۳۰دی۹۹
ویروس ولایت
نظام ولایی و «نعمت»! کرونا
اکنون محرز شده است که نظام ولایت فقیه، از ویروس کرونا بهعنوان یک «نعمت» و «فرصت» برای بهبندکشیدن جامعه انفجاری ایران استفاده میکند. از قضا در این نقطه ویروس کرونا با کرونای ولایت روی هم میافتند. خروجی هر دو، مرگآفرینی بیشتر در جامعه و درگیر کردن مردم با بدبختیها و مصائب خویش است.
به یاد بیاوریم طی ۸سال جنگ ضدمیهنی با
عنوان دجالگرانهی «دفاع مقدس»! نظام ولایت فقیه با مردم ما چه کرد. سر دادن شعار منفور
«جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم»! بر روی خرابههای بمباران، اعزام دانشآموزان به روی
میدانهای مین، قرار دادن اقتصاد ایران در خدمت جنگ، داغدار کردن خانوادهها، برپا
کردن حجلههای مرگ در چهارراهها، جنازهگردانی در شهرها و...
فقط بخشی از سیاهیها و تباهکاریهای آن جنگ بود. خمینی و بومهای جنگآفریناش، با مرغوای شوم
جنگ، کوشیدند هر صدای مخالف با نظامشان را در گلو خفه کنند و آزادیها را سر ببرند.
به همین دلیل بود که خمینی جنگ را یک «نعمت» نامید.
عوارض روانی کرونا
در مورد کرونا نیز همین سیاست ضدبشری، از سوی خامنهای مورد استفاده قرار میگیرد.
تا به امروز نزدیک به یکسال از ورود کرونا به ایران میگذرد. آثار خودبهخودی
کرونا در جامعه، ایجاد عوارض و پیامدهایی است ـ که اگر با آنها برخورد آگاهانه
نشود ـ میتوانند فلجکننده و مخرب باشند؛ مانند:
«رنگ باختن روح زندگی و رخت بر بستن جنبوجوش و نشاط
از ساحت شهرها، نگرانی دائمی نسبت به سرنوشت خود و عزیزان، ترسیدن از بختک مرگی که
هر لحظه در کمین است، کم شدن ارتباطات اجتماعی، افزایش دلمردگی، یأس از آینده و
پاسیویسم، سیاهپوشی و عزاداری روزمره، رانده شدن مردم به خانههای خویش، زندگی در
انزوا، عادی شدن مرگ و میر، ازدیاد انواع مشکلات و بیماریهای روانی و...».
آنچه گفتیم «کرونازدگی» نام دارد. فلجکنندهترین اثر کرونازدگی، ناامیدی
نسبت به تغییر وضعیت و خو کردن به روزمرگی و روزمرهگی ایجاد شده توسط کرونای
ولایت میباشد.
ارتزاق نظام ولایی از کرونازدگی
نظام ولایت فقیه، برای استمرار عمر ننگین خود، به «کرونازدگی» جامعه و آثار
روانی مخرب آن نیاز مبرم دارد. به تعبیر گویاتر از آن ارتزاق میکند؛ زیرا خوب میداند
یک جامعه زنده و بانشاط، میتواند برای حکومتی که با کسب و کار مرگ، خطرناک باشد.
جامعه بانشاط نخستین چیزی که مطالبه میکند آزادی است. فقر را تحمل نمیکند برای
بهدست آوردن حقوق خود میجنگد. راه نجات را در همبستگی و برادری با دیگر همنوعان
و همدردان خود میجوید.
کرونازدگی یک ایدئولوژی است
کرونا یک ویروس است و درمان مشخصی دارد ولی «کرونازدگی» یک ایدئولوژی است
سردمداران نظام خوب میدانند تا کرونا هست با عوارض روانی آن یعنی کرونازدگی میتوانند
در برابر یک جامعه خطرناک و شورش مردم به ستوه آمده سد ببندند. از این رهگذر است
تا میبینند پیکهای کرونا در حال از بین رفتن هستند و تعداد جانباختگان کمتر میشود،
تمهیدی میاندیشند تا دوباره در کالبد هیولای در حال مرگ کرونا جان بدمند.
«ممنوعیت واکسن» از سوی خامنهای نیز در این دستگاه قابل تحلیل است؛ همچنان که
خمینی تا قبل از نوشیدن جامزهر آتشبس، هر نوع گفتگو در مورد صلح را ممنوع کرده
بود و آن را دفن اسلام [بخوانید خمینی و نظام ولایت فقیه] میدانست.
چند پاراگراف قابل تأمل
بعد از صحبتهای خامنهای، اکنون کمتر کسی است که نداند موجودیت نظام ولایی،
به موجودیت کرونا گره خورده است. این واقعیت لو رفته و همگانی شده را حتی برخی از
رسانههای حکومتی نیز بیان میکنند:
«اظهارات وزیر آموزش و پرورش راجع به بازگشایی مدارس و خبر فعالیت
تالارهای پذیرایی همراه با فرمایش برخی مقامات در عادی نشان دادن شرایط حجم سنگینی
از دلهره و نگرانی بر مردم تحمیل کرده، چنین اظهارنظرهایی سبب این ظن و گمان میشود
که گویی تست کردن انواع روشها با موضوع سلامتی و جان مردم فرصتی برای آزمون و
خطای مدیران است!» (همدلی. ۲۹دی۹۹).
این روزنامه در ادامهی مطلب خود، اصرار وزیر آموزش و پرورش را برای بازگشایی
مدارس، بهگونهیی تلویحی به قربانگاه فرستادن دانشآموزان میداند و مینویسد:
«هر چند که شماها برای بچههای دلبندتان مدرسه
میسازید، حتماً برایشان مدرسهای ضد کرونا تأسیس کردهاید؟ با این شیوه مدیریت
توقع دارید باور کنیم که جان و سلامتی فرزندان خردسال ملت برایتان محلی از اعراب
داشته باشد؟ برخی اظهارنظرها و رفتار برخی مدیران به گونهایست که آدم
احساس میکند انگار دل مدیران محترم برای افزایش آمار مرگ و میر و افزایش مبتلایان
کرونا تنگ شده، چشم دیدن منفی شدن آمار مبتلایان کرونایی را ندارند. گویی قرار
است بهمنماه امسال نیز با تصمیمات مدبرانهی ایشان مجدداً با افزایش آمار مبتلایان
و فوتیهای کرونایی نوروز هموطنان با لباس سیاه برگزار شود».
«کاری نکنید که برخی تبلیغ کنند به بهانه کاهش آمار کرونا فقط بهدنبال
برخی امور حاکمیتی مثلا جشن انقلاب هستید. . شما را به خدا سوگند کاری نکنید تا
عید نوروز امسال نیز مردم عزادار و سیاهپوش باشند» (همان منبع).
درمان کرونا و کرونازدگی
این ۳پاراگراف، مؤید بحث ما در این نوشتار است و اثبات میکند که حاکمیت به مرگآفرینی و کرونازدگی نیاز حیاتی دارد. مانند دوران جنگ ضدمیهنی میخواهد کودکان دلبند مردم را به میدانهای مین کرونا بفرستد؛ زیرا نمایشهای مشمئزکنندهی حکومتی در ماه بهمن در راه است. سیاهپوش کردن مردم در آستانهی نوروز بخشی از برنامهی او برای تداوم کرونازدگی و بهرهبرداری از آن برای خنثی کردن اعتراضات اجتماعی است.ویروس کرونا ـ همانگونه که اشاره شد ـ راهکار و درمان دارد. صرفنظر از مراقبتهای شناختهشدهی پزشکی و واکسن، آنچه کرونا را پس میراند و به یک موش آزمایشگاهی بدل میکند، همیاری، همدلی، همدردی، تزریق گرمای مناسبات پاک انسانی به رگان جامعه، عشق و نوعدوستی، جنگاوری و قیام در برابر ولایت کرونا و در یککلام بازیافتن روحیهی ملی است. اگر نظام ولایت فقیه میخواهد کرونا را به کرونازدگی تبدیل کند بر ماست که با برافروختن شعلههای اعتراض و قیام بر آن غلبه کنیم؛ بیگمان میتوانیم و باید.