۵۴سال سیر و سلوک در پرتو تجلی «ارزش‌ها»


خاوران
در پرتو نظاره‌ی آرام داور زمان 

از ۱۵شهریور ۹۷ تا ۹۸ در سازمان مجاهدین خلق، سالی دیگر در تجدید پیوند با مردم محبوبشان و با توشه‌بار سفر و همبستگیِ چندین نسل مشتاق آزادی، بر پاشنه‌ی زمان گردید و چرخید.

زمان، این نظاره‌گر ساکت و این داور آرام، با چه آینه و پرتوافکنی می‌تواند توشه‌بار نسل‌های پیاپی مردمان و مشتاقان آزادی را نمایان کند و عیارشان را بسنجد؟

ارزش‌ها پاسخ به چالش تفاوت نسل‌ها 
نسل‌های پیاپی معمولاً با ۳شاخص پا به عرصه‌ی جامعه و زمانه‌ی خود می‌گذارند:
ــ انطباق با پیشرفت تکنولوژی
ــ کیفیت ارتباطات زمانه‌ی خود
ــ مطالبات یا توقعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که معمولاً مطابق تکنولوژی و ارتباطات عصر خود آنها را جستجو می‌کنند.
از این‌رو نسل‌های نو همواره با چالش‌ تفاوت میان «ارزش‌»ها و معیارهای عصر خود با پیشینیانشان روبه‌رو می‌شوند. به‌دنبال آن، تعارض ارزش‌ها همواره موجب فاصله‌، فراق‌ و گسستن‌ بین نسل‌ها می‌گردد. این تفاوت و تعارض در سیر حیات بشر همواره بوده و هست؛ چرا که تحول و تبدلی ناگزیر صورت گرفته است که گذشت «زمان»، بین نسل‌ها ایجاد تیغه یا نرده یا دیوار فاصله را امری طبیعی جلوه می‌دهد.
در تشریح تفاوت ارزش میان نسل‌ها با توجه به ۳شاخص بالا، می‌توان زندگی چندین نسل‌ از مشروطیت تاکنون را مورد بررسی قرار داد. از آن زمان تا حالا «تکنولوژی» و «کیفیت ارتباطات» و «توقعات سیاسی و فرهنگی» از این‌رو به آن‌رو شده‌اند. می‌توان حتی به عقب‌تر و به تاریخ دیرین بشر هم رفت تا تفاوت نسل‌ها در ارزشگذاری‌ها متناسب با زمانه‌ی خود را مشاهده نمود.
پس این طبیعی به‌نظر می‌رسد که هر نسلی ارزش و معیار زمانه‌ی خود را داشته باشد؛ اما در یک مبارزه با ظرف تشکیلاتی و آرمان مشترک، پرسش این است که با چه عاملی یا با چه وجه مشترکی با نسل‌های پیشین و پسین خود پیوند می‌خورد؟ این پیوند را همان «ارزش‌ها» میسر و ممکن و برقرار می‌کنند. این پرسش را این‌گونه هم می‌توان بالغ‌ نمود: با توجه به چنین تحول و تعارض طبیعی، نسل‌هایی که جهش‌های سرنوشت‌ساز را دوام می‌بخشند، بر گرداگرد کدام کانون الهام‌بخشی تلاقی می‌کنند و همدیگر را می‌یابند؟ مثلاً شاخصهای سرفصل مبارزاتی در تاریخ معاصر ایران یعنی ستارخان، میرزا کوچک‌خان، مصدق و محمد حنیف‌نژاد و دیگر مبارزان آزادی بر کدام محوری از وجه مشترک انسانی و اجتماعی و تاریخی به هم پیوند خورده و چندین نسل را پیرامون خود، سلسله بخشیده و متحد و همبسته کرده‌ است؟ آیا غیر از ارزش‌هایی که دینامیسم مشترک بین این نسل‌ها بوده‌اند؟ دینامیسمی که در ادامه‌ی نسل‌های یک‌صد سال گذشته، در نسل‌های ۴دهه اخیر مجاهدین هم همان سلسله را دنباله و استمرار داده است.
جوهر این دینامیسم چیست؟ پاسخ را باید در جاذبه‌ها و دافعه‌های مشترکی یافت که نوعی زندگی مبارزاتیِ همبسته و طولانی را از حنیف‌نژاد تا مریم رجوی و نسل نوین مجاهدین میسر و ممکن کرده است. دینامیسمی که در پرتو خورشید آن، سایه و زمینه‌ی تفاوت طبیعی و منطقیِ گسست نسل‌ها محو می‌شود. مثال:
محمد حنیف‌نژاد با جستجو و کنکاش در ارزش‌های مبارزاتی تاریخ معاصر ایران، ارزشی را تبیین نمود و آفرید که تمام رؤیاها و آرزوهای نسل‌های پیشین را در آن ارزش‌ متبلور و متجلی نمود و نیز ۴نسل بعد از خود را نیز در مجاهدین بر گرد آن متحد و همبسته و هم‌آرمان کرد: «مرز بین حق و باطل از باخدا و بی‌خدا نمی‌گذرد؛ بلکه از استثمارشونده و استثمارکننده می‌گذرد».
بنابراین وقتی با شاخص یا مشعل راهنمای «ارزش‌ها» به سیر و سلوک در تاریخ نسل‌ها ـ به‌خصوص برای شناخت علت پیوند چندین نسل در یک جبهه‌بندی تاریخی ـ می‌پردازیم، به سررشتهٔ تسلسل نسل‌های آرمان‌گرا با «ارزش‌های مشترک» می‌رسیم.

اصالت ارزش‌ها: قدرت یا منزلت؟
وجهی دیگر از کارکرد «ارزش‌ها» را باید در دنیای تعادل‌قوای سیاسی و منافع ناشی از آن جست که چگونگیِ سرنوشت دست‌اندرکاران آن را رقم می‌زند. پرسش این است که در سقوط و افول دولتها، احزاب، سازمانها و...کدام جنبه یا عامل مهم و اصلی است که سقوط‌ و افول‌ می‌کند؟ قدرت یا منزلت؟ قدرتهای سیاسی که همواره پس از چندصباحی حاکمیت، باید رخت و پخت صدارت را به‌در کنند و بروند؛ اما رفتن با سقوط و افول متفاوت است.
بنابراین این پرسش نیز به‌میان می‌آید که در خاطرات ملتها کدام‌یک از اینان قدرتشان سقوط و افول کرده و کدام‌یک منزلتشان؟ مثلاً مصدق از نظر قدرت سیاسی سقوط می‌کند ولی آنچه که مصدق را یک پیشوای ماندگار در صیرورت تاریخ نگه‌داشته و جاودانه می‌کند، چیست؟ در تاریخ حیات ملتها از این نمونه‌ها بسیارند. در ماندگاری مصدق و نمونه‌هایی چون او، «ارزش» یا ارزش‌هایی به‌مثابه پلی مشترک بین آنان با جامعه و مردم خویش ایجاد شده است. آن که موفق به ایجاد پل «ارزش‌ها» بین خود و جامعه‌اش گردد، در گردونهٔ زمانه‌ها و چرخش حیات بشری، هرگز نیستی و غروب و افولی نخواهد داشت؛ حتی اگر قدرت سیاسی و نظامی‌اش سقوط کند. چنان که سری پیرامون تاریخ معاصر ایران و جهان بگردانیم، چنین برج‌های افتخار ملتها را به‌عنوان فرستندگان و گیرندگان «ارزش‌»های والای بشری، بین پیشتازان آرمانهای انسانی و مردمانشان خواهیم دید.
بنابراین می‌بینیم که «ارزش‌»ها اصالت‌شان را از قدرتها و حاکمیتها و دولتها نمی‌گیرند؛ بلکه این قدرتها و حاکمیت‌ها و دولت و احزاب و سازمانها و انجمن‌ها هستند که با چگونگیِ رابطه‌شان با «ارزش»‌ها، کیفیت خود را به مردم و جامعه و تاریخ می‌نمایانند.

ثقل انسان کجاست؟
چرا آزادی و برابری و عدالت اجتماعی با گذشت قرون و اعصار، هرگز غبار و تیره‌گی نمی‌پذیرند و بدل به تمنای رؤیاها و آرزوهای بشری گشته‌اند؟
این پرسش و نمونه‌هایی که تاکنون بررسی کردیم، می‌توانند تصویرهایی از سرلوحه‌ی پرداختن به مقوله‌ی «ارزش»ها باشند. چرا؟ چون «ارزش»ها ثقل حیات انسان‌ها هستند. اگر انسان را از پیرامون این کانون (ارزش‌ها) دور کنیم، دیگر رسالت، مسؤلیت، آزادی و تکامل اجتماعی معنا و ضرورتی نخواهند داشت؛ چرا که ضرورت انطباق و یگانگیِ با ماهیت انسانی و نیز پاسخ به فلسفه‌ی تاریخیِ خویش را سلب و نفی می‌کنیم و از آن پس هیچ تفاوتی با وجود یا ذی‌حیات غیرانسان نخواهیم داشت.
بنابراین باید بگوییم که در این جهان همیشه متلاطم، پاسخ به ماهیت انسانی خویش را با «ارزش»‌ها ممکن می‌کنیم. از این‌رو، میزان انطباق و یگانگی با «ارزش»‌ها است که تفاوتها میان انسان‌ها را رقم زده و می‌زند. برای بازبینی تعریف «ارزش» و نقش محوری آن در زندگی اجتماعی‌مان، محورهایی از مقالهٔ سال قبل را مرور می‌کنیم:

ارزش چیست؟
ارزش‌ها آن اصول کلی هستند که از جهان‌بینی ما ناشی شده‌اند. اگر جهان‌بینی را کلیتی از تعریف و شناخت ما نسبت به هستی بدانیم که با این شناخت، چگونگیِ حرکت و سمت‌وسوی زندگی‌ و مبارزه‌مان را با آن تبیین می‌کنیم، ارزش‌ها تابلوهای راهنما برای ترازکردن و انطباق حرکت‌مان به‌جانب هدف و مقصود می‌باشند.
ارزش‌ها تابع مصلحت نیستند؛ بنابراین پراگماتیسم‌پذیر نیستند. همان‌طور که اشاره شد، ارزش‌ها در ردیف «اصول» می‌باشند؛ بنابراین اصول را نمی‌توان موقتی و تاکتیکی دانست که تحت‌الشعاع تضادها و منافع، مثلاً استحاله شوند یا تغییر یابند.

دیرپاترین نبرد «تجلی و زوال»
ارزش‌ها آن ویژه‌گی‌های ستودنی و لاجرم آرمانیِ مشترک انسان‌ها هستند که تبلور و تجلی آنها در وجود هر کس، باز هم آرزو و تمنای مشترک همه‌ی انسان‌ها است.
ارزش‌ها سمبل‌ها و نمادهای تجلی روح و ضمیر ناخودآگاه آدمی در نبرد با زوال هستند. «تجلی و زوال»، دیرپاترین اهورا و اهریمن در نبردها و کشاکش‌های درون و ضمیر انسان بوده‌ و هستند. دست‌مایه، موضوع، سوژه و مضمون این نبرد، همان «ارزش»ها هستند که «تجلی» در پی بروز و تکامل آن است و «زوال» در پی نیستی و سلب آن از ضمیر ناخودآگاه انسان.
بنابراین شاهدیم که نبرد «تجلی و زوال» از درون انسان پا به زندگی جمعی و حیات اجتماعی او گذاشته است. در زندگی اجتماعی اما عوامل اثرگذار بر انسان، کیفیت مناسبات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می‌باشد. پس لاجرم «تجلی و زوال» از حیطه‌ی ‌ فرد و شخص فراتر می‌روند و در هیأت جامعه‌ی انسانی متبلور می‌گردند.

ارزش‌ها تجلی ضمیر مشترک انسان‌ها
در جامعهٔ انسانی اما «تجلی و زوال» خود را در «آرمان و ضدآرمان» بروز می‌نماید. این بروز نیز تاکنون به‌دلیل حاکمیت‌های سلطه‌گر و تمامیت‌خواه، با موانع سیاسی(قدرت، حاکمیت و انحصارطلبی) و طبقاتی(استثمار، خودخواهی و فزون‌طلبی) روبه‌رو بوده است.
برای ورود و پرداختن به چند ارزش که در یک سال گذشته در سازمان مجاهدین مورد بازبینی واقع شدند، نخست موضوعات و پرسش‌های مورد بحث در بندهای بالا را این‌گونه خلاصه می‌کنیم:
- ارزش‌ها را انسان‌ها به میزان و کیفیت نبردشان با ضدارزش‌ها خلق می‌کنند.
- ارزش‌ها، راهنما و تضمین سفر انسان از پیدایش تا پاسخ نهایی به آرمان هستی‌ِ اجتماعی‌اش هستند.
- ارزش‌ها را انسان‌ها با پایداری‌شان بر نیروی «تجلی» در وجود خویش و جنگ با «زوال»، صیقل می‌زنند.
- ارزش‌ها را انسان‌ها با نگاهبانی از انطباق و یگانگی‌شان با آن‌ها، نخست در خود و سپس در دیگران سرایت می‌دهند.
پس لاجرم ارزش‌ها دم‌دست‌ترین، ملموس‌ترین، حسی‌ترین و برق‌آساترین لحظات و رفتارهای عجین با نیکوترین، زیباترین، عاشقانه‌ترین و پرتمناترین تجلی ضمیر مشترک انسانی هستند.
بنابراین «پرتمناترین ضمیر مشترک انسانی» همواره در نبرد با موانع تحقق آن‌ها، در یک زندگی آرمانی صیرورت و تداوم می‌یابد.

در پنجاه‌و‌سومین سالگرد تأسیس سازمان مجاهدین خلق(شهریور ۱۳۹۷) به بررسی و تشریح بخشی از ارزش‌هایی پرداختیم که در طول حیات سیاسی و اجتماعی و تاریخی مجاهدین پدیدار شدند. این ارزش‌ها در روابط و مناسبات درونی و بیرونی‌ مجاهدین جاری و ساری گشته و با تکیه و تأکید بر همین ارزش‌ها بوده است که دینامیسم مبارزاتی و انطباق فعال با شرایط مشخص هر دوره را داشته‌اند. در سال گذشته به این نمونه از ارزش‌ها پرداختیم:
  • صدق ورزیدن
  • نفی خودپرستی
  • بی‌چشم‌داشتی و بی‌نام و نشانی
  • هنر شنیدن
  • بدهکاری یا منت‌دار بودن
  • به‌دل نگرفتن
  • یگانگی با جمع
  • فدا کردن
  • آرمان‌گرایی

تولد جدید در پرتو دو ارزش‌
اکنون در آستانه‌ی پنجاه‌وچهارمین سال تولد سازمان مجاهدین خلق، نمونه‌هایی دیگر از این ارزش‌ها را در زندگی جمعی، تشکیلاتی و آرمانی مجاهدین بررسی و تشریح می‌کنیم.
ـ وفای به پیمان
ـ زندگی در خاوران

۱ـ وفای به پیمان
از روزگاران دیرین که حیات معنوی بشر به‌جانب خودآگاهی سیر نمود، نیاز زندگی اجتماعی و نیز ضرورت رسیدن به خواسته‌ها یا اهداف مشترک، مبتنی بر خصوصیت ویژه‌ی انسان(آگاهی و اختیار) موجب بروز و خلق یکی از ستودنی‌ترین ارزش‌ها گردید: عهد و میثاق یا وفای به پیمان. می‌توان به این نتیجه رسید که عهد و میثاق یا وفای به پیمان، یکی از برج‌ها یا نشانه‌های خلق‌شده در مسیر تکامل اجتماعی بشر می‌باشد. پس لاجرم ریشه و پشت تاریخی در تکامل زندگی معنوی آدمی و فلسفه‌ی وجودی انسان دارد.
همان‌طور که در عنوان و معنای آن پیداست، دو طرف این عهد و میثاق، آگاهی و شناخت و اشراف و اشعار نسبت به خواسته‌ها و اهداف مشترکشان دارند.
پایداری بر عهد و میثاق از ساده‌ترین قراردادهای دوطرفه در مناسبات اجتماعی تا وفای به پیمان در عالی‌ترین نمودهای مبارزاتی آن وجود داشته و دارد. آنچه که در هر نمود و نوع ساده یا پیچیده‌ی آن همواره مد نظر بوده و عیار آن را می‌سنجند، استوار ماندن یا نماندن بر میثاق و پیمان است. بنابراین ارزشی است بسان بلوری که دو طرف نگهدارنده یا نگاهبان می‌خواهد تا خدشه برندارد و نشکند. از همین روی، از منظر مردمان و شاهد تاریخ، نگهداری و ماندن بر پیمان همیشه ستایش‌انگیز و شکستن و نقض آن همواره پلشت و مذموم بوده است.

کیفیت میثاق‌های اجتماعی و تاریخی

عهد و میثاق یا وفای به پیمان وقتی در پای اهداف بزرگ اجتماعی و تاریخی ـ که لاجرم مبارزات ملتها را ضروری می‌کند و در ظرف و تشکیلات و رهبری مشخص آن تبلور پیدا می‌کند ـ امضا و مهر می‌شود، پیداست که بلوری‌تر به‌مثابه کیفی‌تر، ظریف‌تر، متعالی‌تر و ستودنی‌تر می‌گردد. موضوع چنین عهد و میثاق و پیمانهایی، رقم‌زدن سرنوشت جامعه با هدف تحقق آزادی و عدالت اجتماعی است.
بنابراین وقتی عهد و پیمانهای مستحکمی برای محقق کردن اهداف بزرگ اجتماعی وجود دارند، لاجرم با موانع سیاسی (قدرت سلطه‌گر، حاکمیت استبدادی، فاصله‌ی طبقاتی و...) و به‌دنبال آن مبارزه‌ای مستمر و ضرورت پرداختن بهای الزامات آن روبه‌رو می‌شویم. از این‌جاست که کیفیت عهد و میثاق‌ها و وفای به پیمان نقش می‌یابد و پشتوانه‌‌ی مبارزه‌ای می‌گردد که یکی از پاسخ‌ها به الزامات سنگین آن، همان نگاهبانی و نگهداری از بلور میثاق‌ها و پیمانهاست.
نکته‌ای ظریف ولی عمیق و اندیشیدنی در عهد و پیمانهای متعالی و بزرگ با هدف انسانی و اجتماعی و تاریخی هست. طرفین این عهد و پیمان به آن‌چنان آرامش و اعتماد به‌نفس و یقین می‌رسند که دیگر حتی به عهد و پیمانهایشان هم فکر نمی‌کنند؛ چرا که با وجودشان، با نوع زندگی‌شان، با مبارزه‌شان، با مسیر پیچاپیچی که به‌سوی هدفشان می‌پیمایند و با هوایی که تنفس می‌کنند، عجین و یگانه گشته است.
سازمان مجاهدین خلق ایران که اساس ایجاد و حیاتش تحقق اهداف بزرگ اجتماعی و تاریخی ـ در کانون‌شان آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی ـ‌ در ایران بوده است، از همان آغاز به‌طور قانونمند با عهد و میثاق مشترک و وفای به پیمان جمعی قدم‌به‌قدم پیش آمده است. علت آن هم همان‌طور که اشاره شد، روبه‌رویی مداوم با موانع سیاسی (قدرت سلطه‌گر، حاکمیت استبدادی، فاصله‌ی طبقاتی و...) و به‌دنبال آن مبارزه‌ای مستمر و ضرورت پرداختن بهای الزامات آن بوده است.

چند پرسش و پاسخ
در این‌جا این پرسش پیش می‌آید که مبارزان نامی تاریخ ایران و مجاهدین، بر گرد و پیرامون چه چیزی با هم عهد و میثاق و پیمان بسته‌اند و می‌بندند؟ مثلاً آیا بر سر منافع گروهی و سازمانی؟ آیا بر سر شیوه‌ی ‌مبارزه یا کوتاه‌مدت و طولانی بودن آن؟ آیا بر سر وحدت سیاسی درونی یا بیرونی؟ آیا بر سر موعد مشخصی برای رسیدن به هدف؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها باید به جوهر، شأن و جایگاه عهد و پیمان رجوع نمود. وقتی هدف، تحول بزرگ اجتماعی و تاریخی است، لاجرم با یک آرمان مشترک انسانی و ملی و میهنی مواجهیم. اگر به خصلت ویژه‌ی پرسش‌های بالا دقت کنیم، می‌بینیم که هیچ‌کدامشان ماندگار، عمومی، ملی، فراگیر و از همه مهم‌تر آرمانی نیستند. بنابراین عهد و پیمان بر سر این موضوعات نمی‌تواند کشش و دینامیسم لازم و کافی برای پاسخ به پیچیدگی‌ها و خم اندر خم‌های یک مبارزه سرسخت و طولانی با دو دیکتاتوری را پاسخ دهد. لاجرم چنین عهد و پیمانهایی در سطح اهداف متعالی و مطالبات فراگیر انسانی و آرمان اجتماعی نیستند.
از این‌رو باید گواهی داد که مبارزان نامی تاریخ ایران و مجاهدین، نخست بر سر وفای به آرمان آزادی و تحقق عدالت اجتماعی با هم عهد و پیمان می‌بندند. تنها چنین عهد و پیمانی می‌تواند کشش و دینامیسم و پتانسیل پایداری مجاهدین در ۴۰سال مبارزه بی‌امان و شکست‌ناپذیر برابر «مهیب‌ترین نیروی ارتجاعی تاریخ ایران» باشد.
بنابراین تجدید چنین عهد و میثاق و وفای به پیمانی، آن روی کیفیت مبارزه و تضمین تداوم و استمرار آن است. از این‌رو هیچ نفع فردی یا خواسته و هدف شخصی در این عهد و پیمان نیست و نمی‌تواند باشد؛ بلکه یک فدای مستمر جمعی برای نگاهبانی از نبردی مداوم تا سپیده‌ی خجسته‌ی آزادی فردی و اجتماعی مردم و میهن خود است.

اشرف ۳، تجلی‌گاه تلاقی ارزش‌ها
مجاهدین با این عهد و پیمانهای جمعی و مشترک که ریشه در اعتقادات ایدئولوژیک و مبارزاتی آنها دارد، از پیچیدگی‌ها و خم اندر خم‌های سالیان طولانیِ نبرد با دو دیکتاتوری عبور کرده‌اند. از آنجا که به تاریخچه‌ی این پایداری تاریخی و مستمر در بسیاری مقالات، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی پرداخته شده است، صرفاً به نمونه‌های نزدیک در سالیان اخیر می‌پردازیم.
در ۳سال گذشته مجاهدین با تمام ارزش‌هایی که طی ۵۴سال آفریدند و مبارزه و تشکیلات خود را با آنها تراز کردند و ماندگار شدند، در اشرف ۳ فرود آمدند. اشرف ۳ آوردگاه و میدان آزمایش جدید بر سر تجلی دوباره‌ی ارزش‌ها و به‌طور خاص «وفای به پیمان» گشت.
زیرساخت یا مبنای فرود آمدن در آلبانی و در موقعیت اشرف ۳ همان هجرت بزرگ با تمام پیچیدگی‌های سیاسی و اطلاعاتی و امنیتی‌اش است. نمونه‌های جنبش‌های دیگر در تاریخ ۵۰ساله‌ی جهان و به‌طور خاص خاورمیانه نشان داده‌اند که چنین جابه‌جایی‌ها و هجرت‌های بزرگ موجب فرسایش یا گاه فروپاشی شده‌اند. اما ساختار تشکیلاتی و سازمانی و رهبری مجاهدین با موفقیت کامل از این چالش بزرگ به‌در آمد و اشرف ۳ را کانون استراتژیک استمرار نبرد برای آزادی نمود.
در یک نگرش تحقیقی، طبیعی است که جستجو شود این تحول مهم بر چه مبنایی صورت پذیرفته است؟ پاسخ نه فقط در کار سیاسی و یا در مسائل اطلاعاتی و امنیتی است؛ بلکه در وفاداری تک‌تک مجاهدین به «وفای به پیمان» بر سر آرمان آزادی است. این‌گونه اشرف ۳ تجلی‌گاه تلاقی ارزش‌های خلق‌شده از ۵۴سال پیش تاکنون گشته است.

۲ـ با خاوران که باشی...
مسعود رجوی: «یادتون باشه قرار ما خاوران، محل شهدای قتل‌عام و اشرف و موسی، اونجا چادر می‌زنیم. هیچی نمی‌خوایم. هیچی. پس قرار ما خاوران است.
در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۵۸خمینی گفت هر کی به قانون اساسی رأی نداده، صلاحیت ریاست‌جمهوری رژیم رو ندارد. نیم ساعت بعد من اطلاعیه دادم که خداحافظ شما؛ ما نیستیم. ما این‌کاره نیستیم.
الآن چه می‌گویم؟
اول روشن باشه که ما هیچی نمی‌خوایم؛ هر کی می‌خواد بیاد روی کار، ما ستادمونو می‌خوایم و آزادی بیان و آزادی اجتماعات و این‌که شکنجه و اعدام نباشه. هیچی نمی‌خوایم. هر کی می‌خواد رئیس بشه، هر کی می‌خواد مرئوس بشه، هر کی می‌خواد انتخاب بشه.
خون شهدامون و رنج زنده‌هامون و تاریخچه‌ای که پشت سر گذاشتیم، بسا بسا فراتر از این حرف‌هاست.
ما که از قبل گفتیم کسی بیشتر از ما جلو این رژیم مقاومت بکنه، هژمونی‌اش را هم می‌پذیریم. با افتخار هم این کار رو می‌کنیم. هر کی از پس این آخوندها بر میاد بسم‌الله.
اول روشن باشه من آزادی بیانم‌ رو می‌خوام و آزادی خلقم‌. چرا؟ چون که مجاهد خلقم. مگه اومدم که قدرت بگیرم؟ مگه اومدم حکومت کنم؟ مگه اومدم توی مسابقه فرصت‌طلبی شرکت کنم؟ اول روشن باشد که ما چی هستیم. روشن باشد که نسلمون و خطمون و سابقه‌مون و تاریخچه‌مون چیه. نمی‌خوام که جلو بیافتیم. یعنی این‌طوری نمی‌خوام جلو بیافتیم. با صدق و فدا آری...
به ابوسعید ابوالخیر مراجع زمانش گفتند که تو در مقابل ما پشه‌ای بیش نیستی. گفت من همون پشه هم نیستم. ما اشرفیان پشه هم نیستیم. هیچی نیستیم. بی‌نام و نشان. چند ده نفر بودیم از زندان آزاد شدیم. حرف‌های خودمونو زدیم. تف کردیم به ریاست‌جمهوری خمینی که لازمه‌اش ولایت‌ فقیه بود و سرکوب خلایق. چماق و گلوله و شلاق خوردیم و یک‌صد و بیست هزار شهید دادیم و آواره شدیم و آواره هم هستیم. هیچی نیستیم. پشه هم نیستیم؛ اما به خودمون مطمئنیم.
دیگه بالای سر مزار شهدامون که می‌تونیم بنشینیم و حرفمون رو بزنیم. اگر حرف، حق است که راه خودش رو باز خواهد کرد...
یادتون باشه قرار ما خاوران، محل شهدای قتل‌عام و اشرف و موسی، اونجا چادر می‌زنیم. هیچی نمی‌خوایم. هیچی. پس قرار ما خاوران است».(تیر ۱۳۸۸)

خیمه در خاوران
ارزش «خیمه در خاوران» از تازه‌ترین و واپسین ارزش‌هایی است که در درون مجاهدین طی یک دهه گذشته کشف و خلق شد.
«خاوران» که در جنوب شهر تهران واقع است، اکنون مزار بی‌نام و نشان‌ترین «وفاداران پیمان» بر سر آزادی و «فدای بیکرانٍ» جوان‌ترین و مسن‌ترین مجاهدان و مبارزان است. خاوران با ویژه‌گی خاص بی‌نام و نشان بودنش تنها مزار قتل‌عام شدگان تابستان ۶۷ در تهران نیست؛ خاورانهای بی‌شماری در سراسر ایران گسترده‌اند که نماد اراده‌ی بی‌شکست نسلی از بی‌چشمداشت‌ترین و گمنام‌ترین فرزندان آفتاب در برابر شب‌ترین ظلام تاریخ ایران هستند.
به خاوران که می‌روی، هیچ تعلق شخصی و فردی نمی‌بینی.
به خاوران که می‌روی، سودای فردیت و موقعیت و قدرت نمی‌بینی.
به خاوران که می‌روی، عمارت‌های زربافت علقه‌پذیر و بنده‌ساز و اسیرکننده‌ی آدمیان، فرومی‌ریزند و سلطه‌گران فرعون‌صفت، پشیزی در برابر توفان اراده و عشق سترگ انسان‌هایی فرهیخته و وارسته نیستند.
به خاوران که می‌روی، تنها طواف بر کعبه‌ی‌ آزادی می‌بینی. نسل‌های مجاهدان و مبارزان دیرین و نوین بی‌هیچ تقدمی بر یک مدار پایداری پرشکوه برای آزادی، آرامش خاطر در ایفای عاشقانه‌ی رسالت انسانی‌شان را در پاسخ به فلسفه‌ی تاریخ دارند.
به خاوران که می‌روی، همه‌ی نام‌ها را در یک تابلو متجلی می‌بینی: وفای به پیمان و فدای بیکران در پیشگاه مردم و تاریخ ایران.
به خاوران که می‌روی عنوانها، مقام‌ها، موقعیت‌ها، شغل‌ها، سوابق، سرمایه، تخصص، اولویت و برتری، پایین و بالا و عوام و خواص نمی‌بینی؛ این‌ها در شأن و مرتبت و جایگاه و حرمت خاورانیان نیست؛ که آنان با عبور از همه‌ی این تعلقات و وابسته‌گرایی‌های بنده‌ساز، بی‌نام و نشانیِ جمعیِ هزاران نفره را اسم شب عبور از ظلام بی‌همتای مهیب‌ترین نیروی ارتجاعی تاریخ ایران برگزیده‌اند.
به خاوران‌های ایران‌زمین در هر شهر و روستایی که می‌روی، گویی به اقیانوسی لبالب از «ماهیان سرخ‌رنگ» برمی‌خوری که هرگز «اسیر برکه‌های شبِ» ماهی‌خواران دستاربند‌ نشدند. فقط فوج‌فوج ماهی می‌بینی؛ بی‌آن‌که بدانی از کدام چشمه یا جویبار یا دریا آمده‌اند و موقعیت هر کدامشان چه بوده است. هیچ‌کدام را به‌نام نمی‌شناسی؛ اما همگان را در تلاطم موجاموج اقیانوس، آشنای ضمیر ناخودآگاه و آرمانهای لطیف و زیبایت می‌بینی که با جانهای سرشته به‌هم، با نوای «وفای به پیمان» و نغمه‌ی «فدای بیکران» بر عرشه‌ی اقیانوس تاریخ ایران، سمفونی جاودانهٔ زنده باد آزادی را ابدیت می‌بخشند...
این‌گونه است که با خاورانیان که باشی، درد مزمن بشریت برای تملک جنیست و تعلق فردیت را پاسخ و علاج می‌یابی:
«نگاه کن که من کجا رسیده‌ام
به کهکشان
به بیکران...».
در بیکران که باشی، بی‌زمان و بی‌مکان می‌شوی. «عالمی دیگری و آدمی دیگر». به هستیِ دیگری می‌رسی که تمام قانونمندی‌هایش با هستیِ پیشین و رایج و عادت‌شده‌ات متفاوت است. سیر و تحول ضروری باورش، اندیشیدن‌های ژرف و تحقیقات شگرف نمی‌طلبد؛ کافیست در ضمیر ناخودآگاهت خاوران را برگزیده و وفادارش باشی.

 «آن که با گرگش مدارا می‌کند ـ خلق و خوی گرگ پیدا می‌کند» 
به پیرامونمان در اطراف سیاست ایران فعلی نگاه کنیم:
گرگ قدرت است که بر هست و بود همگان پوزار می‌کشد.
سلطه‌گری و صدارت است که تسمه از گرده‌ی مردمان می‌کشد.
مذهب سیاست‌پیشگی است که موقعیت و مقام را از قداست و الاهیت عاریه می‌گیرد تا کرسی ولایت را بر شانه‌های زمینیان، سنگین‌تر فروکند و بنشاند که سوداگری سرمایه و غارت‌گری همه‌جانبه‌اش تضمین بدون زمان داشته باشد.
به سلطه‌ی تفکر جنسیت بیاندیش که ۴۱سال است می‌خواهد هست و بود زن و مرد ایرانی را به گروگان بگیرد تا در قبرهای پیش‌ساخت قرون‌وسطا دفنشان کند که هویت مشترک و تساوی حقوق انسانی‌شان، هرگز تداعی لحظات مبارزه برای آزادی و برابری نگردد.
در پیرامون چنین فرعو‌ن‌صفتیِ گرگ‌وار، هستند نیز دیگرانی که دل‌مشغولان و امیدبستگان به تخته‌پاره‌های قدرت‌پرستی‌اند.

معنا و پیام گلعذار خاوران
مجاهدین خلق در چنگاچنگ بودن با چنین سیاست اهریمنی و ضدبشریِ حاکم بر میهنشان و نیز شناخت جهانی که تجربه‌اش کرده‌اند، در سیر انسان‌شناسی‌شان به ارزش جدید «خیمه‌ای در خاوران» رسیدند. در این ارزش کشف‌شده می‌توان عرفان و آزادی و رهایی را به‌هم آمیخته یافت. در این آمیختگی می‌توان پاسخ به فلسفه‌ی وجود را هم ساده‌تر کرد.
اکنون پرسش این است که این انتخاب بر چه پایه‌ای استوار است و چه پیامی دارد؟ پیام روشن آن این است که تنها با استغنای ایدئولوژیک، ریشه‌داری عمیق در مبارزه‌ای طولانی و سترگ و نیز توان تشکیلاتی می‌توان به چنین انتخاب مطمئن و آرامش‌بخش و دینامیسم آینده‌دار دست‌یافت. هر دست‌یافتنی گویای تکاپو و پویشی از گذشته به جانب آینده است. پس با سرمایه‌ و گنجینه‌ای گران‌بهاتر از سوداهای رایج روزگار می‌توان به چنین انتخابی رسید.
ترسیم چنین چشم‌اندازی توسط هر مجاهد خلق، تنها پیوند محکم با آرمان آزادی را تا سپیده‌دم تجلی آن تحقق می‌بخشد. در چنین چشم‌اندازی، هرگز «زوال» و غروب و افولی نخواهد بود؛ چرا که قاطع‌ترین پاسخ به «قدرت»، همیشه «منزلت» بوده است. «قدرت» همیشه اسیر و در محاصرهٔ توفان سقوط و نیستی است. اما «منزلت» همیشه در دل توفان می‌زید و حاضر است و به‌پاست. کافیست گزارشات عبور خاورانیان را از دهلیز قدرت مسلط بیرون ولی با قاطعیت منزلت درون خوانده و شنیده باشیم. آنچه از دشت‌های کوچک و بزرگ خاوران توصیف شد، محصول تصویر عبور از چنین دهلیزی بوده است.
این‌گونه است که مجاهدین با تأسی از «زندگی با خیمه‌ای در خاوران» به تمام تعلقات و تمایلات قدرت و سلطه و صدارت و موقعیت پشت کرده‌اند و رو به میهن و مردم محبوبشان، زیستن در خاوران را به ارزش‌های آرمانی‌شان افزوده‌ و آن را نمودی از سوگندهای وفای به پیمانشان کرده‌اند.

اینک گنجینه‌ای بر قدوم فرشته‌ی آزادی
در بررسی ارزش‌های مجاهدین که مشعل‌های راهنمای ۵۴سال زندگی توفانی‌شان بوده و ادامه دارد، به‌طور عجیبی شاهدیم که می‌توان در سیاست یک جامعه یا جهان وارد و خارج شد، ولی سیاست‌پیشه نشد و حتی به درس‌های حقوق سیاسی رایج، تبلور و تجلی دیگری بخشید.
در بررسی ارزش‌های یک‌ساله مجاهدین شاهدیم که تضمین بقای استراتژیک پس از هجرت بزرگ، در پایبندی به اصول و ارزش‌ها است. این همان زبانی است که جهان معاصر هم نشانه‌های ارتباطی آن را در پرتوهای اصالت انسانی‌اش بازشناخته و گواهی می‌دهد. اگر زبان، شاهراه ارتباط انسان با جهان خویش است، ارزش‌ها و تنها ارزش‌ها هستند که این زبان را لطیف و نرم و نافذ و جذاب و عارفانه و عاشقانه می‌کنند. تنها با ارزش‌ها و صیقل زدن مداوم آنهاست که می‌توان چشم‌انداز ایرانی زیبا و شایسته‌ی سده‌ها انتظار آزادی را در افق نزدیکش شاهد بود. مجاهدین خلق ایران تلاش کردند با ۵۴سال سیر و سلوک در پرتو تجلی «ارزش‌ها»، گنجینه‌ای را بر قدوم و آستانه‌ی فرشته‌ی آزادی تقدیم خلق محبوبشان کنند...
۱۱شهریور  ۹۸

اشتراک:
3333

پخش زنده سیمای آزادی

Popular Posts

مسعود رجوی-۲۲بهمن ۱۴۰۱: «اتوبوس مجانی» استبداد و وابستگی با سرنشینان ساواکی، آزادیخواهان و ...

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

توییتر اختر شبانه

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

برچسب‌ها

۱۰شهریور ۱۲اردیبهشت ۱۳آبان ۱۴اسفند ۱۶آذر ۱۷ژوئن ۱۷شهریور ۱۸تیر۷۸ ۱۹بهمن۴۹ ۱۹بهمن۶۰ ۱۹فروردین۹۰ ۲۶مهر ۳۰تیر ۳۰خرداد ۳۰دی ۳۰فروردین ۳۰مهر ۳ژوئیه ۴خرداد ۵ مهر ۸ مارس آب آبادان آتش بس آتش سوزی آخوند کاشانی آخوندی آذربایجان آرژانتین آری به جمهوری دمکراتیک آزادی آزادی بیان آزادی هدایتگر مردم آزادیخواهان آژانس اتمی آستان قدس آستفیک آسوشیتدپرس آشنایی با شورای ملی مقاومت آشنایی با مجاهدین آفریقا آقازاده ها آگاهی آلبانی آلبرتو نیسمن آلترناتیو آلمان آلودگی هوا آمریکا آموزشی آموزه تاریخی آموزه سیاسی آموزه فلسفی آنالیا آنتورپ آنتونیو گوترز آندرانیک آهنگساز ابراهیم ذاکری ابراهیم مرادی ابواحسن صبا اپورتونیسم اپوزیسیون اتحاد اتحاد ملی اتحادیه اروپا اتمی اتوبوس خوابی اجباری اجتماعی احتکار احزاب سیاسی احمد رئوف بشری دوست احمد رضایی احمد مقدم احمد وحیدی احمدرضا جلالی اخبار اخبار جعلی اختلاس اختناق ادبیات اراذل اربعین ارتجاع ارتش آزادیبخش ارتش آزادیبخش ملی ایران اردشیر زاهدی ارز ارژنگ داوودی ارمنستان اروپا ارومیه اژه ای استاد استان استبداد استبداد دینی استثمار استراتژی استراتژیک استعمار استقلال استقلال آمریکا استکهلم اسدالله اسدی اسفند۹۸ اسکاتلند اسکاندیناوی اسلام اسلام انقلابی اسلامشهر اسماعیل خطیب اسماعیل شریف زاده اسناد اسیر جنگی اشپیگل اشرف اشرف پهلوی اشرف رجوی اشرف هادی اشرف۳ اشغالگر اصغر بدیع زادگان اصغر بدیع‌زادگان اصغر مهدیزاده اصفهان اصلاح طلب اصلاح طلبی اصلاحات اصلاحات ارضی اصلاح‌طلب اصولگرا اطلاعیه اعتراض اعتراض سراسری اعتراضات اعتراضات سراسری اعتصاب اعتیاد اعدام اعدام بنیانگذاران مجاهدین اف ای تی اف افتخار افسانه افشاگری افطار افغانستان اقتصاد اقتصادی اکبر صمدی الکساندر مدوید الله قلی خان المپیک امام جعفر صادق امام حسن عسکری امام حسن مجتبی امام حسین امام رضا امام زمان امام زین العابدین امام سجاد امام صادق امام محمد باقر امام موسی ابن جعفر امام هشتم امام هفتم امجدیه امیرپرویز پویان امیرخیزی امیرکبیر انتخاب انتخابات انتخابات قلابی انتخابات۱۴۰۰ انجمن نجات انجمن نجاست انجیل اندیشه اندیکا اندیمشک انسان انسانیت انفال انفجار امیا انفجار حرم امام رضا انقلاب انقلاب ۵۷ انقلاب اکتبر انقلاب ایدئولوژیک انقلاب دمکراتیک انقلاب سفید انقلاب صنعتی انقلاب ضد سلطنتی انقلاب فرهنگی انقلاب کبیر فرانسه انقلاب مشروطه انقلاب نوین انقلابی انقلابیون انگلستان انگلیس اوباش اوریانا فالاچی اوکراین اومیکرون اوین اهواز ای ایران ایتالیا ایدئولوژی ایذه ایران ایران آزاد۲۰۲۱ ایران آزاد۲۰۲۲ ایران اینترنشنال ایران فردا ایران گیت ایران مرز پرگهر ایرانیان ایلیرمتا اینترنت ایندیپندنت اینستاگرام أزادی بازجو بازرگان بازگشایی مدارس بازنشستگان بازیگر بالکان بانک بحران بحران آب بختیار بدهی برانداز براندازی برجام برف برق برلین برنامه ۱۰ ماده ای بسیج بسیجی بعثت بکتاش آبتین بگو نه بلژیک بلوچستان بمب اتمی بنان بند۲۰۹ بنزین بنی صدر بنیاد برکت بنیاد فرانس لیبرته بنیادگرایی بنیانگذاران سازمان مجاهدین بوچا بودجه بودجه۱۴۰۰ بودجه۱۴۰۱ بورس بویراحمد بهار بهبهان بهداشت بهرام عالیوندی بهرام عین اللهی بهزاد معزی بهشت زهرا بی بی سی بیانیه بیت کوین بیرجند بیروت بیژن جزنی بیژن مفید بیسواد بیکاران بیکاری بیوگرافی پابلو نرودا پارلمان اروپا پاریس پاسارگاد پایداری پدرطالقانی پرچم پرس تی وی پرستاران پرواز بزرگ پروپاگاندا پرویز خزایی پروین اعتصامی پمپئو پناهندگان پوریای ولی پول پهباد پهلوان پهلوان فیلابی پهلوی پیام پیامبر پیروزی پیشتاز پیک پنجم پیک شادی پیک ششم پیمان جبلی تابلو تاریخ تاریخ ایران تاریخ ا یران تاریخ اسلام تاریخ ایران تاریخ بیداری ایرانیان تاریخ جهان تاریخ شفاهی تاریخ فرانسه تاریخ مشروطه تاریخ معاصر تاریخچه مجاهدین تاریخساز تاریخی تاریکی تاسوعا تاکتیک تئاتر و سینما تأسیس سازمان مجاهدین تبریز تبعید تبیین جهان تجارت تجزیه تحریف تحریم تحریم انتخابات تحصیل تحلیل سیاسی تخت جمشید تختی تخریب ترامپ ترانه ترک تحصیل ترور تروریست تروریستی تروریسم تروریسم دولتی تریتا پارسی تشکیلات تشکیلات بیرون زندان تشیع تصنیف تظاهرات تفسیر تکامل تلگرام تلویزیون تمدن ایران تنگستان توحید تورم توسکا تولید توماج صالحی توماس سانکارا تهران تهران بزرگ تیرباران ثروت ثریا ابوالفتحی ثقه‌الاسلام جاسوس جام زهر جامعه جامعه المصطفی جان مترکه جاوید رحمان جایزه نوبل جایگاه انسان جدایی دین از دولت جریان اپورتونیستی چپ‌نما جعبه سیاه جعفر کاظمی جعلیات جمشید پیمان جمعه سیاه جمهوری خواه جمهوری دمکراتیک جنایت جنایت علیه بشریت جنبش برابری جنبش تنباکو جنبش جنگل جنبش دادخواهی جنسیتی جنگ جنگ ایران و عراق جنگ جهانی جنگ خلیج جنگ داخلی جنگ روانی جنگ سیاسی جنگ ضد میهنی جنگ قدرت جنگ کثیف جنگل جنگل تراشی جوانان جهاد کشاورزی جهان چارلی چاپلین چپ نما چپاول چریک فدایی چریکهای فدایی چماقداری چه باید کرد چه گوارا چهارشبنه سوری چهارمحال بختیاری چین حبیب خبیری حبیب خدا حبیب‌الله بدیعی حج حجاب حجت زمانی حزب توده حزب جمهوری حزب رستاخیز حزب‌الله حسن اشرفیان حسن ظریف حسن ظریف ناظریان حسن فیروزآبادی حسن نوروزی حسین امیر عبداللهیان حسین دهلوی حسین طائب حسین فارسی حسین فاطمی حسین گل گلاب حسینیان حشدالشعبی حضرت زینب حضرت علی حضرت فاطمه حضرت محمد حضرت معصومه علیها سلام حضرت مهدی حقوق حقوق بشر حقوق زنان حکایت حکومت حکومت علی حکومت نظامی حماس حمایت حمله خارجی حمید اسدیان حمید لاجوردی حمید مصدق حمید نوری حنیف عزیزی حنیف نژاد حنیف‌نژاد حوزه خائن خاتمی خاش خاطرات خاطرات زندان خاطرات سیاسی خامنه ای خامنه‌ای خانواده خانواده شفایی خاور میانه خاوران خاورمیانه خبرگان خبرگزاری خبرنگار خدا خدیجه خرمشهر خسرو گلسرخی خشک سالی خشونت خصوصی سازی خط فقر خطر خلق خلقت انسان خلیفه خلیل رضایی خمینی خواننده خواهران میرابال خودروسازی خودکشی خودمختاری خوزستان خیانت دادخواهی دادگاه دادگاه مردمی آبان دارو داستان دانش آموز دانشجو دانشگاه دانشگاه تهران دانشمند دانشیان دانیل میتران داوود باقروند داوود رحمانی دبیر کل سازمان ملل دجال دختر آبی درگذشت دروغ دزدی دستمزد دفاع مقدس دفاعیات مجاهدین دکتر حسین گل‌گلاب دلار دلتا دلوار دمکراتیک دمکراسی دمکراسی خیانت شده دوباره می‌سازمت وطن دوران آماده باش دورس دولت دهخدا دهقانان دهه ۶۰ دی دیالکتیک دیپلماسی دیدار صلح دیکتاتور دیکتاتوری دیکتاتوری سلطنتی دیکتاتوری مذهبی دین دین و مذهب دیوید ایمس دیوید کلیگور ذوالقرنین ذوب آهن رادیو مجاهد رانت راه حل سرنگونی راهرو مرگ رای من سرنگونی رئیس جمهور برگزیده رئیسی رباط کریم رپ اعتراضی رجوی رحمان کریمی رزمناو پوتمکین رزمنده رژیم آخوندی رژیم شاه رسانه رسانه حکومتی رستاخیز رستم قاسمی رسول تبریزی رسول خدا رسول مشکین فام رشنگری رشوه رضا پهلوی رضا خان رضا رضایی رضا شاه رضا شمیرانی رفراندوم رفسنجانی رمزارز رمضان رمضان۱۴۰۰ رمضان۱۴۰۱ رنگ روغن روح‌الله حسینیان روح‌الله خالقی روحانی روحانی مترقی روز جهانی روز جهانی حقوق بشر روز جهانی زن روز جهانی صلح روز جهانی کارگر روز جهانی کودک روز جهانی مبارزه با اعدام روز جهانی معلم روز دانشجو روز معلم روزجهانی منع خشونت علیه زنان روزنامه روس تزاری روسیه روشنایی روشنفکر روشنگری رها بحرینی رهایی رهبر مقاومت رهبری ریاست جمهوری ریچارد رابرتس زادی زاگرس زاهدان زاینده رود زباله گردی زبان زری اصفهانی زلزله زمستان زمین زن زنان زندان زندان تهران بزرگ زندان گوهردشت زندانی زندانی سیاسی زندانیان سیاسی زوربا زهرا مریخی زهره صمدی زیارت زینب زینب پاشا زینب کبری زینت میرهاشمی ژئوپلیتیک ژنرال اودیرنو ژنرال دوگل ژنو ژیلبر میتران سارق انقلاب سازمان چریکهای فدایی خلق سازمان خبات کردستان سازمان مجاهدین سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان ملل سال تحصیلی سال میلادی سال نو سال۱۴۰۰ سالن مرگ سانسور ساواک سایبری سپ سپاه سپاه پاسداران سپاه قدس ستار بهشتی ستارخان سخنرانی سخنگوی مجاهدین سراوان سرجنگل سرکوب سرنگونی سرود سرویس جهانی سعدی سعید اقبالی سعید بهبهانی سعید سلطانپور سعید شاهسوندی سعید ماسوری سعید محسن سکولار دمکراسی سکولاریسم سلاح سلطنت سلطنت پهلوی سلطنت طلب سنگسار سواد سوئد سوئیس سوخت بر سوختبران سوریه سولماز ابوعلی سولیوان سونگون سهام سهراب سپهری سی ان ان سیاست سیاسی سیامک نادری سیاوش سیفی سیاهکل سیزده بدر سیستان سیل سیمای آزادی سیمین بهبانی سیمین بهبهانی سیمین دانشور سینما شادگان شاعر شام غریبان شاملو شانگهای شاه شاهزاده شاهنشاهی شب قدر شب یلدا شباهنگ شبکه تروریستی شبکه های اجتماعی شجریان شخصیتهای ایرانی شرایط ذهنی شرایط عینی شریف واقفی شستا شعائر شعار نویسی شعر شعر نو شکرالله پاک‌نژاد شکنجه شکنجه گر شکوفه شمال شورای امنیت شورای مرکزی مجاهدین شورای ملی مقاومت شورای ملی مقاومت ایران شورای نگهبان شورش شوروی شوش شهادت شهدا شهر شهر ری شهر کرد شهر مهران شهرداری تهران شهرزاد احسانی ناطق شهرقصه شهرکرد شهلا حریری مطلق شهیدان شیخ شیخ فضل الله نوری شیخ محمد خیابانی شیر و خورشید شیراز شیطان سازی شیلی شیوا ممقانی صادرات صالح کهندل صدام صدای مجاهد صدور انقلاب صدور بحران صدیقه مجاوری صلح صمد بهرنگی صنایع فولاد صنعت صیاد شیرازی صیانت ضربه شهریور ۵۰ ضرغامی طالبان طالقانی طبری طرح صلح طلسم جنگ طنز سیاسی ظریف ظلمت عارف قزوینی عاشورا عباس داوری عباسقلی صالحی عبدالرضا شهلایی عدالت عدالت در اسلام عراق عرفان عزت الله مقبلی عزیز فولادوند عزیمت از فرانسه عشق عفوبین الملل عقیده عکاسی عکس علم علمی علی علی اکبر اکبری علی اکبر دهخدا علی ربیعی علی صارمی علی صالح آبادی علی مطهری علی میهن دوست علی همتیان علیرضا جعفرزاده علیرضا خالوکاکایی عماد رام عملیات عملیات آفتاب عملیات چلچراغ عملیات مروارید عوام فریبانه عیاران عید فطر عید قربان عید مبعث عیسی آزاده عیسی مسیح غارت غارت و چپاول غرب غلامحسین اسماعیلی غلامحسین بنان غلامحسین ساعدی غلامرضا تختی غلامرضا مسعودی فاجعه فارسی فاز سیاسی فاشیسم دینی فاشیسم مذهبی فاصله طبقاتی فاطمه فاطمه امینی فاطمه زهرا فاطمه صادقی فاطمه مصباح فتانه زارعی فدایی خلق فرار شاه فرانسوا میتران فرانسه فرانکفورتر آلگماینه فرخی یزدی فردوست فردوسی فرشید نصر‌اللهی فرعون فرقه فروش اندام فروغ ایران فروغ جاویدان فرونشست زمین فرهنگ فرهنگی فرهنگیان فریدون مشیری فساد فشافویه فضای مجازی فعال محیط زیست فقر فلاکت فلسطین فلسفه فوتبال فولاد فولاد مبارکه فیزیک فیک نیوز فیلترینگ فیلم سینمایی قاتلان ۶۷ قاجار قاچاق قاسم سلیمانی قاسملو قاضی محمد قالیباف قانون اساسی قانون کار قتل عام قتل عام۶۷ قتلهای زنجیره ای قرآن قرارداد ننگین قرارداد۲۵ساله قربانعلی حسین نژاد. قربانیان قربانیان کرونا قرن پانزدهم قرنطینه قزاق قزلحصار قزوین قضاوت قطعی برق قم قوه قضاییه قهرمان قیام قیام ۲۱دی قیام 57 قیام ۸۸ قیام آبان قیام آبان۹۸ قیام بنزین قیام تنگستان قیام خوزستان قیام دی قیام دیماه ۹۶ قیام دیماه ۹۸ قیام روشنگری قیام سراسری قیام سراوان قیام ضد سلطنتی قیام عراق قیام کارگران قیام۱۴۰۱ قیام۳۰تیر قیصر قیمت کابل کابینه دولت کاخ سفید کارخانه کارگر کارگران کارگردان کارنامه کارنامه سبز کاروان بهار کاریکاتور کاظم رجوی کانادا کانون کانون شورشی کانونهای شورشی کتا صوتی کتاب کتاب اجتماعی کتاب امام حسین کتاب تاریخی کتاب سیاسی کتاب صوتی کرامت الله دانشیان کربلا کربلای۴ کرج کردستان کرونا کریسمس کریمپور شیرازی کسری بودجه کشاورزان کشاورزی کشتار کشتی کشور کشیش کشیش دیباج کشیش میکائلیان کلنل پسیان کلیسا کمیسیون اقتصاد کمیسیون کار کنفرانس کنکور کنگره کوثر کوچک خان کودتا کودتانی فرهنگی کودتای ۲۸ مرداد کودتای ۲۸مرداد کودتای سوم اسفند کودکان کودکان کار کوروش بزرگ کوروش کبیر کولبران کولبری کویت کهشکان کهکشان کهکشان۱۴۰۰ کهکشان۱۴۰۱ کهکشان۱۴۰۳ کهکشان۲۰۲۱ کهکیلویه کی‌را رودیک کیفرخواست گاردین گاندی گرانی گردهمایی گرسنگان گرسنگی گروگان گزارش گزارش خبری گزینه سرنگونی گلرخ ایرایی گلزاده غفوری گلستان گلسرخی گور جمعی گوهر مراد گیسو شاکری لاجوردی لاریجانی لاهیجان لباس شخصی لبنان لرستان لغت نامه لمپن لنین لوازم التحریر لوموند لویزان لوییزا همریش لوییزا هومریش لیبرتی لیبی لیست تروریستی لیست شهیدان مادر شایسته مادران آبان مادران خاوران مارکز مافیا ماکرون مالباخته مالیات ماه رمضان ماهشهر مایک پنس مایکل وایت مبارزات مبارزه مبارزه چیست مبارزه مسلحانه مبعث متروپل مثنوی مجازات مجاهد مجاهدین مجاهدین خلق ایران مجتبی اخگر مجروحان قیام مجلس مجمع عمومی ملل متحد مجید اسدی مجید صاحب جمع محاکمه محرم محسن رضایی محسن زادشیر محسن معصومی محمد اسلامی محمد تهرانچی محمد حنیف نژاد محمد حنیف‌نژاد محمد خدابنده‌لویی محمد ری شهری محمد زند محمد سیدی کاشانی محمد صادق محمد ضابطی محمد کاظم محمد کرد زنگنه محمد محدثین محمد مخبر محمد مهدی اسماعیلی محمدباقر شفتی محمدرضا ایرانپور محمدرضا سعادتی محمدرضا قرایی آشتیانی محمدعلی توحیدی محمدعلی حاج آقایی محمود رویایی محمود عسگریزاده محمود مهدوی محیط زیست مدارس مدرس مدرک تقلبی مدیا مذاکره مذهب مذهبی مرتجعین مرتضی حنانه مرجان مرد مردم مرز پرگهر مرضیه مرغ سحر مریلند مریم بختیاری مریم رجوی مریم قدسی مآب مریم گلزاده غفوری مزار شهیدان مزدور مزدوران مژگان پارسایی مژگان کوکبی مسجد سلیمان مسجد فاطمه زهرا مسعود احمدزاده مسعود خدابنده مسعود راتبی مسعود رجوی مسعود صفدری مسعود مقبلی مسکن مسیح مسیحی مشروطه مشهد مصباح یزدی مصداقی مصدق مطالبات قانونی مطبوعات معصومه عضدانلو معلم معلمان مقالات مقالات اجتماعی مقالات اقتصادی مقالات تاریخی مقالات سیاسی مقاومت مقاومت ایران مقاومت سراسری مقبره کوروش مکه ملا نصرالدین ملاقات ملک الشعرا ملی شدن نفت مماشات من اگر برخیزم مناسک حج منافقین منتظری منطقه منوتو منوچهر براتی منوچهر سخایی منوچهر طاهر زاده منوچهر هزارخانی منیره رجوی مواد مخدر موزه قتل عام۶۷ موزیک موسسات خیریه موسسان پنجم موسی خیابانی موسیقی موشک باران موشکی موقعیت انقلابی مولانا مهاجرت مهدی ابریشمچی مهدی دیباج مهدی رضایی مهندسی انتخابات میانجی میتران میتینگ میدان ژاله میدان میلیونی میرزا رضا کرمانی میرزا کوچک خان میرزاده عشقی میکونوس میکیس تئودوراکیس میلاد میلیشیا میلیونی میهن تی وی ناصر دیوان کازرونی ناصر صادق ناصرالدین شاه ناظم حکمت نافرمانی مدنی نامه نایاک ندا حسنی نرگس غفاری نروژ نسرین پارسیان نسل کشی نشریه مجاهد نصرالله زرین پنجه نطنز نظامی نظرسنجی نفت نفتگران نقاشی نقدینگی نمایشگاه نمایشنامه نماینده نورمراد کله جویی الوار نوروز نوروز۱۴۰۰ نوروز۱۴۰۱ نوروز۱۴۰۳ نوروز۹۹ نوری علا نوید افکاری نویسنده نهضت ملی نیروی انتظامی نیروی قدس نیشکر هفت تپه نیکسون نیما یوشیج نیمه شعبان نیویورک تایمز واشنگتن واکسن واکسن برکت واکسن چینی واکسن فایزر واکسیناسیون ورزش ورزشکاران وزارت اطلاعات وزارت خارجه وزرات اطلاعات وطن وفات ولادت ولایت فقیه ولی فقیه ولی‌الله فیض‌مهدوی ویتنام ویروس ویکتور خارا ویلیام هزلیت وین هائیک هوسپیان مهر هاشم خواستار هالیوود هامبورگ هایک هوسپیان مهر هجرت هجرت بزرگ هزارخانی هسته ای هلدینگ همایون کهزادی همبستگی همدان همیاری هنر هنرمند هواپیمای اوکراینی هورالعظیم هیتلر یادواره یارانه یاسرعرفات یروم ستاقیان یزدی یعقوب ترابی یغمایی یک شاخه گل یوسف نوری یونان یونایتد پرس یونسکو FATF

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران