الگوی رهایی انسان در انقلاب ایدئولوژیک مجاهدین

۳بهمن۹۹

شورای مرکزی مجاهدین خلق ایران

انقلاب در برداشت رایج، یک مفهوم سیاسی است. در ادبیات معطوف به تحولات نظام های سیاسی، انقلاب و رفرم دوگانه‌ای را تشکیل می‌دهند که بر پایه هدف و شیوه عمل، به‌عنوان دو قطب مخالف هم شناخته شده، و دیدگاه‌های مختلف سیاسی نیز، بنا به ماهیت و ایدئولوژی، در شعاع یکی از این دو قطب جبهه‌بندی می‌شوند. در شیوه رفرمیستی با استناد به تجربه محدود تاریخی چند انقلاب و البته نوع تفسیری که از این تجربیات به دست داده می‌شود، و برخورد گزینشی با شواهد تاریخی، به‌طور کلی عمل انقلابی را مخرب و بی‌ثمر عنوان می‌کنند. اما در شیوه عمل انقلابی، علاوه بر استنادی که به طیف گسترده‌ای از شواهد تاریخی در مناسبات سیاسی و اجتماعی می‌شود، ریشه‌های بحث به حوزه‌های معرفتی و هستی شناختی معطوف است. بنابراین می‌توان گفت که انقلاب، پیش از هر چیز، یک مفهوم شناختی و ایدئولوژیک است. رفرمیست‌ها با مفروض گرفتن ثبات هر آنچه که از مناسبات ناسازگار با ظرفیتهای تازه انسانی از گذشته در دنیای امروز، به جا مانده، تنها به بزک کردن شکل و شمایل ساختارهای کهنه اکتفا می‌کنند و با هراس‌افکنی از استقرار بنیانهای تازه و راه و رسم نو، هر گونه شالوده‌افکنی انقلابی را هرج و مرج و به هم زدن تعادل مناسبات اجتماعی و انسانی معرفی می‌کنند. تعجبی ندارد که مدافعان سرسخت این رویه، کسانی باشند که منافعشان با همان بنیانهای کهنه و ناسازگار با ظرفیتهای مرحله‌ای انسان رشد یافته گره خورده است. به بیان روشن‌تر می‌توان گفت که، هرگونه مقاومت رفرمیستی در برابر شیوه عمل انقلابی به‌طور اساسی معطوف به منافع گروهی است که از ثبات نظم کهنه منتفع می‌شوند. در مقابل، شیوه عمل انقلابی، نه تنها در حوزه مناسبات بشری و ساختارهای سیاسی و اجتماعی، قائل به تداوم بنیادهای کهنه و دست و پا گیر نیستند، که اساساً شناخت انسان از جهان را محصول شالوده شکنی از تصورات و مفاهیمی می‌دانند که در مواجهه با پدیده‌های نوین، توانایی ارائه توضیح ندارند. در واقع همین وجه شناختی و ایدئولوژیک انقلاب است که در مناسبات اجتماعی و سیاسی جریان یافته، جامعه انسانی را با گسستن از قیدهای کهنه و آزاد کردن پتانسیل‌های بشری، دست کم یک گام به پیش می‌برد. بی‌جهت نیست که برخلاف واضعان و مدافعان سرسخت رفرمیسم، که صاحبان منافع و قدرت هستند، مدافعان تز انقلابی، به حاشیه رانده شدگان و خلع‌یدشدگان از امکانات اجتماعی و انسانی می‌باشند، زیرا که نبرد انقلابی، جنگ دنیای نو با دنیای کهنه و نیز پیکار رهایی و آزاد کردن ظرفیتهای انسانی با قید و بندهای اسارت‌بار و آگاهی با جهل و نادانی است، و ایدئولوژی انقلابی به‌مثابه راهنمای شناختی عمل انقلابی، در این نبرد سرنوشت‌ساز، در برابر انجماد مناسبات کهنه و برده‌ساز و جهالت‌بار، برای انسان به بند کشیده شده که چیزی برای از دست دادن ندارد، فدای بیکران را تجویز می‌کند تا بقای خود را در برابر راه و رسم فناساز به ثبت برساند.

 

دو مانع بزرگ

انسان پدیده‌ای اجتماعی و تاریخی است. با حذف کردن عناصر اجتماع و تاریخ، انسان مفهوم خود را از دست می‌دهد. موجوداتی را در هزاران سال پیش در نظر بگیرید که تازه از شرایط حیوانی تکامل پیدا کرده، مغزشان رشد یافته و قادرند روی دو پای خود بایستند و از دستان خود برای انجام کارها و متعین کردن خلاقیت بیشترین بهره را ببرند. این موجود تازه، به جای آن که در اجتماعات ابتدایی و کلونیهای ساده اولیه در کنار همنوعان خود زندگی کند، به انزوا رفته، شب و روز می‌گذراند. به‌نظر نمی‌آید در خلوت خود قادر بود از موقعیت ابتدایی خویش گامی فراتر بگذارد. به‌عنوان مثال او نیازی به تولید و ابداع زبان نداشت و مغزش در انزوا و بدون مشارکت با هم نوعش نمی‌توانست از همان شکل ساده تکامل بیشتری پیدا کند. اگر چند صد هزار سال نیز می‌گذشت، او در همان وضعیت باقی می‌ماند. اما این موجود، از همان ابتدا در گروه‌های اولیه انسانی اجتماع کرد، و بنا بر الزامات زندگی جمعی فاصله زیادی از موقعیت ساده نخستین خود پیدا کرد. آنچه که از مفهوم انسان در زبان اندیشه‌های فلسفی و اجتماعی جاری شده است، نه آن موجود اولیه در انزوا، که انسانی است پرورش یافته در گروه‌های اجتماعی با تجربه زیست جمعی که او را قادر ساخته تا بر ظرفیتهای خود بیافزاید و اندیشه‌اش را پرورش دهد. از این‌رو عنصر اجتماع از عناصر پایه‌یی و مقوم مفهوم انسان است. همین موجود اجتماعی در یک فرایند بلند مدت، طی زیست اجتماعی، مراحلی از بلوغ را پشت سر گذاشته که این مراحل را به‌عنوان مراحل تاریخی زیست بشر می‌شناسیم. مراحلی که بدون طی کردن آن، انسان امکان بلوغ را از دست می‌داد و هرگز نمی‌توانست از مناسبات ابتدایی فراتر رود. بنابراین عنصر تاریخ نیز در کنار عنصر اجتماع، از شالوده‌های مفهوم انسان است. اما همین زیست مرحله‌ای انسان در بستر تاریخ، وی را حامل مناسبات و سنتهایی می‌کند که از فرط دوام، طبیعی و بدیهی به‌نظر می‌رسند. مناسباتی که عمر آنها به صدها یا هزاران سال می‌رسد و منشأ بروز و ظهور آنها الزامات و اقتضائات دوره‌هایی از زیست تاریخی انسان بوده، اما به جهت آن که محملی برای به بند کشیدن اجتماع انسانی توسط حلقه محدود قدرت بوده است، پیوسته به‌عنوان امری بدیهی ترویج شده و از این‌رو پیوسته تداوم یافته است. این مناسبات کهنه، همان مفروضاتی است که رفرمیست‌ها و بیش از آنها مرتجعین، ثبات آنها را مبنای بحث خود قرار می‌دهند و هر گونه خلل در آنها را عامل بی‌تعادلی جامعه عنوان می‌کنند. در حالی‌که این مناسبات، هر چند در مرحله‌ای از زیست تاریخی بشر و در پاسخ به الزامات عصر خود شکل گرفته‌اند، اما با طی شدن آن مرحله تاریخی و ظهور مرحله‌ای تازه با نسلی نو از انسان، بقای آن مناسبات، نه امری طبیعی و بدیهی و ضروری برای تعادل اجتماع انسانی، که موجب اسارت وی و مانعی بزرگ بر سر راه بلوغ اجتماعی و تاریخی بشر می‌شوند. موانعی که در تز رفرمیستی یا اندیشه ارتجاعی پایه ثبات و تعادل است. اما در تز انقلابی سد راه تکامل جامعه و بلوغ آن و رهایی انسان و آزاد شدن ظرفیت هایش دو مانع پایه‌یی و بزرگ یعنی، جنسیت و فردیت هستند. در بحث جنسیت، تفاوتهای ساختار بیولوژیک زن و مرد مطرح نیست، بلکه آنچه که مورد نظر است نتیجه‌گیری از این تفاوت بیولوژیک و تحمیل نقشهای کلیشه‌ای در عرصه زیست اجتماعی به هر یک از این دو جنس می‌باشد و این همان مفهوم جنسیت است. شکل‌گیری مفهوم جنسیت و تعیین نقشهای خاص و کلیشه‌ای برای زن و مرد که بر پایه آن زنان را در موقعیت نازلتری نسبت به مردان می‌نشاند، محصول دورانی از زیست تاریخی بشر است که عمر این برداشت قرن‌هاست به سر آمده و هیچگونه سازگاری با بلوغ عقلی بشر امروز ندارد. بنابراین وقتی از جنسیت صحبت می‌شود، اشاره به این موقعیت تبعیض‌آمیز و نگاه ارتجاعی و کهنه است که تداوم آن موجب بقای همه مناسبات تبعیض آمیزی می‌شود که در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با این مفهوم قرار دارند. برای اندیشه انقلابی بی‌اعتنایی به تداوم این مفهوم یک خطر بزرگ است، از این رو نفی بنیادین آن لازمه بقا و ارتقای اندیشه و ایدئولوژی انقلابی به‌شمار می‌آید. در بحث فردیت نیز، اندیشه مدرن، تشخص انسان در جامعه را لازمه گذر از مناسبات ماقبل مدرن می‌دانست. این بحث در شکل‌های گوناگون و با زبانهای مختلف در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جریان پیدا کرد. تا جاییکه آنرا هم‌چون حکمی قدسی در نظر گرفتند. تز رفرمیستی بسیار علاقمند به فردیت است و البته نتایج ضداجتماعی آن مطلوب نظر رژیمهای ارتجاعی و دیکتاتوری نیز می‌باشد. زیرا با گسسته شدن پیوند های قوی میان افراد جامعه به حکم فردیت و تشخص، ساختار قدرت بقای خود را در فقدان گروه‌های اجتماعی به هم پیوسته که بالقوه برای ساختار قدرت خطر‌آفرین هستند، تضمین شده می‌بیند. ظاهر بحث فردیت بسیار اغواگر است و به سختی می‌توان از جاذبه آن چشم‌پوشی کرد. اما مشکل این جاست که پیش کشیدن مفهوم فردیت و تشخص، لاجرم به نفی جامعه و انسان اجتماعی راه می‌برد. به عبارتی، تصویری که از مفهوم فردیت ارائه می‌شود، نافی عنصر اجتماعی است که یکی از عناصر مقوم مفهوم انسان به‌شمار می‌رود. این تناقضی است که واضعان تز فردیت هرگز نتوانستند راه‌حلی برای آن پیدا کنند و ترجیح دادند این بخش را نادیده بگیرند. در واقع به‌لحاظ نظری صورت مسأله بقای مفهوم جامعه را پاک کردند تا بتوانند مفهوم فردیت را بی‌اعتنا به مفهوم جامعه تئوریزه کنند. با این توضیح روشن است که فردیت ضداجتماعی، هرگز با عمل انقلابی که مبتنی بر یک کنش منسجم جمعی است، سازگاری ندارد و بدون نفی آن، ایدئولوژی انقلابی هرگز شکل نخواهد گرفت. لازم است در اینجا نکته‌ای بیان شود، و آن این‌که عمل انقلابی مبتنی بر عمل منسجم اجتماعی است و لاجرم با مفهوم فردیتی که تبلیغ می‌شود و در برابر مفهوم جامعه قرار می‌گیرد، نسبتی ندارد. اما اگر فردیت را به‌معنای به‌رسمیت شناختن فردیت انسان بدون نفی جنبه‌های اجتماعی آن و مسئولیت‌هایش در قبال زندگی و عمل جمعی در نظر بگیریم، بدون تردید ایدئولوژی انقلابی تعریفی بی‌تناقض و البته رهایی بخش از فردیت ارائه می‌کند و آنچه که نفی می‌کند، فردیتی است که انسان را از حیثیت اجتماعی ساقط کرده در خود فرو می‌برد.

 

راه‌حل مجاهدین

مجاهدین خلق ایران از همان ابتدای تأسیس با تدوین یک ایدئولوژی مترقی و رو به جلو، مبتنی بر معرفت‌شناسی و هستی شناسی تکاملی، و نیز با شناخت و بررسی تاریخی و اجتماعی و سیاسی، شیوه عمل انقلابی را پاسخی درست به موانع رشد تاریخی ایران دانستند. این شیوه انقلابی که با بینشی درست و علمی همراه بود، خود را از دیکتاتوری سلطنتی با راه‌گشاییهای اساسی برای نسل آن انقلاب به شرایط پس از سرنگونی سلطنت کشاند. سازگاری بدیع ایدئولوژی انقلابی مجاهدین و انطباق آن با شرایط تازه موجب شد تا طوفانهای سهمگین شرارت‌ها و فتنه‌های مردم سوز خمینی که طومار تقریباً همه گروه‌های سیاسی را در هم پیچید، نه تنها خللی در تشکیلات مجاهدین ایجاد نکرد، بلکه با سر فصل‌های مهمی هم‌چون ۳۰خرداد و ۵مهر ۱۳۶۰، سازمان مجاهدین خلق ایران به مداری بالاتر جهش کرده، خود را با تکثیر هسته‌های مقاومت در سراسر جهان ارتقا داد. اما آنچه مجاهدین را تا سطح ترسیم کننده مناسبات آینده جامعه ایران بالا کشید، سر فصل مهم انقلاب ایدئولوژیک در سال۱۳۶۴ بود. تا پیش از آن نگرش تکاملی مجاهدین بر آن بود که برای ورود به مرحله‌ای تازه و نوین، نفی قید ها و اجبارهای اجتماعی و تاریخی، به شیوه‌ای بنیادی و انقلابی، امری اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو بود که از همان ابتدای انقلاب ضدسلطنتی در اسفند سال۵۷ از سازمان دهندگان تظاهرات زنان علیه حجاب اجباری بود. این حرکت از سوی مجاهدین در حالی صورت گرفت که بسیاری از مدعیان دروغین دفاع از حقوق زنان و به‌اصطلاح معترضان به حجاب اجباری که امروز به پوشش مجاهدین می‌تازند، آن روزگار زیر عبای خمینی بودند و برخی از مدعیان برابری آن روزگار از جمله حزب توده اعتراض مجاهدین به حجاب اجباری در همان ابتدای انقلاب را مورد نکوهش قرار دادند که چرا مسائل مهم‌تری هم‌چون موضع‌گیری در برابر امپریالیسم و همسویی با خمینی را رها کرده و به مسأله بی‌اهمیتی! هم‌چون دفاع از حق پوشش زنان می‌پردازند. اما مجاهدین نه بر اساس مصالح حزبی و گروهی و خواست این و آن، که بر پایه ایدئولوژی انقلابی و اصول دموکراتیک و تکاملی این ایدئولوژی عمل می‌کردند. بر پایه این ایدئولوژی هر گونه قید و تحمیل و مناسبات جهل آفرین و اسارت بار برآمده از رسوبات گذشته مانعی بزرگ برای بلوغ جامعه به مرحله تازه‌تر با مناسباتی انسانی‌تر و عاری از تبعیض و نادانی و اسارت بود و لاجرم نفی این موانع در دستور کار اولویت‌دار سازمان مجاهدین خلق ایران قرار داشت. فراتر از این، مجاهدین از آنجا که حامل نگرشی تکاملی بودند، نه تنها جامعه و مناسبات آن، که حتی خود ایدئولوژی و تشکیلات انقلابی را نیز مشمول این اصل تکاملی قرار دادند. بر این اساس الگوی رها سازی از رسوبات اسارت بار و فروبرنده مناسبات کهنه تاریخی را ابتدا در تشکیلات انقلابی خود پیاده کردند تا هم زمینه جهشی عظیم به مداری بسا بالاتر در تشکیلات و عمل انقلابی فراهم شود، هم الگو و تصویری از مناسبات تهی از قیود و الزامات تحمیلی واپسگرایانه در معرض دید جامعه قرار گیرد. به عبارتی آنچه این جهش انقلابی در مناسبات تشکیلات سازمان پدید آورد، تصویری از آینده جامعه ایران پس از دفن کردن رژیم ارتجاعی ولایت فقیه بود. آینده‌ای که در آن موانع بلوغ اجتماعی کنار زده شده، ظرفیتهای انسانی به شکلی چشمگیر آزاد شده‌اند. آنچه مجاهدین در جریان انقلاب ایدئولوژیک انجام دادند، در واقع نفی همان دو مانع بزرگ فردیت و جنسیت بود. موانعی که نفی و حذف آنها، به‌معنای واقعی، بقای این تشکیلات منحصر به‌فرد انقلابی را در همه پیج و خم های سهمگین آینده‌اش ضمانت کرد. با نفی فردیت فروبرنده‌ای که لاجرم به اضمحلال تشکیلات و عمل جمعی انقلابی راه می‌برد، طوفانهایی را که هر کدام می‌توانست یک دولت را از کار بیاندازد، به سلامت از سر گذراند و با نفی جنسیت، کار سترگ رهاسازی ظرفیتهای عظیم مردان و به‌ویژه زنان را که زیر سایه سنگین و برده وار مفهوم جنسیت، خصوصاً در دستگاه ارتجاعی و زن‌ستیز خمینی به بند کشیده شده بودند، به انجام رساند. آنچه مجاهدین در نفی جنسیت ارائه کردند به تمام معنا، در نقطه مقابل دیدگاه ارتجاعی شیخ و شاه و به‌ویژه خمینی و همریشانش نسبت به انسان و مشخصاً زنان، قرار داشت. اولین جلوه درخشان این انقلاب در نفی جنسیت، قرار گرفتن زنان در کادر رهبری سازمان مجاهدین خلق ایران بود که می‌توان گفت برای نخستین بار در جهان به‌عنوان یک تز جامع عرضه و اجرا شد. پیش از این، طی بیش از یک قرن گذشته بسیاری از زنان و گروه‌های مدافع حق زنان در جهان علیه ستم و تبعیض به‌ پاخاسته‌اند اما هرگز خواسته‌هایشان از حقوق پایه‌یی اجتماعی فراتر نرفته بود و هیچگاه در خود نمی‌دیدند که طرح بزرگ رهبری سیاسی زنان را پیش بکشند. اما سازمان مجاهدین خلق ایران این حرکت مترقی را در زمانه‌ای به انجام رساند که در ایران، خمینی با یک دستگاه پوسیده فقهی ارتجاعی بر سر قدرت بود و از این‌رو بود که از همان زمان به جهت فقدان قابلیت فهم مناسبات مترقی در میان مجاهدین، نه تنها از سوی خمینی و نوچه‌هایش، که حتی گروه‌های سیاسی چپ و راست و به‌اصطلاح روشنفکری، سیل برچسبها و اتهام های سخیف نثار مجاهدین و رهبری آن شد. اما مجاهدین که به اصول تکاملی و مترقی ایدئولوژیک خود عمل می‌کردند و ارزشی برای فهم های ناقص تاریخ گذشته قائل نبودند، بر مناسبات تازه استوار ماندند و معجزه‌ها از این انقلاب ایدئولوژیک بروز دادند. امروز مریم رجوی به‌عنوان درخشان‌ترین سمبل این انقلاب که البته خود مبدع آن بود، چهره‌ای شناخته شده برای جهان است. بسیاری در جهان او را راهبر کارزارهای سخت و سهمگین و ممکن کردن هر آنچه غیرممکن می‌نماید، می‌شناسند. علاوه بر این، زنان مجاهد در اشرف که امروز راهبری نبرد تاریخی مجاهدین و مقاومت ایران علیه رژیم ولی‌فقیه را برعهده دارند و الهام‌بخش زنان و دختران میهن در جنگ سرنگونی هستند، از ثمرات آن انقلاب عظیم می‌باشند. زنان مجاهدی که از حماسه‌های جاودان در نبردهای ارتش آزادیبخش ملی ایران در دهه شصت تا مقاومت در اشرف و لیبرتی در عراق و امروز در اشرف۳، خوش درخشیدند و نافی تمام‌عیار توهم اسارت بار جنسیت بوده‌اند. از فرمانده سارا که با دشنه شقاوت ارتجاع در سینه اما بالا بلند، بیرون از زمان و تا همیشه بر فراز تنگه ایستاده، تا فرماندهانی چون سعیده شاهرخی که از همان نسل فرمانده سارا و با همان صلابت، قیدها و اجبارها و اسارتهای تاریخی جنسیت را به هیچ گرفتند و تا واپسین دم حیات مافوق تصور انسان انقلاب نکرده، ایستادند و مرگ را به سخره گرفتند.

بابک رستگار - تهران 

اشتراک:

مطالب مرتبط:

3333

پخش زنده سیمای آزادی

Popular Posts

مسعود رجوی-۲۲بهمن ۱۴۰۱: «اتوبوس مجانی» استبداد و وابستگی با سرنشینان ساواکی، آزادیخواهان و ...

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

توییتر اختر شبانه

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

برچسب‌ها

۱۰شهریور ۱۲اردیبهشت ۱۳آبان ۱۴اسفند ۱۶آذر ۱۷ژوئن ۱۷شهریور ۱۸تیر۷۸ ۱۹بهمن۴۹ ۱۹بهمن۶۰ ۱۹فروردین۹۰ ۲۶مهر ۳۰تیر ۳۰خرداد ۳۰دی ۳۰فروردین ۳۰مهر ۳ژوئیه ۴خرداد ۵ مهر ۸ مارس آب آبادان آتش بس آتش سوزی آخوند کاشانی آخوندی آذربایجان آرژانتین آری به جمهوری دمکراتیک آزادی آزادی بیان آزادی هدایتگر مردم آزادیخواهان آژانس اتمی آستان قدس آستفیک آسوشیتدپرس آشنایی با شورای ملی مقاومت آشنایی با مجاهدین آفریقا آقازاده ها آگاهی آلبانی آلبرتو نیسمن آلترناتیو آلمان آلودگی هوا آمریکا آموزشی آموزه تاریخی آموزه سیاسی آموزه فلسفی آنالیا آنتورپ آنتونیو گوترز آندرانیک آهنگساز ابراهیم ذاکری ابراهیم مرادی ابواحسن صبا اپورتونیسم اپوزیسیون اتحاد اتحاد ملی اتحادیه اروپا اتمی اتوبوس خوابی اجباری اجتماعی احتکار احزاب سیاسی احمد رئوف بشری دوست احمد رضایی احمد مقدم احمد وحیدی احمدرضا جلالی اخبار اخبار جعلی اختلاس اختناق ادبیات اراذل اربعین ارتجاع ارتش آزادیبخش ارتش آزادیبخش ملی ایران اردشیر زاهدی ارز ارژنگ داوودی ارمنستان اروپا ارومیه اژه ای استاد استان استبداد استبداد دینی استثمار استراتژی استراتژیک استعمار استقلال استقلال آمریکا استکهلم اسدالله اسدی اسفند۹۸ اسکاتلند اسکاندیناوی اسلام اسلام انقلابی اسلامشهر اسماعیل خطیب اسماعیل شریف زاده اسناد اسیر جنگی اشپیگل اشرف اشرف پهلوی اشرف رجوی اشرف هادی اشرف۳ اشغالگر اصغر بدیع زادگان اصغر بدیع‌زادگان اصغر مهدیزاده اصفهان اصلاح طلب اصلاح طلبی اصلاحات اصلاحات ارضی اصلاح‌طلب اصولگرا اطلاعیه اعتراض اعتراض سراسری اعتراضات اعتراضات سراسری اعتصاب اعتیاد اعدام اعدام بنیانگذاران مجاهدین اف ای تی اف افتخار افسانه افشاگری افطار افغانستان اقتصاد اقتصادی اکبر صمدی الکساندر مدوید الله قلی خان المپیک امام جعفر صادق امام حسن عسکری امام حسن مجتبی امام حسین امام رضا امام زمان امام زین العابدین امام سجاد امام صادق امام محمد باقر امام موسی ابن جعفر امام هشتم امام هفتم امجدیه امیرپرویز پویان امیرخیزی امیرکبیر انتخاب انتخابات انتخابات قلابی انتخابات۱۴۰۰ انجمن نجات انجمن نجاست انجیل اندیشه اندیکا اندیمشک انسان انسانیت انفال انفجار امیا انفجار حرم امام رضا انقلاب انقلاب ۵۷ انقلاب اکتبر انقلاب ایدئولوژیک انقلاب دمکراتیک انقلاب سفید انقلاب صنعتی انقلاب ضد سلطنتی انقلاب فرهنگی انقلاب کبیر فرانسه انقلاب مشروطه انقلاب نوین انقلابی انقلابیون انگلستان انگلیس اوباش اوریانا فالاچی اوکراین اومیکرون اوین اهواز ای ایران ایتالیا ایدئولوژی ایذه ایران ایران آزاد۲۰۲۱ ایران آزاد۲۰۲۲ ایران اینترنشنال ایران فردا ایران گیت ایران مرز پرگهر ایرانیان ایلیرمتا اینترنت ایندیپندنت اینستاگرام أزادی بازجو بازرگان بازگشایی مدارس بازنشستگان بازیگر بالکان بانک بحران بحران آب بختیار بدهی برانداز براندازی برجام برف برق برلین برنامه ۱۰ ماده ای بسیج بسیجی بعثت بکتاش آبتین بگو نه بلژیک بلوچستان بمب اتمی بنان بند۲۰۹ بنزین بنی صدر بنیاد برکت بنیاد فرانس لیبرته بنیادگرایی بنیانگذاران سازمان مجاهدین بوچا بودجه بودجه۱۴۰۰ بودجه۱۴۰۱ بورس بویراحمد بهار بهبهان بهداشت بهرام عالیوندی بهرام عین اللهی بهزاد معزی بهشت زهرا بی بی سی بیانیه بیت کوین بیرجند بیروت بیژن جزنی بیژن مفید بیسواد بیکاران بیکاری بیوگرافی پابلو نرودا پارلمان اروپا پاریس پاسارگاد پایداری پدرطالقانی پرچم پرس تی وی پرستاران پرواز بزرگ پروپاگاندا پرویز خزایی پروین اعتصامی پمپئو پناهندگان پوریای ولی پول پهباد پهلوان پهلوان فیلابی پهلوی پیام پیامبر پیروزی پیشتاز پیک پنجم پیک شادی پیک ششم پیمان جبلی تابلو تاریخ تاریخ ایران تاریخ ا یران تاریخ اسلام تاریخ ایران تاریخ بیداری ایرانیان تاریخ جهان تاریخ شفاهی تاریخ فرانسه تاریخ مشروطه تاریخ معاصر تاریخچه مجاهدین تاریخساز تاریخی تاریکی تاسوعا تاکتیک تئاتر و سینما تأسیس سازمان مجاهدین تبریز تبعید تبیین جهان تجارت تجزیه تحریف تحریم تحریم انتخابات تحصیل تحلیل سیاسی تخت جمشید تختی تخریب ترامپ ترانه ترک تحصیل ترور تروریست تروریستی تروریسم تروریسم دولتی تریتا پارسی تشکیلات تشکیلات بیرون زندان تشیع تصنیف تظاهرات تفسیر تکامل تلگرام تلویزیون تمدن ایران تنگستان توحید تورم توسکا تولید توماج صالحی توماس سانکارا تهران تهران بزرگ تیرباران ثروت ثریا ابوالفتحی ثقه‌الاسلام جاسوس جام زهر جامعه جامعه المصطفی جان مترکه جاوید رحمان جایزه نوبل جایگاه انسان جدایی دین از دولت جریان اپورتونیستی چپ‌نما جعبه سیاه جعفر کاظمی جعلیات جمشید پیمان جمعه سیاه جمهوری خواه جمهوری دمکراتیک جنایت جنایت علیه بشریت جنبش برابری جنبش تنباکو جنبش جنگل جنبش دادخواهی جنسیتی جنگ جنگ ایران و عراق جنگ جهانی جنگ خلیج جنگ داخلی جنگ روانی جنگ سیاسی جنگ ضد میهنی جنگ قدرت جنگ کثیف جنگل جنگل تراشی جوانان جهاد کشاورزی جهان چارلی چاپلین چپ نما چپاول چریک فدایی چریکهای فدایی چماقداری چه باید کرد چه گوارا چهارشبنه سوری چهارمحال بختیاری چین حبیب خبیری حبیب خدا حبیب‌الله بدیعی حج حجاب حجت زمانی حزب توده حزب جمهوری حزب رستاخیز حزب‌الله حسن اشرفیان حسن ظریف حسن ظریف ناظریان حسن فیروزآبادی حسن نوروزی حسین امیر عبداللهیان حسین دهلوی حسین طائب حسین فارسی حسین فاطمی حسین گل گلاب حسینیان حشدالشعبی حضرت زینب حضرت علی حضرت فاطمه حضرت محمد حضرت معصومه علیها سلام حضرت مهدی حقوق حقوق بشر حقوق زنان حکایت حکومت حکومت علی حکومت نظامی حماس حمایت حمله خارجی حمید اسدیان حمید لاجوردی حمید مصدق حمید نوری حنیف عزیزی حنیف نژاد حنیف‌نژاد حوزه خائن خاتمی خاش خاطرات خاطرات زندان خاطرات سیاسی خامنه ای خامنه‌ای خانواده خانواده شفایی خاور میانه خاوران خاورمیانه خبرگان خبرگزاری خبرنگار خدا خدیجه خرمشهر خسرو گلسرخی خشک سالی خشونت خصوصی سازی خط فقر خطر خلق خلقت انسان خلیفه خلیل رضایی خمینی خواننده خواهران میرابال خودروسازی خودکشی خودمختاری خوزستان خیانت دادخواهی دادگاه دادگاه مردمی آبان دارو داستان دانش آموز دانشجو دانشگاه دانشگاه تهران دانشمند دانشیان دانیل میتران داوود باقروند داوود رحمانی دبیر کل سازمان ملل دجال دختر آبی درگذشت دروغ دزدی دستمزد دفاع مقدس دفاعیات مجاهدین دکتر حسین گل‌گلاب دلار دلتا دلوار دمکراتیک دمکراسی دمکراسی خیانت شده دوباره می‌سازمت وطن دوران آماده باش دورس دولت دهخدا دهقانان دهه ۶۰ دی دیالکتیک دیپلماسی دیدار صلح دیکتاتور دیکتاتوری دیکتاتوری سلطنتی دیکتاتوری مذهبی دین دین و مذهب دیوید ایمس دیوید کلیگور ذوالقرنین ذوب آهن رادیو مجاهد رانت راه حل سرنگونی راهرو مرگ رای من سرنگونی رئیس جمهور برگزیده رئیسی رباط کریم رپ اعتراضی رجوی رحمان کریمی رزمناو پوتمکین رزمنده رژیم آخوندی رژیم شاه رسانه رسانه حکومتی رستاخیز رستم قاسمی رسول تبریزی رسول خدا رسول مشکین فام رشنگری رشوه رضا پهلوی رضا خان رضا رضایی رضا شاه رضا شمیرانی رفراندوم رفسنجانی رمزارز رمضان رمضان۱۴۰۰ رمضان۱۴۰۱ رنگ روغن روح‌الله حسینیان روح‌الله خالقی روحانی روحانی مترقی روز جهانی روز جهانی حقوق بشر روز جهانی زن روز جهانی صلح روز جهانی کارگر روز جهانی کودک روز جهانی مبارزه با اعدام روز جهانی معلم روز دانشجو روز معلم روزجهانی منع خشونت علیه زنان روزنامه روس تزاری روسیه روشنایی روشنفکر روشنگری رها بحرینی رهایی رهبر مقاومت رهبری ریاست جمهوری ریچارد رابرتس زادی زاگرس زاهدان زاینده رود زباله گردی زبان زری اصفهانی زلزله زمستان زمین زن زنان زندان زندان تهران بزرگ زندان گوهردشت زندانی زندانی سیاسی زندانیان سیاسی زوربا زهرا مریخی زهره صمدی زیارت زینب زینب پاشا زینب کبری زینت میرهاشمی ژئوپلیتیک ژنرال اودیرنو ژنرال دوگل ژنو ژیلبر میتران سارق انقلاب سازمان چریکهای فدایی خلق سازمان خبات کردستان سازمان مجاهدین سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان ملل سال تحصیلی سال میلادی سال نو سال۱۴۰۰ سالن مرگ سانسور ساواک سایبری سپ سپاه سپاه پاسداران سپاه قدس ستار بهشتی ستارخان سخنرانی سخنگوی مجاهدین سراوان سرجنگل سرکوب سرنگونی سرود سرویس جهانی سعدی سعید اقبالی سعید بهبهانی سعید سلطانپور سعید شاهسوندی سعید ماسوری سعید محسن سکولار دمکراسی سکولاریسم سلاح سلطنت سلطنت پهلوی سلطنت طلب سنگسار سواد سوئد سوئیس سوخت بر سوختبران سوریه سولماز ابوعلی سولیوان سونگون سهام سهراب سپهری سی ان ان سیاست سیاسی سیامک نادری سیاوش سیفی سیاهکل سیزده بدر سیستان سیل سیمای آزادی سیمین بهبانی سیمین بهبهانی سیمین دانشور سینما شادگان شاعر شام غریبان شاملو شانگهای شاه شاهزاده شاهنشاهی شب قدر شب یلدا شباهنگ شبکه تروریستی شبکه های اجتماعی شجریان شخصیتهای ایرانی شرایط ذهنی شرایط عینی شریف واقفی شستا شعائر شعار نویسی شعر شعر نو شکرالله پاک‌نژاد شکنجه شکنجه گر شکوفه شمال شورای امنیت شورای مرکزی مجاهدین شورای ملی مقاومت شورای ملی مقاومت ایران شورای نگهبان شورش شوروی شوش شهادت شهدا شهر شهر ری شهر کرد شهر مهران شهرداری تهران شهرزاد احسانی ناطق شهرقصه شهرکرد شهلا حریری مطلق شهیدان شیخ شیخ فضل الله نوری شیخ محمد خیابانی شیر و خورشید شیراز شیطان سازی شیلی شیوا ممقانی صادرات صالح کهندل صدام صدای مجاهد صدور انقلاب صدور بحران صدیقه مجاوری صلح صمد بهرنگی صنایع فولاد صنعت صیاد شیرازی صیانت ضربه شهریور ۵۰ ضرغامی طالبان طالقانی طبری طرح صلح طلسم جنگ طنز سیاسی ظریف ظلمت عارف قزوینی عاشورا عباس داوری عباسقلی صالحی عبدالرضا شهلایی عدالت عدالت در اسلام عراق عرفان عزت الله مقبلی عزیز فولادوند عزیمت از فرانسه عشق عفوبین الملل عقیده عکاسی عکس علم علمی علی علی اکبر اکبری علی اکبر دهخدا علی ربیعی علی صارمی علی صالح آبادی علی مطهری علی میهن دوست علی همتیان علیرضا جعفرزاده علیرضا خالوکاکایی عماد رام عملیات عملیات آفتاب عملیات چلچراغ عملیات مروارید عوام فریبانه عیاران عید فطر عید قربان عید مبعث عیسی آزاده عیسی مسیح غارت غارت و چپاول غرب غلامحسین اسماعیلی غلامحسین بنان غلامحسین ساعدی غلامرضا تختی غلامرضا مسعودی فاجعه فارسی فاز سیاسی فاشیسم دینی فاشیسم مذهبی فاصله طبقاتی فاطمه فاطمه امینی فاطمه زهرا فاطمه صادقی فاطمه مصباح فتانه زارعی فدایی خلق فرار شاه فرانسوا میتران فرانسه فرانکفورتر آلگماینه فرخی یزدی فردوست فردوسی فرشید نصر‌اللهی فرعون فرقه فروش اندام فروغ ایران فروغ جاویدان فرونشست زمین فرهنگ فرهنگی فرهنگیان فریدون مشیری فساد فشافویه فضای مجازی فعال محیط زیست فقر فلاکت فلسطین فلسفه فوتبال فولاد فولاد مبارکه فیزیک فیک نیوز فیلترینگ فیلم سینمایی قاتلان ۶۷ قاجار قاچاق قاسم سلیمانی قاسملو قاضی محمد قالیباف قانون اساسی قانون کار قتل عام قتل عام۶۷ قتلهای زنجیره ای قرآن قرارداد ننگین قرارداد۲۵ساله قربانعلی حسین نژاد. قربانیان قربانیان کرونا قرن پانزدهم قرنطینه قزاق قزلحصار قزوین قضاوت قطعی برق قم قوه قضاییه قهرمان قیام قیام ۲۱دی قیام 57 قیام ۸۸ قیام آبان قیام آبان۹۸ قیام بنزین قیام تنگستان قیام خوزستان قیام دی قیام دیماه ۹۶ قیام دیماه ۹۸ قیام روشنگری قیام سراسری قیام سراوان قیام ضد سلطنتی قیام عراق قیام کارگران قیام۱۴۰۱ قیام۳۰تیر قیصر قیمت کابل کابینه دولت کاخ سفید کارخانه کارگر کارگران کارگردان کارنامه کارنامه سبز کاروان بهار کاریکاتور کاظم رجوی کانادا کانون کانون شورشی کانونهای شورشی کتا صوتی کتاب کتاب اجتماعی کتاب امام حسین کتاب تاریخی کتاب سیاسی کتاب صوتی کرامت الله دانشیان کربلا کربلای۴ کرج کردستان کرونا کریسمس کریمپور شیرازی کسری بودجه کشاورزان کشاورزی کشتار کشتی کشور کشیش کشیش دیباج کشیش میکائلیان کلنل پسیان کلیسا کمیسیون اقتصاد کمیسیون کار کنفرانس کنکور کنگره کوثر کوچک خان کودتا کودتانی فرهنگی کودتای ۲۸ مرداد کودتای ۲۸مرداد کودتای سوم اسفند کودکان کودکان کار کوروش بزرگ کوروش کبیر کولبران کولبری کویت کهشکان کهکشان کهکشان۱۴۰۰ کهکشان۱۴۰۱ کهکشان۱۴۰۳ کهکشان۲۰۲۱ کهکیلویه کی‌را رودیک کیفرخواست گاردین گاندی گرانی گردهمایی گرسنگان گرسنگی گروگان گزارش گزارش خبری گزینه سرنگونی گلرخ ایرایی گلزاده غفوری گلستان گلسرخی گور جمعی گوهر مراد گیسو شاکری لاجوردی لاریجانی لاهیجان لباس شخصی لبنان لرستان لغت نامه لمپن لنین لوازم التحریر لوموند لویزان لوییزا همریش لوییزا هومریش لیبرتی لیبی لیست تروریستی لیست شهیدان مادر شایسته مادران آبان مادران خاوران مارکز مافیا ماکرون مالباخته مالیات ماه رمضان ماهشهر مایک پنس مایکل وایت مبارزات مبارزه مبارزه چیست مبارزه مسلحانه مبعث متروپل مثنوی مجازات مجاهد مجاهدین مجاهدین خلق ایران مجتبی اخگر مجروحان قیام مجلس مجمع عمومی ملل متحد مجید اسدی مجید صاحب جمع محاکمه محرم محسن رضایی محسن زادشیر محسن معصومی محمد اسلامی محمد تهرانچی محمد حنیف نژاد محمد حنیف‌نژاد محمد خدابنده‌لویی محمد ری شهری محمد زند محمد سیدی کاشانی محمد صادق محمد ضابطی محمد کاظم محمد کرد زنگنه محمد محدثین محمد مخبر محمد مهدی اسماعیلی محمدباقر شفتی محمدرضا ایرانپور محمدرضا سعادتی محمدرضا قرایی آشتیانی محمدعلی توحیدی محمدعلی حاج آقایی محمود رویایی محمود عسگریزاده محمود مهدوی محیط زیست مدارس مدرس مدرک تقلبی مدیا مذاکره مذهب مذهبی مرتجعین مرتضی حنانه مرجان مرد مردم مرز پرگهر مرضیه مرغ سحر مریلند مریم بختیاری مریم رجوی مریم قدسی مآب مریم گلزاده غفوری مزار شهیدان مزدور مزدوران مژگان پارسایی مژگان کوکبی مسجد سلیمان مسجد فاطمه زهرا مسعود احمدزاده مسعود خدابنده مسعود راتبی مسعود رجوی مسعود صفدری مسعود مقبلی مسکن مسیح مسیحی مشروطه مشهد مصباح یزدی مصداقی مصدق مطالبات قانونی مطبوعات معصومه عضدانلو معلم معلمان مقالات مقالات اجتماعی مقالات اقتصادی مقالات تاریخی مقالات سیاسی مقاومت مقاومت ایران مقاومت سراسری مقبره کوروش مکه ملا نصرالدین ملاقات ملک الشعرا ملی شدن نفت مماشات من اگر برخیزم مناسک حج منافقین منتظری منطقه منوتو منوچهر براتی منوچهر سخایی منوچهر طاهر زاده منوچهر هزارخانی منیره رجوی مواد مخدر موزه قتل عام۶۷ موزیک موسسات خیریه موسسان پنجم موسی خیابانی موسیقی موشک باران موشکی موقعیت انقلابی مولانا مهاجرت مهدی ابریشمچی مهدی دیباج مهدی رضایی مهندسی انتخابات میانجی میتران میتینگ میدان ژاله میدان میلیونی میرزا رضا کرمانی میرزا کوچک خان میرزاده عشقی میکونوس میکیس تئودوراکیس میلاد میلیشیا میلیونی میهن تی وی ناصر دیوان کازرونی ناصر صادق ناصرالدین شاه ناظم حکمت نافرمانی مدنی نامه نایاک ندا حسنی نرگس غفاری نروژ نسرین پارسیان نسل کشی نشریه مجاهد نصرالله زرین پنجه نطنز نظامی نظرسنجی نفت نفتگران نقاشی نقدینگی نمایشگاه نمایشنامه نماینده نورمراد کله جویی الوار نوروز نوروز۱۴۰۰ نوروز۱۴۰۱ نوروز۱۴۰۳ نوروز۱۴۰۴ نوروز۹۹ نوری علا نوید افکاری نویسنده نهضت ملی نیروی انتظامی نیروی قدس نیشکر هفت تپه نیکسون نیما یوشیج نیمه شعبان نیویورک تایمز واشنگتن واکسن واکسن برکت واکسن چینی واکسن فایزر واکسیناسیون ورزش ورزشکاران وزارت اطلاعات وزارت خارجه وزرات اطلاعات وطن وفات ولادت ولایت فقیه ولی فقیه ولی‌الله فیض‌مهدوی ویتنام ویروس ویکتور خارا ویلیام هزلیت وین هائیک هوسپیان مهر هاشم خواستار هالیوود هامبورگ هایک هوسپیان مهر هجرت هجرت بزرگ هزارخانی هسته ای هلدینگ همایون کهزادی همبستگی همدان همیاری هنر هنرمند هواپیمای اوکراینی هورالعظیم هیتلر یادواره یارانه یاسرعرفات یروم ستاقیان یزدی یعقوب ترابی یغمایی یک شاخه گل یوسف نوری یونان یونایتد پرس یونسکو FATF

بازدید از وبلاگ

471586

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران