«مصداقی» بر رذالت ـ علی سرابی

۲۰خرداد۱۴۰۰

علی سرابی

من علی سرابی هستم. چهارم مهر سال ۶۰ ،هنگام ورود به یک منطقه لو رفته در دروازه شمیران تهران در تور دادستانی دستگیر شدم. از همان‌جا مستقیم به اوین منتقل شده و زیر بازجویی و شکنجه رفتم. یک روز بعد قبول کردم که  به بهانه لودادن قرار مسئولم در خیابان کریم‌خان، پاسداران را به محل قرار برده و ضمن تردد به هر ترتیبی که ممکن است از چنگ‌شان بگریزم. بعدازظهر ۵ مهر همراه اکیپ گروه ضربت دادستانی راهی محل قرار ساختگی در نزدیکی پل کریم‌خان شدیم.. همراه تعداد زیادی از پاسداران که در چند خودرو به محل آمده بودند پیاده شدیم. حدود ۵۰متر همراه پاسداران به سمت پل عابر پیاده رفتیم. در لحظه‌ای که متوجه شدم پاسداران چند متر با من فاصله پیدا کرده و موقعیت مناسب است، اقدام به فرار کردم. به‌علت ضربات کابل و شکنجه پاهایم زخمی و به‌شدت متورم شده و درد داشتم .ولی با تمام قدرت به سمت دیگر خیابان دویدم. هنوز چند ده متر دور نشده بودم که متوجه شدم از سمت دیگر خیابان هم پاسداران به سمت من می‌آیند و کل منطقه در محاصره  است. هیچ راهی نداشتم. یا باید تسلیم می‌شدم و یا با وسیله‌ای خودم را خلاص می‌کردم. دیدم پل عابر پیاده نزدیک و حدفاصل من و پاسداران است. با تمام قوا خودم را به بالای پل رساندم. روی پل متوجه شدم که  از سمت دیگر هم پاسداران به طرف من می‌دوند. تصمیم گرفتم بی‌درنگ از بالای پل خودم را با سر به وسط خیابان پرتاب کنم تا فقط جسدم به دستشان برسد. با یک  خیز از بالای نرده‌های اطراف پل به سمت کف خیابان پریدم. از این نقطه دیگر نمی‌دانم چه گذشت ؟ تا اینکه چند روز بعد در شعبه ۷بازجویی اوین به هوش آمدم و دوباره شکنجه و…….

یک سال شکنجه و بازجویی ادامه داشت. تا اینکه در یک دادگاه چند دقیقه ای در اوایل مهر ۶۱ به ده سال حبس محکوم و روز ۵مهر به همراه تعدادی دیگر از زندانیان  به سالن ۱۹ زندان گوهردشت سلول۴ منتقل شدم. برای اولین بار ایرج مصداقی را در همان سلول دیدم. فردی که چند ماه بعد به بهانه‌ای که آن‌زمان برایمان روشن نبود از بند خارج شد  و ۸ ماه بعد  برگشت و پس از چند روز من به همراه تعداد زیادی از بچه‌های سرموضع به فرعی ( محلی برای زندانیان تنبیهی در زیر هشت سالن ۱۹)  و انفرادی منتقل شدیم. ۳۰آذر ۶۲ همه نفرات سالن ۱۹،  به بند۶ قزلحصار تبعید شدیم. در این بند درها بسته بود و ارتباطی  بین سلولها وجود نداشت. مصداقی چند روز در این بند بود و باز هم به دلایلی نامعلوم، از این بند به مکان دیگری منتقل شد و دیگر هیچ خبری از او نداشتم.

تا سالها بعد از آزادی از زندان و خروج مخفیانه از ایران و پیوستن به ارتش آزادیبخش در عراق از سرنوشت وی اطلاعی نداشتم  تا این که در سالهای اخیر اخبار خودفروشی و مزدوری او را جسته و گریخته می شنیدم

ماه گذشته پس از انتشار قسمت شماره۴ گزارش کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت ایران متوجه شدم مصداقی در خاطراتش به شرح دستگیری و به ماجراهایی که من پس از دستگیری و در بازجویی و زندان داشتم اشاره کرده و با یادآوری این موضوع و حوادث مشابه از خاطرات زندانیان، به یک فریب و پنهانکاری بزرگ پرداخته است. از روی احساس مسئولیت در این نوشته میخواهم حقایقی را در ارتباط با یک غیبت ۸ ماهه وی درسال ۶۲ در زندان گوهردشت بازگو کنم که به اختصار در گزارش کمیسیون قضایی مورد اشاره قرار گرفته است. این مزدور مدعی شده در این دوران در بند انفرادی و به اتهام تشکیلات بند، تحت بازجویی بوده است.در حالیکه:

به شهادت آقای ژورک، مزدور مصداقی در نیمه اول ۱۳۶۲تحت نظر لاجوردی دست اندرکار تولید کتاب «کارنامه سیاه» برای شکنجه روانی زندانیان و در هم شکستن آنها بوده است، این مزدور برای مخفی کردن این دوران ۶ماهه در یک سناریوی مضحک در خاطراتش می نویسد از اوایل فروردین ۶۲ به مدت ۷–۸ ماه در انفرادی بوده است. او با این سناریو ناشیانه تلاش کرده تا غیبت خودش را از جمع زندانیان توجیه کند. جالب است که هیچ زندانی در قید حیاتی جز خودش از وضعیت او در این دوران مطلع نیست…»

وی در جلد اول خاطراتش ضمن اشاره به ماجرای درگیری با یکی از افراد سلول ۴بند ۱۹ تلاش کرده که علت ناپدید شدن و غیبت  ۸ماهه‌اش را به این موضوع ربط بدهد درحالی که من همان زمان در همان سلول و از نزدیک شاهد بوده و هیچ تردیدی ندارم که طرح و تولید این ماجرا از طرف مصداقی صرفاٌ محمل و پوششی برای انتقال به اوین و تدوین کتاب کارنامه سیاه بوده است. وی  در صفحه ۱۹۸ با اشاره به دعوایی که با یکی از نفرات سلول۴ بند۱۹ گوهردشت به نام “ا – م- ب”  داشته می‌نویسد:

«او را ﺧﻮاﺳﺘﻪ و ﺑﺎ ﭘﺮﺗﺎب ﮐﺮدن وﺳﺎﻳﻠﺶ ﺑﻪ داﺧﻞ راهرو، ﮔﻔﺘﻢ: از اﻳﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﺣﻖ ﻣﺎﻧﺪن در اﺗﺎق و زﻧﺪﮔﯽ در ﻣﻴﺎن ﺟﻤﻊ را ﻧﺪارﯼ و هر ﻏﻠﻄﯽ ﮐﻪ ﺧﻮاﺳﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯽ اﻧﺠﺎم دهی. ﺗﺎ اﻣﺮوز اﮔﺮ ﺗﺤﻤﻠﺖ ﻣﯽﮐﺮدﻳﻢ، ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ اﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ از درﻏﻠﺘﻴﺪن تو ﺑﻪ داﻣﺎن رژﻳﻢ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﯼ ﮐﻨﻴﻢ. ﺣﺎﻻ ﮐﻪ راهت ﺑﻪ ﺑﻴﺮون و ﻣﻴﺎن آنها ﺑﺎز ﺷﺪﻩ، دﻳﮕﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﯽ در اﺗﺎق زﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﯽ. ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮدم ﮐﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﮐﺎر دارم ﺧﻮد را ﮐﺎﻧﺪﻳﺪاﯼ رﻓﺘﻦ ﺑﻪ اﻧﻔﺮادﯼ ﻣﯽﮐﻨﻢ و از اﻳﻦ ﺑﺎﺑﺖ ﺷﮑﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻢ…”ا – م- ب” ﭼﻨﺪ روزﯼ در راهروﯼ ﺑﻨﺪ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﺮد و ﺑﻪ ﺷﺪت اﻳﺰوﻟﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮد ﺗﺎ اﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﺮا ﺑﻪ اﻧﻔﺮادﯼ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﺮدﻧﺪ.»

اما واقعیت چیست؟

ماجرا از این قرار بود که کنتاکتی بین یکی از افراد همین سلول  به نام امید که به جرم کمک به یکی از جریاتات غیرمذهبی دستگیر شده بود با فرد دیگری ایجاد شد. اما موضوع در بین نفرات اتاق مطرح و سریع حل شد. یعنی همان‌جا ما با شرکت همه نفرات اتاق ‌نشست گذاشتیم، موضوع با عذرخواهی و انتقاد از خود حل و فصل گردید. تلاشمان این بود که به گوش پاسداران نرسدکه از آن علیه زندانیان بند استفاده کنند. حتی نفرات سایر سلولها هم متوجه این تنش و اختلاف نشدند. این‌که مصداقی ادعا می کند وسایل امید را بیرون اتاق انداخته و پاسداران به همین دلیل او را به انفرادی برده اند کذب محض است. زیرا ترکیب اتاق شامل افرادی مانند محسن سلیمی و حسین حقیقت که از هواداران قدیمی سازمان بودند و در جریان قتل عام زندانیان سربه‌دار شدند به وی اجازه چنین کاری را نمی داد. ضمن این که همان زمان ، من با انتخاب سایر زندانیان، مسئول همین سلول۴ بودم و چنین اقدامی علیه یکی از نفرات سلول بدون اطلاع و هماهنگی با من هرگز انجام نمی‌شد.

در نتیجه روشن است که انتقال مصداقی از بند ۱۹گوهردشت هیچ ربطی به این ماجرا ندارد.

ایرج مصداقی از فروردین تا پاییز ۶۲ کجا بود؟

تمام شواهد و علائم نشان می‌دهد که این مزدور در این مدت اصلا در زندان گوهردشت نبوده و در بند ۳۱۱ اوین همراه با دستیاران لاجوردی سرگرم اجرای پروژه‌یی بوده که یکی از محصولاتش کتاب «کارنامه سیاه» است. اگر آقای ژورک مشاهده این مزدور در کنار جنایتکارترین بازجویان اوین مانند محمد داوود آبادی را افشا نمی‌کرد ای بسا که این راز برای همیشه در پرده می‌ماند و کسی هم دنبال این نبود که در این ۸ماه او مشغول اجرای چه طرح خائنانه ای بوده است.

بند۹ گوهردشت در اختیار بازجویان اوین

در صفحه ۲۲۲ جلد اول خاطراتش می‌نویسد  که طی این مدت، در بند۹ انفرادی گوهردشت بوده است.درحالی که در نیمه‌ اول سال ۶۲، بند۹ گوهردشت در اختیار بازجویان  اوین بود و تا آن‌جا که من می‌دانم و سایر زندانیان گوهردشت هم می‌گویند، دژخیمان برای جلوگیری از تبادل اطلاعات، زندانیان حکم گرفته در گوهردشت را به محل اسارت زندانیان زیر بازجویی نمی بردند.

به گواهی مجاهدان، مسعود امیرپناهی، اصغر معینی، علی تهوری و نادرثانی که در همان تاریخ از اوین به بند۹ زندان گوهردشت منتقل شده بودند، بند ۹ را به زندانیان زیربازجویی اوین اختصاص داده بودند و بعد از مدتی بند ۱۱هم به آن افزوده شد. و در تمام سال۶۲ هیچ زندانی تنبیهی را از بندهای گوهردشت به آن‌جا نمی بردند.

به این ترتیب هیچ تردیدی باقی نمی  ماند که داستان انتقال این مزدور از سلول۴ سالن ۱۹ تماما داستانی ساختگی برای توجیه غیبت ۸ماهه‌اش است.

اما ضمن خواندن ماجراهای انفرادی در کتاب وی، تناقضات دیگری هم روشن و مشخص گردید.

وی‌ می‌نویسد: «داوود ﻟﺸﮑﺮﯼ ﺑﻪ ﺳﻠﻮل ﭼﻬﺎر ﺁﻣﺪﻩ و از همه  ﺧﻮاﺳﺖ از ﺟﺎﯼ ﺑﺮﺧﻴﺰﻧﺪ و ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ: آهسته و ﺑﺪون ﺳﺮو ﺻﺪا وﺳﺎﻳﻠﻢ را ﺟﻤﻊ ﮐﺮدﻩ و ﺑﺮاﯼ رﻓﺘﻦ ﺑﻪ اﻧﻔﺮادﯼ ﺁﻣﺎدﻩ ﺷﻮم. ﻟﺤﻨﺶ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاﯼ ﺑﻮد ﮐﻪ دﻳﮕﺮ همه  ﭼﻴﺰ ﺗﻤﺎم ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. وﺳﺎﻳﻠﻢ را در ﺑﺎﻻﯼ ﻗﻔﺴﻪ ﺑﻪ او ﻧﺸﺎن دادم و ﺑﺎ ﻟﺤﻦ ﺁﻣﺮاﻧﻪاﯼ ﮔﻔﺘﻢ: ﻗﻼب ﺑﮕﻴﺮ ﺑﺮوم ﺑﺎﻻ وﺳﺎﻳﻠﻢ را ﺑﻴﺎورم! ﭼﺎرﻩاﯼ ﺟﺰ ﭘﺬﻳﺮش ﻧﺪاﺷﺖ…»  (جلد اول صفحه ۲۰۰)

بار اول که این پاراگراف را خواندم فکر کردم اشتباه متوجه شدم. دوباره خواندم دیدم نه‌خیر می‌گوید «پاسدار داود لشکری قلاب گرفت و من رفتم بالا ساکم را برداشتم.» مطلقا دروغ می‌گوید. چطور جلادی مانند داوود لشکری قلاب گرفته باشد و این مزدور روی کول او وسایلش را از قفسه برداشته و من که مسئول اتاق بودم و نسبت به هر اتفاق و ورود و  خروجی مسئول بودم چنین صحنه‌ای را ندیده و نشنیده باشم! ضمن این که با فرض محال اگر جایی چنین اتفاقی افتاده باشد نشانه شدت نزدیکی و رابطه صمیمانه جلاد با خودفروخته ای مثل اوست.

نکته دیگری این که همه زندانیان گوهردشت و اوین می‌دانند این است که در زمان انتقال زندانی تنبیهی به انفرادی چنین فرصت و امتیازی به وی داده نمی شد. به‌طوریکه زندانی پس از انتقال به انفرادی آن‌قدر پیگیری وسایل ضروری‌اش را از پاسدار بند می‌کرد تا بالاخره یک مسواک و حوله‌ای برایش از بند می‌آورد نه این‌که جلادی که در وحشی‌گری و شقاوت ،کمتر نظیرش پیدا می‌شود، آهسته و بی‌سروصدا زندانی را صدا کرده و قلاب بگیرد تا زندانی سوارش شود تا همه وسایلش را بردارد و … این مناسبات مربوط به زندانی و پاسدار در رژیم خمینی نیست.

کما اینکه زمانی که  تعدادی از زندانیان مانند داریوش، سیروس و محمدرضا و … را به‌جرم شرکت در تشکیلات بند به انفرادی بردند به هیچ‌کدام اجازه بردن همه وسایلشان را ندادند. انتقال کامل وسایل مربوط به زندانیانی بود که به طور کامل به بند یا زندان دیگر منتقل می‌شدند.

او مدعی است ۸ماه به خاطر بیرون کردن فردی که هنوز تواب هم نشده در انفرادی بوده است درحالی که در همان دوران، یکی از زندانیان  در اتاق ۱۶ را به جرم نواختن سیلی محکمی بر گوش تواب و نورچشمی پاسداران از بند بردند ولی  پس از ضرب و شتم و یک روز انفرادی، به بند برگرداندند.

جرم مصداقی برای بردن به انفرادی ـ به ادعای خودش ـ  پرخاشگری و دعوا با یک زندانی است اما در جای دیگر مدعی شده که به‌خاطر تشکیلات بند رسما توسط لاجوردی بازجویی شده است.

درصفحه ۲۴۸ می‌نویسد: «در اوﻟﻴﻦ دور ﺑﺎزﺟﻮﻳﯽ رﺳﻤﯽ، لاجوردی ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﻳﺪ در ﻣﻮرد همه  ﺑﻨﻮﻳﺴﯽ! و وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻣﺘﻨﺎع و اﻧﮑﺎر ﻣﻦ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪ، ﺑﺎ ﻟﺤﻦ ﺗﻬﺪﻳﺪﺁﻣﻴﺰﯼ ﮔﻔﺖ: در ﻣﯽﺁورﻳﻢ!»

با فرض این که لاجوردی دنبال کشف تشکیلات بند بود و حتی خودش هم بازجویی می‌کرد سوال این است که چرا شهید مهشید رزاقی را که داود لشکری به خونش تشنه بود و همیشه او را یکی از مسئولان بالای تشکیلات بند می‌دانستند، برای این کار انتخاب نکردند؟چرا شهید محسن سلیمی را نبردند؟چرا شهید رضا بهمن آبادی که مورد خشم و نفرت توابین و پاسداران بود را زیرفشار و بازجویی نبردند. چرا من را که مسئول ثبت صورتجلسات نشست‌های بند بودم و لاجوردی هم کینه فراموش نشدنی نسبت به من داشت به خاطر تشکیلات بند زیرفشار نبردند؟ [i]

سؤال دیگر این که چرا در همین فصل کتاب که به موضوع انفرادی اشاره شده، دهها پاراگراف خرج خیالپردازی و موضوعات خارج از واقعیت زندان شده اما یک جمله یا اشاره‌ای کوتاه به چگونگی و کم و کیف بازجویی نشده است؟!

اگر بازجویی رسمی در جریان بوده چرا به نحوه کار، متن بازجویی، بازجویان، شکنجه‌های احتمالی و مهم‌تر از همه، اطلاعاتی که تبادل شد اشاره نمی‌شود؟ طرح این موضوعات که بعد از چند دهه مشکل اطلاعاتی و امنیتی ندارد! آیا موضوعی مهم‌تر و دغدغه‌یی جدی‌تر از بازجویی برای زندانی در سلول وجود دارد؟ چرا هیچ اشاره‌ای به محتوای بازجویی نیست؟ آیا ماجرای بازجویی کم اهمیت‌تر از سبزکردن هسته خرما و مهمانی مگس در سلول است که چندین صفحه از کتابش را به آن اختصاص داده است؟ 

داستان ملاقات با خانواده

در صفحه ۲۴۴ جلد اول به ماجراهای ملاقات با خانواده‌اش اشاره می‌کند اما هیچ اشاره‌ای به تلاش برای ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات با سایر نفرات بند ندارد. ضمن این‌  که آن زمان ملاقات زندانیان تنبیهی قطع میشد و حتی ما که مدتی بعد، از بند عمومی به اتاقهای فرعی زیر هشت منتقل شدیم ملاقاتمان قطع شد.

وی در ادامه داستان ملاقات ـ در صفحه ۲۴۶ ـ می‌نویسد:

«دو روز ﺑﻌﺪ ﻧﻮﺑﺖ ﻣﻼﻗﺎﺗﻢ ﺑﻮد… صبحی رئیس زندان وارد کابین ملاقات شد و در حضور خانواده‌ام «ﮔﻔﺖ: دهنت را می‌.. سرت را می‌برم بالای دار و … ﻣﺎدرم داﺷﺖ ﻗﺒﺾ روح میﺷﺪ و ﭘﺪرم از ﭘﺎ ﻣﯽ  اﻓﺘﺎد»

اینها اساسا فریبکاری و دروغ است. به گواه تمام زندانیان قدیمی گوهردشت که «صبحی» را می‌شناسند، وی به علت موقعیت و خصوصیات ظاهرالصلاح فردیش هرگز درحضور خانواده ها، داخل کابین ملاقات نمی‌آمد، و چنین برخوردی با خانواده‌ها نداشت. ضمن این که اگر چنین برخوردهایی با مصداقی شده بود حتما بعد از بازگشت به بند با چند برابر بزرگنمایی و مبالغه به سایرین می‌گفت. به من که هم‌سلولش بودم و او مدتها تظاهر به دوستی و صمیمیت با من می‌کرد، حتما باید  لااقل یکی از این  خاطرات و موضوعات یا بازجویی سر تشکیلات بند را می‌گفت.کما اینکه خیلی خاطرات و داستانهای دیگری را برایمان تعریف کرده بود.

در گزارش کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت ایران آمده است:

«مصداقی در سناریوی ۵۰ صفحه ای از این دوران ۷ ماهه انفرادی آسمان و ریسمان را به هم بافته است، اما حتی یک نفر نیست، که شاهد حضور او در این انفرادی حتی به مدت یک هفته چه برسد به هفت ماه بوده باشد. از این دوران ۷ ماه حتی اسم یک زندانی مقاومی که در قید حیات باشد به چشم نمیخورد. در کل این ۵۰صفحه اسم ۲۶ نفر را آورده است که ۱۲نفر پاسدار هستند. ۱۱ زندانی که نامشان را آورده اصلا در این بند نبوده اند و برخوردی هم با او نداشتند، یک نفر به نام محمدرضا صادقی که می‌گوید در بهداری با او تماس داشتم زیرشکنجه به شهادت رسیده است، دو نفر به نام محمود سمندر و عموعباس هم در جریان قتل عام سربه‌دار شدند. از ۳نفر باقیمانده یک نفر نفوذی به نام مولایی، یک نفر به نام نعمت از هواداران گروه اکثریت است که او مصداقی را ندیده است و یک نفر هم مادر مصداقی است که در این دوران به ملاقات او آمده است.»

می‌بینید! یک شاهد زنده از دورانی که مدعی است در انفرادیهای گوهر دشت به سر برده وجود ندارد. اما همه شواهد نشان می‌دهد که وی در این مدت در محلی خارج از بند ۹انفرادی بوده است . آقای فریدون ژورک با اشاره به اولین دیداری که با ایرج مصداقی در بند۳۱۱ اوین داشت می‌نویسد:

«این جلسه با حضور ایرج مصداقی و قاسم اثنا عشری و رضا کیوان زاد و یکی از مسئولین شعبه، که اکثرا بازجوی کثیف و سفاکی به نام فاضل هماهنگ کننده جلسه بود، تشکیل می شد. این تنها جلسه ای که در بند ۳۱۱ تشکیل شد و من (فریدون ژورک) حضور داشتم، جلسه ای بود با حضور مصداقی و به سرپرستی رحمانی… که بعدها شنیدم که نام اصلی اش محمد داوودآبادی است و به محمد مهرآئین هم معروف بود… هدف جلسه بررسی فیلمنامه «توابان» بود که بر اساس طرح و نوشته ای از مصداقی توسط من بصورت فیلمنامه تنظیم شده بود.» «ایرج مصداقی یک خائن پشت پرده تنظیم و نگارش کتاب‌های لاجوردی»

ایام محرم در سلول نامرئی

قهرمان داستان انفرادی بند۹، یک داستان هم از ماجرای محرم و سینه‌زنی پاسداران را که از زندانیان بندهای قزلحصار شنیده، قواره سلول کوچک و نامرئی بند۹ کرده تا بدین وسیله هم تابلو افسانه‌ای و قهرمان تمام فصول را حفظ کند و هم نشان دهد واقعا در محرم یعنی نیمه دوم مهر تا  آبان در سلولهای انفرادی بوده است. توجه کنید:

«اﻋﺘﺮاف ﻣﯽﮐﻨﻢ ﺗﺎﺳﻮﻋﺎ و ﻋﺎﺷﻮرا ﻟﺤﻈﻪاﯼ ﺁرام و قرار نداﺷﺘﻢ. ﻣﻮﺳﯽ و ﺑﻘﻴﻪﯼ بچه‌ها  ﻟﺤﻈﻪاﯼ از ﻧﻈﺮم دور ﻧﻤﯽﺷﺪند. از ﻋﺎﺷﻮراﯼ ﺣﺴﻴﻦ ﺗﺎ ﻋﺎﺷﻮراﯼ مجاهدین  در رﻓﺖ و ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺑﻮدم. از ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﯽ و از ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻪ ﺣﺴﻴﻦ ﻣﯽرﻓﺘﻢ. اﻳﻦ ﺑﺎر زﻳﻨﺐ و ﺑﻘﻴﻪ ﺟﺰو اﺳﺮا ﻧﺒﻮدند ﺑﻠﮑﻪ ﺟﺰو ﺷﻬﺪا ﺑﻮدند… ﺳﺨﺘﯽ و ﻋﺬاب محرم در اﻳﻦ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﻦ هم  ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻀﺎﯼ روانی ﺧﻮدم را ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﺪت از ﺁن ﻟﺬت ﻣﯽﺑﺮدم، ﺣﻔﻆ ﻣﯽﮐﺮدم و هم  ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ رژﻳﻢ و ﺁنﭼﻪ ﮐﻪ ﺗﺒﻠﻴﻎ و ﺑﺪان ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﺮد، ﻣﯽرﻓﺘﻢ. روزهایﻣﺘﻮاﻟﯽ ﭘﺎﺳﺪاران بندها، ﺑﻌﺪ از ﻇﻬﺮها دﺳﺘﻪﯼ ﺳﻴﻨﻪ زنی راه انداﺧﺘﻪ و ﺑﻪ ﺟﻠﻮدارﯼ ﭘﺎﺳﺪار ﺑﺪ ﺻﺪاﻳﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﺤﻤﺪ ﺻﺎدﻗﯽ راهی ﺑﻨﺪهای اﻧﻔﺮادﯼ ﻣﯽﺷﺪند. ﺻﺪاﯼ ﻧﮑﺮه و ﻧﺨﺮاﺷﻴﺪهﯼ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﺎدﻗﯽ ﮐﻪ ﻧﻮﺣﻪﯼ” اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ ﺑﺎ وﻓﺎ ﻋﻠﻤﺪار ﻟﺸﮑﺮم” را ﻣﯽﺧﻮاند، ﮔﻮﻳﯽ دﻋﻮﺗﯽ ﺑﻮد ﺑﻪ ﺟﻬﻨﻢ و نداﻳﯽ ﺑﻮد از اﻋﻤﺎق دوزخ ﮐﻪ روح و ﺟﺎﻧﻢ را ﻣﯽﺁزرد. وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﮔﺮم ﻣﯽﺷﺪند و در ﺧﻠﺴﻪ ﻓﺮو ﻣﯽرﻓﺘﻨﺪ، ﺁنوﻗﺖ ﺗﺎزه ﺑﻪ ﺳﻠﻮل ﻣﻦ ﺁمده و در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ دور ﻣﯽﭼﺮﺧﻴﺪند، ﺑﺮاﯼ ﺛﻮاب هر ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻦ را ﺑﻪ ﻗﺼﺪ “ﻗﺮﺑﺖ اﻟﯽاﷲ” زﻳﺮ ﺑﺎر ﮐﺘﮏ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. هیچ  ﻳﮏ ازآنها از زدن ﻣﻀﺎﻳﻘﻪ ﻧﻤﯽﮐﺮد. ﺗﻘﺮﻳﺒﺎً اﻳﻦ ﮐﺎر هر روز ﺁنها، در ﺧﻼل مراﺳﻢ ﺳﻴﻨﻪزنی دهه ﯼ محرم و اﻳﺎم ﻋﺎﺷﻮرا ﺑﻮد»

روشن است وقتی قرار می‌شود همه موضوعات و حوادث زندان در داستان وارد شود دسته سینه زنی هم در سلول یکی دو متری انفرادی وارد شده و پس از ضرب و شتم و لابد زنجیر و قمه کشیدن به زندانی سرموضع! خارج می‌شوند. او حتی به خودش زحمت یک حساب و کتاب ساده و سرانگشتی را نمی‌دهد که چطور شتر دسته سینه زنی در سوراخی به وسعت سلولهای کوچک انفرادی گوهردشت جولان می‌دهند و «در حالی که دور می‌چرخیدند» قهرمان را زیربار کتک می‌گرفتند و جالب این که «هیچ  ﻳﮏ ازآنها از زدن ﻣﻀﺎﻳﻘﻪ ﻧﻤﯽﮐﺮد»  (صفحه ۲۲۵ )

پایان مأموریت و بازگشت به بند

سرانجام پس از ۷ یا ۸ماه به صورت کاملا اتفاقی،  ناگهانی و بدون مقدمه او را به بند برمی‌گردانند. قبل از ورود به بند متوجه می‌شود ۶ نفر دیگر هم آورده‌اند تا پس از خواندن انزجارنامه علیه سازمان مجاهدین در حضور زندانیان، وارد بند شوند. جالب این که می‌گوید آن ۶نفر مصاحبه و انزجارنامه را پذیرفته بودند اما او خبر نداشت و غافلگیر شد. وی در همین رابطه می‌نویسد:

«ﺗﺎزﻩ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪم ﮐﻪ ۶ ﻧﻔﺮ دﻳﮕﺮ از بچه‌ها، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ … ﻧﻴﺰ همراهم  هستند. هر ﻳﮏ از ﻣﺎ ﺑﻪ دﻻﻳﻞ ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ ﺑﻪ اﻧﻔﺮادﯼ ﺑﺮدﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮدﻳﻢ. ﻣﻦ از همه  ﺑﻴﺸﺘﺮ زﻳﺮ ﻓﺸﺎر ﺑﻮدم. از ﻣﻦ ﺗﺸﮑﻴﻼت ﺑﻨﺪ را ﻣﯽﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ…. اﻓﺮاد ﺑﻨﺪ را ﺑﻪ داﺧﻞ ﺳﺎﻟﻦ ﻓﺮاﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ. ﺻﺒﺤﯽ [رئیس زندان] در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺟﻤﻊ را ﻣﻮرد ﺧﻄﺎب ﻗﺮار دادﻩ ﺑﻮد، ﮔﻔﺖ: اﻳﻦها دوﺳﺘﺎن ﺷﻤﺎ هستند ﮐﻪ ﻣﺪتهای ﻣﺪﻳﺪﯼ در اﻧﻔﺮادﯼ ﺑﻮدﻩ اﻧﺪ و ﻗﺼﺪ دارﻧﺪ ﻣﻮاردﯼ را ﺑﺎ ﺷﻤﺎ در ﻣﻴﺎن ﺑﮕﺬارﻧﺪ. ﺗﺎزﻩ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪم ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع از ﭼﻪ ﻗﺮار اﺳﺖ. ﺗﺎ اﻳﻦ ﻟﺤﻈﻪ هیچ اﻃﻼﻋﯽ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺷﺎن ﻧﺪاﺷﺘﻢ. در ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺧﻄﻴﺮﯼ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدم. اﻳﻦ ﮐﺎرﺷﺎن در واﻗﻊ ﺷﮑﻠﯽ از “ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ” داﺷﺖ… ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻢ ﮐﻪ ﺣﺮف زدن ﺑﺮاﯼ ﺟﻤﻊ را ﺑﭙﺬﻳﺮم ﻳﺎ اﻳﻦ ﮐﻪ دوﺑﺎرﻩ ﺑﻪ اﻧﻔﺮادﯼ ﺑﺮﮔﺮدم…»

این‌جا هم خودش را از تک و تا نمی‌اندازد و پس از زدن لگدی به آن شش نفر که انزجارنامه خواندند می‌گوید:

«تصمیم داشتم قبول نکنم اما به‌خاطر بچه‌ها و جمع زندانیان پذیرفتم تا زیر فشار نروند. [این] تصمیم می‌توانست باعث به وجود آوردن فشار مضاعفی روی زندانیان و خودم شود» (نه زیستن نه مرگ ـ جلد اول صفحه ۲۴۹)

معلوم نیست به چه دلیل فردی که به جرم بیرون انداختن یک زندانی از سلول به انفرادی رفته از ۶نفری که به جرم تشکیلات بند راهی انفرادی شدند بیشتر زیر فشار بوده و چرا از او که هیچ ربطی به تشکیلات بند نداشته اطلاعات تشکیلات و سایر زندانیان را می‌خواستند! همه زندانیان آن دوران می‌توانند گواهی دهند که مزدور مصداقی هیچ مسئولیت و نقش جدی در تشکیلات بند نداشت. حتی در موضوعات معمولی صنفی هم مسئولیتی نداشت. آیا طرح فشار در انفرادی و بازجویی به خاطر تشکیلات، پوششی برای مخفی کردن مأموریت خودش در بند ۳۱۱ اوین و غیبت ۸ماهه‌اش نیست؟

البته او در صفحه ۳۲۱ جلد اول کتابش به پروسه تدوین کتاب کارنامه سیاه که حاوی مجموعه‌ای از مناظره‌های توابین در بهار سال ۶۲ بود اشاره کرده و می‌نویسد:

«ﻳﮑﯽ از اﻳﻦ ﻣﻨﺎﻇﺮه‌ها ﮐﻪ ﺑﻪ مجاهدین  اﺧﺘﺼﺎص داﺷﺖ، مرﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻬﺎر ۶۲ ﺑﻮد ﮐﻪ در ﻧﻴﻤﻪﯼ ﺷﻬﺮﻳﻮر ﻣﺎه ۶۲ از ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﺳﺮاﺳﺮﯼ ﭘﺨﺶ ﺷﺪ. لاجوردی اﻳﻦ ﻣﻨﺎﻇﺮه را در رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﺳﻤﻴﻨﺎر ٢٩ ﻧﻔﺮه اﻃﻼﻋﺎت ﺳﭙﺎه و ٢٠٩ اوﻳﻦ ﺑﺮﮔﺰار ﮐﺮد. ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در اﻳﻦ ﻣﻨﺎﻇﺮه‌ها بعدها ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺘﺎب از ﺳﻮﯼ دادﺳﺘﺎنی اﻧﻘﻼب و ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ و اﻧﮕﻠﻴﺴﯽ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ.»

بله درست می‌گوید. این پروژه از بهار ۶۲شروع شد، در نیمه شهریور از تلویزیون سراسری پخش گردید و پاییز ۶۲ به صورت کتاب [کارنامه سیاه] انتشار یافت. یعنی ابتدا و انتهای این پروژه در زمانی است که او از بند ۱۹گوهردشت خارج شده و مدعی است در بند۹ انفرادی به‌سر می‌برده.

 معلوم نیست این اطلاعات دقیق شامل تاریخ شروع و انتشار و رقابت لاجوردی با سمینار ۲۹نفره اطلاعات سپاه از کجا آمده و چگونه از اطلاعات”اندرونی” خبردار است.

بررسی همین دوران ۸ماهه غیبت وی همه پرده‌ها را کنار زد و به روشنی ثابت شد ایرج مصداقی طی این مدت در مأموریت مهمی از جانب لاجوردی برای تدوین کتاب «کارنامه سیاه» است.

اگر این مزدور خودفروخته هم پیمان با لاجوردی و حاج داوود و سعید امامی و … متعهد به دست کردن در خون مجاهدین است، ما نیز سوگند خورده ایم که در درجه اول برای نگاهبانی از خونهایی که به‌پای ارزشهایی چون مبارزه، مقاومت، زندانی سیاسی و … ریخته شده، اجازه ندهیم مزدورانی همچون او این خونها را پایمال کنند. بلاشک جای وی همچون دژخیم حمید نوری، پشت میله های زندان است. این عهدی است که ما با شهیدان سربدار بسته ایم که تا به عدالت سپردن دژخیمان و مزدوران از پا ننشینیم.

[i]  این مزدور در صفحه ۱۸۳ جلد اول خاطراتش نوشته است: «ﺑﻪ هنگام ﺣﻀﻮر ﻻﺟﻮردﯼ در ﺑﻨﺪ ﺗﻼش ﻣﯽﮐﺮدﻳﻢ وﯼ ﻣﺘﻮﺟﻪﯼ ﺣﻀﻮر ﻋﻠﯽ ﺳﺮاﺑﯽ در ﺑﻨﺪ ﻧﺸﻮد. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻮد ﻋﻠﯽ دﭼﺎر ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺟﺪﻳﺪﯼ ﺷﻮد. ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮ ﻣﯽﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻮرد اﻳﻦ دو در ﺳﺎل ۶۰.  ﻋﻠﯽ ﺳﺮاﺑﯽ ﺑﻌﺪ از دﺳﺘﮕﻴﺮﯼ و زﻳﺮ ﺷﮑﻨﺠﻪ، ﻣﯽﭘﺬﻳﺮد ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺪاران را ﺑﻪ ﺳﺮ ﻗﺮارش ﺑﺒﺮد. اوآنها را ﺑﻪ ﺧﻴﺎﺑﺎن ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺮدﻩ و از ﺑﺎﻻﯼ ﭘﻞ ﺣﺎﻓﻆ ﺧﻮدش را ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺧﻮدﮐﺸﯽ ﺑﻪ ﻣﻴﺎن ﺧﻴﺎﺑﺎن ﭘﺮت ﻣﯽﮐﻨﺪ. او از ﺷﺎﻧﺲ ﺑﺪ روﯼ ﻣﺎﺷﻴﻦ در ﺣﺎل ﻋﺒﻮرﯼ اﻓﺘﺎدﻩ و ﺑﻴﻬﻮش ﻣﯽﺷﻮد. وﯼ را ﺑﺎ همان ﺣﺎل ﻧﺰار ﺑﻪ اوﻳﻦ ﺑﺎز ﻣﯽﮔﺮداﻧﻨﺪ. وﻗﺘﯽ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ هوش ﻣﯽﺁﻳﺪ، ﻻﺟﻮردﯼ از او ﻣﯽﭘﺮﺳﺪ: اﮔﺮ اﺳﻠﺤﻪ داﺷﺘﯽ ﺑﺎ ﻣﻦ ﭼﻪ ﻣﯽﮐﺮدﯼ؟ ﻋﻠﯽ ﺑﻪ ﺗﺼﻮر اﻳﻦ ﮐﻪ در ﺣﺎل ﻓﻴﻠﻢﺑﺮدارﯼ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﯽ از او هستند، ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ: ﻣﯽﮐﺸﺘﻢات. ﻻﺟﻮردﯼ دوﺑﺎرﻩ ﻣﯽﭘﺮﺳﺪ: ﺑﺎ ﮔﻴﻼﻧﯽ ﭼﻪ ﻣﯽﮐﺮدﯼ؟ ﻋﻠﯽ ﭘﺎﺳﺦاش را ﺗﮑﺮار ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻣﺠﺘﺒﯽ ﻣﻬﺮابﺑﻴﮕﯽ ﻳﮑﯽ از ﻣﺤﺎﻓﻈﺎن و ﻧﺰدﻳﮑﺎن ﻻﺟﻮردﯼ و ﻣﺄﻣﻮر زدن ﺗﻴﺮﺧﻼص ﺑﻪ زﻧﺪاﻧﻴﺎن، ﻗﺼﺪ ﮐﺸﺘﻦ وﯼ را ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻻﺟﻮردﯼ ﺑﺎ ﮐﻴﻨﻪاﯼ وﺻﻒ ﻧﺎﺷﺪﻧﯽ ﺑﻪ او ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ: ﻧﻪ وﻟﺶ ﮐﻦ وﻟﯽ ﺗﻴﺮﺧﻼص‌اش را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاﯼ ﺑﺰن ﮐﻪ ﺑﺴﻮزد. ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﻠﻮﻏﯽ و ﺑﯽﻧﻈﻤﯽ اوﻳﻦ، ﻋﻠﯽ ﻓﺮاﻣﻮش ﻣﯽﺷﻮد و در ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺧﻮﺑﯽ ﭘﺲ از ١٩ ﺑﻬﻤﻦ ۶۰ ﺑﻪ دادﮔﺎﻩ رﻓﺘﻪ و ﺑﻪ ١٠ ﺳﺎل زﻧﺪان ﻣﺤﮑﻮم ﻣﯽﺷﻮد.»  

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

مسعود رجوی کیست؟

پخش زنده سیمای آزادی

توییتر اختر شبانه

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

Popular Posts

برچسب‌ها

مقالات سیاسی (1777) مجاهدین (1556) خامنه ای (1082) روشنگری (1051) رئیسی (723) ولایت فقیه (679) قیام (676) سپاه پاسداران (624) ایران (591) تحلیل سیاسی (553) انقلاب نوین (550) دزدی (546) آزادی (540) مبارزه (527) مسعود رجوی (518) مقالات اجتماعی (518) سرنگونی (479) کرونا (464) مریم رجوی (451) مقالات اقتصادی (423) تاریخ ایران (405) یادواره (403) سرکوب (381) اجتماعی (371) فقر (369) تاریخ معاصر (362) قتل عام۶۷ (356) خط فقر (350) خمینی (329) غارت (325) انقلاب ضد سلطنتی (323) چپاول (319) اختلاس (318) کانونهای شورشی (300) قیام سراسری (296) اقتصادی (295) گرانی (291) مدیا (287) فساد (280) قیام آبان۹۸ (276) آموزه سیاسی (264) بهداشت (264) آموزه تاریخی (263) وزارت اطلاعات (261) جنبش دادخواهی (257) سیاسی (256) شورای ملی مقاومت (246) شیطان سازی (236) تورم (224) اشرف۳ (206) جنگ سیاسی (196) زندان (193) آلترناتیو (188) تحریم انتخابات (187) شرایط عینی (185) بیکاری (184) زندانیان سیاسی (178) قربانیان کرونا (176) آمریکا (173) بحران آب (173) ویروس (173) اعدام (172) برجام (172) تاریخچه مجاهدین (169) تظاهرات (155) تروریسم (153) انتخابات۱۴۰۰ (150) حقوق بشر (150) گزارش خبری (144) شکنجه (142) واکسیناسیون (142) اقتصاد (139) انقلاب (135) سلطنت پهلوی (133) زنان (130) دادگاه (125) رژیم آخوندی (124) حمید نوری (120) اصفهان (116) خوزستان (115) رسانه (109) ساواک (107) جمهوری دمکراتیک (103) تحریم (102) استبداد دینی (100) انتخابات (99) مذاکره (99) افشاگری (98) رانت (98) دلتا (97) پیک پنجم (97) شهیدان (96) مجلس (96) سازمان مجاهدین خلق ایران (94) دیکتاتوری سلطنتی (92) اتمی (90) اوین (90) پیام (89) انقلاب مشروطه (88) قطعی برق (88) شاه (86) روسیه (84) جنایت علیه بشریت (82) مقاومت ایران (81) براندازی (80) اعتراضات سراسری (76) بسیج (76) اهواز (75) مقاومت (75) انتخابات قلابی (73) بودجه۱۴۰۱ (73) دیکتاتوری مذهبی (72) سپاه قدس (72) اختناق (71) تروریسم دولتی (71) واکسن (71) سخنرانی (70) انقلاب ۵۷ (69) تاریخ (69) تاریخ مشروطه (69) مصداقی (68) جنگ قدرت (67) معلمان (67) ارتش آزادیبخش (66) اعتراضات (66) بانک (66) فاز سیاسی (66) سازمان ملل (65) قوه قضاییه (65) اینترنت (63) بلوچستان (63) سانسور (62) شوش (62) اروپا (61) رسانه حکومتی (61) کابینه دولت (61) سیستان (60) محاکمه (60) انگلیس (59) روحانی (59) زندانی سیاسی (59) زاینده رود (58) گردهمایی (58) گرسنگی (58) شکنجه گر (57) کهکشان۲۰۲۱ (57) بودجه (56) ریاست جمهوری (56) هنر (56) حقوق زنان (55) سایبری (55) دیکتاتوری (54) سازمان مجاهدین (54) مزدوران (54) ارز (53) زندان گوهردشت (51) کارگران (51) گزارش (51) هنرمند (50) ۳۰خرداد (50) جوانان (49) مذهبی (49) موسی خیابانی (49) نفت (49) جنگ ایران و عراق (48) مسکن (48) آلبانی (47) ایدئولوژی (47) عراق (47) قاجار (47) مبارزه مسلحانه (47) بازنشستگان (46) مصدق (46) کتاب سیاسی (46) قیام خوزستان (44) ماه رمضان (44) کسری بودجه (44) دمکراسی (43) هسته ای (43) زباله گردی (42) غارت و چپاول (42) خامنه‌ای (41) بنیادگرایی (40) اسلام انقلابی (39) قالیباف (39) مهندسی انتخابات (39) شهرکرد (38) فضای مجازی (38) قیام آبان (38) اصلاح طلب (37) شیخ (37) فرهنگ (37) مشهد (37) آموزه فلسفی (36) تهران بزرگ (36) حقوق (36) دروغ (36) رژیم شاه (36) ستارخان (36) قاسم سلیمانی (36) فاشیسم دینی (35) پهلوی (35) اپوزیسیون (34) ایذه (34) دانشجو (34) شبکه های اجتماعی (34) کشاورزی (34) آشنایی با مجاهدین (33) استراتژی (33) بمب اتمی (33) جنایت (33) سیمای آزادی (33) بهبهان (32) جنگ کثیف (32) سیاست (32) لیست تروریستی (32) ادبیات (31) تکامل (31) رمضان (31) زندانی (31) عفوبین الملل (31) موسیقی (31) نقدینگی (31) نیروی انتظامی (31) کنفرانس (31) تهران (30) جنگ (30) خبرگزاری (30) راه حل سرنگونی (30) رضا خان (30) فلسفه (30) استکهلم (29) اعتصاب (29) اندیمشک (28) تبریز (28) دادخواهی (28) دانشگاه (28) فرانسه (28) مافیا (28) محیط زیست (28) مماشات (28) بودجه۱۴۰۰ (27) حضرت علی (26) خاطرات زندان (26) شعائر (26) شورش (26) قرآن (26) کودکان کار (26) آبادان (25) اسدالله اسدی (25) تأسیس سازمان مجاهدین (25) دورس (25) متروپل (25) وزارت خارجه (25) کردستان (25) کودکان (25) اشرف (24) امام حسین (24) انقلابی (24) بلژیک (24) تاریخ اسلام (24) روز جهانی کارگر (24) عاشورا (24) پارلمان اروپا (24) اسلام (23) انقلاب دمکراتیک (23) اوکراین (23) رضا شاه (23) روزنامه (23) عدالت (23) فیلترینگ (23) مزدور (23) کهکشان (23) ۳۰دی (23) اخبار (22) ترانه (22) تشکیلات بیرون زندان (22) سال تحصیلی (22) صلح (22) صیانت (22) قیام دیماه ۹۶ (22) مشروطه (22) کشتار (22) استثمار (21) تولید (21) سخنگوی مجاهدین (21) شورای نگهبان (21) فیک نیوز (21) ورزش (21) ولی فقیه (21) گزینه سرنگونی (21) آنتورپ (20) انگلستان (20) بسیجی (20) تاریخ بیداری ایرانیان (20) حوزه (20) زهرا مریخی (20) همیاری (20) پیک ششم (20) چین (20) خانواده (19) سیل (19) شعر (19) شورای مرکزی مجاهدین (19) فاصله طبقاتی (19) مالیات (19) مقالات تاریخی (19) چماقداری (19) آتش بس (18) آژانس اتمی (18) ثروت (18) دارو (18) دانش آموز (18) دستمزد (18) رفراندوم (18) سوئد (18) شاعر (18) قیام کارگران (18) مهاجرت (18) ۱۶آذر (18) بنیانگذاران سازمان مجاهدین (17) ترور (17) جامعه (17) حجاب (17) دانشگاه تهران (17) فروغ جاویدان (17) قیام دی (17) لاجوردی (17) کاظم رجوی (17) کتاب (17) گرسنگان (17) اتحادیه اروپا (16) حضرت محمد (16) روز دانشجو (16) صدور انقلاب (16) ظریف (16) پناهندگان (16) کودتای ۲۸مرداد (16) اژه ای (15) تشکیلات (15) جام زهر (15) رئیس جمهور برگزیده (15) فاشیسم مذهبی (15) آب (14) آذربایجان (14) ارتجاع (14) دیکتاتور (14) رجوی (14) شهدا (14) ضربه شهریور ۵۰ (14) مادران آبان (14) مایک پنس (14) پهباد (14) افغانستان (13) برانداز (13) جنگ جهانی (13) دولت (13) سلطنت طلب (13) شورای امنیت (13) فرهنگیان (13) قاچاق (13) قزاق (13) قیام بنزین (13) منوچهر هزارخانی (13) موقعیت انقلابی (13) ورزشکاران (13) پول (13) کهکشان۱۴۰۱ (13) ۳۰مهر (13) برق (12) بورس (12) جنگ ضد میهنی (12) خیانت (12) شورای ملی مقاومت ایران (12) آسوشیتدپرس (11) انقلاب ایدئولوژیک (11) حزب‌الله (11) خائن (11) خرمشهر (11) دلار (11) دمکراتیک (11) رای من سرنگونی (11) روز جهانی زن (11) زاهدان (11) سال۱۴۰۰ (11) سوریه (11) شادگان (11) شرایط ذهنی (11) شعار نویسی (11) صنعت (11) فوتبال (11) قرارداد ننگین (11) محمد حنیف‌نژاد (11) موزه قتل عام۶۷ (11) نشریه مجاهد (11) هواپیمای اوکراینی (11) چریک فدایی (11) چریکهای فدایی (11) یارانه (11) ۱۹بهمن۶۰ (11) اصلاحات (10) انجمن نجات (10) انقلابیون (10) بازجو (10) بحران (10) بیت کوین (10) خصوصی سازی (10) روز جهانی مبارزه با اعدام (10) سعید محسن (10) سلاح (10) سینما (10) شاهنشاهی (10) لرستان (10) لوییزا همریش (10) لیست شهیدان (10) مجاهد (10) مجاهدین خلق ایران (10) موسسان پنجم (10) موشکی (10) چهارمحال بختیاری (10) کودتا (10) ۴خرداد (10) آزادیخواهان (9) آشنایی با شورای ملی مقاومت (9) استراتژیک (9) اشغالگر (9) اومیکرون (9) ایران آزاد۲۰۲۱ (9) بیکاران (9) جنگ روانی (9) خاور میانه (9) خلیفه (9) خودمختاری (9) دفاع مقدس (9) رحمان کریمی (9) زری اصفهانی (9) طلسم جنگ (9) فرار شاه (9) فرهنگی (9) قیام سراوان (9) مرجان (9) ملاقات (9) میانجی (9) میلاد (9) نمایشگاه (9) نوروز۱۴۰۰ (9) نوید افکاری (9) نویسنده (9) هورالعظیم (9) واکسن فایزر (9) پروپاگاندا (9) کوچک خان (9) آری به جمهوری دمکراتیک (8) اصغر بدیع زادگان (8) اعدام بنیانگذاران مجاهدین (8) انقلاب فرهنگی (8) بنزین (8) جنگل (8) جنگل تراشی (8) حنیف نژاد (8) خاش (8) خاوران (8) خاورمیانه (8) خبرنگار (8) دهه ۶۰ (8) دیوید ایمس (8) دیپلماسی (8) سرجنگل (8) سوئیس (8) شجریان (8) فاجعه (8) فرعون (8) فیلم سینمایی (8) قانون اساسی (8) قیام دیماه ۹۸ (8) قیام ۸۸ (8) قیصر (8) مبارزه چیست (8) محرم (8) مطبوعات (8) کانون شورشی (8) کتاب امام حسین (8) کودتای ۲۸ مرداد (8) ۱۳آبان (8) ۱۷ژوئن (8) آرژانتین (7) ارتش آزادیبخش ملی ایران (7) اشرف رجوی (7) اصولگرا (7) اطلاعیه (7) اعتراض (7) انقلاب اکتبر (7) بازگشایی مدارس (7) بنی صدر (7) بهار (7) بیژن جزنی (7) جایزه نوبل (7) حزب توده (7) خبرگان (7) خواننده (7) دادگاه مردمی آبان (7) روز جهانی کودک (7) زبان (7) سرود (7) شهادت (7) صادرات (7) علی میهن دوست (7) قرارداد۲۵ساله (7) لباس شخصی (7) مجروحان قیام (7) مذهب (7) مرضیه (7) مزار شهیدان (7) مطالبات قانونی (7) منتظری (7) موزیک (7) ناصر صادق (7) واشنگتن (7) پرستاران (7) چهارشبنه سوری (7) کتا صوتی (7) کربلا (7) کرج (7) کوروش بزرگ (7) کوروش کبیر (7) گروگان (7) ۳۰فروردین (7) استبداد (6) استقلال (6) انجمن نجاست (6) اندیشه (6) انسان (6) انفجار امیا (6) برنامه ۱۰ ماده ای (6) تاریخ جهان (6) جمشید پیمان (6) جهان (6) خاطرات سیاسی (6) رمزارز (6) رهایی (6) زن (6) سعید بهبهانی (6) سپاه (6) شهرداری تهران (6) صنایع فولاد (6) عملیات مروارید (6) فروش اندام (6) فعال محیط زیست (6) لبنان (6) مردم (6) معلم (6) مقالات (6) میتینگ (6) هاشم خواستار (6) همبستگی (6) واکسن برکت (6) کارخانه (6) کتاب صوتی (6) ۳۰تیر (6) ۸ مارس (6) آزادی بیان (5) آلمان (5) استان (5) اسکاتلند (5) انقلاب صنعتی (5) بازرگان (5) بدهی (5) بهزاد معزی (5) حشدالشعبی (5) حکومت علی (5) داوود رحمانی (5) دفاعیات مجاهدین (5) دین (5) رباط کریم (5) رمضان۱۴۰۱ (5) سال نو (5) شب یلدا (5) طالقانی (5) عباس داوری (5) عید فطر (5) فاطمه (5) فولاد مبارکه (5) قتل عام (5) قیام 57 (5) قیام ضد سلطنتی (5) قیام عراق (5) قیام ۲۱دی (5) لاریجانی (5) لوییزا هومریش (5) لیبرتی (5) مالباخته (5) محسن رضایی (5) محمد حنیف نژاد (5) محمد زند (5) مقاومت سراسری (5) میرزا کوچک خان (5) نظرسنجی (5) وزرات اطلاعات (5) کانون (5) آلودگی هوا (4) استعمار (4) امام حسن مجتبی (4) انفال (4) ایران آزاد۲۰۲۲ (4) بهشت زهرا (4) بیانیه (4) بیوگرافی (4) تاریخ ایران (4) تاریخی (4) تجارت (4) تشیع (4) تمدن ایران (4) تیرباران (4) جنبش جنگل (4) جنگ خلیج (4) حزب جمهوری (4) حسن نوروزی (4) حسین فاطمی (4) خاتمی (4) خشونت (4) خشک سالی (4) دجال (4) دیالکتیک (4) رها بحرینی (4) سلطنت (4) سکولاریسم (4) شاملو (4) شانگهای (4) شب قدر (4) صمد بهرنگی (4) طالبان (4) ظلمت (4) عوام فریبانه (4) فروغ ایران (4) فرونشست زمین (4) قیام۳۰تیر (4) لمپن (4) محمد مخبر (4) میلیشیا (4) نطنز (4) نفتگران (4) نهضت ملی (4) نوروز۹۹ (4) پایداری (4) پیامبر (4) پیروزی (4) پیشتاز (4) کارگر (4) کتاب تاریخی (4) کنگره (4) کولبری (4) کویت (4) ۱۹فروردین۹۰ (4) آتش سوزی (3) آخوند کاشانی (3) آخوندی (3) آستان قدس (3) آقازاده ها (3) آگاهی (3) احزاب سیاسی (3) اربعین (3) ارومیه (3) اسناد (3) اعتراض سراسری (3) اندیکا (3) ایتالیا (3) ایرانیان (3) برف (3) بی بی سی (3) تاریخساز (3) تبعید (3) تحصیل (3) تخریب (3) تروریست (3) تلویزیون (3) جاسوس (3) جعبه سیاه (3) جنبش برابری (3) جنسیتی (3) حبیب خدا (3) حسین فارسی (3) حضرت زینب (3) حضرت فاطمه (3) حمله خارجی (3) حمید اسدیان (3) خاطرات (3) خدیجه (3) خودروسازی (3) داستان (3) راهرو مرگ (3) رفسنجانی (3) روز معلم (3) روشنایی (3) روشنفکر (3) زلزله (3) زیارت (3) سالن مرگ (3) سعید شاهسوندی (3) سکولار دمکراسی (3) شبکه تروریستی (3) شعر نو (3) شهر (3) صدام (3) عباسقلی صالحی (3) عرفان (3) عماد رام (3) عملیات چلچراغ (3) غلامحسین ساعدی (3) فارسی (3) فرانسوا میتران (3) فرشید نصر‌اللهی (3) فلسطین (3) قتلهای زنجیره ای (3) ماهشهر (3) مجمع عمومی ملل متحد (3) محمد ضابطی (3) محمود رویایی (3) مدارس (3) مسیحی (3) مصباح یزدی (3) ملی شدن نفت (3) منطقه (3) مواد مخدر (3) نسل کشی (3) نقاشی (3) نوروز (3) نوروز۱۴۰۱ (3) نیما یوشیج (3) هجرت بزرگ (3) هزارخانی (3) واکسن چینی (3) ژئوپلیتیک (3) ژنو (3) کتاب اجتماعی (3) کریسمس (3) کلنل پسیان (3) کی‌را رودیک (3) ۱۲اردیبهشت (3) ۱۷شهریور (3) ۳ژوئیه (3) ۵ مهر (3) آموزشی (2) آندرانیک (2) أزادی (2) اتحاد ملی (2) اتوبوس خوابی (2) اراذل (2) اسفند۹۸ (2) اصغر مهدیزاده (2) اصلاح طلبی (2) اصلاحات ارضی (2) اعتیاد (2) افطار (2) امام زین العابدین (2) امام سجاد (2) امام موسی ابن جعفر (2) امام هفتم (2) امجدیه (2) انسانیت (2) انقلاب سفید (2) اوباش (2) اکبر صمدی (2) ایران اینترنشنال (2) ایران فردا (2) ایران مرز پرگهر (2) بازیگر (2) بعثت (2) بنیاد برکت (2) بنیاد فرانس لیبرته (2) بوچا (2) بکتاش آبتین (2) بیسواد (2) تاریخ ا یران (2) تخت جمشید (2) ترامپ (2) ترک تحصیل (2) تفسیر (2) توسکا (2) جاوید رحمان (2) جنگ داخلی (2) حزب رستاخیز (2) حسین امیر عبداللهیان (2) حمایت (2) حمید مصدق (2) خسرو گلسرخی (2) خودکشی (2) دانیل میتران (2) دبیر کل سازمان ملل (2) درگذشت (2) دهخدا (2) دوران آماده باش (2) دیدار صلح (2) ذوالقرنین (2) رسول خدا (2) رشوه (2) رهبر مقاومت (2) رهبری (2) روح‌الله حسینیان (2) روز جهانی (2) روز جهانی حقوق بشر (2) زمستان (2) زوربا (2) زینب کبری (2) سازمان خبات کردستان (2) سازمان چریکهای فدایی خلق (2) ستار بهشتی (2) سعدی (2) سعید ماسوری (2) سوخت بر (2) سوختبران (2) شام غریبان (2) شاهزاده (2) شباهنگ (2) شهر ری (2) شوروی (2) شکوفه (2) شیخ محمد خیابانی (2) شیراز (2) صدور بحران (2) صدیقه مجاوری (2) طرح صلح (2) عبدالرضا شهلایی (2) عزیمت از فرانسه (2) عشق (2) علم (2) علی (2) علی ربیعی (2) عیسی آزاده (2) عیسی مسیح (2) فاطمه امینی (2) فاطمه مصباح (2) فرانکفورتر آلگماینه (2) فردوسی (2) فرقه (2) فریدون مشیری (2) فشافویه (2) فلاکت (2) قاضی محمد (2) قضاوت (2) قیمت (2) مبارزات (2) مبعث (2) مجازات (2) محسن معصومی (2) مریم قدسی مآب (2) مسجد فاطمه زهرا (2) مقبره کوروش (2) من اگر برخیزم (2) مهدی ابریشمچی (2) میرزاده عشقی (2) میهن تی وی (2) میکونوس (2) میکیس تئودوراکیس (2) نافرمانی مدنی (2) نظامی (2) نیروی قدس (2) نیشکر هفت تپه (2) هامبورگ (2) هیتلر (2) وطن (2) وفات (2) ویتنام (2) پاریس (2) پدرطالقانی (2) پرس تی وی (2) پرواز بزرگ (2) پرویز خزایی (2) ژیلبر میتران (2) کابل (2) کاروان بهار (2) کربلای۴ (2) کشاورزان (2) کهکشان۱۴۰۰ (2) یغمایی (2) یوسف نوری (2) یونان (2) FATF (1) آزادی هدایتگر مردم (1) آستفیک (1) آفریقا (1) آلبرتو نیسمن (1) آنالیا (1) آنتونیو گوترز (1) آهنگساز (1) ابراهیم ذاکری (1) ابراهیم مرادی (1) ابواحسن صبا (1) اتحاد (1) اجباری (1) احتکار (1) احمد رئوف بشری دوست (1) احمد رضایی (1) احمد مقدم (1) احمد وحیدی (1) احمدرضا جلالی (1) اخبار جعلی (1) اردشیر زاهدی (1) ارمنستان (1) ارژنگ داوودی (1) استاد (1) استقلال آمریکا (1) اسلامشهر (1) اسماعیل خطیب (1) اسماعیل شریف زاده (1) اسکاندیناوی (1) اسیر جنگی (1) اشرف هادی (1) اشرف پهلوی (1) اشپیگل (1) اصغر بدیع‌زادگان (1) اصلاح‌طلب (1) اف ای تی اف (1) افتخار (1) افسانه (1) الله قلی خان (1) المپیک (1) الکساندر مدوید (1) امام جعفر صادق (1) امام حسن عسکری (1) امام رضا (1) امام زمان (1) امام صادق (1) امام محمد باقر (1) امام هشتم (1) امیرخیزی (1) امیرپرویز پویان (1) امیرکبیر (1) انتخاب (1) انجیل (1) انفجار حرم امام رضا (1) انقلاب کبیر فرانسه (1) اوریانا فالاچی (1) اپورتونیسم (1) ای ایران (1) ایران گیت (1) ایلیرمتا (1) ایندیپندنت (1) اینستاگرام (1) بالکان (1) بختیار (1) برلین (1) بنان (1) بند۲۰۹ (1) بهرام عالیوندی (1) بهرام عین اللهی (1) بویراحمد (1) بگو نه (1) بیرجند (1) بیروت (1) بیژن مفید (1) تئاتر و سینما (1) تابلو (1) تاریخ شفاهی (1) تاریخ فرانسه (1) تاریکی (1) تاسوعا (1) تاکتیک (1) تبیین جهان (1) تجزیه (1) تحریف (1) تختی (1) تروریستی (1) تریتا پارسی (1) تصنیف (1) تلگرام (1) تنگستان (1) توحید (1) توماج صالحی (1) توماس سانکارا (1) ثریا ابوالفتحی (1) ثقه‌الاسلام (1) جامعه المصطفی (1) جان مترکه (1) جایگاه انسان (1) جدایی دین از دولت (1) جریان اپورتونیستی چپ‌نما (1) جعفر کاظمی (1) جعلیات (1) جمعه سیاه (1) جمهوری خواه (1) جنبش تنباکو (1) جهاد کشاورزی (1) حبیب خبیری (1) حبیب‌الله بدیعی (1) حج (1) حجت زمانی (1) حسن اشرفیان (1) حسن ظریف (1) حسن ظریف ناظریان (1) حسن فیروزآبادی (1) حسین دهلوی (1) حسین طائب (1) حسین گل گلاب (1) حسینیان (1) حضرت معصومه علیها سلام (1) حضرت مهدی (1) حماس (1) حمید لاجوردی (1) حنیف عزیزی (1) حنیف‌نژاد (1) حکایت (1) حکومت (1) حکومت نظامی (1) خانواده شفایی (1) خدا (1) خطر (1) خلق (1) خلقت انسان (1) خلیل رضایی (1) خواهران میرابال (1) دانشمند (1) دانشیان (1) داوود باقروند (1) دختر آبی (1) دلوار (1) دمکراسی خیانت شده (1) دهقانان (1) دوباره می‌سازمت وطن (1) دکتر حسین گل‌گلاب (1) دی (1) دین و مذهب (1) دیوید کلیگور (1) ذوب آهن (1) رادیو مجاهد (1) رزمناو پوتمکین (1) رزمنده (1) رستاخیز (1) رستم قاسمی (1) رسول تبریزی (1) رسول مشکین فام (1) رشنگری (1) رضا رضایی (1) رضا شمیرانی (1) رضا پهلوی (1) رمضان۱۴۰۰ (1) رنگ روغن (1) روحانی مترقی (1) روح‌الله خالقی (1) روز جهانی صلح (1) روز جهانی معلم (1) روزجهانی منع خشونت علیه زنان (1) روس تزاری (1) رپ اعتراضی (1) ریچارد رابرتس (1) زادی (1) زاگرس (1) زمین (1) زندان تهران بزرگ (1) زهره صمدی (1) زینب (1) زینب پاشا (1) زینت میرهاشمی (1) سارق انقلاب (1) سال میلادی (1) سراوان (1) سرویس جهانی (1) سعید اقبالی (1) سعید سلطانپور (1) سنگسار (1) سهام (1) سهراب سپهری (1) سواد (1) سولماز ابوعلی (1) سولیوان (1) سونگون (1) سپ (1) سی ان ان (1) سیامک نادری (1) سیاهکل (1) سیاوش سیفی (1) سیزده بدر (1) سیمین بهبانی (1) سیمین بهبهانی (1) سیمین دانشور (1) شخصیتهای ایرانی (1) شریف واقفی (1) شستا (1) شمال (1) شهر مهران (1) شهر کرد (1) شهرزاد احسانی ناطق (1) شهرقصه (1) شهلا حریری مطلق (1) شکرالله پاک‌نژاد (1) شیخ فضل الله نوری (1) شیر و خورشید (1) شیلی (1) شیوا ممقانی (1) صالح کهندل (1) صدای مجاهد (1) صیاد شیرازی (1) ضرغامی (1) طبری (1) طنز سیاسی (1) عارف قزوینی (1) عدالت در اسلام (1) عزت الله مقبلی (1) عزیز فولادوند (1) عقیده (1) علمی (1) علی اکبر اکبری (1) علی اکبر دهخدا (1) علی صارمی (1) علی صالح آبادی (1) علی مطهری (1) علی همتیان (1) علیرضا جعفرزاده (1) علیرضا خالوکاکایی (1) عملیات (1) عملیات آفتاب (1) عکاسی (1) عکس (1) عیاران (1) عید قربان (1) عید مبعث (1) غرب (1) غلامحسین اسماعیلی (1) غلامحسین بنان (1) غلامرضا تختی (1) غلامرضا مسعودی (1) فاطمه زهرا (1) فاطمه صادقی (1) فتانه زارعی (1) فدایی خلق (1) فرخی یزدی (1) فردوست (1) فولاد (1) فیزیک (1) قاتلان ۶۷ (1) قاسملو (1) قانون کار (1) قربانعلی حسین نژاد. (1) قربانیان (1) قرن پانزدهم (1) قرنطینه (1) قزلحصار (1) قزوین (1) قم (1) قهرمان (1) قیام تنگستان (1) قیام روشنگری (1) لاهیجان (1) لغت نامه (1) لنین (1) لوازم التحریر (1) لوموند (1) لویزان (1) لیبی (1) مادر شایسته (1) مادران خاوران (1) مارکز (1) ماکرون (1) مایکل وایت (1) مثنوی (1) مجتبی اخگر (1) مجید اسدی (1) مجید صاحب جمع (1) محسن زادشیر (1) محمد اسلامی (1) محمد تهرانچی (1) محمد خدابنده‌لویی (1) محمد ری شهری (1) محمد سیدی کاشانی (1) محمد صادق (1) محمد محدثین (1) محمد مهدی اسماعیلی (1) محمد کاظم (1) محمد کرد زنگنه (1) محمدباقر شفتی (1) محمدرضا ایرانپور (1) محمدرضا سعادتی (1) محمدرضا قرایی آشتیانی (1) محمدعلی توحیدی (1) محمدعلی حاج آقایی (1) محمود عسگریزاده (1) محمود مهدوی (1) مدرس (1) مدرک تقلبی (1) مرتجعین (1) مرتضی حنانه (1) مرد (1) مرز پرگهر (1) مرغ سحر (1) مریلند (1) مریم بختیاری (1) مریم گلزاده غفوری (1) مسجد سلیمان (1) مسعود احمدزاده (1) مسعود خدابنده (1) مسعود راتبی (1) مسعود صفدری (1) مسعود مقبلی (1) مسیح (1) معصومه عضدانلو (1) ملا نصرالدین (1) ملک الشعرا (1) مناسک حج (1) منافقین (1) منوتو (1) منوچهر براتی (1) منوچهر سخایی (1) منوچهر طاهر زاده (1) منیره رجوی (1) مهدی دیباج (1) مهدی رضایی (1) موسسات خیریه (1) موشک باران (1) مولانا (1) مژگان پارسایی (1) مژگان کوکبی (1) مکه (1) میتران (1) میدان میلیونی (1) میدان ژاله (1) میرزا رضا کرمانی (1) میلیونی (1) ناصر دیوان کازرونی (1) ناصرالدین شاه (1) ناظم حکمت (1) نامه (1) نایاک (1) ندا حسنی (1) نروژ (1) نرگس غفاری (1) نسرین پارسیان (1) نصرالله زرین پنجه (1) نمایشنامه (1) نماینده (1) نورمراد کله جویی الوار (1) نوروز۱۴۰۳ (1) نوری علا (1) نیمه شعبان (1) نیویورک تایمز (1) نیکسون (1) هائیک هوسپیان مهر (1) هالیوود (1) هایک هوسپیان مهر (1) هجرت (1) هلدینگ (1) همایون کهزادی (1) همدان (1) ولادت (1) ولی‌الله فیض‌مهدوی (1) ویلیام هزلیت (1) وین (1) ویکتور خارا (1) پابلو نرودا (1) پاسارگاد (1) پروین اعتصامی (1) پرچم (1) پمپئو (1) پهلوان (1) پهلوان فیلابی (1) پوریای ولی (1) پیمان جبلی (1) پیک شادی (1) چارلی چاپلین (1) چه باید کرد (1) چه گوارا (1) چپ نما (1) ژنرال اودیرنو (1) ژنرال دوگل (1) کاخ سفید (1) کارنامه (1) کارنامه سبز (1) کارگردان (1) کاریکاتور (1) کانادا (1) کرامت الله دانشیان (1) کریمپور شیرازی (1) کشتی (1) کشور (1) کشیش (1) کشیش دیباج (1) کشیش میکائلیان (1) کلیسا (1) کمیسیون اقتصاد (1) کمیسیون کار (1) کنکور (1) کهشکان (1) کهکیلویه (1) کوثر (1) کودتانی فرهنگی (1) کودتای سوم اسفند (1) کولبران (1) کیفرخواست (1) گاردین (1) گاندی (1) گلرخ ایرایی (1) گلزاده غفوری (1) گلستان (1) گلسرخی (1) گور جمعی (1) گوهر مراد (1) گیسو شاکری (1) یاسرعرفات (1) یروم ستاقیان (1) یزدی (1) یعقوب ترابی (1) یونایتد پرس (1) یونسکو (1) یک شاخه گل (1) ۱۰شهریور (1) ۱۴اسفند (1) ۱۸تیر۷۸ (1) ۱۹بهمن۴۹ (1) ۲۶مهر (1)

بایگانی وبلاگ

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

پست ویژه

«رئیس‌جمهور برگزیده‌ی مقاومت» یعنی چه؟

مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

جدیدترین مطالب

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران