۱۰ماده‌ای که ایران را مدرن می‌کند

ایران آزاد با مریم رجوی
۲۱ تیر ۱۳۹۹
دکتر بهروز پویان، کارشناس علوم سیاسی از تهران
در سال۱۲۸۵ وقتی قانون اساسی مشروطه نوشته شد و رسمیت یافت، در واقع ایران وارد مرحله‌ای شد که خود را برای ورود به دوران مدرن آماده می‌کرد. مرحله‌ای که قرار بود زمینه‌سازیهای لازم برای صورت بندیهای سیاسی و اجتماعی مدرن در ایران را فراهم کند. مشروطه خود نقطه عطفی در این زمینه به‌شمار می‌آید و تلاش‌هایی که آن نسل آگاه و بی‌پروا برای ایجاد و تثبیت این مرحله تاریخی دوران‌ساز انجام دادند در خور تحسین است. روشن است که شکاف برداشتن پوسته سخت ساختار کهنه و چند هزار ساله استبداد سیاسی از طریق مشروط کردن قدرت نامحدود شاه و باز کردن راه ورود مردم به عرصه سیاست با تشکیل نهاد مجلس شورای ملی و نیز نهادینه کردن عدالت و قانون با تأسیس عدالتخانه، تنها یک تلاش روشنفکرانه را نمی‌طلبید و عمیقاً نیازمند رزم جانانه مجاهدان تبریز به رهبری ستارخان و مجاهدان گیلان و رزمندگان مشروطه خواه بختیاری و قیام و اعتصاب مردم تهران و سایر شهرها بود.
برای ایران مدرن همه این تلاش‌ها و مجاهدت‌ها و دلیری‌ها، تنها شروع کار و نه اتمام کار بود. ماهیت هر دوره تاریخی را روابط و مناسبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن دوره تعیین می‌کند و از آنجا که ساخت سیاسی بر حوزه‌های دیگر تسلط دارد ماهیت روابط این ساختار تعین بخش سایر روابط و مناسبات در پیکره جامعه است. وقتی روابط ساختار سیاسی به‌طور محتوایی طی چند هزار سال دست نخورده باقی می‌ماند، توسل به شاخصهایی هم‌چون عمارت‌ها و بناهای باشکوه و نیز برخی تأسیسات زیربنایی برای تعیین فرماسیون‌های مختلف تاریخی خام اندیشی است. مشروطه از این جهت دوران‌ساز می‌شود که نظام حقوقی و قانونی را که سایر مناسبات و روابط را تعیین می‌کند هدف قرار می‌دهد. اما هنوز برای ورود ایران به دوران مدرن راهی در پیش بود، . دست کم سند قانونی مشروطه یعنی قانون اساسی آن، هر چند دست آوردی عظیم برای ملت ایران در تاریخ طولانی سیطره استبداد به‌شمار می‌رود، به خودی خود موجد روابط و مناسبات مدرن که در آن ماهیت استبداد که مبتنی بر انحصار و تبعیض است به‌طور کلی دگرگون شده و به فرمی کاملاً دموکراتیک در می‌آید، نبود. هر چند که همان مقدمات برای ایجاد ایران مدرن نیز که با دلیریهای مجاهدین مشروطه به دست آمده بود بعدها توسط دیکتاتوری رضاخانی به گور سپرده شد و سند مشروطه به یک دستورالعمل بلااثر و تزئینی و ابزار عوام‌فریبی دیکتاتوری پهلوی مبدل شد. ارتجاع پهلوی و بازگشت آن به مناسبات استبدادی پیش از مشروطه تا همین امروز، ایران را از دستیابی به کشوری با مناسبات و ساختارهای مدرن محروم کرده است.

برنامه ۱۰ ماده‌ای مریم رجوی و ضمانت انقلاب نوین ایران
اگر سند مشروطه پیش‌شرط و زمینه‌ساز ایران مدرن به‌شمار می‌رود، برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم مریم رجوی با توجه به ماهیت تماماً دمکراتیک آن، ترسیم کننده یک ایران مدرن است. اگر در سند مشروطه بخشی از اختیارات شاه مشروط شده و راه حضور مردم به‌صورت محدود به عرصه سیاسی و قانون‌گذاری باز می‌شد، در برنامه خانم رجوی اثری از یک عنصر غیردمکراتیک هم‌چون مقام سلطنت و موقعیت‌های مرتبط با آن نیست و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، بلاشرط تحت کنترل و اختیار مردم قرار دارد. در سند مشروطه، با همه تغییراتی که در ساختار سیاسی ایجاد می‌کرد، اما هم‌چنان موقعیت شاه به‌عنوان یک موقعیت و جایگاه غیردموکراتیک و انحصاری و مبتنی بر تبعیض جنسی که موهبتی الهی نیز تلقی می‌شد، حفظ شده بود. در حالی‌که در برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم رجوی، ساختار سیاسی دارای ماهیتی سکولار است و هیچ موقعیت فراقانونی، انحصاری و مبتنی بر تبعیض جنسی، قومی و دینی در آن وجود ندارد.
در این برنامه که همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش می‌دهد، می‌توان چهره ایران مدرن را برای اولین بار در تاریخ میهن مشاهده کرد. مواد این برنامه به گونه هوشمندانه‌ای موانع اصلی تاریخی و اجتماعی برای گذار جامعه ایران از دنیای کهنه به نو را هدف گرفته و با حذف این موانع راه این حرکت تاریخی را باز می‌کند. از ویژگیهای مهم این برنامه این است که نه تنها صورت‌بندیهای کهنه را درهم می‌شکند بلکه نظمی نوین و مدرن را ارائه می‌کند. به عبارتی برخلاف بسیاری از تحولات انقلابی که نیروی تحول خواه عموماً روی جنبه سلبی انقلاب متمرکز است، برنامه ۱۰ماده‌ای خانم مریم رجوی به‌عنوان مانیفست انقلاب نوین مردم ایران، دارای وجوه ایجابی آشکار است. وجود چنین برنامه‌ای با شاخصهای محکم و اصولی انسانی که حامل ویژگیهای آشکار نهادسازی مدرن است، امتیازی بزرگ برای انقلاب نوین ایران به‌شمار می‌رود و آنرا از گزند انحراف و ربایش مصون می‌دارد.
تجربه تلخ ایرانیان از دو انقلاب مشروطه و ضدسلطنتی۵۷ تا حد زیادی محصول فقدان چنین برنامه‌ای و البته نیروی سازمان‌دهی شده‌ی پشتیبان آن بود. در انقلاب مشروطه میوه‌چینان و فرصت‌طلبان دست در دست عناصر استبداد و ارتجاع در مدت کوتاهی آرمان مشروطه را معلق کردند و راه را برای ظهور دیکتاتوری رضاخان که اعلام مرگ مشروطه بود باز کردند. در انقلاب ضدسلطنتی۵۷ نیز ظهور ناگهانی خمینی از کلاه جادوی جریان استعماری و سرکوب انقلابیون و سرقت انقلاب، تلاش دوم ایرانیان برای رهایی از مناسبات ارتجاعی و کهنه استبدادی چند هزار ساله را به‌حالت تعلیق در آورد. اما امروز در آستانه انقلاب نوین مردم ایران، حضور یک آلترناتیو سازمان‌دهی شده با شخصیت ملی و بین‌المللی هم‌چون شورای ملی مقاومت ایران و نیروی اصلی آن یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران که اجرای برنامه مترقی ۱۰ماده‌ای خانم مریم رجوی، به‌عنوان مانیفست انقلاب نوین مردم ایران را پشتیبانی و ضمانت می‌کنند، شکاف‌های تجربه‌های تلخ پیشین بسته شده، راه ورود کسانی هم‌چون محمدعلی شاه، رضا خان و خمینی به کلی بسته خواهد بود.

تصویر ایران مدرن در برنامه مریم رجوی
برای توضیح جامعه مدرن بحث‌های نظری گسترده‌ای انجام شده است. فیلسوفان و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان بسیاری در مورد تغییر صورت‌بندی‌های اجتماعی و گذر جامعه‌ی غرب از دنیای کهنه به دنیای نو تفسیرهای گوناگونی را ارائه کرده‌اند. یکی از جنبه‌های اساسی بحث در این خصوص، ریشه‌ها و زمینه‌های اساسی تحولات است که قابلیت تعیین کنندگی دارند. دیدگاه‌های اقتصادگرایانه گرایش دارند که تحولات جامعه از روابط سنتی به مدرن را محصول تحول در شیوه‌ها و ابزار تولید اقتصادی معرفی کنند. در این دیدگاه تغییر مناسبات تولید اقتصادی است که تغییرات در مناسبات اجتماعی و سیاسی را تعیین می‌کند. دیدگاه اقتصادگرا خود دارای طیف‌های مختلفی است که بر محور میزان تعیین کنندگی عنصر اقتصادی از یکدیگر فاصله می‌گیرند. دیدگاه‌های دیگر بدون این‌که اهمیت مناسبات اقتصادی را نادیده بگیرند، مناسبات اجتماعی و فرهنگی را در گذر جامعه از مناسبات کهنه به نو و مدرن شدن جامعه تعیین‌کننده می‌دانند. قصد ندارم در اینجا همه این دیدگاه‌ها را مرور کنم اما یک اصل اساسی بر همه این دیدگاه‌ها حاکم است و آن این‌که هر نظریه اجتماعی و سیاسی محصول مطالعه و ارزیابی داده‌هایی است که از جامعه مورد مطالعه به دست می‌آید و از آنجا که هر جامعه‌ای دارای تاریخ مخصوص خود با ویژگی‌های منحصر به‌فردش می‌باشد، هیچ‌کدام از این نظریه‌ها و دیدگاه‌ها تماماً نمی‌تواند به‌طور عام قواعد تحولات در همه جوامع را توضیح دهد.
بیان این مختصر از این جهت بود تا بگویم مدرن توصیف کردن ایران چه از مقطع مشروطه به بعد، یا از دیکتاتوری رضاخانی به این سو، و یا از زمان برقراری رژیم ارتجاعی ولایت فقیه، اگر تبلیغات پوچ و پروپاگاندا برای رژیم‌های پهلوی و ولایت فقیه نباشد، محصول نگرش‌های سطحی و خام و دریافت کلیشه‌ای از نظریه‌های اجتماعی و سیاسی می‌باشد. از جمله کسانی که ساختن جاده و تعدادی تأسیسات در زمان پهلوی و نیز عنوان "جمهوری" و ایجاد نهادی مثل ریاست‌جمهوری در رژیم ولایت فقیه را نشانگر تحولات مدرن در این دو رژیم می‌دانند در این دسته قرار دارند. در تحلیل نظریه‌های مطرح شده در خصوص چگونگی مدرن شدن جامعه غرب چند عنصر مشترک وجود دارد که از جمله می‌توان به عرفی شدن مناسبات (در همه حوزه‌ها) و تغییر مناسبات سیاسی - حقوقی اشاره کرد. این‌که هر دیدگاهی تحولات مبتنی بر این شاخص‌ها را در تقدم و تعیین کنندگی ساختار اقتصادی یا دینی یا اجتماعی می‌داند، وابسته به داده‌هایی است که از جامعه مورد مطالعه به دست آورده است. در مورد ایران به‌نظر می‌آید با توجه به این‌که ساختار سیاسی، دست کم طی چند هزار سالی که از آن به‌لحاظ تاریخی آگاهی داریم، یک ساختار بسته و انحصاری بوده که رأس هرم قدرت، مقامی غیرعرفی و موهبتی الهی (چه شاه چه شیخ) به‌شمار می‌رود، و تا حد بسیار زیادی تعیین‌کننده مناسبات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است، هر گونه تحول در جامعه ایران و گذر کردن این جامعه از دنیای کهنه به دنیای نو، مشروط به تغییر ساختار سیاسی با ویژگی‌هایی است که عنوان شد. با این توضیح روشن است که ساختار سیاسی ایران اگر از عناوین مختلف آن بگذریم، به‌لحاظ محتوایی، به‌طور عمومی طی چند هزار سال گذشته تغییرات قابل توجهی نداشته است. از این‌رو با چنین شاخص‌گذاری و تعریفی، ما هنوز یک ساختار سیاسی مدرن را در تاریخ‌مان تجربه نکرده‌ایم و چون ساخت سیاسی تعیین‌کننده سایر ساخت‌ها و ساحت‌های جامعه است، مناسبات مدرن، به‌رغم میل شدید جامعه به ایجاد تحول، پشت مانع سخت و کهنه‌ی ساختار سیاسی گیر افتاده و انقلاب نوین مردم ایران ضرورت تاریخی خود را از همین نقطه کسب می‌کند. برنامه ۱۰ماده‌ای خانم مریم رجوی به‌عنوان مانیفست انقلاب نوین، طرح بسیار هوشمندانه‌ای است که دقیقاً همین موانع تاریخی را تشخیص داده، ما به ازای جدیدی برای آن مطرح می‌کند و در واقع برای اولین بار در تاریخ کشور مان، تصویر ایران مدرن را به نمایش می‌گذارد.
ماده نخست این مانیفست برقراری یک جمهوری دموکراتیک مبتنی بر آرای مردم را نوید می‌دهد. گفته شد که در سند مشروطه آرمان و خواست انقلابیون این بود که انحصار کامل شاه شکسته شده و محدود و مشروط شود تا با اینکار تا حدودی راه ورود مردم به عرصه مشارکت سیاسی باز شود اما این مشروط کردن قدرت شاه هنوز تا برچیدن کامل بساط انحصار قدرت در دست یک مقام و برقراری یک نظم کامل دموکراتیک فاصله داشت. هر چند که موانع تاریخی استبدادی حتی همان مقدار را هم برنتافتند و خیلی زود آن سند مشروطه یا ظهور دیکتاتوری رضاخانی به گور سپرده شد. اما ماده نخست برنامه ۱۰ ماده مریم رجوی آشکارا گامی را که پس از مشروطه قرار بود برای ورود به دنیای مدرن برداشته شود اعلام می‌کند و در همین ماده نخست کلیات یک ایران مدرن طرح‌ریزی می‌شود.
ماده دوم مانیفست خانم رجوی که مکمل ماده نخست و در واقع توضیح جزئیات آن طرح کلی است که در ماده نخست ارائه شده است، اشاره به برقراری یک نظام کثرت‌گرا با پایبندی کامل به انواع آزادی‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی دارد که جزئیات بلاشرط یک جمهوری دموکراتیک به‌شمار می‌روند.
ماده سوم بر لغو حکم اعدام تأکید دارد. می‌توان گفت این ماده یک طرح بسیار پیشروانه و متهورانه به‌شمار می‌رود. طرحی که هنوز کشورهایی در جهان هستند که نتوانسته‌اند به این حوزه ورود کنند. حتی برخی کشورهای مدرن که در آنها حکم اعدام اجرا نمی‌شود چنین حکمی را از قانون خود حذف نکرده‌اند. در دفاع از این ماده با قاطعیت می‌گویم که رسیدن به این بینش بدون تردید محصول یک نگرش بسیار مترقی و انسانی در تاریخ بشر است. البته که چنین دیدگاهی ادله‌ی نیرومند حقوقی و اجتماعی خود را دارد و صرفاً یک شعار و ژست تو خالی نیست.
در ماده چهارم از جدایی دین و دولت دفاع شده است. هم‌چنان که گفتم، عرفی شدن ساختارها و نهادهای جامعه از ویژگی‌های دوران مدرن به‌شمار می‌رود. در تاریخ ایران هیچ‌گاه ساختار سیاسی به این ویژگی نزدیک نشده است. در نظام سلطنتی مقام شاهی موهبتی الهی تلقی می‌شد که به شخص شاه تفویض شده است. این چیزی بود که به صراحت در قانون اساسی نوشته شده بود. در رژیم ولایت فقیه هم شخص ولی‌فقیه مقامی غیردموکراتیک است که هم‌چون شاهان مدعی است جایگاهش موهبتی الهی است. از این‌رو طرح جدایی دین از دولت و عرفی‌سازی ساختار سیاسی به واقع یکی از ویژگی‌های جهان مدرن است که به صراحت در ماده چهارم مانیفست خانم مریم رجوی مطرح شده است.
ماده پنجم برنامه ۱۰ ماده‌ای از برابری کامل زن و مرد در کلیه حقوق و ساحت‌های جامعه به‌ویژه ساحت سیاسی می‌گوید. در مورد تبعیض جنسی علیه زنان بحث‌های نظری فراوانی به‌ویژه طی ۱۰۰سال اخیر صورت گرفته است. ریشه‌های این تبعیض را هم عموماً مناسبات اقتصادی و فرهنگی معرفی کرده‌اند. جنبش‌های اجتماعی مبتنی بر رفع تبعیض علیه زنان نیز عموماً بر اساس دیدگاه‌های رایج در این حوزه شکل گرفته و پیشرفت‌های زیادی نیز طی ۱۰۰سال اخیر در به‌ویژه جهان غرب داشته‌اند. اما آنچه که در ماده پنجم برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم رجوی مطرح شده است، می‌توان گفت طرحی بسیار آوانگارد است که حتی بسیاری از جنبش‌های زنان و نظریه‌پردازان این حوزه نیز به ابعادی که خانم رجوی مطرح کرده است نپرداخته‌اند. برنامه خانم رجوی در مورد رفع ستم جنسی علیه زنان تنها به حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و حقوق خانواده محدود نمی‌شود، بلکه یکی از تأکیدات اساسی طرح ایشان حضور زنان در رهبری سیاسی جامعه است. وجود خود مریم رجوی در رأس شورای ملی مقاومت ایران و نیز حضور زنان در کادر رهبری سازمان مجاهدین خلق ایران، نشان می‌دهد که این طرح فراتر از تزهای روشنفکرانه و شعارهای تو خالی و عوام‌فریبانه به جهت تهیه خوراک رسانه‌ای، یک اصل محکم فکری است که در عمل عینی محقق شده است. آنچه را که خانم رجوی در مورد ارتقای جایگاه زنان در جامعه در برنامه ۱۰ماده‌ای خود مطرح می‌کند، سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران سال‌هاست آنرا اجرایی کرده‌اند. همین امر ضمانت اجرای این طرح در ایران مدرن است. این در حالیست که تاریخ ایران هیچ‌گاه چنین پدیده‌ای را تجربه نکرده است.
در سیستم سلطنتی مقام شاهی تنها منحصر به مردان بوده است. این مسأله در قانون اساسی رژیم پهلوی به‌صراحت بیان شده که جانشین یا ولیعهد شاه فعلی باید از اعقاب ذکور شاه باشد در رژیم ولایت فقیه نیز نیازی به توضیح نیست که زنان اساساً دارای نیمی از حقوق انسانی مردان در جامعه نیز نیستند. بنابراین طرح مریم رجوی برای رفع ستم جنسی را می‌توان به تنهایی یک انقلاب در مناسبات انسانی جامعه ایران به‌شمار آورد. طرحی که سازمان مجاهدین خلق ایران آنرا از بیش از ۳۰سال پیش در مناسبات درونی خود تجربه و اجرایی کرده است. طرحی که به‌محض اجرایی شدن در ایران مدرن پس از انقلاب نوین، پتانسیلی عظیم و باور نکردنی و منحصر به‌فرد در تاریخ ایران‌زمین آزاد خواهد کرد.
ماده ششم به صراحت از عدالت و قانون دفاع می‌کند. دو عنصری که هرگز در مناسبات استبدادی شاه و شیخ که مبتنی بر انحصار قدرت و موقعیت و جایگاه‌های فراقانونی هستند امکان تحقق نداشته و ندارد. مسأله قانون یکی از مسائلی بود که روشنفکران عصر مشروطه پیش از وقوع انقلاب بر آن تأکید داشتند و پیش‌شرط تغییر در مناسبات سیاسی را وجود قانون می‌دانستند. عدالت نیز از خواست‌های اولویت دار مشروطه خواهان بود که در نهایت به درخواست برای تأسیس عدالتخانه راه برد. این دو خواسته با وقوع مشروطه دست کم به‌لحاظ صوری محقق شد، اما تحقق واقعی آن مشروط به عناصر و عواملی بود که مناسبات عصر مشروطه فاقد آنها بود. در نتیجه قضاییه و قانون در رژیم‌های دیکتاتوری پس از مشروطه هرگز نتوانستند فراتر از یک عنوان یا صورت بی‌محتوا به خود بگیرند. و حتی ابزاری برای توجیه قانونی و سیستماتیک جنایت و سرکوب شدند. اما قضاییه مدرنی که برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم مریم رجوی ارائه می‌کند، بر بستری از الزامات مدرن است که در مواد پیشین این برنامه تأمین شده است.
ماده هفتم بر رفع تبعیض قومی و زبانی تأکید دارد. جامعه ایران جامعه‌ای است با ترکیب متنوعی از اقوام و زبان‌های گوناگون که هر کدام سهمی تعیین‌کننده در برساخته شدن تاریخ و فرهنگ این سرزمین داشته و دارند. پیش از همه این گوناگونی‌ها مردمان این سرزمین متعلق به این فرهنگ و تاریخ مشترک هستند که برجسته کردن تفاوت‌های زبانی، نه تضادی خودجوش، که ساخته رژیم‌های استبدادی به‌ویژه از دوره پهلوی به این سو بوده است تا با چند پاره کردن پیکره واحد ملت ایران، مردم را در برابر مردم قرار دهند. با همین شیوه‌های ضدانسانی بود که دیکتاتوری وحشی رضاخان دست به کشتار و قتل‌عام طوایف لر و کوچ دادن اجباری آنها به مناطق دیگر زد و رژیم ولایت فقیه با دست باز سرگرم کشتار در ترکمن صحرا و کردستان شد و طی این سال‌ها لحظه‌ای از تحقیر و توهین به اقوام مختلف این سرزمین در رسانه‌هایش و در قالب‌های طنز و تحلیل و خبر و… غافل نشده است. چرا که آنچه برای یک رژیم دیکتاتوری تهدیدی هراس آور است، اتحاد مردم و همبستگی آنهاست. ماده هفتم برنامه خانم رجوی به‌روشنی خواستار برچیدن این شیوه و سیاست استبدادی و استعماری تفرقه افکنی و تبعیض میان اقوام ایران‌زمین است. این ماده به‌ویژه بر مسأله کردستان که مسأله‌ای تاریخی است، با ارائه طرح واقع‌بینانه خودمختاری در چارچوب حاکمیت ملی، تأکید می‌گذارد.
ماده هشتم در برنامه ۱۰ماده‌ای، با تأکید بر حذف موانع و انحصارهای تولید و مناسبات اقتصادی، بازار آزاد و هم‌چنین حفاظت از محیط‌زیست، ایران را در صف نخست مناسبات جهانی قرار می‌دهد. بسیاری بازار آزاد را مترادف روابط استثمارگرایانه سرمایه‌داری می‌دانند. پایه این تحلیل آن چیزی است که آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل در مورد مکانیسم عمل بازار شرح داده است. او از مفهوم "دست نامریی بازار" که مکانیسمی خود تنظیمی است یاد می‌کند و حضور دولت در گردش کار بازار را مخرب می‌داند.
مارکس نیز نقد خود از روابط استثماری در شیوه تولید سرمایه‌داری را روی همین پایه استوار کرده است. اما به‌نظر باید مسأله توزیع کالا و خدمات را از حوزه تولید و مصرف جدا کرد. در واقع آنچه در همردیف کردن بازار آزاد با شیوه سرمایه‌دارانه اقتصاد اتفاق می‌افتد این است که بخشهای تولید، توزیع و مصرف به‌صورت یکپارچه در نظر گرفته می‌شود و آنگاه اصول حاکم بر نظم اقتصادی، خواه سرمایه‌داری، خواه شیوه‌های دیگر تولید را به این سه بخش به‌طور یکسان اطلاق می‌کنند. در حالی‌که چه در ساحت نظری و چه در عمل این حوزه‌های سه‌گانه اقتصادی از یکدیگر مجزا هستند. آنچه که موجب شکل‌گیری روابط استثماری در مناسبات اقتصادی می‌شود، مسأله انحصار است که نهایتاً موجب انباشت ثروت در دست یک اقلیت می‌شود. بنابراین اگر این شاخص را معیار بگیریم، هر شیوه‌ی تولید اقتصادی تحت هر عنوانی می‌تواند موجد رابطه‌ی استثماری باشد. پس نفس بازار آزاد به خودی خود دلالت بر ایجاد روابط استثماری نمی‌کند. در طرح ۱۰ماده‌ای خانم رجوی در توضیح بازار آزاد بر احترام به مالکیت شخصی، سرمایه‌گذاری خصوصی و آزادی کسب و کار تأکید شده است. این موارد اگر در کنار عدالت توزیعی و حذف انحصار قرار گیرد نه تنها انحصار در انباشت ثروت و سرمایه و تولید روابط استثماری ایجاد نمی‌کند، بلکه پتانسیل‌های تولید و خلاقیت‌های اقتصادی را به‌طور چشمگیری آزاد می‌کند.
در ماده نهم، به‌روشنی بر یک سیاست خارجی صلح‌آمیز و مبتنی بر همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و احترام به منشور ملل متحد تأکید شده است. رابطه مسالمت‌آمیز در سیاست خارجی که از هر گونه بحران‌سازی و جنگ‌افروزی پرهیز کند، تنها در سایه یک نظام سیاسی دموکراتیک امکانپذیر است. از این‌رو که رژیمهای دیکتاتوری که پیوندی قابل اتکا با جامعه ندارند ناگزیرند پایه‌های قدرت خود را در بیرون از مرزهای سرزمینی خود تحکیم کنند. از این‌رو ناگزیر به سیاست خارجی جنگ‌طلبانه و به‌کارگیری نیروهای نظامی و شبه‌نظامی نیابتی در کشورهای مختلف روی می‌آورند. این رژیم‌ها نه تنها دشمن مردم خود که تهدیدی جدی برای سایر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه به‌شمار می‌روند. رژیم پهلوی با افتخار خود را ژاندارم منطقه می‌دانست و رژیم ولایت فقیه نیز در قامت یک رژیم تروریستی ظاهر شد. در حالی‌که در طرح خانم رجوی، ایران مدرن که در آن ساختار سیاسی تمرکز خود را بر پیوندهای عمیق با جامعه می‌گذارد از هر گونه سیاست جنگ‌طلبانه بی‌نیاز است.
ماده دهم برنامه خانم رجوی تصویری از ایران آزاد و مدرن ارائه می‌کند که در آن اثری از تهدید بالقوه جهان وجود ندارد. یک ایران غیراتمی و عاری از سلاح‌های کشتار جمعی. این ماده در تکمیل ماده پیشین مبنی بر تعهد ایران مدرن به پیگیری سیاست خارجی صلح‌طلبانه آمده است.
اگر به پیکره این برنامه ۱۰ ماده‌ای که مانیفست انقلاب نوین مردم ایران است نگاهی دقیق بیاندازیم، نفی دنیای کهنه و ارتجاعی و ترسیم سیمای ایران مدرن را به‌وضوح می‌بینیم. با چهره‌ای که برنامه خانم مریم رجوی از ایران آزاد و مدرن ارائه می‌کند، باید گفت، هرکس پشت سر این مانیفست می‌ایستد دل در گرو مناسبات مدرن دارد و شایسته زیستن در دنیای جدید است، و آنکس که در برابر این طرح ایستاده، از هر قماش و فکری که هست و با هر شکل و شمایل و ادعایی که دارد، قطعاً متعلق به دنیای کهنه است و بنا به ضرورت تاریخ از صحنه جامعه حذف خواهد شد.

----------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------
---------------------------------------------
----------------------------------------------------
----------------------------------------------------
اشتراک:
3333

پخش زنده سیمای آزادی

Popular Posts

مسعود رجوی-۲۲بهمن ۱۴۰۱: «اتوبوس مجانی» استبداد و وابستگی با سرنشینان ساواکی، آزادیخواهان و ...

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

توییتر اختر شبانه

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

برچسب‌ها

۱۰شهریور ۱۲اردیبهشت ۱۳آبان ۱۴اسفند ۱۶آذر ۱۷ژوئن ۱۷شهریور ۱۸تیر۷۸ ۱۹بهمن۴۹ ۱۹بهمن۶۰ ۱۹فروردین۹۰ ۲۶مهر ۳۰تیر ۳۰خرداد ۳۰دی ۳۰فروردین ۳۰مهر ۳ژوئیه ۴خرداد ۵ مهر ۸ مارس آب آبادان آتش بس آتش سوزی آخوند کاشانی آخوندی آذربایجان آرژانتین آری به جمهوری دمکراتیک آزادی آزادی بیان آزادی هدایتگر مردم آزادیخواهان آژانس اتمی آستان قدس آستفیک آسوشیتدپرس آشنایی با شورای ملی مقاومت آشنایی با مجاهدین آفریقا آقازاده ها آگاهی آلبانی آلبرتو نیسمن آلترناتیو آلمان آلودگی هوا آمریکا آموزشی آموزه تاریخی آموزه سیاسی آموزه فلسفی آنالیا آنتورپ آنتونیو گوترز آندرانیک آهنگساز ابراهیم ذاکری ابراهیم مرادی ابواحسن صبا اپورتونیسم اپوزیسیون اتحاد اتحاد ملی اتحادیه اروپا اتمی اتوبوس خوابی اجباری اجتماعی احتکار احزاب سیاسی احمد رئوف بشری دوست احمد رضایی احمد مقدم احمد وحیدی احمدرضا جلالی اخبار اخبار جعلی اختلاس اختناق ادبیات اراذل اربعین ارتجاع ارتش آزادیبخش ارتش آزادیبخش ملی ایران اردشیر زاهدی ارز ارژنگ داوودی ارمنستان اروپا ارومیه اژه ای استاد استان استبداد استبداد دینی استثمار استراتژی استراتژیک استعمار استقلال استقلال آمریکا استکهلم اسدالله اسدی اسفند۹۸ اسکاتلند اسکاندیناوی اسلام اسلام انقلابی اسلامشهر اسماعیل خطیب اسماعیل شریف زاده اسناد اسیر جنگی اشپیگل اشرف اشرف پهلوی اشرف رجوی اشرف هادی اشرف۳ اشغالگر اصغر بدیع زادگان اصغر بدیع‌زادگان اصغر مهدیزاده اصفهان اصلاح طلب اصلاح طلبی اصلاحات اصلاحات ارضی اصلاح‌طلب اصولگرا اطلاعیه اعتراض اعتراض سراسری اعتراضات اعتراضات سراسری اعتصاب اعتیاد اعدام اعدام بنیانگذاران مجاهدین اف ای تی اف افتخار افسانه افشاگری افطار افغانستان اقتصاد اقتصادی اکبر صمدی الکساندر مدوید الله قلی خان المپیک امام جعفر صادق امام حسن عسکری امام حسن مجتبی امام حسین امام رضا امام زمان امام زین العابدین امام سجاد امام صادق امام محمد باقر امام موسی ابن جعفر امام هشتم امام هفتم امجدیه امیرپرویز پویان امیرخیزی امیرکبیر انتخاب انتخابات انتخابات قلابی انتخابات۱۴۰۰ انجمن نجات انجمن نجاست انجیل اندیشه اندیکا اندیمشک انسان انسانیت انفال انفجار امیا انفجار حرم امام رضا انقلاب انقلاب ۵۷ انقلاب اکتبر انقلاب ایدئولوژیک انقلاب دمکراتیک انقلاب سفید انقلاب صنعتی انقلاب ضد سلطنتی انقلاب فرهنگی انقلاب کبیر فرانسه انقلاب مشروطه انقلاب نوین انقلابی انقلابیون انگلستان انگلیس اوباش اوریانا فالاچی اوکراین اومیکرون اوین اهواز ای ایران ایتالیا ایدئولوژی ایذه ایران ایران آزاد۲۰۲۱ ایران آزاد۲۰۲۲ ایران اینترنشنال ایران فردا ایران گیت ایران مرز پرگهر ایرانیان ایلیرمتا اینترنت ایندیپندنت اینستاگرام أزادی بازجو بازرگان بازگشایی مدارس بازنشستگان بازیگر بالکان بانک بحران بحران آب بختیار بدهی برانداز براندازی برجام برف برق برلین برنامه ۱۰ ماده ای بسیج بسیجی بعثت بکتاش آبتین بگو نه بلژیک بلوچستان بمب اتمی بنان بند۲۰۹ بنزین بنی صدر بنیاد برکت بنیاد فرانس لیبرته بنیادگرایی بنیانگذاران سازمان مجاهدین بوچا بودجه بودجه۱۴۰۰ بودجه۱۴۰۱ بورس بویراحمد بهار بهبهان بهداشت بهرام عالیوندی بهرام عین اللهی بهزاد معزی بهشت زهرا بی بی سی بیانیه بیت کوین بیرجند بیروت بیژن جزنی بیژن مفید بیسواد بیکاران بیکاری بیوگرافی پابلو نرودا پارلمان اروپا پاریس پاسارگاد پایداری پدرطالقانی پرچم پرس تی وی پرستاران پرواز بزرگ پروپاگاندا پرویز خزایی پروین اعتصامی پمپئو پناهندگان پوریای ولی پول پهباد پهلوان پهلوان فیلابی پهلوی پیام پیامبر پیروزی پیشتاز پیک پنجم پیک شادی پیک ششم پیمان جبلی تابلو تاریخ تاریخ ایران تاریخ ا یران تاریخ اسلام تاریخ ایران تاریخ بیداری ایرانیان تاریخ جهان تاریخ شفاهی تاریخ فرانسه تاریخ مشروطه تاریخ معاصر تاریخچه مجاهدین تاریخساز تاریخی تاریکی تاسوعا تاکتیک تئاتر و سینما تأسیس سازمان مجاهدین تبریز تبعید تبیین جهان تجارت تجزیه تحریف تحریم تحریم انتخابات تحصیل تحلیل سیاسی تخت جمشید تختی تخریب ترامپ ترانه ترک تحصیل ترور تروریست تروریستی تروریسم تروریسم دولتی تریتا پارسی تشکیلات تشکیلات بیرون زندان تشیع تصنیف تظاهرات تفسیر تکامل تلگرام تلویزیون تمدن ایران تنگستان توحید تورم توسکا تولید توماج صالحی توماس سانکارا تهران تهران بزرگ تیرباران ثروت ثریا ابوالفتحی ثقه‌الاسلام جاسوس جام زهر جامعه جامعه المصطفی جان مترکه جاوید رحمان جایزه نوبل جایگاه انسان جدایی دین از دولت جریان اپورتونیستی چپ‌نما جعبه سیاه جعفر کاظمی جعلیات جمشید پیمان جمعه سیاه جمهوری خواه جمهوری دمکراتیک جنایت جنایت علیه بشریت جنبش برابری جنبش تنباکو جنبش جنگل جنبش دادخواهی جنسیتی جنگ جنگ ایران و عراق جنگ جهانی جنگ خلیج جنگ داخلی جنگ روانی جنگ سیاسی جنگ ضد میهنی جنگ قدرت جنگ کثیف جنگل جنگل تراشی جوانان جهاد کشاورزی جهان چارلی چاپلین چپ نما چپاول چریک فدایی چریکهای فدایی چماقداری چه باید کرد چه گوارا چهارشبنه سوری چهارمحال بختیاری چین حبیب خبیری حبیب خدا حبیب‌الله بدیعی حج حجاب حجت زمانی حزب توده حزب جمهوری حزب رستاخیز حزب‌الله حسن اشرفیان حسن ظریف حسن ظریف ناظریان حسن فیروزآبادی حسن نوروزی حسین امیر عبداللهیان حسین دهلوی حسین طائب حسین فارسی حسین فاطمی حسین گل گلاب حسینیان حشدالشعبی حضرت زینب حضرت علی حضرت فاطمه حضرت محمد حضرت معصومه علیها سلام حضرت مهدی حقوق حقوق بشر حقوق زنان حکایت حکومت حکومت علی حکومت نظامی حماس حمایت حمله خارجی حمید اسدیان حمید لاجوردی حمید مصدق حمید نوری حنیف عزیزی حنیف نژاد حنیف‌نژاد حوزه خائن خاتمی خاش خاطرات خاطرات زندان خاطرات سیاسی خامنه ای خامنه‌ای خانواده خانواده شفایی خاور میانه خاوران خاورمیانه خبرگان خبرگزاری خبرنگار خدا خدیجه خرمشهر خسرو گلسرخی خشک سالی خشونت خصوصی سازی خط فقر خطر خلق خلقت انسان خلیفه خلیل رضایی خمینی خواننده خواهران میرابال خودروسازی خودکشی خودمختاری خوزستان خیانت دادخواهی دادگاه دادگاه مردمی آبان دارو داستان دانش آموز دانشجو دانشگاه دانشگاه تهران دانشمند دانشیان دانیل میتران داوود باقروند داوود رحمانی دبیر کل سازمان ملل دجال دختر آبی درگذشت دروغ دزدی دستمزد دفاع مقدس دفاعیات مجاهدین دکتر حسین گل‌گلاب دلار دلتا دلوار دمکراتیک دمکراسی دمکراسی خیانت شده دوباره می‌سازمت وطن دوران آماده باش دورس دولت دهخدا دهقانان دهه ۶۰ دی دیالکتیک دیپلماسی دیدار صلح دیکتاتور دیکتاتوری دیکتاتوری سلطنتی دیکتاتوری مذهبی دین دین و مذهب دیوید ایمس دیوید کلیگور ذوالقرنین ذوب آهن رادیو مجاهد رانت راه حل سرنگونی راهرو مرگ رای من سرنگونی رئیس جمهور برگزیده رئیسی رباط کریم رپ اعتراضی رجوی رحمان کریمی رزمناو پوتمکین رزمنده رژیم آخوندی رژیم شاه رسانه رسانه حکومتی رستاخیز رستم قاسمی رسول تبریزی رسول خدا رسول مشکین فام رشنگری رشوه رضا پهلوی رضا خان رضا رضایی رضا شاه رضا شمیرانی رفراندوم رفسنجانی رمزارز رمضان رمضان۱۴۰۰ رمضان۱۴۰۱ رنگ روغن روح‌الله حسینیان روح‌الله خالقی روحانی روحانی مترقی روز جهانی روز جهانی حقوق بشر روز جهانی زن روز جهانی صلح روز جهانی کارگر روز جهانی کودک روز جهانی مبارزه با اعدام روز جهانی معلم روز دانشجو روز معلم روزجهانی منع خشونت علیه زنان روزنامه روس تزاری روسیه روشنایی روشنفکر روشنگری رها بحرینی رهایی رهبر مقاومت رهبری ریاست جمهوری ریچارد رابرتس زادی زاگرس زاهدان زاینده رود زباله گردی زبان زری اصفهانی زلزله زمستان زمین زن زنان زندان زندان تهران بزرگ زندان گوهردشت زندانی زندانی سیاسی زندانیان سیاسی زوربا زهرا مریخی زهره صمدی زیارت زینب زینب پاشا زینب کبری زینت میرهاشمی ژئوپلیتیک ژنرال اودیرنو ژنرال دوگل ژنو ژیلبر میتران سارق انقلاب سازمان چریکهای فدایی خلق سازمان خبات کردستان سازمان مجاهدین سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان ملل سال تحصیلی سال میلادی سال نو سال۱۴۰۰ سالن مرگ سانسور ساواک سایبری سپ سپاه سپاه پاسداران سپاه قدس ستار بهشتی ستارخان سخنرانی سخنگوی مجاهدین سراوان سرجنگل سرکوب سرنگونی سرود سرویس جهانی سعدی سعید اقبالی سعید بهبهانی سعید سلطانپور سعید شاهسوندی سعید ماسوری سعید محسن سکولار دمکراسی سکولاریسم سلاح سلطنت سلطنت پهلوی سلطنت طلب سنگسار سواد سوئد سوئیس سوخت بر سوختبران سوریه سولماز ابوعلی سولیوان سونگون سهام سهراب سپهری سی ان ان سیاست سیاسی سیامک نادری سیاوش سیفی سیاهکل سیزده بدر سیستان سیل سیمای آزادی سیمین بهبانی سیمین بهبهانی سیمین دانشور سینما شادگان شاعر شام غریبان شاملو شانگهای شاه شاهزاده شاهنشاهی شب قدر شب یلدا شباهنگ شبکه تروریستی شبکه های اجتماعی شجریان شخصیتهای ایرانی شرایط ذهنی شرایط عینی شریف واقفی شستا شعائر شعار نویسی شعر شعر نو شکرالله پاک‌نژاد شکنجه شکنجه گر شکوفه شمال شورای امنیت شورای مرکزی مجاهدین شورای ملی مقاومت شورای ملی مقاومت ایران شورای نگهبان شورش شوروی شوش شهادت شهدا شهر شهر ری شهر کرد شهر مهران شهرداری تهران شهرزاد احسانی ناطق شهرقصه شهرکرد شهلا حریری مطلق شهیدان شیخ شیخ فضل الله نوری شیخ محمد خیابانی شیر و خورشید شیراز شیطان سازی شیلی شیوا ممقانی صادرات صالح کهندل صدام صدای مجاهد صدور انقلاب صدور بحران صدیقه مجاوری صلح صمد بهرنگی صنایع فولاد صنعت صیاد شیرازی صیانت ضربه شهریور ۵۰ ضرغامی طالبان طالقانی طبری طرح صلح طلسم جنگ طنز سیاسی ظریف ظلمت عارف قزوینی عاشورا عباس داوری عباسقلی صالحی عبدالرضا شهلایی عدالت عدالت در اسلام عراق عرفان عزت الله مقبلی عزیز فولادوند عزیمت از فرانسه عشق عفوبین الملل عقیده عکاسی عکس علم علمی علی علی اکبر اکبری علی اکبر دهخدا علی ربیعی علی صارمی علی صالح آبادی علی مطهری علی میهن دوست علی همتیان علیرضا جعفرزاده علیرضا خالوکاکایی عماد رام عملیات عملیات آفتاب عملیات چلچراغ عملیات مروارید عوام فریبانه عیاران عید فطر عید قربان عید مبعث عیسی آزاده عیسی مسیح غارت غارت و چپاول غرب غلامحسین اسماعیلی غلامحسین بنان غلامحسین ساعدی غلامرضا تختی غلامرضا مسعودی فاجعه فارسی فاز سیاسی فاشیسم دینی فاشیسم مذهبی فاصله طبقاتی فاطمه فاطمه امینی فاطمه زهرا فاطمه صادقی فاطمه مصباح فتانه زارعی فدایی خلق فرار شاه فرانسوا میتران فرانسه فرانکفورتر آلگماینه فرخی یزدی فردوست فردوسی فرشید نصر‌اللهی فرعون فرقه فروش اندام فروغ ایران فروغ جاویدان فرونشست زمین فرهنگ فرهنگی فرهنگیان فریدون مشیری فساد فشافویه فضای مجازی فعال محیط زیست فقر فلاکت فلسطین فلسفه فوتبال فولاد فولاد مبارکه فیزیک فیک نیوز فیلترینگ فیلم سینمایی قاتلان ۶۷ قاجار قاچاق قاسم سلیمانی قاسملو قاضی محمد قالیباف قانون اساسی قانون کار قتل عام قتل عام۶۷ قتلهای زنجیره ای قرآن قرارداد ننگین قرارداد۲۵ساله قربانعلی حسین نژاد. قربانیان قربانیان کرونا قرن پانزدهم قرنطینه قزاق قزلحصار قزوین قضاوت قطعی برق قم قوه قضاییه قهرمان قیام قیام ۲۱دی قیام 57 قیام ۸۸ قیام آبان قیام آبان۹۸ قیام بنزین قیام تنگستان قیام خوزستان قیام دی قیام دیماه ۹۶ قیام دیماه ۹۸ قیام روشنگری قیام سراسری قیام سراوان قیام ضد سلطنتی قیام عراق قیام کارگران قیام۱۴۰۱ قیام۳۰تیر قیصر قیمت کابل کابینه دولت کاخ سفید کارخانه کارگر کارگران کارگردان کارنامه کارنامه سبز کاروان بهار کاریکاتور کاظم رجوی کانادا کانون کانون شورشی کانونهای شورشی کتا صوتی کتاب کتاب اجتماعی کتاب امام حسین کتاب تاریخی کتاب سیاسی کتاب صوتی کرامت الله دانشیان کربلا کربلای۴ کرج کردستان کرونا کریسمس کریمپور شیرازی کسری بودجه کشاورزان کشاورزی کشتار کشتی کشور کشیش کشیش دیباج کشیش میکائلیان کلنل پسیان کلیسا کمیسیون اقتصاد کمیسیون کار کنفرانس کنکور کنگره کوثر کوچک خان کودتا کودتانی فرهنگی کودتای ۲۸ مرداد کودتای ۲۸مرداد کودتای سوم اسفند کودکان کودکان کار کوروش بزرگ کوروش کبیر کولبران کولبری کویت کهشکان کهکشان کهکشان۱۴۰۰ کهکشان۱۴۰۱ کهکشان۱۴۰۳ کهکشان۲۰۲۱ کهکیلویه کی‌را رودیک کیفرخواست گاردین گاندی گرانی گردهمایی گرسنگان گرسنگی گروگان گزارش گزارش خبری گزینه سرنگونی گلرخ ایرایی گلزاده غفوری گلستان گلسرخی گور جمعی گوهر مراد گیسو شاکری لاجوردی لاریجانی لاهیجان لباس شخصی لبنان لرستان لغت نامه لمپن لنین لوازم التحریر لوموند لویزان لوییزا همریش لوییزا هومریش لیبرتی لیبی لیست تروریستی لیست شهیدان مادر شایسته مادران آبان مادران خاوران مارکز مافیا ماکرون مالباخته مالیات ماه رمضان ماهشهر مایک پنس مایکل وایت مبارزات مبارزه مبارزه چیست مبارزه مسلحانه مبعث متروپل مثنوی مجازات مجاهد مجاهدین مجاهدین خلق ایران مجتبی اخگر مجروحان قیام مجلس مجمع عمومی ملل متحد مجید اسدی مجید صاحب جمع محاکمه محرم محسن رضایی محسن زادشیر محسن معصومی محمد اسلامی محمد تهرانچی محمد حنیف نژاد محمد حنیف‌نژاد محمد خدابنده‌لویی محمد ری شهری محمد زند محمد سیدی کاشانی محمد صادق محمد ضابطی محمد کاظم محمد کرد زنگنه محمد محدثین محمد مخبر محمد مهدی اسماعیلی محمدباقر شفتی محمدرضا ایرانپور محمدرضا سعادتی محمدرضا قرایی آشتیانی محمدعلی توحیدی محمدعلی حاج آقایی محمود رویایی محمود عسگریزاده محمود مهدوی محیط زیست مدارس مدرس مدرک تقلبی مدیا مذاکره مذهب مذهبی مرتجعین مرتضی حنانه مرجان مرد مردم مرز پرگهر مرضیه مرغ سحر مریلند مریم بختیاری مریم رجوی مریم قدسی مآب مریم گلزاده غفوری مزار شهیدان مزدور مزدوران مژگان پارسایی مژگان کوکبی مسجد سلیمان مسجد فاطمه زهرا مسعود احمدزاده مسعود خدابنده مسعود راتبی مسعود رجوی مسعود صفدری مسعود مقبلی مسکن مسیح مسیحی مشروطه مشهد مصباح یزدی مصداقی مصدق مطالبات قانونی مطبوعات معصومه عضدانلو معلم معلمان مقالات مقالات اجتماعی مقالات اقتصادی مقالات تاریخی مقالات سیاسی مقاومت مقاومت ایران مقاومت سراسری مقبره کوروش مکه ملا نصرالدین ملاقات ملک الشعرا ملی شدن نفت مماشات من اگر برخیزم مناسک حج منافقین منتظری منطقه منوتو منوچهر براتی منوچهر سخایی منوچهر طاهر زاده منوچهر هزارخانی منیره رجوی مواد مخدر موزه قتل عام۶۷ موزیک موسسات خیریه موسسان پنجم موسی خیابانی موسیقی موشک باران موشکی موقعیت انقلابی مولانا مهاجرت مهدی ابریشمچی مهدی دیباج مهدی رضایی مهندسی انتخابات میانجی میتران میتینگ میدان ژاله میدان میلیونی میرزا رضا کرمانی میرزا کوچک خان میرزاده عشقی میکونوس میکیس تئودوراکیس میلاد میلیشیا میلیونی میهن تی وی ناصر دیوان کازرونی ناصر صادق ناصرالدین شاه ناظم حکمت نافرمانی مدنی نامه نایاک ندا حسنی نرگس غفاری نروژ نسرین پارسیان نسل کشی نشریه مجاهد نصرالله زرین پنجه نطنز نظامی نظرسنجی نفت نفتگران نقاشی نقدینگی نمایشگاه نمایشنامه نماینده نورمراد کله جویی الوار نوروز نوروز۱۴۰۰ نوروز۱۴۰۱ نوروز۱۴۰۳ نوروز۹۹ نوری علا نوید افکاری نویسنده نهضت ملی نیروی انتظامی نیروی قدس نیشکر هفت تپه نیکسون نیما یوشیج نیمه شعبان نیویورک تایمز واشنگتن واکسن واکسن برکت واکسن چینی واکسن فایزر واکسیناسیون ورزش ورزشکاران وزارت اطلاعات وزارت خارجه وزرات اطلاعات وطن وفات ولادت ولایت فقیه ولی فقیه ولی‌الله فیض‌مهدوی ویتنام ویروس ویکتور خارا ویلیام هزلیت وین هائیک هوسپیان مهر هاشم خواستار هالیوود هامبورگ هایک هوسپیان مهر هجرت هجرت بزرگ هزارخانی هسته ای هلدینگ همایون کهزادی همبستگی همدان همیاری هنر هنرمند هواپیمای اوکراینی هورالعظیم هیتلر یادواره یارانه یاسرعرفات یروم ستاقیان یزدی یعقوب ترابی یغمایی یک شاخه گل یوسف نوری یونان یونایتد پرس یونسکو FATF

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران