۱۰دی۹۹
بودجه ۱۴۰۰ زیر ذرهبین
در قسمت اول این نوشته با میزان بودجه و منابع تأمین آن آشنا شدیم و به دو
مورد از منابع آن یعنی نفت و مالیات پرداختیم.
در این قسمت به بررسی شمار دیگری از منابع بودجه ۱۴۰۰ آشنا میشویم.
سوم: در آمدهای گمرکی
سومین منبع تأمین بودجهی ۱۴۰۰، درآمدهای
گمرکی است؛ به این ترتیب که سهم حاصل از درآمدهای گمرکی قرار است در بودجه سال۱۴۰۰ معادل ششهزار و ۲۲میلیارد
تومان باشد
واگذاری داراییهای سرمایهیی هم یکی دیگر از منابع تأمین بودجه سال آینده
است، یعنی قرار است مبلغ ۲۲۵هزار
میلیارد تومان هم از فروش داراییهای سرمایهای دولت برای تأمین بودجه اختصاص
داده شود.
از سوی دیگر روزنامه اخبار صنعت در روز ۱۵آذر ۹۹ نوشت: «دولت در لایحه
بودجه ۱۴۰۰ در حدود دوهزار میلیارد تومان درآمد از عوارض
گمرکی حاصل از واردات خودرو پیشبینی کرده است».
قبل از هر گونه نقدی به این درآمدهای گمرکی باید این نکته را در نظر گرفت که
هیچیک از این درآمدها تضمین شده نیستند و اساساً برآوردهایی هستند که در اتاقهای
کار روحانی و نیکبخت ساخته شدهاند!
چهارم: واگذاری داراییهای مالی دولت
چهارمین منبع تأمین بودجه ۱۴۰۰ از
واگذاری داراییهای مالی دولت تأمین خواهد شد؛ یعنی باید مبلغ ۲۹۸هزار میلیارد تومان از واگذاری داراییهای مالی دولت بهدست
بیاید تا بودجه ۱۴۰۰ فراهم شود!
حال اینکه آیا حقیقتاً این میزان دارایی فروخته خواهد شد؟ آیا خریداری پیدا
خواهد شد؟ یا نه؟ نکاتی هستند که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ جایی ندارند!
پنجم: درآمد حاصله از طریق چاپ و فروش اوراق بهادار
پنجمین منبع تأمین بودجه، درآمد حاصله از طریق چاپ و فروش اوراق بهادار از
طرف دولت است؛ یکی از معضلات ناگشوده بودجهی ۱۴۰۰ رژیم آشفتگی جدی در ردیفهای آن است به شکلی که در برخی موارد
نمیتوان عدد و رقم واقعی برخیمحورها را دقیقاً مشخص کرد بهعنوان نمونه:
برای فروش اوراق بهادار مبلغ ۵۵هزار
میلیارد تومان پیشبینی شده است.
اما یورو نیوز میزان درآمد پیشبینی شده از فروش اوراق بهادار را ۲۹۸هزار میلیارد تومان حساب کرده است.
و در یک محاسبه دیگر روشن میشود که دولت برای سال آینده مبلغ ۱۲۵هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش اوراق دولتی در نظر گرفته
است!
این اختلاف عددی میتواند ناشی از آن باشد که رژیم به شماری از نهادهای
حکومتی اجازه چاپ و فروش اوراق بهادار اسلامی را داده است که هر یک، ردیف خود را
در بودجه دارند اما میزانشان دقیقاً مشخص نشده است.
ششم: فروش و واگذاری شرکتهای دولتی
ششمین منبع تأمین بودجه سال آینده قرار است فروش و واگذاری شرکتهای دولتی
باشد؛ یکی دیگر از منابع اصلی درآمد دولت برای تأمین بودجه سال آینده فروش شرکتهای
دولتی و کارخانجات و پالایشگاههای باقی مانده در دست دولت است که البته خریداری جز
سپاه و آستانقدس و خامنهای و وابستگان آنها ندارند، مبلغ حاصل از فروش شرکتها هم
۹۵هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است.
کیهان خامنهای مورخ ۱۴آذر ۹۹ هم در خبری مشابه نوشته بود: «دولت از محل واگذاری شرکتهای
دولتی ۹۵هزار میلیارد تومان درآمد لحاظ کرده است».
هفتم: فروش اوراق مالی نفت
هفتمین منبع تأمین بودجه ۱۴۰۰ فروش
اوراق مالی نفت است، یعنی قرار است ۷۰هزار
میلیارد تومان از پیشفروش نفت با اوراق مالی نفت بهدست بیاید.
هشتم: برداشت از صندوق توسعه ملی
هشتمین منبع تأمین بودجه سال آینده، برداشت از صندوق توسعه ملی است! به این
ترتیب که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نوشته
شده؛ مبلغ ۷۵هزار میلیارد تومان هم
از پیشبینی شده از صندوق توسعه ملی برداشت شود.
کیهان خامنهای در روز ۱۴آذر ۹۹ در این مورد با نیش و طعنه نوشته بود: «به عبارتی، برداشت دولت از صندوق توسعه ملی - آنهم برای
هزینههای جاری- در حال حاضر به یک رویه قانونی تبدیل
شده که بر این اساس، میتوان گفت دولت به چشم قلک به
این صندوق نگاه میکند»
نهم: درآمدهای ناشی از فروش اموال دولتی
نهمین منبع تأمین بودجه ۱۴۰۰ درآمدهای
ناشی از فروش اموال دولتی است؛ یعنی قرار است مبلغ ۲۵هزار میلیارد تومان از فروش اموال دولتی بهدست بیاید.
نکته مهم آن که در بخشی از بودجه پیشبینی شده که مبلغ ۷۰هزار میلیارد تومان هم از سایر درآمدها تأمین خواهد شد بدون اینکه
به آن درآمدها یا منابع آن اشاره شود!
از سوی دیگر جدول واگذاری داراییهای مالی دولت در سال آتی نشان میدهد،
منابع حاصل از فروش انواع اوراق ۱۲۵هزار
میلیارد تومان است. این در حالی است که طبق گفته رئیس سابق دیوان محاسبات کشور،
ظرفیت اقتصاد کشور انتشار بیش از ۸۰هزار
میلیارد تومان اوراق نیست!
کیهان خامنهای اضافه کرده: دولت توان نقد کردن این ۸۰هزار میلیارد تومان را ندارد، نصفش را پاس میکند و نصف دیگرش را
کاغذ میدهد! و اینطوری کسری بودجه تعمیق میشود.
دهم. سایر درآمدها
این محور هیچ توضیحی ندارد و مشخص نیست منظور از سایر درآمدها چیست؟ بههرحال
مبلغ ۷۰هزار میلیارد تومان هم قرار است از سایر
درآمدهای دولت به حساب منابع بودجه ۱۴۰۰ واریز شود!
یازدهم: چاپ اسکناس
یازدهم، منبعی که اسمی از آن در محورهای بودجه برده نشده، یعنی چاپ اسکناس
بدون پشتوانه!
میزان اسکناسهای بیپشتوانه را البته از میزان اوراق قرضه اسلامیای که در
ردیفهای بودجه مشخص شده و هر نهاد حکومتی مجاز به چاپ و فروش آنهاست میتوان
دریافت.
پولهای جعلیای که پول واقعی را بیارزشتر میکنند.
زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس رژیم در گفتگو با خبرگزاری حکومتی خانه ملت (۲۳ آذر ۹۹) در توضیح همین مورد
گفت: «هر ۱۰هزار میلیارد تومان خلق
پول توسط بانک مرکزی ۵.۲درصد تورم بهدنبال
خواهد داشت»
تورمی که باز هم قبل از همه سنگینی بار آن به دوش تنگدستان، دستمزدبگیران و
هموطنانی است که هماکنون هم زیر خط فقر زندگی میکنند.
در جدولی که خبرگزاری حکومتی ایسنا منتشر کرده میتوان میزان منابعی که توضیح
داده شد را در مقایسه با سال قبل مشاهده کرد.
منبع جدول ایسنا ۱۷آذر ۹۹
با توجه به توضیحات داده شده میتوان دریافت که نزدیک به ۴۰درصد (دقیقا ۳۸درصد)
منابع عمومی بودجه از محل مالیاتها، حقوق و عوارض گمرکی و مانند آن تأمین خواهد
شد (یورونیوز) و این خود بار گران دیگری است بر دوش دستمزدبگیران.
بی سبب نیست که آخوندک رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارتجاع پیشاپیش و با هراس میگوید: «بودجه سال آینده مردم
را به خیابان میکشاند»!
ادامه دارد