سایت هآرتص: عملیات نفوذ و تأثیرگذاری اسرائیل در ایران برای احیای سلطنت شاهنشاهی و راه اندازی اکانتهای جعلی فارسی برای برجستهسازی رضا پهلوی
هآرتص 3 اکتبر 2025- عملیات نفوذ و تأثیرگذاری اسرائیل در ایران برای احیای سلطنت شاهنشاهی
سیتیزن لب دریافته است که یک شبکهی آنلاین، همزمان با حملات هوایی اسرائیل به زندان اوین تهران، ویدئوهای دیپفیک (جعل عمیق) را منتشر کرده است. تحقیقاتی توسط روزنامههای د مارکر و هاآرتص نشان میدهد که کارزارهای آنلاین فارسیزبانی با بودجهی غیرمستقیم اسرائیل در جریان بوده است.
در اوایل سال ۲۰۲۳، رضا پهلوی اولین سفر رسمی خود را به اسرائیل انجام داد. او پسر آخرین شاه ایران است که در انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ سرنگون شد و رژیم آیتاللهها جایگزین او شد.
این سفر از سوی شاهزاده ایرانی - عنوانی که میزبان اسرائیلی او، گیلا گملیئل، وزیر وقت اطلاعات (و وزیر فعلی علوم) به کار برد - توسط رسانههای اسرائیلی، از جمله هاآرتص، پوشش داده شد. گزارشگران موضع رسمی را بازتاب دادند: این سفر اثباتی است بر اینکه هیچ خصومتی میان مردمان اسرائیل و ایران وجود ندارد، بلکه این خصومت تنها میان دولت اسرائیل و رژیم تهران است.
در حالی که پهلوی در میان جامعه ایرانیان خارج از کشور از محبوبیتی نسبی برخوردار است، به هیچ وجه مشخص نیست که ایرانیان او را به عنوان رهبر خود بخواهند. او به عنوان پسر یک دیکتاتور سابق که از حمایت اسرائیل و آمریکا برخوردار بود، میراث سیاسی پدرش را به دوش میکشد؛ پادشاهیای که نه تنها به خاطر گشودگی نسبت به فرهنگ غرب، بلکه به دلیل فساد، سرکوب سیاسی و شکنجه مخالفان رژیم نیز شناخته میشد.
رضا، برخلاف پدرش، حامل پیامهای صلح، دموکراسی و حقوق بشر است. زمانی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار گملیئل از او پرسیده شد که مردم ایران چگونه از شر حکومت آیتاللهها خلاص خواهند شد، او با زبان انگلیسی روان پیامی را تکرار کرد که دهههاست بیان میکند.
او گفت: از لهستان لخ والسا تا آفریقای جنوبی ماندلا... بسیاری از کارزارهای موفق بر پایه مقاومت مدنی بدون خشونت به عنوان روشی برای ایجاد تغییر بنا شدهاند؛ به عبارت دیگر، بدون دخالت خارجی.
سپس مکثی کرد، انگشتش را بالا برد و اظهاراتش را مشروط کرد: اما عنصر کلیدی این است که هیچیک از این جنبشها بدون نوعی حمایت بینالمللی نمیتوانستند موفق شوند. او با این جمله، سفر خود به اسرائیل را توجیه کرد.
وقتی از او در مورد واکنشهایی که به سفرش به اسرائیل، دشمن اصلی ایران، دریافت میکند پرسیده شد، او گفت که واکنشها عمدتاً مثبت بوده است. او همچنین خبرنگاران را به حسابهای کاربری خود در شبکههای اجتماعی ارجاع داد.
او گفت: حرف من را ملاک قرار ندهید، در شبکههای اجتماعی جستجو کنید... در توییتر، اینستاگرام، هر پلتفرمی. اگر خودتان تحقیق کنید، دیگر نیازی نیست این سؤال را از من بپرسید. پاسخ درست پیش چشمان شماست.
پاسخ پهلوی با توجه به یافتههای هاآرتص و د مارکر (روزنامه اقتصادی هاآرتص) بسیار قابل تأمل است. به نظر میرسد که یک کارزار نفوذ دیجیتال گسترده به زبان فارسی در جریان بوده که از داخل اسرائیل مدیریت میشد و بودجهی آن توسط یک نهاد خصوصی که از حمایت دولتی برخوردار است، تأمین میشد.
این کارزار، وجههی عمومی پهلوی را ترویج کرده و درخواستها برای احیای سلطنت را تقویت میکند. این کمپین بر آواتارها، یعنی شخصیتهای آنلاین جعلی که در شبکههای اجتماعی خود را شهروندان ایرانی جا میزنند، متکی است. این آواتارها اولین بار توسط پژوهشگران شبکههای اجتماعی در اسرائیل و خارج از آن کشف شدند.
به گفته منابعی که با د مارکر و هاآرتص گفتگو کردهاند، از زمان آغاز جنگ در غزه و پس از سفر پهلوی، یک عملیات آنلاین به عنوان بخشی از یک کارزار گستردهتر اسرائیلی برای تأثیرگذاری بر گفتمان شبکههای اجتماعی آغاز شد که شامل کمپینهایی به زبانهای انگلیسی و آلمانی نیز میشود.
به گفته پنج منبع با اطلاع مستقیم از این پروژه، افراد فارسیزبان بومی برای این عملیات استخدام شدند. سه منبع، ارتباط بین این پروژه و این کارزار خاص را تأیید کرده و گفتند که شاهد بودهاند که این شبکه، پیامهای حامی پهلوی را ترویج میکرده است.
طبق این منابع، این کارزار شامل حسابهای جعلی در پلتفرمهایی مانند ایکس (توییتر) و اینستاگرام بود و از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به انتشار روایتهای کلیدی، ساخت پیامها و تولید محتوا استفاده میکرد. به گفته دو منبع، تلاشهایی نیز برای تقویت پستهای گیلا گملیئل، متحد پهلوی در اسرائیل و وزیر حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، صورت گرفته است.
با توجه به اینکه بودجه این عملیات به طور غیرمستقیم از پول مالیاتدهندگان تأمین میشد و برای خدمت به منافع ژئوپلیتیک اسرائیل طراحی شده بود، دو منبع گفتند که برخی از افراد درگیر در این پروژه از فشاری که برای استفاده از این کارزار جهت تبلیغ این وزیر وارد میشد، احساس ناراحتی میکردند.
بخشهایی از این شبکه و حسابهای آن قبلاً توسط هاآرتص افشا شده بود. منابع، این کارزار را به شبکهای از حسابهای حامی پهلوی مرتبط دانستند که اولین بار توسط پژوهشگران مستقل شبکههای اجتماعی، نیتسان یاسور و گیل فلدمن، شناسایی و توسط بار پلگ از هاآرتص گزارش شده بود. در آن زمان، این تلاش به عنوان یک عملیات نفوذ خارجی آشکار توصیف شد. مخاطب هدف به دلیل پستهایی که به نظر میرسید وزیر را تبلیغ میکنند، نامشخص بود.
اما منابع تأکید کردند که این کارزار فقط ظاهری خارجی داشت و منشأ آن در اسرائیل بود. طبق تحقیقات د مارکر و هاآرتص، این عملیات شامل سفارش خدمات از تأمینکنندگان خارجی و بازیگران خصوصی بود که آزاد بودند خدمات خود را به مشتریانی فراتر از دولت اسرائیل بفروشند.
و اینها تنها حسابهای فعال در این حوزه به عنوان بخشی از یک کارزار سازمانیافته نیستند. د مارکر و هاآرتص تحقیقات خود را در مورد کارزارهای فارسیزبان اسرائیلی پس از آن آغاز کردند که پژوهشگران سیتیزن لب دانشگاه تورنتو، که تهدیدات دیجیتال از جمله جاسوسافزار و اطلاعات نادرست را مطالعه میکند، با آنها تماس گرفتند.
در کنار شبکهای که توسط خبرنگاران اسرائیلی کشف شد، سیتیزن لب یک کارزار نفوذ دیگر حامی اسرائیل به زبان فارسی را کشف کرده است که روز جمعه در گزارشی همزمان با تحقیقات د مارکر و هاآرتص فاش میشود.
این کارزار شامل دهها حساب جعلی بود که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را منتشر میکردند. پژوهشگران سیتیزن لب ارزیابی میکنند که این عملیات به احتمال بسیار زیاد توسط دولت اسرائیل یا یک پیمانکار از طرف آن انجام میشود. نتیجهگیری گزارش آنها بر اساس نشانههایی از هماهنگی بین محتوای کارزار آنلاین و اقدامات نظامی اسرائیل در طول جنگ ۱۲ روزه با ایران است. این شامل نشانههایی است که اپراتورها از حمله اسرائیل به زندان بدنام اوین در ایران اطلاع قبلی داشته و حتی به نظر میرسد محتوا را از قبل آماده کرده بودند.
پادشاه برای یک روز
پهلوی جوان پس از دبیرستان برای آموزش خلبانی نظامی به آمریکا رفت، اما در اوایل سال ۱۳۵۷ خانوادهاش در پی قیام مردمی ضد شاه مجبور به فرار از تهران شدند. رضا کمی بیش از ۲۰ سال داشت که پدرش در قاهره در تبعید درگذشت و حامیان سلطنتطلب او را به عنوان جانشین تاجگذاری کردند.
او ۴۵ سال است که از خارج از کشور از رژیم آیتاللهها انتقاد میکند. اسرائیل در مقطعی با او رابطهای برقرار کرد، احتمالاً به عنوان بخشی از تلاشها برای تشویق به تغییر رژیم. گملیئل رابط اسرائیل با پهلوی است و ملاقات او با نتانیاهو را تسهیل کرد.
راز زیمت از مؤسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تلآویو هشدار میدهد که اگرچه اکثر ایرانیان خواهان تغییر هستند و از حکومت اسلامی که تحت آن زندگی میکنند ناامید شدهاند، اما رؤیای آنها داشتن یک زندگی عادی است، نه احیای سلطنت. او معتقد است که پهلوی انتخاب اول ایرانیان نیست، تنها به این دلیل که او از اواخر دهه ۱۹۷۰ پایش را در ایران نگذاشته است.
در حالی که پهلوی در میان برخی ایرانیان تبعیدی طرفدارانی دارد، زیمت ارزش همسویی آشکار اسرائیل با او را زیر سؤال میبرد. زیمت میگوید: میفهمم که چرا او برای گملیئل و دولت اسرائیل مناسب است... اما فکر میکنم این یک اشتباه است. در نهایت، این اقدام روایت آیتالله خامنهای را تقویت میکند که اسرائیل و آمریکا میخواهند ایران را دوباره به یک سلطنت و دولت دستنشانده تبدیل کنند.
وقتی از او پرسیده شد که آیا استقبال اسرائیل ممکن است انگیزههای سیاسی داشته باشد و بیشتر جنبه روابط عمومی داشته باشد تا دیپلماسی واقعی، زیمت میگوید: کاملاً موافقم... حتی اگر قرار باشد چنین رابطهای [با پهلوی] ایجاد کنید، انجام آن به صورت علنی عجیب است.
در حالی که پهلوی اعلام میکند که برای هیچ مقامی نامزد نمیشود، در سالهای اخیر یک کارزار در شبکههای اجتماعی خواستار احیای سلطنت با رضا بر تخت پادشاهی شده است. به گفته منابع، بخشی از این تلاش بر اساس شبکهای از حسابهای جعلی با منشأ اسرائیل است.
یک پژوهشگر شبکههای اجتماعی که شبکه افشا شده توسط هاآرتص را بررسی کرده، صدها کاربر مشکوک به جعلی بودن را در پلتفرم ایکس شناسایی کرده که پهلوی را تبلیغ میکنند، پیامهای او را به اشتراک میگذارند و از هشتگهایی مانند #KingRezaPahlavi استفاده میکنند. اینها در کنار پستهایی که گملیئل را تبلیغ میکردند، یافت شدند. گفته میشود همه آواتارهای مشکوک که تعدادشان به نزدیک هزار نفر میرسد، بخشی از یک کارزار واحد نبودند، بلکه یک شبکه بسیار گستردهتر افشا شد.
در واقع، پستی در ایکس که این شبکه را افشا کرد، شامل یک ویدئوی تولید شده توسط هوش مصنوعی با عنوان سال دیگر در تهران آزاد بود که سیاست داخلی را با منافع ژئوپلیتیک ترکیب میکرد و بازدید گستردهای داشت که به احتمال زیاد بخش عمده آن غیرطبیعی (inorganic) بود. این ویدئو نتانیاهو، همسرش، گملیئل، شریک زندگیاش، پهلوی و همسرش را در حال قدم زدن در خیابانهای تهران نشان میدهد.
این ویدئو بسیار بیشتر از اکثر پستهای ایکس این وزیر بازدید داشت و این تلاشها و سایر اقدامات برای تقویت آن به پژوهشگران اسرائیلی کمک کرد تا شبکهای از کاربرانی را که منحصراً محتوای ایرانی را تبلیغ میکردند، شناسایی کنند. این شامل پستهای مکرر گملیئل در ایکس در مورد تغییر رژیم در ایران و پستهایی بود که روابط او با پهلوی را علنی میکرد.
بسیاری از این حسابها در سال ۲۰۲۲، در اوج اعتراضات موسوم به اعتراضات حجاب در ایران، ایجاد شدند. گروهی متشکل از بیش از ۱۰۰ حساب متحد که آنها نیز بخشی از این کارزار بودند، همزمان در ماه ژوئن امسال و در طول جنگ هوایی ۱۲ روزه با ایران ایجاد شدند. به نظر نمیرسد این تنها کارزاری باشد که از اسرائیل در این زمینه فعالیت میکند.
فرار از زندان
سیتیزن لب عمدتاً به خاطر فعالیتهایش در زمینه جاسوسافزار و نقض حقوق بشر و مدنی ناشی از فناوریهای نظارتی شناخته شده است. اما این آزمایشگاه بر سایر تهدیدات در عرصه دیجیتال نیز تمرکز دارد و تعدادی تحقیق در مورد اطلاعات نادرست و کارزارهای شبکههای اجتماعی، از جمله یک عملیات نفوذ طرفدار ایران، منتشر کرده است. اکنون این آزمایشگاه یک عملیات طرفدار اسرائیل به زبان فارسی را فاش کرده است.
یافتههای این مؤسسه که با د مارکر و هاآرتص به اشتراک گذاشته شده و در هفتههای اخیر به طور مستقل تأیید شده است، شبکهای از بیش از ۵۰ حساب کاربری را افشا میکند که پژوهشگران بر اساس شاخصهای متعدد، با اطمینان بالا تشخیص دادهاند که کاربران واقعی نیستند.
این حسابها با آنهایی که توسط پژوهشگران اسرائیلی شناسایی شده و مستقیماً گملیئل را تبلیغ میکردند، متفاوت هستند. سیتیزن لب با استفاده از روشها و ابزارهای مختلف توانست کاربران جعلی را شناسایی کند؛ برخی از این ابزارها نشان دادند که بسیاری از عکسهای پروفایل کاربران توسط هوش مصنوعی تولید شدهاند.
تمام حسابهایی که سیتیزن لب به عنوان بخشی از این شبکه شناسایی کرده، در سال ۲۰۲۳ ایجاد شدهاند اما تا اوایل امسال که یکی پس از دیگری یا حتی همزمان در ایکس فعال شدند، غیرفعال بودند؛ این موضوع بیشتر نشان میدهد که آنها بخشی از یک کارزار هماهنگ و غیرواقعی بودهاند. فعالیتهای این حسابها با شروع جنگ با ایران شدت گرفت.
این شبکه شامل حسابهای جعلی در ایکس بود که وانمود میکردند کاربران واقعی هستند، اما همچنین مشخص شد که به صفحه ایکس @TelAviv_Tehran، که نوعی رسانه است، متصل بودند. کاربران جعلی مرتبط با این کارزار، محتوای این صفحه، از جمله ویدئوهای هوش مصنوعی که منحصراً توسط آن تولید شده بود را تقویت میکردند.
از جمله ویدئوهای تولید شده، کلیپی از رهبر ایران، علی خامنهای، در نقش هیتلر بود که بر اساس صحنه معروف فیلم سقوط ساخته شده بود که در آن رهبر نازی بر سر ژنرالهایش فریاد میکشد. ویدئوی تولید شده توسط هوش مصنوعی از خامنهای در حال عصبانیت، هم توسط صفحه @Tel Aviv_Tehran و هم یک حساب دیگر از این شبکه، و فقط توسط این دو، توزیع شد.
چشمگیرترین موردی که این شبکه حسابها را به اسرائیل مرتبط میکند، یک کارزار آنلاین است که با یک کارزار در دنیای واقعی همزمان بود: حمله اسرائیل به زندان بدنام اوین که مخالفان ایرانی در آن نگهداری میشوند.
این کارزار در قلب گزارش جدید سیتیزن لب با عنوان فرار از زندان قرار دارد.
حمله اسرائیل حدود ساعت ۱۱:۱۵ صبح روز ۲۳ ژوئن رخ داد و حدود یک ساعت به طول انجامید. در ساعت ۱۱:۵۲ صبح، قبل از اولین گزارشها در رسانههای ایرانی در مورد این حمله، حسابهای این شبکه شروع به گزارش انفجار در منطقه زندان کردند. پستهای ایکس به گونهای طراحی شده بودند که این تصور را ایجاد کنند که حسابها متعلق به ایرانیانی است که در آن منطقه زندگی میکنند.
چند دقیقه پس از ظهر، در حالی که بمباران زندان هنوز ادامه داشت و رسانههای ایرانی شروع به گزارش این حادثه کرده بودند، یک حساب دیگر مرتبط با این شبکه ویدئویی را منتشر کرد که ظاهراً از یک انفجار در زندان بود و نشان میداد که این منبع صداهایی بوده که گویا پیشتر شنیده شده بود. یکی پس از دیگری، حسابهای مختلفی که به عنوان بخشی از این شبکه شناسایی شده بودند، شروع به انتشار این ویدئو کردند.
این ویدئو، همانطور که بعداً در تحقیقات نیویورک تایمز فاش شد، فیلمی واقعی از صحنه بمباران نبود. اما این یافته پس از آن به دست آمد که رسانهها در سراسر جهان آن را به اشتراک گذاشته بودند. صفحه @Tel Aviv_Tehran نیز این کلیپ را که به گفته پژوهشگران با هوش مصنوعی ساخته شده بود، منتشر کرد.
پژوهشگران سیتیزن لب این کارزار را به اسرائیل یا یک عامل که برای آن کار میکند، نسبت میدهند. آنها این ادعا را بر اساس گاهشمار رویدادها، یعنی این واقعیت که حسابهای این شبکه از اولین کسانی بودند که در مورد این حمله گزارش دادند و موفق شدند در حین حمله یا بلافاصله پس از آن، فیلم جعلی ایجاد و توزیع کنند، استوار میکنند.
سیتیزن لب نوشت: به نظر میرسد فعالیت پروفایلها، حداقل تا حدی، با کارزار نظامی که نیروهای دفاعی اسرائیل علیه اهداف ایرانی در ماه ژوئن انجام دادند، هماهنگ شده بود. ما معتقدیم در حالی که از نظر فنی ممکن است، بسیار بعید است که هر شخص ثالثی بدون اطلاع قبلی از برنامههای ارتش اسرائیل، قادر به آمادهسازی این محتوا و ارسال آن در چنین بازه زمانی کوتاهی باشد.
مرگ بر خامنهای ساعت ۸ شب
پس از حمله، حسابهایی که ویدئو را منتشر کرده بودند و دیگران از این شبکه، شروع به تشویق ایرانیان برای رفتن به زندان جهت آزاد کردن اعضای خانواده کردند. سیتیزن لب نتیجه گرفت که هدف این کارزار ایجاد ناآرامی بود که میتوانست به بیثبات کردن رژیم کمک کند. پستهای دیگری از این دست نیز در شبکه دیگری که توسط اسرائیلیها کشف شد، یافت شد.
حتی قبل از حمله به زندان، پس از شروع جنگ، پیامها و ویدئوهایی با این روحیه در ایکس منتشر شد. یک کاربر نوشت: تهران بیدفاع است، در حالی که دیگری پیشنهاد داد که مردم در شهر باید به بانکها هجوم برده و پول خود را برداشت کنند. بر اساس گزارشها در روزهای اول جنگ، یک گروه هکری طرفدار اسرائیل به یک بانک ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران حمله کرد.
این کارزار همچنین تلاش کرد تا بر موج یک اعتراض واقعی ایرانیان که از مردم میخواستند ساعت ۸ شب به بالکنهای خود بروند و فریاد مرگ بر خامنهای و مرگ بر دیکتاتور سر دهند، سوار شود. حسابهای موجود در شبکه طرفدار اسرائیل با هم متحد شدند تا این پیام را که صرف نظر از کارزار غیرواقعی، از حمایت واقعی برخوردار بود، تقویت کنند. به عنوان مثال، حسابها ویدئوهای جعلی از فراخوانهای مردمی که واقعاً در حال انجام بود را توزیع میکردند و در عین حال هشتگهای مشخصه اعتراض واقعی را به کار میبردند.
همه چیز هوش مصنوعی نیست. یک ویدئویی که توسط سیتیزن لب پیدا شد، احتمالاً توسط یک شخص ویرایش شده بود. این ویدئو و ویدئوهای دیگر موفقیت بسیار بیشتری نسبت به آنهایی که در جریان حمله به زندان منتشر شدند، به دست آوردند؛ به طوری که برخی به بیش از ۲۰,۰۰۰ بازدید و یکی به بیش از ۶۰,۰۰۰ بازدید رسید، بسیار شبیه به ویدئوی گملیئل که منجر به کشف شبکه دیگر شد.
پژوهشگران تشخیص دادند که این کارزار طرفدار اسرائیل شامل یک گزارش خبری جعلی و یک ویدئوی دیپفیک از یک خواننده ایرانی در حال اجرای یک آهنگ اعتراضی نیز بوده است. به عنوان مثال، این شبکه تصویری از یک خبر جعلی بیبیسی فارسی درباره فرار مقامات ارشد ایرانی از کشور را توزیع کرد؛ بیبیسی فارسی تأیید کرد که هرگز چنین خبری را منتشر نکرده است.
تحلیل حسابهای مختلف شناسایی شده توسط سیتیزن لب نشان میدهد که این شبکه همچنین به چندین کانال تلگرامی مرتبط است که آنها نیز اعتراضات در ایران را تشویق میکردند، از جمله با استفاده از مشکلات واقعی که در مرکز جنبشهای اعتراضی واقعی ایران قرار دارند.
نزدیک به ۱۰ گروه تلگرامی مختلف که برای تشویق اعتراضات فعالیت میکردند و به حسابهای ایکس این کارزار مرتبط بودند، نیز پیدا شدند. اینها شامل گروههایی بودند که به مسائلی مانند بحران آب ایران، مدیریت ناموفق زیرساختها و فساد میپرداختند. یک آواتار از این کارزار در ایکس خود را یک زن ایرانی جا زده بود و حتی یک صفحه اینستاگرام و گروه تلگرامی برای زنان راهاندازی کرده بود که در آن از زنان واقعی ایرانی دعوت میشد تا داستان خود را در یک فضای امن به اشتراک بگذارند.
این روش تفاوت چندانی با آنچه بازیگران طرفدار ایران علیه اسرائیل استفاده میکنند، ندارد. مسائل بحثبرانگیز در اسرائیل، مانند خصومت برخی افراد مذهبی با جامعه LGBTQ، یا انتقاد از نتانیاهو یا هزینههای زندگی، در سالهای اخیر محور اصلی اطلاعات نادرست ایران در اسرائیل بوده است.
بر اساس کیفرخواستی که علیه یک جوان اسرائیلی که ایران در طول جنگ از طریق شبکههای اجتماعی او را به خدمت گرفته بود، صادر شده، از او خواسته شده بود تا عکسهایی از خسارات ناشی از حملات موشکی ایران را برای اپراتورهای خود فراهم کند و برای این تلاشها پول دریافت کرده بود. این روی دیگر سکه جنگ نفوذ بین اسرائیل و ایران است.
آلبرتو فیتارلی، که رهبری این تحقیق را در سیتیزن لب بر عهده داشت، گفت: در حالی که استقرار چنین ابزارها و تاکتیکهایی توسط حکومتهای خودکامه هم در داخل و هم در سطح بینالمللی رایج است، دولتهای دموکراتیک باید از به کارگیری همین روشها خودداری کنند. نسبت دادن عملیاتهای نفوذ به عاملان و حامیان آنها نیازمند شاخصهای فنی است که به ندرت میتوان آنها را به صورت علنی مشاهده کرد. در اغلب موارد، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی دروازهبانان آن دادهها هستند.
برخی از حسابهای جعلی که توسط سیتیزن لب افشا شدهاند، ردپاهایی از مشارکت آنها در کارزار دومی که از اسرائیل نشأت گرفته است، نشان میدهند. به گفته منابع آگاه در مورد کارزارهای فارسیزبان اسرائیل، اینجا و آنجا، کاربران جعلی از هشتگ #KingRezaPahlavi نیز استفاده میکنند، عکسها و سخنرانیهای پسر شاه را به اشتراک میگذارند و خواستار احیای سلطنت پهلوی میشوند.
لینک مطلب در سایت اصلی
Haaretz - back to home page
Search
Accessibility
Current section
Israel NewsNational Security & Cyber
The Israeli Influence Operation in Iran Pushing to Reinstate the Shah Monarchy
Gift this article
Share to Facebook
Share to X
Print article
Comments:
6
Save
Zen Reading
Gila Gamliel and Reza Pahlavi. On what basis is it assumed that he is the representative of the Iranian people?
Gila Gamliel and Reza Pahlavi. On what basis is it assumed that he is the representative of the Iranian people? Credit: Design: Nadav Gazit. Photos: Joel Saget/AFP and Noam Revkin-Fenton
Citizen Lab found that an online network pushed out deepfake videos during Israel's airstrikes on Tehran's Evin Prison. An investigation by TheMarker and Haaretz reveals the Persian-language online campaigns indirectly funded by Israel
גור מגידו
תמונות כתבים
דה מרקר
דהמרקר
The Marker
תמונת כתבעומר בן יעקב
Gur Megiddo and Omer Benjakob
October 03, 2025
In early 2023, Reza Pahlavi made his first official visit to Israel. He's the son of the last shah of Iran, who was overthrown in the 1979 Islamic Revolution and was replaced by the ayatollah regime.
Only €1 for the first month
Subscribe now for on-the-ground reporting and analysis
SUBSCRIBE NOW
Already signed up? Log in
Or
Register to get up to 6 articles per month
Click the alert icon to follow topics:
ترجمه، کامل و متن قابل استناد و نقل قول است
نظرات
ارسال یک نظر