در این برنامه آقای محمد حیاتی از مسولین سازمان مجاهدین خلق ایران به شکل گیری و تولد سازمان مجاهدین میپردازد.
راهی که آمدیم ۵
تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران و جمعبندی مبارزات گذشته
Listen to "راهی که آمدیم - قسمت ۵ - تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران و جمعبندی مبارزات گذشته" on Spreaker.
خلاصه مطالب این قسمت:
در این قسمت از برنامه راهی که آمدیم به جمعبندی که توسط محمد حنیف نژاد از
مبارزات گذشته صورت گرفت میپردازیم. در این جمعبندی از علل
شکست مبارزات گذشته، حرفهای نبودن کادرها در مبارزه و نداشتن ایدئولوژی بود. او اسلام
را بعنوان ایدئولوژی راهنمای عمل مبارزاتی برگزید و یک تشکیلات انقلابی را پایه
گذاشت. چیزی که منجر به تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران شد.
دستگیری محمد حنیف نژاد پیش از انقلاب سفید
در جریان دستگیریهای پیش از انقلاب سفید، محمد حنیفنژاد نیز دستگیر شد. او برای مدتی به همراه
سران نهضت آزادی و جبهه ملی، مانند مهندس مهدی بازرگان، عزت الله سحابی و… به زندان افتاد. او در زندان با بسیاری از
سران این جریانات گفتگوها و بحثهای طولانی داشت. این افراد اغلب با به پایان رسیدن امکان مبارزهی مسالمتآمیز، همه چیز را
تمام شده میدانستند. حتی نگران معیشت خود و آسیب دیدن زندگی فردی بودند.
جمعبندی محمد حنیف نژاد از مبارزات گذشته
یکی از مواد مهم جمعبندی محمد حنیف نژاد و یارانش
ازمبارزات گذشته بر همین اساس، خلاء رهبران ذیصلاح بود. کسانی که بتوانند در هر شرایطی سنگر مبارزه را حفظ کنند. همچنین حرفهای نبودن (تمام وقت نبودن) و نداشتن ایدئولوژی را از جمله ضعفهای مبارزات گذشته دانستند. علاوه براین در این جمعبندی، بر ضرورت مبارزه مسلحانه و تشکیلات انقلابی
تاکید داشت. این پس از آن بود که امکان مبارزه مسالمتآمیز و در نتیجه بر ضرورت
داشتن تشکیلات انقلابی تاکید شد.
برگزیدن اسلام بعنوان ایدئولوژی
در آن زمان تمامی سازمانهای انقلابی که در سراسر جهان
آزمایش پیروزی و پیشروی خود را در ویتنام، کوبا و … پس داده بودند، دارای ایدئولوژی مارکسیستی بودند. جو سیاسی ایران نیز بیتاثیر از این پدیده نبود. در ایران آنچه به عنوان ایدئولوژی وجود داشت، یا راست ارتجاع (تفکرات آخوندی) بود یا نوعی اسلام بورژوایی و
رفرمیستی( جبهه ملی ) و یا ایدئولوژی مارکسیستی بود. با این حال محمد
حنیف نژاد بر ضرورت داشتن ایدئولوژی برای مبارزه آزادیبخش تاکید داشت. او مطالعات
و تحقیقات بسیاری که به همراه یارانش سعید محسن و علی اصغر بدیع زادگان انجام داد. پس از آن مطالعات او
اسلام را به عنوان ایدئولوژی خود برگزید.
اما او چهرهی جدیدی از اسلام ارائه میداد. چهرهای که به
کلی از آنچه پیش از آن گفته میشد متفاوت بود. وی برای اولین بار بانی این تئوری بود که در اسلام حقیقی، مرز بین حق و باطل،
نه از میان با خدا و بی خدا بلکه از میان استثمار کننده و استثمار شونده میگذرد. این یک انقلاب بزرگ در تفکرات مذهبی آن زمان که بی خدایان را نجس برمیشمرد،
محسوب میشد. با چنین شاخصی، یک دیندار میتوانست
در جبهه باطل و یک بیخدا در جبهه حق باشد.
تشکیلات انقلابی
همچنین محمد حنیف نژاد با تاکید بر ضرورت مبارزه مسلحانه و
آمادگی برای آن اقدام به تشکیل یک تشکیلات انقلابی کرد. در آن زمان بودند کسانی که بر اساس همین ضرورت، بیمقدمه دست به سلاح بردند. اما محمد حنیف نژاد این عمل را ماجراجویی و تروریسم می دانست. او معتقد
بود عمل مسلحانه باید دارای پایههای تئوریک قوی و پس از تدوین ایدئولوژی، استراتژی
و تاکتیکها صورت پذیرد.
مروری بر تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران با محمد حیاتی(۱۸)
***
مطالعه سایر قسمتهای این مطلب: