تخطئه انقلاب ضد سلطنتی تبرئه خمینی با کدام نقطه عزیمت؟ – علیرضا خالوکاکایی


انقلاب ضدسلطنتی۵۷

در خطی که نباید شک داشت خط دهنده‌اش تاریکخانه اشباح آخوندی است، این تصور القا می‌شود که گویا خمینی سارق انقلاب ضدسلطنتی نبوده و در اساس مشکل به خمینی برنمی‌گشته،‌ مشکل به انقلاب علیه حکومت شاه برمی‌گردد که نباید انجام می‌گرفت. گرفتاریهای مردم از آن انقلاب است. باید از آن ندامت کرد؛ نه تنها از آن انقلاب بلکه از هر نوع انقلاب و انقلابیگری و سودای تغییر وضع موجود؛ زیرا انقلاب وضع را از آنچه که هست بدتر می‌کند. مگر همان  انقلاب نبود که شاه را برد و خمینی را آورد و صد مدار بیشتر ایران را به قهقرا سوق داد؟

آنها در یک هم‌خوانی توأم با تعریض و لغز، نسل‌های پیشین ایران را متهم می‌کنند که با انقلاب۵۷ آنها را از چاله درآورده و به چاه انداخته‌اند. می‌گویند مردم آن زمان، تشنه آخوند، ریش و تسبیح و نعلین و ارتجاع و خرافه و نکبت بودند. خوشی زیر دلشان زده بود! از فرط رفاه و مدنیت، مقداری بازگشت به جاهلیت ارتجاعی را آرزو می‌کردند! از دیدن یاقوت و برلیان تاج خسته شده بودند، می‌خواستند رنگ شتری عبا و پیچ‌وتاب چرکین عمامه را به‌جای آن بنشانند!

در این رابطه به‌تازگی مزدور نفوذی، ایرج مصداقی اصطلاح جدیدی در مورد انقلاب ۵۷ به کار برده است که از بحث ما رمزگشایی می‌کند: «نکبت ۵۷»!

او با تعجب نسبت به بزرگداشت انقلاب ضدسلطنتی می‌گوید:

«... چپ‌ها هنوز که هنوز است می‌گویند انقلاب شکوهمند ۵۷، انقلاب شکوهمند چیست؟ که شما چپ‌ها می‌گویید؟» (میهن‌تی‌وی. مصداقی. ۸اسفند۹۷)

یا:  

«ما بیخود در چاه خمینی نیفتادیم. بیخود دچار نکبت اسلامی نشدیم. هر کی باد می‌کاره توفان درو می‌کنه.» (همان منبع)‌

سناریو را می‌بینید!‌ ظاهر آن این است که در کنار تخطئه انقلاب ضدسلطنتی لگدی هم به قبر خمینی می‌زند اما برآمد آن از یک سو ندامت از انقلاب و تثبیت وضع موجود [یعنی همین رژیم] و در دیگر سو، شیطان‌‌سازی از «نیروهای چپ» [اسم مستعار مجاهدین و آلترناتیو شورای ملی مقاومت] است.

در تاریکخانه شیخ به‌دنبال اصل قضیه!

مشابه این شیطان‌سازی در گفتار و نوشتار مهمل‌باف، اسماعیل یغمایی نیز دیده می‌شود. از فراز و فرود و زیر و بم نوشتارها و گفتارها اگر صرف‌نظر کنیم در فحوا هر دو یک چیز را دنبال می‌کنند: «شیطان‌سازی از مجاهدین».

زائده‌ها و پارازیت‌های شاه و شیخ، وقتی می‌خواهند زیرآب انقلاب و تغییر وضع موجود را بزنند، رطب و یابس به‌هم می‌بافند تا اصل موضوع (خیانت خمینی) را ایزگم کنند.

به یک نمونه دقت کنید:

«ساقی:

آیا نمی‌شود این تصور را کرد که خمینی انقلاب مردم را از خود مردم دزدید؟

یغمائی:

«می‌توانیم بگوییم خمینی انقلاب را از مردم دزدید! ولی این چطور دزدی است که شعار درود بر خمینی مردم گوش فلک را کر کرده بود و میلیون‌ها نفر به استقبال دزد شتافتند… خودمان را گول نزنیم و چشم به حقیقت بازکنیم. چشم پوشیدن بر این حقیقت اشکالات بزرگی ایجاد کرد و بازهم می‌تواند ایجاد کند.

هر آخوند دیگری هم جای او بود همین ماجرا کمابیش تکرار می‌شد. هر کس دیگر هم بیاید و دوباره بخواهد چه با ریش و یا سبیل، چه با عمامه و سر تراشیده و یا کلاه و فکل و کراوات با متر مذهب و اسلام و امثالهم قد و قامت ایران را اندازه‌گیری کند و حکومتی با پسوند و پیشوند دین و مذهب درست کند همین آش است و همین کاسه من فکر می‌کنم به‌جای خیال‌پردازی و اینکه دزد بود و چنین بود و چنان بود بیائیم درست قضیه را ببینیم.» (یغمایی ۱۱ تیر ۹۱)

او در جایی دیگر می‌گوید:

«وقتی می‌گوییم دزد انقلاب ایران، خودمان را از زیر تیغ درمی‌بریم»!

همان‌طور که دیدیم در این تفسیر، خیانت خمینی به اعتماد مردم و سرقت انقلاب، رنگ دیگری پیدا می‌کند. یغمایی از این تعبیر سوءاستفاده می‌کند تا بگوید هر کس دیگری هم به‌جای او بود، همین آش بود و همین کاسه. بدتر اینکه آن را به آینده هم تعمیم می‌دهد تا مخاطبش را به این نتیجه برساند که خیزش، قیام و انقلاب فایده‌ای ندارد… از کجا معلوم وضع بدتر نشود!!!

می‌گوید «به‌جای خیال‌پردازی و اینکه دزد بود و چنین بود و چنان بود،‌ بیاییم درست قضیه را ببینیم.»!

ـ چگونه می‌شود قضیه را درست دید؟!

این دیگر سؤالی است که پاسخ ندارد؛ یا پاسخی دارد که مطلوب شاعرک است:

 برگشت به سلطنت یا تمکین به وضع موجود.

ازآنجاکه بازگشت به سلطنت و کرنش در برابر پدر و پسر تاجدار، محلی از اعراب ندارد، ناگزیر آنچه می‌ماند خزیدن به زیر عبای «مقام عظمای ولایت»! است.

تحریف واقعیت‌های تاریخی

ببینید خمینی و ورثه او تا کجا به ارزش‌های انقلابی و  برآمده از جنبش‌های آزادیخواهانه خیانت کرده‌اند که امروز دم و دنبالچه‌های سلطنت و ساواکی‌ها و جلادان کهنه‌کار آنها و نیز ریزه‌خواران‌شان سر از مغاک برآورده و برای فرزندان غرقه به خون آزادی، لغز دموکراسی می‌خوانند.

آنها خرمردرندانه و با سناریوی مشخص چند واقعیت تاریخی را تحریف می‌کنند:

۱ـ نخستین واقعیت این است که نظام پهلوی پسر در ادامه سلطنت پدر، یک نظام وابسته بود و منافع بورژوازی کمپرادور را پیش می‌برد. رضا شاه، منافع استعمار انگلیس را در ایران نمایندگی و حفظ می‌کرد، محمدرضا پهلوی نیز تا پیش از کودتای ننگین ۲۸مرداد۳۲ حافظ منافع انگلیس و سپس آمریکای دوران زمامداری آیزنهاور و دیگر رؤسای جمهور بعدی این کشور بود. کسانی که با تحریف تاریخ می‌خواهند شاه را سفید‌سازی کنند، گویا نمی‌دانند [یا خود را به نادانی می‌زنند]، که خود شاه ابایی نداشته  از اینکه به وابستگی‌اش اقرار کند. او در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۳۲ به منابع سفارت آمریکا در تهران گفته بود: «انگلیسی‌ها خاندان قاجار را بیرون انداختند و پدرم را سر کار آوردند. آن‌ها پدرم را بیرون انداختند و می‌توانند من را هم بیرون بیندازند». از او نقل‌قول شده که گفته است: «اگر انگلیسی‌ها می‌خواهند که من بروم، باید فوراً بدانم تا بی‌سر و صدا بروم».

با افزایش درآمدهای نفتی ایران، جاه‌طلبی‌های شاه در مسیر ایجاد یک سلطنت مطلقه نیز افزایش یافت. او در کتاب مأموریت برای وطنم نوشته بود:

«اگر من دیکتاتور بودم تا پادشاه مشروطه، سعی می‌کردم مانند هیتلر یا آنچه امروز در کشورهای سوسیالیستی (کمونیستی) می‌بینید، رهبری یک حزب واحد و مسلط را به دست بگیرم.»

شاه ۱۱اسفند۵۳ با انحلال سایر احزاب، شعار «حزب فقط رستاخیز»! سر داد و حکومتش را تک حزبی کرد و کسانی را که به این حزب سلطنتی نمی‌پیوستند تهدید به زندان و تبعید از ایران نمود. او با وقاحت تمام در پاسخ به انتقاد خبرنگاران خارجی از نظام تک‌حزبی گفت:

«آزادی اندیشه! آزادی اندیشه! دموکراسی، دموکراسی! با پنج سال اعتصاب و راه‌پیماییهای خیابانی پشت سر هم! دموکراسی؟ آزادی؟ این حرف‌ها یعنی چه؟ ما هیچ‌کدام از آن‌ها را نمی‌خواهیم.» (ایران بین دو انقلاب، یرواند آبراهامیان، احمد گل محمدی، محمد ابراهیم فتاحی، نشر نی، ص۵۴۲)

۲ـ شاه در سال۳۵ با تأسیس ساواک به بهانه مقابله با خطر نیروهای چپ و کمونیسم، اختناق وحشتناکی در ایران دایر کرد و با بگیر و ببند و قلع و قمع اعضای سازمان‌های مترقی و انقلابی، راه را برای ارتجاع مذهبی هموار ساخت. در واقع به‌جز جریان راست ارتجاعی به سردمداری خمینی و آخوندها هیچ جایگزین سیاسی دیگری در ایران باقی نگذاشت. شاه تا توانست به آخوندها پر و بال داد تا بتواند از آنها برای تحکیم سلطنتش استفاده کند.

۳ـ واقعیت تاریخی دیگری که از سوی این جماعت مورد تحریف قرار می‌گیرد این است که خمینی و نظام ولایت فقیه او، میراث‌بر و محصول نیم‌قرن استبداد رضاخانی و پسرش محمدرضا پهلوی است. در واقع امر، ولیعهد واقعی شاه، خمینی بود. این خمینی بود که تاج و تخت شاه را به ارث برد. مأموریت تاریخی خمینی این بود تا انقلاب اجتناب‌ناپذیر ضدسلطنتی را بر سر پیشتازان و پیشگامانش آوار سازد. او بر موج مخالفت با شاه سوار شد و به اعتماد مردم ایران خیانت کرد. مأموریت او این بود که مفاهیم انقلابی را با نحوست خود بیالاید، سر ببرد، از محتوا تهی کند و به محاق ببرد؛ مفاهیمی که بشریت در طول تاریخ برای غنا بخشیدن به آنها، چه فدیه‌هایی که نثار نکرده است. در نقطه مقابل مجاهدین باید چه قیمت گزافی باید بدهند تا تک تک این مفاهیم و کلمات بازسازی شود.

 ۴ـ کسانی که انقلاب ۵۷ را تخطئه می‌کنند و نسل‌های رقم زننده آن انقلاب بزرگ را در خدمت پروژه روی کارآمدن ارتجاع مذهبی و نظام ولایت فقیه می‌دانند، بخشی از ساز و کار همین رژیم هستند. می‌خواهند به نام دفاع از سلطنت، نظام ولایت فقیه را نگهدارند،‌ پروار کنند و مانع از سقوطش شوند. آنها نیز به سبک امام دجالان،‌ برای پیشبرد این ساز و کار، در جلد اپوزیسیون همین نظام فرو رفته‌اند  تا بتوانند مأموریت خود را به انجام برسانند.

۵ـ خمینی با شم ضدانقلابی خود، هنگامی‌که رهبران سازمان‌های انقلابی به شهادت رسیده یا در زندان بودند، رهبری انقلاب ضدسلطنتی ربود. اگر او نبود این انقلاب رخ داده بود و رهبری مطلوب خود را پیدا می‌کرد.

دجال بزرگ قرن تا آنجا تاریخ معاصر ایران را تحریف کرده است که اکنون تاریخ‌نگاران حکومتی می‌نویسند هدف مردم از انقلاب، به حاکمیت رساندن اسلام [بخوانید آخوند و حاکمیت آخوندی] بود. این یک دروغ محض است. انقلاب ضدسلطنتی هیچ ربطی به خمینی نداشت. آن انقلاب روییده از سلسله جنبش‌های آزادی‌بخش میهنمان از مشروطه تا سال ۵۷ است. عطش صدساله خلق ایران را برای نیل به خجسته آزادی نمایندگی می‌کرد. کر شیطان‌سازی از مجاهدین نیز همین ادعا را نشخوار می‌کند تا با اتکا به آن خط تثبیت استبداد دینی را پیش ببرد.

واقعیت انقلاب ۵۷

انقلاب ۵۷ یا به تعبیری دیگر، «انقلاب ضدسلطنتی» به سلسله پهلوی به‌طور خاص و به سلطنت به‌طور عام در ایران پایان داد. پیشتازانی که آن انقلاب را رقم زدند، در کسوت سازمان‌هایی مانند «مجاهدین خلق» و «چریک‌های فدایی خلق» به مصاف مسلحانه با ساواک و نیروهای امنیتی شاه رفتند. برخی از آن‌ها در حماسه سیاهکل، تعدادی در جنگ چریک شهری به خلق در زنجیر ایران وفا کردند، بسیاری در شکنجه‌گاه‌های شاه و میدان‌های تیرباران سرود آزادی سر دادند. یارانی نیز در زندان همچنان بر آرمان خود پای فشردند. آنان جوانانی بودند که با جمع‌بندی عملکرد جنبش‌های پیشین به این نتیجه رسیده بودند که رفرمیسم را باید کنار گذاشت و دست به انقلاب زد. دریافته بودند که بدون یک تئوری انقلابی نمی‌توان سخن از انقلاب و نیروی انقلابی به میان آورد. می‌دانستند که بدون حرفه‌ای بودن و بی‌سازمان یافتگی و مبارزه جمعی نمی‌توان در اختناق آریامهری دوام آورد و مبارزه را پیش برد.

این‌چنین بود که انقلاب ضدسلطنتی، در ادامه جنبش‌های ملی و انقلابی میهنمان از مشروطه تا مصدق بر مبنای رنج و خون آنان قامت افراشت و استبداد شاهنشاهی را واژگون ساخت. آن انقلاب، هرگز ربطی به خمینی و عمله و اکره ارتجاعی او نداشت؛ و ادامه تکاملی جنبش مشروطه در عصر پهلوی بود.

***

اجازه دهید بحث را یک پله به عمق ببریم تا ببینیم خاستگاه شیطان‌سازی از انقلاب ضدسلطنتی چیست؟ و پیش‌برندگان این خط چرا در عین تبلیغ سلطنت، برای حفظ نظام ولایت فقیه سر و دست می‌‌شکنند. یعنی در همان حال که سر در توبره بچه شاه دارند، از آخور ولایت غافل نیستند. به‌عبارت گویاتر با توبره آویخته سلطنت به پوز در آخور ارتجاع می‌چرند.

دوقلوهای تاریخ ایران

کلید ورود به این بحث و گشودن قفل‌های درونی آن، فهم این موضوع است که استبداد در ایران چه در وجه مذهبی یا برگرفته از مذهب ارتجاعی و چه در وجه پادشاهی، یک آبشخور واحد داشته است. واضح‌تر بگوییم، استبداد سلطنتی و استبداد دینی، دو یار غار بوده و هستند. این دوقلوهای انگل‌وار، پیوسته در تاریخ خون‌بار ایران، از جان، خون،‌ روان و هستی ملت ما ارتزاق کرده و پا به‌پای هم پروار شده‌اند. هیچ‌گاه بدون معاونت شیخ، سلطنت شاه امکان‌پذیر نبوده و برعکس.

یکی خود را ظل‌الله نامیده است، دیگری روح‌الله.

 یکی سایه خدا بوده است، دیگری نماینده خدا با اختیار تام.

یکی تاج مرصع بر سر نهاده است، دیگری عمامه سیاه یا سفید.

 یکی به‌دنبال حکومت خودکامه (arbitrery rule) بوده است،‌ دیگری حکومت مطلقه (despotism)

 یکی با توسل به‌زور، حجاب از سر زنان و دختران ایرانی کشیده است تا دیگری آن را بازور اجباری کند.

 یکی با شبه مدرنیزاسیون و فرنگ‌مآبی و بزک و دوزک به چپاول ایران پرداخته است، دیگری با ریش و نعلین و چاقچور و قوانین جزایی مربوط به عهد جن و کجاوه و شتر.

یکی «حزب فقط رستاخیز» گفته است،‌ دیگری «حزب فقط حزب‌الله».

 در یکی شاه فوق قانون است، در دیگری ولی‌فقیه. یکی مدعی «فره ایزدی» است، دیگری «امداد غیبی» و «ارتباط با خدا».

یکی می‌گوید: «چه فرمان ایزد، چه فرمان شاه»، دیگری می‌گوید: «اطاعت از ولی امر همان اطاعت از خداست»!

برای شکنجه و کشتار دگراندیشان و براندازان، یکی اداره جهنمی ساواک درست کرده است، دیگری وزارت اطلاعات و ساواما.

در محتوا و عملکرد و نه فرماسیون و شکل و شمایل، فرقی بین شاه و شیخ نیست. هر دو دشمن خونین آزادی، دموکراسی، آبادانی و استقلال ایران، پلورالیسم، انتخاب دموکراتیک، حق تعیین سرنوشت به دست مردم و دیگر ارزش‌های جامعه مدنی هستند. کارنامه عملکرد آنان نسبت به اصیل‌ترین جنبش آزادیخواهی ایران یعنی مشروطیت، در پیش روی ماست. آن‌ها به‌رغم اختلاف فرماسیون در محتوا یکدیگر را کامل می‌کنند؛ و کرده‌اند.

مخالف نبودن خمینی با اساس سلطنت

وقتی در مورد همکاری شاه و شیخ صحبت می‌کنیم لازم است تصریح کنیم که خمینی هرگز با اساس سلطنت مخالف نبود. اگر شاه به نصیحت‌های او گوش می‌کرد، هر دو بر خر مراد سوار بودند.

 دجال بزرگ در کتاب «کشف‌الاسرار» در مورد همدستی شاه و شیخ می‌نویسد:

«ما ذکر کردیم که هیچ فقیهی تاکنون نگفته و در کتابی هم ننوشته که ما شاه هستیم یا سلطنت حق ما است. آری همان‌طور که ما بیان کردیم، اگر سلطنتی و حکومتی تشکیل شود، هر خردمندی تصدیق می‌کند که خوب است و مطابق مصالح کشور و مردم است…. این‌ها (فقهای شیعه) هم با این نیمه تشکیلات هیچ‌گاه مخالفت نکرده و اساس حکومت را نخواستند به هم بزنند و اگر گاهی هم با شخص سلطانی مخالفت کردند، مخالفت با همان شخص بوده از باب آن‌که بودن او را مخالف صلاح کشور تشخیص دادند وگرنه، با اصل اساس سلطنت تاکنون از این طبقه مخالفتی ابراز نشده [است]؛ بلکه بسیاری از علمای بزرگ عالی‌مقام، در تشکیلات مملکتی با سلاطین همراهی‌ها کردند؛ مانند: خواجه ‌نصیرالدین و علامه حلی و محقق ثانی و شیخ بهائی و محقق داماد و مجلسی و امثال آن‌ها. […] مجتهدین همیشه خیر و صلاح کشور را بیش از همه می‌خواهند».

خمینی، هم‌‌چنین در اطلاعیه سال۴۲ خود با تیتر: « روحانیت امسال عید ندارد» انقلاب از پایین را «انقلاب سیاه» می‌نامد.

«من به دستگاه جابره که منظور دولت علم است، اعلام خطر می‌کنم، من به خدای متعال از انقلاب سیاه و انقلاب از پایین نگران هستم، دستگاهها با سوء تدبیر گویی مقدمات آن را فراهم می‌کنند؛ یعنی نگران از این‌که مردم شروع به قیام و انقلاب بکنند».

بنابراین او هیچ‌گاه انقلابی نبوده است. انقلاب۵۷ ربطی به او ندارد.

اضداد مجاهدین و کر شیطان‌سازان با چسباندن انقلاب۵۷ به خمینی او را انقلابی وانمود می‌کنند تا با تکیه بر این دروغ بزرگ، شیخ را به جای شاه و شاه را به جای شیخ به مردم ما قالب کنند.

به پایان رسیدن تاریخ مصرف شاه و جایگزینی او با شیخ

اگر قبول داریم برای یک انقلاب باید شرایط عینی و ذهنی فراهم باشد، شرایط عینی انقلاب را شکاف‌های عمیق طبقاتی ناشی از حاکمیت یک الیگارشی هزار فامیل در جامعه ۳۵ میلیونی آن زمان ایران به‌وجود آورد و شرایط ذهنی را مبارزه علمی و تشکل‌یافته نیروهای مترقی و پیشتاز آن زمان یعنی مجاهدین و فدایی‌ها. درهم‌تافتگی و برآمد این دو،‌ ایران را آماده یک دگرگونی اساسی و یک انقلاب فراگیر کرده بود.

شاه دیگر نمی‌توانست سلطنت کند، تفرعن خارج از نرم و زیاده‌رویهای او در نقض حقوق بشر حتی برای خارجی‌ها هم غیرقابل تحمل شده بود. در واقع تاریخ مصرف او به سر آمده و دیگر قابل نگهداری نبود.

در دی ۵۵ روی کارآمدن جیمی کارتر با شعار حقوق بشر و نشان برگ زیتون، یک چالش قابل توجه برای حکومت شاه بود. زبیگنیف برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر و صاحب تئوری کمیسیون سه‌جانبه، دکترینی داشت که براساس آن می‌گفت آمریکا باید تحولات اجتناب‌ناپذر را از مسیر هرج و مرج [و به قول خمینی انقلاب سیاه] به مسیر انتقال منظم هدایت کند.

این تحول شاه را به یک عقب‌نشینی نسبی وادار کرد.

 ببینید خمینی که بوی قدرت را شنیده بود، در تاریخ ۱۰ آبان ۵۶ خطاب به آخوندها چه می‌گوید:

«امروز یک فرجه پیداشده. من عرض می‌کنم به شما یک فرجه پیداشده. اگر این فرجه پیدا نشده بود، این اوضاع امروز نمی‌شد در ایران. یک فرجه‌ای است این. اگر الآن غنیمت بشمارند این را، این فرصت است. این فرصت را غنیمت بشمارند آقایان. بنویسند، اعتراض کنند. الآن نویسنده‌های احزاب دارند می‌نویسند، امضا می‌کنند. می‌نویسد، اشکال می‌کند، امضا می‌کند. شما هم بنویسید، صد نفر از علما امضا بکنند؛ مطالب را گوشزد بکنند، اشکالات را بگویند. امروز روزی است که باید گفت و پیش می‌برید… خدای نخواسته اگر این فرصت از دست برود و اگر نگذارید این فرصت از دست برود. با هم بنویسید، بنویسید اشکالات را… خوب ما دیدیم که چندین نفراشکال کردند و [اعتراض] کردند و همه حرف‌ها، بسیاری از حرف‌ها را زدند و امضا کردند و کسی هم کارشان نداشت.» (صحیفه خمینی. جلد ۳. ص ۲۵۱)

او همان‌گونه که دیدیم از این «فرجه»!‌ استفاده کرد و بر موج سوار شد.

صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد
بنیاد مکر با فلک حقه‌باز کرد

به‌این‌ترتیب مشخص می‌شود که خمینی سودای آزادی و عدالت اجتماعی نداشت، ورژن دیگری از سلطنت ولی با چهره دینی بود. شاهی بود که به‌جای تاج، عمامه بر سر می‌گذاشت و به‌جای شنل، عبا. آنانی که او را به قدرت رساندند،‌ می‌دانستند که اگر انقلاب ضدسلطنتی تعمیق شود، رهبری ذیصلاح خود را خواهد یافت و خواست‌های دموکراتیک مردم را برآورده خواهد ساخت.

اگر شاه نتوانسته یا فرصت نکرده بود نیروهای انقلابی و آزادیخواهان زندانی را قتل‌عام کند، شیخ به‌عنوان ولیعهد شاه، کار ناتمام او را تمام کرد و سقف‌های جدیدی از جنایت را درنوردید.

کنفرانس گوادلوپ و انتقال آرام قدرت به خمینی

این که می‌گوییم شیخ ولیعهد شاه است و در یک زد و بند استعماری ـ ارتجاعی جایگزین شاه شد، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. داستان کنفرانس گوادلوپ و تسلیم قدرت به خمینی برای پیشگیری از تغییرات رادیکال در ایران و افتادن زمام امور به دست نیروهای پیشتاز و انقلابی را همه می‌دانند. والری ژیسکاردستن در کتاب خاطرات خود به نام «قدرت و زندگی» اشاره می‌کند که جیمز کالاهان اوضاع ایران را با استناد به گزارشات دقیق دیپلمات‌های انگلیسی در تهران، به طرز واقع‌بینانه‌ای تجزیه‌وتحلیل کرد و معتقد بود که شاه ازدست‌رفته و دیگر قادر به کنترل اوضاع نیست. راه‌حل واقعی برای جانشینی او وجود ندارد. مردان سیاسی که در میدان مانده‌اند توانایی محدودی دارند و بیشتر آن‌ها با رژیم ارتباطاتی داشته‌اند و آلوده به مسائل و مشکلات این رژیم هستند. ارتش نیز فاقد تجربه سیاسی است و فرماندهان آن به شاه وفادارند.

ژیسکاردستن در این کتاب هم‌چنین با استناد به گزارشات سفیر فرانسه در تهران و فرستاده ویژه خود برای ملاقات با شاه، میشل پونیاتووسکی نتیجه می‌گیرد که در حال حاضر دو خطر عمده در ارتباط باهم در ایران وجود دارد؛ یکی فروپاشی و تجزیه ایران و دیگری مداخله شوروی.

این داده‌ها حاکی از آن است که رهبران کشورهای غربی در مورد ایران به این نتیجه رسیده بودند که تغییر قدرت اجتناب‌ناپذیر است، آن‌ها باید از رادیکال‌تر شدن تغییرات جلوگیری کنند. برژینسکی به کارتر توصیه می‌کند که با خمینی و اطرافیانش تماس گرفته شود.

یادآوری می‌شود که پیش‌تر از نزول این «امدادهای غیبی»! صادق قطب‌زاده، برای جلب‌توجه «ازمابهتران»! تحلیلی از اوضاع ایران را بااطلاع خمینی برای وزیر خارجه فرانسه فرستاده بود.

امام حکم جهاد نداده است!

در کنفرانس گوادلوپ، رهبران کشورهای غربی در مورد رفتن شاه از ایران به توافق می‌رسند. ارتش شاهنشاهی از طریق ژنرال هایزر، معاون وقت ناتو توجیه می‌شود که دست به کودتا نزند. در تماس‌های بعدی و مستقیم آمریکایی‌ها با خمینی تصمیم برای انتقال آرام قدرت گرفته می‌شود؛ به‌شرط اینکه منافع آمریکا موردحمله قرار نگیرد و سازمان‌های انقلابی و پیشتاز مانند مجاهدین و فدایی‌ها روی کار نیایند.

نسل ۵۷ به‌خوبی به‌خاطر دارد که در بحبوحه تسخیر پادگان‌ها و شوق دم‌افزون جوانان مسلح برای درهم‌کوبیدن نهادهای سلطنتی، آخوندها در خیابان جار می‌زدند: «امام حکم جهاد نداده است«! البته هیچ‌کدام از جوانان انقلابی وقعی به آن‌ها نمی‌گذاشتند و انقلاب ضدسلطنتی روال قانونمند خود را ـ در فضایی آکنده از عطر خجسته باروت ـ بر کف خیابان‌های شورشی طی می‌کرد.

طی روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن، به‌طور واقعی مهار از دست خمینی و «انتقال آرام» موردنظر او [بخوانید جابجایی بی‌دردسر قدرت] خارج شد؛ و شد آنچه که نباید بشود. خلق و جوانان انقلابی‌اش، یک جنبش مسلحانه با عمری کوتاه ولی پرثمر را پشت سر گذاشتند.

استمرار انقلاب ضدسلطنتی در قامت انقلاب نوین مردم ایران

به‌رغم هم‌کاسه‌گی شاه و شیخ و زائده‌ها و مزدبگیران اطلاعاتی آن برای تبلیغ ندامت از انقلاب و آزادیخواهی، آزادی همچنان آرمان و سودای نسل‌های جدید ایران است. پیشتازان انقلاب و آزادیخواهی در سال ۵۷ می‌دانستند که برای چه امر مهمی مبارزه می‌کنند. این نسل در مقایسه با نسل‌های پیشین خود از آگاه‌ترین جوانان انقلابی تشکیل شده بود. برقراری آزادی و عدالت اجتماعی و قرار دادن ایران در مسیر رفاه و پیشرفت بدون وابستگی‌های اسارت‌بار وجهه همت آن بود.

قلم‌به‌دستانی که در پوش مخالفت با خمینی به مجاهدین و شورای ملی مقاومت می‌تازند و در همان حال بازگشت به دوران سلطنت را تبلیغ می‌کنند، زائده‌های شاه و شیخ هستند. انقلاب در قلمرو دیالکتیک اجتماعی یک ضرورت تکاملی است. بی‌اراده و خواست مخالفان آن رقم خواهد خورد. مگر می‌توان جلوی رشد جامعه و انفجار نارضایتی توده‌های به‌جان آمده را گرفت. انقلاب ۵۷ درهرحال رخ می‌داد، خمینی در نبود رهبری ذیصلاح، شرایط ذهنی آن انقلاب را به نفع خود تغییر داد و دستاوردهای آن را به سرقت برد.

اگر آن انقلاب از یک جایگزین سیاسی دموکراتیک و مترقی برخوردار بود، ایران را به گلستان آزادی، عدالت، رفاه و پیشرفت تبدیل می‌کرد. بنابراین انقلاب ضدسلطنتی نمرد و خاکستر نشد، در رزم فرزندان راستین خود به تپش و تکاپو ادامه داد. زیرا درست است شاه سرنگون‌شده بود؛ ولی همزاد او یعنی شیخ، هنوز وجود داشت و با تملک مرده‌ریگ شاه، بر اریکه قدرت هم تکیه زده بود.

انقلاب ضدسلطنتی نمرد و خاکستر نشد، در فازهای نوین و تکاملی به حیات خود ادامه داد. سازمان مجاهدین خلق ایران، با درکی همه‌جانبه از نقایص آن انقلاب، تضاد اصلی را در آماده نبودن شرط ذهنی انقلاب دید؛ ازاین‌رو قدم پیش گذاشت تا یک آلترناتیو سراسری با شرکت نیروهای ترقی‌خواه و معتقد به مرزبندی نه شاه و نه شیخ و معتقد به جمهوری، در ۳۰ تیر سال ۶۰ شکل بگیرد و اعلام موجودیت کند. این آلترناتیو اکنون با پیشینه‌ای ۳۹ ساله توانسته است برنامه یک دولت موقت انتقالی را تدوین و ارائه نماید و به‌این‌ترتیب راه را بر میوه‌چینی، فرصت‌طلبی و سرقت دستاوردهای انقلاب از سوی شاه و شیخ سد نماید.

بلوغ و پختگی شگرف مردم ایران در نفی شاه و شیخ خود را در این شعارها نشان می‌دهد:

«مرگ بر ستمگر
چه شاه باشه، چه رهبر»
«نه شاه می‌خوایم نه رهبر
نه بد می‌خوایم نه بدتر»

این بار مرزبندی‌ها تیز و سرخ و روشن است. دیگر پاس دادن قدرت از شاه به شیخ و از شیخ به شاه در کار نخواهد بود؛ زیرا خلق پیشتازان جان‌برکفش را بازیافته است. زیرا استبداد و ارتجاع برای همیشه از میهن باستانی ما رخت خواهد بست؛ زیرا آزادی،‌ بهروزی، عدالت، رفاه، پیشرفت حق مسلم ملت ماست.

شاه و شیخ و پارازیت‌ها و زائده‌‌های آنها که مرگ تاریخی خود را در رشد آزادی و آگاهی می‌دانند، برای پیشگیری از این اتفاق میمون دست به دست هم داده و سخت به تکاپو افتاده‌اند؛ ولی «مگر می‌شود بهار را از آمدن بازداشت؟!”

اگرچه شرحه شرحه، خون‌چکان و تیغ‌آجین،‌ اگرچه با شولایی از داغ شقایق بر دوش، اگرچه همچنان دوان به سر بر تیغه شمشیر، انقلاب ادامه دارد. محصول مبارک آن، بی‌گمان طلیعه سپیده‌دمانی آبی‌فام در نسیم بهاران آزادی است. 

اشتراک:
3333

پخش زنده سیمای آزادی

Popular Posts

مسعود رجوی-۲۲بهمن ۱۴۰۱: «اتوبوس مجانی» استبداد و وابستگی با سرنشینان ساواکی، آزادیخواهان و ...

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

توییتر اختر شبانه

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

برچسب‌ها

۱۰شهریور ۱۲اردیبهشت ۱۳آبان ۱۴اسفند ۱۶آذر ۱۷ژوئن ۱۷شهریور ۱۸تیر۷۸ ۱۹بهمن۴۹ ۱۹بهمن۶۰ ۱۹فروردین۹۰ ۲۶مهر ۳۰تیر ۳۰خرداد ۳۰دی ۳۰فروردین ۳۰مهر ۳ژوئیه ۴خرداد ۵ مهر ۸ مارس آب آبادان آتش بس آتش سوزی آخوند کاشانی آخوندی آذربایجان آرژانتین آری به جمهوری دمکراتیک آزادی آزادی بیان آزادی هدایتگر مردم آزادیخواهان آژانس اتمی آستان قدس آستفیک آسوشیتدپرس آشنایی با شورای ملی مقاومت آشنایی با مجاهدین آفریقا آقازاده ها آگاهی آلبانی آلبرتو نیسمن آلترناتیو آلمان آلودگی هوا آمریکا آموزشی آموزه تاریخی آموزه سیاسی آموزه فلسفی آنالیا آنتورپ آنتونیو گوترز آندرانیک آهنگساز ابراهیم ذاکری ابراهیم مرادی ابواحسن صبا اپورتونیسم اپوزیسیون اتحاد اتحاد ملی اتحادیه اروپا اتمی اتوبوس خوابی اجباری اجتماعی احتکار احزاب سیاسی احمد رئوف بشری دوست احمد رضایی احمد مقدم احمد وحیدی احمدرضا جلالی اخبار اخبار جعلی اختلاس اختناق ادبیات اراذل اربعین ارتجاع ارتش آزادیبخش ارتش آزادیبخش ملی ایران اردشیر زاهدی ارز ارژنگ داوودی ارمنستان اروپا ارومیه اژه ای استاد استان استبداد استبداد دینی استثمار استراتژی استراتژیک استعمار استقلال استقلال آمریکا استکهلم اسدالله اسدی اسفند۹۸ اسکاتلند اسکاندیناوی اسلام اسلام انقلابی اسلامشهر اسماعیل خطیب اسماعیل شریف زاده اسناد اسیر جنگی اشپیگل اشرف اشرف پهلوی اشرف رجوی اشرف هادی اشرف۳ اشغالگر اصغر بدیع زادگان اصغر بدیع‌زادگان اصغر مهدیزاده اصفهان اصلاح طلب اصلاح طلبی اصلاحات اصلاحات ارضی اصلاح‌طلب اصولگرا اطلاعیه اعتراض اعتراض سراسری اعتراضات اعتراضات سراسری اعتصاب اعتیاد اعدام اعدام بنیانگذاران مجاهدین اف ای تی اف افتخار افسانه افشاگری افطار افغانستان اقتصاد اقتصادی اکبر صمدی الکساندر مدوید الله قلی خان المپیک امام جعفر صادق امام حسن عسکری امام حسن مجتبی امام حسین امام رضا امام زمان امام زین العابدین امام سجاد امام صادق امام محمد باقر امام موسی ابن جعفر امام هشتم امام هفتم امجدیه امیرپرویز پویان امیرخیزی امیرکبیر انتخاب انتخابات انتخابات قلابی انتخابات۱۴۰۰ انجمن نجات انجمن نجاست انجیل اندیشه اندیکا اندیمشک انسان انسانیت انفال انفجار امیا انفجار حرم امام رضا انقلاب انقلاب ۵۷ انقلاب اکتبر انقلاب ایدئولوژیک انقلاب دمکراتیک انقلاب سفید انقلاب صنعتی انقلاب ضد سلطنتی انقلاب فرهنگی انقلاب کبیر فرانسه انقلاب مشروطه انقلاب نوین انقلابی انقلابیون انگلستان انگلیس اوباش اوریانا فالاچی اوکراین اومیکرون اوین اهواز ای ایران ایتالیا ایدئولوژی ایذه ایران ایران آزاد۲۰۲۱ ایران آزاد۲۰۲۲ ایران اینترنشنال ایران فردا ایران گیت ایران مرز پرگهر ایرانیان ایلیرمتا اینترنت ایندیپندنت اینستاگرام أزادی بازجو بازرگان بازگشایی مدارس بازنشستگان بازیگر بالکان بانک بحران بحران آب بختیار بدهی برانداز براندازی برجام برف برق برلین برنامه ۱۰ ماده ای بسیج بسیجی بعثت بکتاش آبتین بگو نه بلژیک بلوچستان بمب اتمی بنان بند۲۰۹ بنزین بنی صدر بنیاد برکت بنیاد فرانس لیبرته بنیادگرایی بنیانگذاران سازمان مجاهدین بوچا بودجه بودجه۱۴۰۰ بودجه۱۴۰۱ بورس بویراحمد بهار بهبهان بهداشت بهرام عالیوندی بهرام عین اللهی بهزاد معزی بهشت زهرا بی بی سی بیانیه بیت کوین بیرجند بیروت بیژن جزنی بیژن مفید بیسواد بیکاران بیکاری بیوگرافی پابلو نرودا پارلمان اروپا پاریس پاسارگاد پایداری پدرطالقانی پرچم پرس تی وی پرستاران پرواز بزرگ پروپاگاندا پرویز خزایی پروین اعتصامی پمپئو پناهندگان پوریای ولی پول پهباد پهلوان پهلوان فیلابی پهلوی پیام پیامبر پیروزی پیشتاز پیک پنجم پیک شادی پیک ششم پیمان جبلی تابلو تاریخ تاریخ ایران تاریخ ا یران تاریخ اسلام تاریخ ایران تاریخ بیداری ایرانیان تاریخ جهان تاریخ شفاهی تاریخ فرانسه تاریخ مشروطه تاریخ معاصر تاریخچه مجاهدین تاریخساز تاریخی تاریکی تاسوعا تاکتیک تئاتر و سینما تأسیس سازمان مجاهدین تبریز تبعید تبیین جهان تجارت تجزیه تحریف تحریم تحریم انتخابات تحصیل تحلیل سیاسی تخت جمشید تختی تخریب ترامپ ترانه ترک تحصیل ترور تروریست تروریستی تروریسم تروریسم دولتی تریتا پارسی تشکیلات تشکیلات بیرون زندان تشیع تصنیف تظاهرات تفسیر تکامل تلگرام تلویزیون تمدن ایران تنگستان توحید تورم توسکا تولید توماج صالحی توماس سانکارا تهران تهران بزرگ تیرباران ثروت ثریا ابوالفتحی ثقه‌الاسلام جاسوس جام زهر جامعه جامعه المصطفی جان مترکه جاوید رحمان جایزه نوبل جایگاه انسان جدایی دین از دولت جریان اپورتونیستی چپ‌نما جعبه سیاه جعفر کاظمی جعلیات جمشید پیمان جمعه سیاه جمهوری خواه جمهوری دمکراتیک جنایت جنایت علیه بشریت جنبش برابری جنبش تنباکو جنبش جنگل جنبش دادخواهی جنسیتی جنگ جنگ ایران و عراق جنگ جهانی جنگ خلیج جنگ داخلی جنگ روانی جنگ سیاسی جنگ ضد میهنی جنگ قدرت جنگ کثیف جنگل جنگل تراشی جوانان جهاد کشاورزی جهان چارلی چاپلین چپ نما چپاول چریک فدایی چریکهای فدایی چماقداری چه باید کرد چه گوارا چهارشبنه سوری چهارمحال بختیاری چین حبیب خبیری حبیب خدا حبیب‌الله بدیعی حج حجاب حجت زمانی حزب توده حزب جمهوری حزب رستاخیز حزب‌الله حسن اشرفیان حسن ظریف حسن ظریف ناظریان حسن فیروزآبادی حسن نوروزی حسین امیر عبداللهیان حسین دهلوی حسین طائب حسین فارسی حسین فاطمی حسین گل گلاب حسینیان حشدالشعبی حضرت زینب حضرت علی حضرت فاطمه حضرت محمد حضرت معصومه علیها سلام حضرت مهدی حقوق حقوق بشر حقوق زنان حکایت حکومت حکومت علی حکومت نظامی حماس حمایت حمله خارجی حمید اسدیان حمید لاجوردی حمید مصدق حمید نوری حنیف عزیزی حنیف نژاد حنیف‌نژاد حوزه خائن خاتمی خاش خاطرات خاطرات زندان خاطرات سیاسی خامنه ای خامنه‌ای خانواده خانواده شفایی خاور میانه خاوران خاورمیانه خبرگان خبرگزاری خبرنگار خدا خدیجه خرمشهر خسرو گلسرخی خشک سالی خشونت خصوصی سازی خط فقر خطر خلق خلقت انسان خلیفه خلیل رضایی خمینی خواننده خواهران میرابال خودروسازی خودکشی خودمختاری خوزستان خیانت دادخواهی دادگاه دادگاه مردمی آبان دارو داستان دانش آموز دانشجو دانشگاه دانشگاه تهران دانشمند دانشیان دانیل میتران داوود باقروند داوود رحمانی دبیر کل سازمان ملل دجال دختر آبی درگذشت دروغ دزدی دستمزد دفاع مقدس دفاعیات مجاهدین دکتر حسین گل‌گلاب دلار دلتا دلوار دمکراتیک دمکراسی دمکراسی خیانت شده دوباره می‌سازمت وطن دوران آماده باش دورس دولت دهخدا دهقانان دهه ۶۰ دی دیالکتیک دیپلماسی دیدار صلح دیکتاتور دیکتاتوری دیکتاتوری سلطنتی دیکتاتوری مذهبی دین دین و مذهب دیوید ایمس دیوید کلیگور ذوالقرنین ذوب آهن رادیو مجاهد رانت راه حل سرنگونی راهرو مرگ رای من سرنگونی رئیس جمهور برگزیده رئیسی رباط کریم رپ اعتراضی رجوی رحمان کریمی رزمناو پوتمکین رزمنده رژیم آخوندی رژیم شاه رسانه رسانه حکومتی رستاخیز رستم قاسمی رسول تبریزی رسول خدا رسول مشکین فام رشنگری رشوه رضا پهلوی رضا خان رضا رضایی رضا شاه رضا شمیرانی رفراندوم رفسنجانی رمزارز رمضان رمضان۱۴۰۰ رمضان۱۴۰۱ رنگ روغن روح‌الله حسینیان روح‌الله خالقی روحانی روحانی مترقی روز جهانی روز جهانی حقوق بشر روز جهانی زن روز جهانی صلح روز جهانی کارگر روز جهانی کودک روز جهانی مبارزه با اعدام روز جهانی معلم روز دانشجو روز معلم روزجهانی منع خشونت علیه زنان روزنامه روس تزاری روسیه روشنایی روشنفکر روشنگری رها بحرینی رهایی رهبر مقاومت رهبری ریاست جمهوری ریچارد رابرتس زادی زاگرس زاهدان زاینده رود زباله گردی زبان زری اصفهانی زلزله زمستان زمین زن زنان زندان زندان تهران بزرگ زندان گوهردشت زندانی زندانی سیاسی زندانیان سیاسی زوربا زهرا مریخی زهره صمدی زیارت زینب زینب پاشا زینب کبری زینت میرهاشمی ژئوپلیتیک ژنرال اودیرنو ژنرال دوگل ژنو ژیلبر میتران سارق انقلاب سازمان چریکهای فدایی خلق سازمان خبات کردستان سازمان مجاهدین سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان ملل سال تحصیلی سال میلادی سال نو سال۱۴۰۰ سالن مرگ سانسور ساواک سایبری سپ سپاه سپاه پاسداران سپاه قدس ستار بهشتی ستارخان سخنرانی سخنگوی مجاهدین سراوان سرجنگل سرکوب سرنگونی سرود سرویس جهانی سعدی سعید اقبالی سعید بهبهانی سعید سلطانپور سعید شاهسوندی سعید ماسوری سعید محسن سکولار دمکراسی سکولاریسم سلاح سلطنت سلطنت پهلوی سلطنت طلب سنگسار سواد سوئد سوئیس سوخت بر سوختبران سوریه سولماز ابوعلی سولیوان سونگون سهام سهراب سپهری سی ان ان سیاست سیاسی سیامک نادری سیاوش سیفی سیاهکل سیزده بدر سیستان سیل سیمای آزادی سیمین بهبانی سیمین بهبهانی سیمین دانشور سینما شادگان شاعر شام غریبان شاملو شانگهای شاه شاهزاده شاهنشاهی شب قدر شب یلدا شباهنگ شبکه تروریستی شبکه های اجتماعی شجریان شخصیتهای ایرانی شرایط ذهنی شرایط عینی شریف واقفی شستا شعائر شعار نویسی شعر شعر نو شکرالله پاک‌نژاد شکنجه شکنجه گر شکوفه شمال شورای امنیت شورای مرکزی مجاهدین شورای ملی مقاومت شورای ملی مقاومت ایران شورای نگهبان شورش شوروی شوش شهادت شهدا شهر شهر ری شهر کرد شهر مهران شهرداری تهران شهرزاد احسانی ناطق شهرقصه شهرکرد شهلا حریری مطلق شهیدان شیخ شیخ فضل الله نوری شیخ محمد خیابانی شیر و خورشید شیراز شیطان سازی شیلی شیوا ممقانی صادرات صالح کهندل صدام صدای مجاهد صدور انقلاب صدور بحران صدیقه مجاوری صلح صمد بهرنگی صنایع فولاد صنعت صیاد شیرازی صیانت ضربه شهریور ۵۰ ضرغامی طالبان طالقانی طبری طرح صلح طلسم جنگ طنز سیاسی ظریف ظلمت عارف قزوینی عاشورا عباس داوری عباسقلی صالحی عبدالرضا شهلایی عدالت عدالت در اسلام عراق عرفان عزت الله مقبلی عزیز فولادوند عزیمت از فرانسه عشق عفوبین الملل عقیده عکاسی عکس علم علمی علی علی اکبر اکبری علی اکبر دهخدا علی ربیعی علی صارمی علی صالح آبادی علی مطهری علی میهن دوست علی همتیان علیرضا جعفرزاده علیرضا خالوکاکایی عماد رام عملیات عملیات آفتاب عملیات چلچراغ عملیات مروارید عوام فریبانه عیاران عید فطر عید قربان عید مبعث عیسی آزاده عیسی مسیح غارت غارت و چپاول غرب غلامحسین اسماعیلی غلامحسین بنان غلامحسین ساعدی غلامرضا تختی غلامرضا مسعودی فاجعه فارسی فاز سیاسی فاشیسم دینی فاشیسم مذهبی فاصله طبقاتی فاطمه فاطمه امینی فاطمه زهرا فاطمه صادقی فاطمه مصباح فتانه زارعی فدایی خلق فرار شاه فرانسوا میتران فرانسه فرانکفورتر آلگماینه فرخی یزدی فردوست فردوسی فرشید نصر‌اللهی فرعون فرقه فروش اندام فروغ ایران فروغ جاویدان فرونشست زمین فرهنگ فرهنگی فرهنگیان فریدون مشیری فساد فشافویه فضای مجازی فعال محیط زیست فقر فلاکت فلسطین فلسفه فوتبال فولاد فولاد مبارکه فیزیک فیک نیوز فیلترینگ فیلم سینمایی قاتلان ۶۷ قاجار قاچاق قاسم سلیمانی قاسملو قاضی محمد قالیباف قانون اساسی قانون کار قتل عام قتل عام۶۷ قتلهای زنجیره ای قرآن قرارداد ننگین قرارداد۲۵ساله قربانعلی حسین نژاد. قربانیان قربانیان کرونا قرن پانزدهم قرنطینه قزاق قزلحصار قزوین قضاوت قطعی برق قم قوه قضاییه قهرمان قیام قیام ۲۱دی قیام 57 قیام ۸۸ قیام آبان قیام آبان۹۸ قیام بنزین قیام تنگستان قیام خوزستان قیام دی قیام دیماه ۹۶ قیام دیماه ۹۸ قیام روشنگری قیام سراسری قیام سراوان قیام ضد سلطنتی قیام عراق قیام کارگران قیام۱۴۰۱ قیام۳۰تیر قیصر قیمت کابل کابینه دولت کاخ سفید کارخانه کارگر کارگران کارگردان کارنامه کارنامه سبز کاروان بهار کاریکاتور کاظم رجوی کانادا کانون کانون شورشی کانونهای شورشی کتا صوتی کتاب کتاب اجتماعی کتاب امام حسین کتاب تاریخی کتاب سیاسی کتاب صوتی کرامت الله دانشیان کربلا کربلای۴ کرج کردستان کرونا کریسمس کریمپور شیرازی کسری بودجه کشاورزان کشاورزی کشتار کشتی کشور کشیش کشیش دیباج کشیش میکائلیان کلنل پسیان کلیسا کمیسیون اقتصاد کمیسیون کار کنفرانس کنکور کنگره کوثر کوچک خان کودتا کودتانی فرهنگی کودتای ۲۸ مرداد کودتای ۲۸مرداد کودتای سوم اسفند کودکان کودکان کار کوروش بزرگ کوروش کبیر کولبران کولبری کویت کهشکان کهکشان کهکشان۱۴۰۰ کهکشان۱۴۰۱ کهکشان۱۴۰۳ کهکشان۲۰۲۱ کهکیلویه کی‌را رودیک کیفرخواست گاردین گاندی گرانی گردهمایی گرسنگان گرسنگی گروگان گزارش گزارش خبری گزینه سرنگونی گلرخ ایرایی گلزاده غفوری گلستان گلسرخی گور جمعی گوهر مراد گیسو شاکری لاجوردی لاریجانی لاهیجان لباس شخصی لبنان لرستان لغت نامه لمپن لنین لوازم التحریر لوموند لویزان لوییزا همریش لوییزا هومریش لیبرتی لیبی لیست تروریستی لیست شهیدان مادر شایسته مادران آبان مادران خاوران مارکز مافیا ماکرون مالباخته مالیات ماه رمضان ماهشهر مایک پنس مایکل وایت مبارزات مبارزه مبارزه چیست مبارزه مسلحانه مبعث متروپل مثنوی مجازات مجاهد مجاهدین مجاهدین خلق ایران مجتبی اخگر مجروحان قیام مجلس مجمع عمومی ملل متحد مجید اسدی مجید صاحب جمع محاکمه محرم محسن رضایی محسن زادشیر محسن معصومی محمد اسلامی محمد تهرانچی محمد حنیف نژاد محمد حنیف‌نژاد محمد خدابنده‌لویی محمد ری شهری محمد زند محمد سیدی کاشانی محمد صادق محمد ضابطی محمد کاظم محمد کرد زنگنه محمد محدثین محمد مخبر محمد مهدی اسماعیلی محمدباقر شفتی محمدرضا ایرانپور محمدرضا سعادتی محمدرضا قرایی آشتیانی محمدعلی توحیدی محمدعلی حاج آقایی محمود رویایی محمود عسگریزاده محمود مهدوی محیط زیست مدارس مدرس مدرک تقلبی مدیا مذاکره مذهب مذهبی مرتجعین مرتضی حنانه مرجان مرد مردم مرز پرگهر مرضیه مرغ سحر مریلند مریم بختیاری مریم رجوی مریم قدسی مآب مریم گلزاده غفوری مزار شهیدان مزدور مزدوران مژگان پارسایی مژگان کوکبی مسجد سلیمان مسجد فاطمه زهرا مسعود احمدزاده مسعود خدابنده مسعود راتبی مسعود رجوی مسعود صفدری مسعود مقبلی مسکن مسیح مسیحی مشروطه مشهد مصباح یزدی مصداقی مصدق مطالبات قانونی مطبوعات معصومه عضدانلو معلم معلمان مقالات مقالات اجتماعی مقالات اقتصادی مقالات تاریخی مقالات سیاسی مقاومت مقاومت ایران مقاومت سراسری مقبره کوروش مکه ملا نصرالدین ملاقات ملک الشعرا ملی شدن نفت مماشات من اگر برخیزم مناسک حج منافقین منتظری منطقه منوتو منوچهر براتی منوچهر سخایی منوچهر طاهر زاده منوچهر هزارخانی منیره رجوی مواد مخدر موزه قتل عام۶۷ موزیک موسسات خیریه موسسان پنجم موسی خیابانی موسیقی موشک باران موشکی موقعیت انقلابی مولانا مهاجرت مهدی ابریشمچی مهدی دیباج مهدی رضایی مهندسی انتخابات میانجی میتران میتینگ میدان ژاله میدان میلیونی میرزا رضا کرمانی میرزا کوچک خان میرزاده عشقی میکونوس میکیس تئودوراکیس میلاد میلیشیا میلیونی میهن تی وی ناصر دیوان کازرونی ناصر صادق ناصرالدین شاه ناظم حکمت نافرمانی مدنی نامه نایاک ندا حسنی نرگس غفاری نروژ نسرین پارسیان نسل کشی نشریه مجاهد نصرالله زرین پنجه نطنز نظامی نظرسنجی نفت نفتگران نقاشی نقدینگی نمایشگاه نمایشنامه نماینده نورمراد کله جویی الوار نوروز نوروز۱۴۰۰ نوروز۱۴۰۱ نوروز۱۴۰۳ نوروز۹۹ نوری علا نوید افکاری نویسنده نهضت ملی نیروی انتظامی نیروی قدس نیشکر هفت تپه نیکسون نیما یوشیج نیمه شعبان نیویورک تایمز واشنگتن واکسن واکسن برکت واکسن چینی واکسن فایزر واکسیناسیون ورزش ورزشکاران وزارت اطلاعات وزارت خارجه وزرات اطلاعات وطن وفات ولادت ولایت فقیه ولی فقیه ولی‌الله فیض‌مهدوی ویتنام ویروس ویکتور خارا ویلیام هزلیت وین هائیک هوسپیان مهر هاشم خواستار هالیوود هامبورگ هایک هوسپیان مهر هجرت هجرت بزرگ هزارخانی هسته ای هلدینگ همایون کهزادی همبستگی همدان همیاری هنر هنرمند هواپیمای اوکراینی هورالعظیم هیتلر یادواره یارانه یاسرعرفات یروم ستاقیان یزدی یعقوب ترابی یغمایی یک شاخه گل یوسف نوری یونان یونایتد پرس یونسکو FATF

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران