) روشنفکر (3) زلزله (3) زیارت (3) سالن مرگ (3) سعید شاهسوندی (3) سکولار دمکراسی (3) شبکه تروریستی (3) شعر نو (3) شهر (3) صدام (3) عباسقلی صالحی (3) عرفان (3) عماد رام (3) عملیات چلچراغ (3) غلامحسین ساعدی (3) فارسی (3) فرانسوا میتران (3) فرشید نصر‌اللهی (3) فلسطین (3) قتلهای زنجیره ای (3) ماهشهر (3) مجمع عمومی ملل متحد (3) محمد ضابطی (3) محمود رویایی (3) مدارس (3) مسیحی (3) مصباح یزدی (3) ملی شدن نفت (3) منطقه (3) مواد مخدر (3) نسل کشی (3) نقاشی (3) نوروز (3) نوروز۱۴۰۱ (3) نیما یوشیج (3) هجرت بزرگ (3) هزارخانی (3) واکسن چینی (3) ژئوپلیتیک (3) ژنو (3) کتاب اجتماعی (3) کریسمس (3) کلنل پسیان (3) کی‌را رودیک (3) ۱۲اردیبهشت (3) ۱۷شهریور (3) ۳ژوئیه (3) ۵ مهر (3) آموزشی (2) آندرانیک (2) أزادی (2) اتحاد ملی (2) اتوبوس خوابی (2) اراذل (2) اسفند۹۸ (2) اصغر مهدیزاده (2) اصلاح طلبی (2) اصلاحات ارضی (2) اعتیاد (2) افطار (2) امام زین العابدین (2) امام سجاد (2) امام موسی ابن جعفر (2) امام هفتم (2) امجدیه (2) انسانیت (2) انقلاب سفید (2) اوباش (2) اکبر صمدی (2) ایران اینترنشنال (2) ایران فردا (2) ایران مرز پرگهر (2) بازیگر (2) بعثت (2) بنیاد برکت (2) بنیاد فرانس لیبرته (2) بوچا (2) بکتاش آبتین (2) بیسواد (2) تاریخ ا یران (2) تخت جمشید (2) ترامپ (2) ترک تحصیل (2) تفسیر (2) توسکا (2) جاوید رحمان (2) جنگ داخلی (2) حزب رستاخیز (2) حسین امیر عبداللهیان (2) حمایت (2) حمید مصدق (2) خسرو گلسرخی (2) خودکشی (2) دانیل میتران (2) دبیر کل سازمان ملل (2) درگذشت (2) دهخدا (2) دوران آماده باش (2) دیدار صلح (2) ذوالقرنین (2) رسول خدا (2) رشوه (2) رهبر مقاومت (2) رهبری (2) روح‌الله حسینیان (2) روز جهانی (2) روز جهانی حقوق بشر (2) زمستان (2) زوربا (2) زینب کبری (2) سازمان خبات کردستان (2) سازمان چریکهای فدایی خلق (2) ستار بهشتی (2) سعدی (2) سعید ماسوری (2) سوخت بر (2) سوختبران (2) شام غریبان (2) شاهزاده (2) شباهنگ (2) شهر ری (2) شوروی (2) شکوفه (2) شیخ محمد خیابانی (2) شیراز (2) صدور بحران (2) صدیقه مجاوری (2) طرح صلح (2) عبدالرضا شهلایی (2) عزیمت از فرانسه (2) عشق (2) علم (2) علی (2) علی ربیعی (2) عیسی آزاده (2) عیسی مسیح (2) فاطمه امینی (2) فاطمه مصباح (2) فرانکفورتر آلگماینه (2) فردوسی (2) فرقه (2) فریدون مشیری (2) فشافویه (2) فلاکت (2) قاضی محمد (2) قضاوت (2) قیمت (2) مبارزات (2) مبعث (2) مجازات (2) محسن معصومی (2) مریم قدسی مآب (2) مسجد فاطمه زهرا (2) مقبره کوروش (2) من اگر برخیزم (2) مهدی ابریشمچی (2) میرزاده عشقی (2) میهن تی وی (2) میکونوس (2) میکیس تئودوراکیس (2) نافرمانی مدنی (2) نظامی (2) نیروی قدس (2) نیشکر هفت تپه (2) هامبورگ (2) هیتلر (2) وطن (2) وفات (2) ویتنام (2) پاریس (2) پدرطالقانی (2) پرس تی وی (2) پرواز بزرگ (2) پرویز خزایی (2) ژیلبر میتران (2) کابل (2) کاروان بهار (2) کربلای۴ (2) کشاورزان (2) کهکشان۱۴۰۰ (2) یغمایی (2) یوسف نوری (2) یونان (2) FATF (1) آزادی هدایتگر مردم (1) آستفیک (1) آفریقا (1) آلبرتو نیسمن (1) آنالیا (1) آنتونیو گوترز (1) آهنگساز (1) ابراهیم ذاکری (1) ابراهیم مرادی (1) ابواحسن صبا (1) اتحاد (1) اجباری (1) احتکار (1) احمد رئوف بشری دوست (1) احمد رضایی (1) احمد مقدم (1) احمد وحیدی (1) احمدرضا جلالی (1) اخبار جعلی (1) اردشیر زاهدی (1) ارمنستان (1) ارژنگ داوودی (1) استاد (1) استقلال آمریکا (1) اسلامشهر (1) اسماعیل خطیب (1) اسماعیل شریف زاده (1) اسکاندیناوی (1) اسیر جنگی (1) اشرف هادی (1) اشرف پهلوی (1) اشپیگل (1) اصغر بدیع‌زادگان (1) اصلاح‌طلب (1) اف ای تی اف (1) افتخار (1) افسانه (1) الله قلی خان (1) المپیک (1) الکساندر مدوید (1) امام جعفر صادق (1) امام حسن عسکری (1) امام رضا (1) امام زمان (1) امام صادق (1) امام محمد باقر (1) امام هشتم (1) امیرخیزی (1) امیرپرویز پویان (1) امیرکبیر (1) انتخاب (1) انجیل (1) انفجار حرم امام رضا (1) انقلاب کبیر فرانسه (1) اوریانا فالاچی (1) اپورتونیسم (1) ای ایران (1) ایران گیت (1) ایلیرمتا (1) ایندیپندنت (1) اینستاگرام (1) بالکان (1) بختیار (1) برلین (1) بنان (1) بند۲۰۹ (1) بهرام عالیوندی (1) بهرام عین اللهی (1) بویراحمد (1) بگو نه (1) بیرجند (1) بیروت (1) بیژن مفید (1) تئاتر و سینما (1) تابلو (1) تاریخ شفاهی (1) تاریخ فرانسه (1) تاریکی (1) تاسوعا (1) تاکتیک (1) تبیین جهان (1) تجزیه (1) تحریف (1) تختی (1) تروریستی (1) تریتا پارسی (1) تصنیف (1) تلگرام (1) تنگستان (1) توحید (1) توماج صالحی (1) توماس سانکارا (1) ثریا ابوالفتحی (1) ثقه‌الاسلام (1) جامعه المصطفی (1) جان مترکه (1) جایگاه انسان (1) جدایی دین از دولت (1) جریان اپورتونیستی چپ‌نما (1) جعفر کاظمی (1) جعلیات (1) جمعه سیاه (1) جمهوری خواه (1) جنبش تنباکو (1) جهاد کشاورزی (1) حبیب خبیری (1) حبیب‌الله بدیعی (1) حج (1) حجت زمانی (1) حسن اشرفیان (1) حسن ظریف (1) حسن ظریف ناظریان (1) حسن فیروزآبادی (1) حسین دهلوی (1) حسین طائب (1) حسین گل گلاب (1) حسینیان (1) حضرت معصومه علیها سلام (1) حضرت مهدی (1) حماس (1) حمید لاجوردی (1) حنیف عزیزی (1) حنیف‌نژاد (1) حکایت (1) حکومت (1) حکومت نظامی (1) خانواده شفایی (1) خدا (1) خطر (1) خلق (1) خلقت انسان (1) خلیل رضایی (1) خواهران میرابال (1) دانشمند (1) دانشیان (1) داوود باقروند (1) دختر آبی (1) دلوار (1) دمکراسی خیانت شده (1) دهقانان (1) دوباره می‌سازمت وطن (1) دکتر حسین گل‌گلاب (1) دی (1) دین و مذهب (1) دیوید کلیگور (1) ذوب آهن (1) رادیو مجاهد (1) رزمناو پوتمکین (1) رزمنده (1) رستاخیز (1) رستم قاسمی (1) رسول تبریزی (1) رسول مشکین فام (1) رشنگری (1) رضا رضایی (1) رضا شمیرانی (1) رضا پهلوی (1) رمضان۱۴۰۰ (1) رنگ روغن (1) روحانی مترقی (1) روح‌الله خالقی (1) روز جهانی صلح (1) روز جهانی معلم (1) روزجهانی منع خشونت علیه زنان (1) روس تزاری (1) رپ اعتراضی (1) ریچارد رابرتس (1) زادی (1) زاگرس (1) زمین (1) زندان تهران بزرگ (1) زهره صمدی (1) زینب (1) زینب پاشا (1) زینت میرهاشمی (1) سارق انقلاب (1) سال میلادی (1) سراوان (1) سرویس جهانی (1) سعید اقبالی (1) سعید سلطانپور (1) سنگسار (1) سهام (1) سهراب سپهری (1) سواد (1) سولماز ابوعلی (1) سولیوان (1) سونگون (1) سپ (1) سی ان ان (1) سیامک نادری (1) سیاهکل (1) سیاوش سیفی (1) سیزده بدر (1) سیمین بهبانی (1) سیمین بهبهانی (1) سیمین دانشور (1) شخصیتهای ایرانی (1) شریف واقفی (1) شستا (1) شمال (1) شهر مهران (1) شهر کرد (1) شهرزاد احسانی ناطق (1) شهرقصه (1) شهلا حریری مطلق (1) شکرالله پاک‌نژاد (1) شیخ فضل الله نوری (1) شیر و خورشید (1) شیلی (1) شیوا ممقانی (1) صالح کهندل (1) صدای مجاهد (1) صیاد شیرازی (1) ضرغامی (1) طبری (1) طنز سیاسی (1) عارف قزوینی (1) عدالت در اسلام (1) عزت الله مقبلی (1) عزیز فولادوند (1) عقیده (1) علمی (1) علی اکبر اکبری (1) علی اکبر دهخدا (1) علی صارمی (1) علی صالح آبادی (1) علی مطهری (1) علی همتیان (1) علیرضا جعفرزاده (1) علیرضا خالوکاکایی (1) عملیات (1) عملیات آفتاب (1) عکاسی (1) عکس (1) عیاران (1) عید قربان (1) عید مبعث (1) غرب (1) غلامحسین اسماعیلی (1) غلامحسین بنان (1) غلامرضا تختی (1) غلامرضا مسعودی (1) فاطمه زهرا (1) فاطمه صادقی (1) فتانه زارعی (1) فدایی خلق (1) فرخی یزدی (1) فردوست (1) فولاد (1) فیزیک (1) قاتلان ۶۷ (1) قاسملو (1) قانون کار (1) قربانعلی حسین نژاد. (1) قربانیان (1) قرن پانزدهم (1) قرنطینه (1) قزلحصار (1) قزوین (1) قم (1) قهرمان (1) قیام تنگستان (1) قیام روشنگری (1) لاهیجان (1) لغت نامه (1) لنین (1) لوازم التحریر (1) لوموند (1) لویزان (1) لیبی (1) مادر شایسته (1) مادران خاوران (1) مارکز (1) ماکرون (1) مایکل وایت (1) مثنوی (1) مجتبی اخگر (1) مجید اسدی (1) مجید صاحب جمع (1) محسن زادشیر (1) محمد اسلامی (1) محمد تهرانچی (1) محمد خدابنده‌لویی (1) محمد ری شهری (1) محمد سیدی کاشانی (1) محمد صادق (1) محمد محدثین (1) محمد مهدی اسماعیلی (1) محمد کاظم (1) محمد کرد زنگنه (1) محمدباقر شفتی (1) محمدرضا ایرانپور (1) محمدرضا سعادتی (1) محمدرضا قرایی آشتیانی (1) محمدعلی توحیدی (1) محمدعلی حاج آقایی (1) محمود عسگریزاده (1) محمود مهدوی (1) مدرس (1) مدرک تقلبی (1) مرتجعین (1) مرتضی حنانه (1) مرد (1) مرز پرگهر (1) مرغ سحر (1) مریلند (1) مریم بختیاری (1) مریم گلزاده غفوری (1) مسجد سلیمان (1) مسعود احمدزاده (1) مسعود خدابنده (1) مسعود راتبی (1) مسعود صفدری (1) مسعود مقبلی (1) مسیح (1) معصومه عضدانلو (1) ملا نصرالدین (1) ملک الشعرا (1) مناسک حج (1) منافقین (1) منوتو (1) منوچهر براتی (1) منوچهر سخایی (1) منوچهر طاهر زاده (1) منیره رجوی (1) مهدی دیباج (1) مهدی رضایی (1) موسسات خیریه (1) موشک باران (1) مولانا (1) مژگان پارسایی (1) مژگان کوکبی (1) مکه (1) میتران (1) میدان میلیونی (1) میدان ژاله (1) میرزا رضا کرمانی (1) میلیونی (1) ناصر دیوان کازرونی (1) ناصرالدین شاه (1) ناظم حکمت (1) نامه (1) نایاک (1) ندا حسنی (1) نروژ (1) نرگس غفاری (1) نسرین پارسیان (1) نصرالله زرین پنجه (1) نمایشنامه (1) نماینده (1) نورمراد کله جویی الوار (1) نوروز۱۴۰۳ (1) نوری علا (1) نیمه شعبان (1) نیویورک تایمز (1) نیکسون (1) هائیک هوسپیان مهر (1) هالیوود (1) هایک هوسپیان مهر (1) هجرت (1) هلدینگ (1) همایون کهزادی (1) همدان (1) ولادت (1) ولی‌الله فیض‌مهدوی (1) ویلیام هزلیت (1) وین (1) ویکتور خارا (1) پابلو نرودا (1) پاسارگاد (1) پروین اعتصامی (1) پرچم (1) پمپئو (1) پهلوان (1) پهلوان فیلابی (1) پوریای ولی (1) پیمان جبلی (1) پیک شادی (1) چارلی چاپلین (1) چه باید کرد (1) چه گوارا (1) چپ نما (1) ژنرال اودیرنو (1) ژنرال دوگل (1) کاخ سفید (1) کارنامه (1) کارنامه سبز (1) کارگردان (1) کاریکاتور (1) کانادا (1) کرامت الله دانشیان (1) کریمپور شیرازی (1) کشتی (1) کشور (1) کشیش (1) کشیش دیباج (1) کشیش میکائلیان (1) کلیسا (1) کمیسیون اقتصاد (1) کمیسیون کار (1) کنکور (1) کهشکان (1) کهکیلویه (1) کوثر (1) کودتانی فرهنگی (1) کودتای سوم اسفند (1) کولبران (1) کیفرخواست (1) گاردین (1) گاندی (1) گلرخ ایرایی (1) گلزاده غفوری (1) گلستان (1) گلسرخی (1) گور جمعی (1) گوهر مراد (1) گیسو شاکری (1) یاسرعرفات (1) یروم ستاقیان (1) یزدی (1) یعقوب ترابی (1) یونایتد پرس (1) یونسکو (1) یک شاخه گل (1) ۱۰شهریور (1) ۱۴اسفند (1) ۱۸تیر۷۸ (1) ۱۹بهمن۴۹ (1) ۲۶مهر (1)

بایگانی وبلاگ

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

پست ویژه

«رئیس‌جمهور برگزیده‌ی مقاومت» یعنی چه؟

مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

جدیدترین مطالب

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران