سالروز وفات فاطمه‌زهرا (ع)، برترین الگوی زن یکتاپرست انقلابی


سوم جمادی الثانی مصادف است با وفات حضرت صدیقه‌کبری فاطمه‌زهرا(ع)، بزرگ‌بانویی که در فرهنگ اسلام، سیدةنساءالعالمین (سرور بانوان جهان)، نامیده شده است.
 با تسلیت به‌پیروان آیین پاک محمدی، به‌ویژه راه‌جویان، آزادگان و شیرزنان مجاهد که با تأسی به‌این‌الگوی والای رهایی، عزم جزم کرده‌اند تا به‌تبعیض و ستم تاریخی بر زنان جامعه ما پایان دهند.
رژیم آخوندی با توسل به‌انواع دجالگریها‌ ، ظاهرا به‌برگزاری بزرگداشت حضرت فاطمه می‌پردازد. اما کیست نداند که این‌رژیم پلید، دشمن اصلی خدا و پیامبر او و آیین رحمت و رهایی اسلام است. تمامی رویکردها و مواضع این‌مرتجعان زن‌ستیز‌ ، به‌ویژه دیدگاهها و مواضع آنها در مورد زن و جایگاه زنان‌ ، دقیقاً در نقطه مقابل اندیشه رهایی‌بخش اسلام‌ ، و پیام و مضمون حیات کوتاه اما پر برکت حضرت فاطمه‌زهراست که پیام رهایی برای تمامی زنان در سراسر تاریخ بوده و بیزار از این‌رژیم ضدبشری است.
 درست رودرروی ارتجاع آخوندی که فاطمه را زنی خانه‌نشین و خانه‌دار وصرفاً مشغول بچه‌داری معرفی می‌کند، فاطمه‌زهرا الگوی برجسته‌یی در میدانهای رزم و نبرد عقیدتی و سیاسی و اجتماعی با ارتجاع و دجالیت دین‌فروش و قدرت‌طلبان بوده است و به‌دلیل همین شجاعت و شهامت ایستادگی دربرابر آنها و شفافیت مطلق در دفاع از ارزشهای توحیدی و انسانی بود که پیامبر اسلام به‌او لقب برترین زنان جهان را داد. سیدةنساءالعالمین!
سری کجاست که در وی هوای کوی تو نیست؟
دلی کجاست، که سرمست آرزوی تو نیست؟
 پیام رهائیبخش اسلام بسیاری از افکار و قیود جاهلیت را در هم کوبید. اسلام علاوه بر همراه داشتن پیام رهایی و آزادی بردگان، در زمینه نفی تبعیض جنسیتی نیز افقهای جدیدی را دربرابر زنان قرار داد. حضور زنان در صحنه مبارزه پس‌از هجرت پیامبر اسلام از مکه به‌مدینه نیز اوج تازه‌یی گرفت. در این‌میان حضور فاطمه به‌عنوان دختر محبوب پیامبر در اغلب نبردها و در تمامی نقاط سرنوشت‌ساز، پیام روشنی به‌همگان می‌داد. این‌پیام از یک طرف پاکبازی پیامبر را در انجام رسالتش در نفی تبعیض جنسی نشان می‌داد و ازسوی دیگر راه شرکت هرچه بیشتر زنان در مبارزه و شوریدن علیه قیود ارتجاعی و جاهلی را می‌گشود.
به‌عنوان مثال در جنگ احد درحالی‌که مسلمانان براثر شکست، پراکنده شده و بسیاری از مدعیان جنگ‌آوری به‌صحنه نبرد پشت کرده بودند‌ ، همگان، فاطمه جوان را می‌دیدند که بر پشت خودش مشکهای آب و انبانهای خوراکی مورد نیاز مجاهدان را حمل می‌کرد و در میدان نبرد به‌این‌سو و آن‌سو می‌شتافت. جسارت و شجاعت فاطمه به‌خصوص در صحنه‌هایی که پیامبر اسلام تنها مانده بود و در دفاع جانانه‌اش از پیامبر، جایگاه و مرتبت رفیع وی را نزد مسلمانان نمودار کرد.
 فاطمه(ع) در طول زندگی کوتاهش‌ ، در سه‌مرحله نقش بسیار مهمی در معرفی حقیقت اسلام و رساندن پیام محمد ایفا نمود. اولین‌دوره، زمانی بود که پیامبر در مکه آماج کین‌توزی حیوانی ارتجاع قریش قرار داشت. در این‌دوران، فاطمه در دفاع از پیامبر دل به‌خطرها می‌زد و سر از پا نمی‌شناخت.
دوران بعدی در مرحله هجرت پیامبر به‌مدینه است. در این‌دوران مسئولیت فاطمه، شناساندن و احیای شخصیت زنان و تربیت نسل جدیدی از زنان موحد بود. یکی از القاب حضرت فاطمه «محدّثه» است یعنی کسی که پیامها و سخنان پیامبر را برای دیگران بیان می‌کرد.
زنان مدینه از سخنان گرم و شیوای فاطمه به‌وجد می‌آمدند و به‌عنوان یک انسان مستقل و یک موحد و مسلمان قد می‌کشیدند. او راه را برای کسب علم و معرفت به‌خصوص برای زنان باز می‌کرد.
نقل شده که زنی نزد حضرت فاطمه آمد و گفت: مادر ناتوانی دارم که در مورد نماز و فلسفه و احکام آن‌سؤالاتی دارد و مرا فرستاده تا از شما سؤال کنم. دختر پی‌درپی سؤالات خود را می‌کرد‌ ، اما در نقطه‌یی ساکت شد. فاطمه پرسید چه شد خجالت کشیدی؟ دختر گفت احساس کردم خیلی دارم وقت شما را می‌گیرم. حضرت فاطمه او را مطمئن ساخت که چنین نیست و به‌آموختن هر چه بیشتر تشویقش کرد و گفت کسب دانش هزاران بار بر تابش حیات‌بخش خورشید برتری دارد. او به‌این‌ترتیب در جامعه‌یی که برای زنان کسب دانش حتی در خیال و آرزوهایشان هم نمی‌گنجید فضایی ایجاد کرد که تعداد زیادی زنان محدثه در پرتو آموزشها و هدایت فاطمه تربیت شدند.
سومین مرحله در رسالت فاطمه(ع) ‌ ، پس‌از وفات پیامبر بود. زمانی که دین و جامعه جوان به‌جامانده از پیامبر با انحرافها و کجرویها در معرض تهدید قرار گرفته بود. دراین‌دوران‌ فاطمه به‌سابقه بی‌همتای علی در اسلام و برتری او در جهاد و دانش و تقوا استناد می‌کرد و باکی نداشت ازاین‌که دفاع او از کسی که همسرش نیز بود‌ ، ازسوی افراد سطحی‌نگر یا مغرض چگونه ممکن است‌ تعبیر شود. او سفارش پیامبر اکرم در روز غدیر را خاطرنشان می‌کرد و بر جایگاه علی به‌عنوان یگانه برادر عقیدتی پیامبر تأکید می‌کرد و تصریحات فراوان پیامبر در فضیلت و ارجحیتهای دینی و مبارزاتی علی را نقل می‌کرد.
سخنرانیهای قاطع فاطمه در حمایت از علی(ع) در مسجد پیامبر و در میان مسلمانان، شخصیت والا و منحصربه‌فرد او را بارز کرد و سخن پیامبر در مورد او که فاطمه را برترین بانوی بانوان جهان خوانده بود برای مردم بیشتر معنا پیدا کرد.
همه اینها به‌این‌معنی بود که هیچ قلمرو ناپیمودنی برای زن وجود ندارد. آری، زنی از میان زنان، دختری از تبار محمد(ص) ‌ ، چنین پرتوان و نیرومند تا والاترین مراتب تاریخ اوج گرفت‌ .
 این‌چنین بود که فاطمه(ع)، چشمه جوشان و کوثر فزاینده‌یی شد که در تاریخ جاری گشت. از دامن این‌چشمه جوشان سرشار از خیر و فزایندگی بود که نسل پاک پیشوایان اسلام انقلابی و مردمی برخاستند. و نسلها پس‌از نسل‌ ، به‌ویژه در عصر ما‌ ، زنانی که مجاهدت و مسئولیت‌پذیری را از فاطمه آموخته و پبام رهایی او را دریافته بودند‌ ، پرده‌های فریب مرتجعین را کنار زده‌اند و به‌گوهر وجود خویش دست یافته‌اند.
 نگاهی به‌زندگانی کوتاه و پراهمیت حضرت زهرا(ع)
صدیقه‌کبری فاطمه‌زهرا(ع)، زندگانی کوتاهی داشت و بیش‌از ۲۸سال عمر نکرد و تمام آثار جاودانی که از این‌بانو باقی‌مانده است، مخلوق مبارزه و مجاهدتهای او در همین عمر کوتاه است.
فاطمه(ع) چهارمین دختر پیامبر اسلام حضرت‌محمد(ص) و خدیجه(ع) است. حضرت‌محمد از همسر بزرگوارش خدیجه(ع) ۶فرزند داشت که ۴دختر و دو پسر بودند. پسران، قاسم و طاهر نام‌داشتند و دختران به‌ترتیب زینب، رقیه، ام‌کلثوم و فاطمه نامیده شدند.
بنابر ‌معروف مورخان اسلامی، قاسم نخستین فرزند این‌زوج، یعنی محمد(ص) و خدیجه(ع) بود و پس‌از قاسم به‌ترتیب، زینب، رقیه و ام‌کلثوم، یعنی سه‌دختر به‌دنیا آمدند و سپس طاهر و آخرین فرزندشان هم فاطمه(ع) بود. تنها فرزند دیگری که روزی پیامبر(ص) شد، پسری به‌نام ابراهیم بود که سالها پس‌از هجرت به‌مدینه، در اواخر عمر آن‌حضرت، از «ماریه قبطیه» زاده شد و بیش‌از دو‌سال عمر نداشت که به‌دنبال بیماری سختی فوت کرد. اما از میان زادگان خدیجه(ع) هر‌دو‌پسر، یعنی قاسم و طاهر در‌خردسالی فوت کردند و به‌خاطر مرگ این‌هردو‌پسر بود که دشمنان به‌محمد(ص) نیش می‌زدند که «ابتر» و بی‌دنباله است.
معلوم است که در جاهلیت قدیم اهل‌مکه، وقتی در خانواده‌یی دخترهایش که سزاوار زنده‌به‌گور‌کردن هستند، سالم باقی‌مانده اما تمامی پسرهایش بمیرند، این‌به‌هیچ حسابی گذاشته نمی‌شد مگر شومی و بی‌آیندگی خاندان، چراکه بقای نسل و تبار و نام هر‌کسی تنها با پسرانش تضمین‌شدنی بود.
البته دختران این‌خاندان که به‌تمامی از اولین‌زنان پیش‌قدم در اسلام به‌شمار می‌روند، همگی جوان‌مرگ شدند. آنان در‌آغاز اسلام، دختران رشیدی بودند و در سنین‌جوانی دست به‌فداکاریهای درخشانی زدند. از‌جمله، رقیه و ام‌کلثوم (خواهران دوم و سوم) به‌خاطر حفظ دین خویش، جدایی از شوهران مشرک خود را ترجیح دادند با‌اینکه به‌تازگی عروس شده بودند. شوهران این‌دو، پسران عموی معاند پیامبر(ص) یعنی ابولهب معروف بودند. ابولهب که حاضر بود تا کشتن و شرکت در قتل حضرت‌محمد(ص) هم دست به‌جنایت بزند، پسران خویش را واداشت که -به‌زعم خویش- برای فشار‌آوردن به‌محمد(ص) دختران او را طلاق بگویند. اما دختران پیامبر(ص) این‌طلاق را با روی گشاده پذیرا شدند.
تنها دختر خدیجه(ع) و محمد(ص) که هنوز به‌سن ازدواج نرسیده بود، فاطمه(ع) بود. هر‌چهار‌خواهر، البته تا وفات مادرشان خدیجه(ع) در حیات بوده و تحت‌رهبری پدرشان پیامبر(ص) مبارزه می‌کردند تا که مانند پدر به‌مدینه هجرت کردند. لیکن در مدینه، به‌جز ‌فاطمه(ع) همه‌شان در حیات پیامبر(ص) وفات کردند و تنها فرزندی که برای حضرتش ماند، فاطمه(ع) بود که او هم پس‌از‌تحمل تلخیهای فراق پدر و حوادث ناگوار بعدی، چند‌ماهی بیشتر عمر نکرد و در اوج جوانی (حد‌اکثر ۲۸سالگی) وفات کرد.

فاطمه، کودکیش را در دامن خدیجه و با خواهرانش گذراند. مناسبات پدر‌و‌مادر، با این‌دختران، بسیار محبت‌آمیز بود. علاوه بر چهار‌خواهر، دو‌پسر هم در این‌خانواده زندگی می‌کردند، یکی علی(ع) پسر‌عموی محمد(ص) که‌پس‌از هجرت، رسماًبه‌عنوان برادر‌عقیدتی پیامبر(ص) شناخته و اعلام شد. و دومی نوجوانی به‌نام زید‌بن‌حارثه، که توسط محمد(ص) پسر‌خوانده اعلام شد و «زید‌بن‌محمد» شناخته می‌شد.
 فاطمه(ع) از‌همان‌خردسالی با حوادث ظهور اسلام و پیامبری پدرش محمد(ص) روبرو شد و هنوز دخترکی ۸-۹ساله بود که شاهد دشمنیهای مردم مکه با پدرش محمد(ص) گردید. از همین سن‌و‌سال بود که او در‌کنار پدرش دیده می‌شود که فعالانه از پیامبر(ص) دفاع و حفاظت می‌نماید و این‌زمانی بود که اسلام، دیگر علنی شده و محمد(ص) روزانه در معرض دشنامها، آزارها و حتی اقدام به‌کشتن بود از‌جمله، طرح ابو‌جهل معروف برای کشتن محمد(ص) در حین نماز و در‌کنار کعبه، که با حضور فاطمه(ع) و فریادش، این‌طرح شکست خورد.
فاطمه(ع) در ۱۰-۱۱سالگی همراه با پدر و مادرش و عموم گروندگان به‌محمد(ص)، به‌اتفاق حامیانش از بنی‌هاشم، به‌شعب ابی‌طالب تبعید شد، و حضور صبورش در این‌تبعید ۵ساله، مایه دلگرمی همگان بود به‌خصوص برای خدیجه(ع) که در‌اثر فشارهای این‌تبعید به‌شدت نحیف و بیمار شده بود و به‌دنبال همین وضعیت وفات کرد.
فاطمه(ع) اندکی پس‌از تبعید، مادرش و عمویشان ابوطالب را از‌دست داد و پس‌از تحمل شرایط نا‌امن مکه، روانه هجرت به‌مدینه شد. یک‌سال پس‌از هجرت، با علی(ع) همسر شد و ۴فرزند نصیبشان شد وپنجمین فرزندشان پیش‌از ولادت، درجریان مبارزه در دفاع از حضرت‌علی وحمله مخالفان به‌خانه آن‌حضرت سقط شد.
فرزندان فاطمه به‌ترتیب عبارتند از حسن و حسین و زینب‌کبری و زینب‌وسطی که معروف است به‌ام‌کلثوم و برای کودک سقط‌شده هم نام محسن را در‌نظر گرفته بودند.
 فاطمه(ع)، به‌لحاظ مراتب تقوی، جهاد و فضیلتهای عقیدتی، آنچنان محبوب پیامبر بود که مشهور خاص‌و‌عام است. او بسیار ساده ‌زیست، و در شرایط فقر و کار بدنی سخت، زندگی را پیش می‌برد.
در تاریخ و روایات اسلامی، مدارک زیادی حکایت از پینه‌بستن دستها و شانه‌های فاطمه در اثر کار بدنی وجود دارد. پیداست که این‌همه رنج و کار بدنی، تنها برای گذران زندگی یک خانواده کوچک ضرورت نداشته و برای مقاصد مهمتری صورت می‌گرفت. فاطمه(ع) با ایثار، یعنی مقدم‌داشتن نیاز دیگران بر‌خویش، در بخشندگی و انفاق زبانزد بود. برای چنین ایثاری، او حتی سه‌روز روزه‌داری بدون سحری و افطاری را بر‌خود و خاندانش روامی‌داشت که در قرآن‌مجید منعکس است (آیه۸ سوره انسان-۷۶).
در ‌سالهای دشوار و نداری مسلمین که پیامبر(ص) قادر به‌تأمین خرج جهاد مجاهدانش نبود، خاندان فاطمه چنان فداکارانه می‌زیست که اولاً شوهر فاطمه(ع) یعنی علی(ع) در همه جهادها در‌صف مقدم بود و ثانیاً فاطمه(ع) شخصاً در مهمترین جنگها و به‌فداکارانه‌ترین وجهی حضور داشت. برای مثال، آنوقت که فاطمه(ع) در سال سوم هجری به‌جنگ دشوار احد روانه می‌شد، تنها چهل‌روز بود که اولین‌فرزندش، یعنی امام‌حسن(ع) را به‌دنیا آورده بود و خودش حد‌اکثر ۲۰ساله بود. او با همین وضعیت، مسئولیتهایش در میدان جنگ ازجمله حمل مشکهای سنگین آب بر‌دوشهای خویش و رساندنش به‌مجاهدان صف مقدم بود و همچنین حمل آذوقه.
از‌همه دردناکتر، درمان مجروحان جنگ، به‌خصوص درمان پدر محبوبش پیامبر(ص) که از ناحیه پیشانی و دهان، زخم‌خورده و دندانهایش شکسته بود و همچنین علی(ع) که یکی از معدود مدافعان پیامبر(ص) بود، در مورد وضعیت جسمیش در احد، نوشته‌اند: ۸۰زخم تیر و نیزه و شمشیر بر‌بدنش وارد آمده بود.
 فاطمه(ع) زنی باوقار و ابهت خاص، با رفتارهایی شبیه پیامبر و محبوب مردم بود. روایت می‌کنند که به‌خصوص طرز راه‌رفتنش شباهت زیادی به‌پیامبر(ص) داشت. احترام او در نزد پیامبر چنان بود که هرگاه به‌نزد پدر می‌آمد، تمام‌قد پیش‌پای او بر‌می‌خاست و او را به‌جای خویش یا در کنار خویش جا می‌داد.
 فاطمه(ع) شخصیتی دانا و خبیر در امور اسلام بود. در آیات قرآن، ‌تسلط کم‌نظیری داشت. او همچنین، خطیبی توانا و تأثیر‌گذار بود. احاطه فاطمه بر موازین اسلام و تسلطش در بحث و احتجاج با مدعیان و بیان مؤثر و دل‌نشینش را هنوز می‌توان با خواندن و بررسی خطابه‌هایش ملاحظه کرد که خوشبختانه برای نسلهای بعدی به‌یادگار مانده است.
 کوثر، رمزفزایندگی، دنباله‌داری، پویایی و ماندگاری
اولین‌نشانه‌و صفت فاطمه، کوثر است: رمزفزایندگی، دنباله‌داری، پویایی و ماندگاری. این‌صفت در آیه‌یی از سوره کوثر آمده‌است، جایی که خداوند به‌پیامبرش نوید آینده‌داری می‌دهد: انا اعطیناک الکوثر. ما به‌تو سرچشمه وکوثر خیر و فزایندگی را داده‌ایم.
ماجرا ازاین‌قرار بود که از پیامبر پسری باقی نمانده بود و دشمنان پیامبرکه زنان را به‌هیچ می‌شمردند، به‌رسول خدا طعنه می‌زدند که بی‌دنباله است و این‌را نشانه‌یی از بی‌دوامی دعوت و راهش وانمود می‌کردند. در پاسخ این‌ادعای باطل، خدا در دفاع از پیامبرش، او را به‌نوید «فاطمه»، پشتگرمی ‌می‌دهد و می‌گوید:
«ای پیامبر ما به‌تو سرچشمه و کوثر خیر و فزایندگی را عطا کردیم پس برای پروردگارت نماز بگذار و قربانی کن. آن‌کس که تورا شماتت می‌کند خود بی‌دنباله‌است».
نشانه‌ی دیگر، صفت «سیدة‌نساءالعالمین» است. چه‌کسی؟ و چه وقت این‌صفت را به‌فاطمه داده است؟
روایتهای بسیاری در این‌باره ازجمله از اهل سنت نقل شده که: «پیامبر خدا(ص) فرمود‌: فرشته‌یی بود که هنوز مرا دیدار نکرده‌بود، از خدا رخصت خواست که به‌دیدار من آید، او مرا بشارت داد که فاطمه، سرور همه بانوان امت من است».
نمونه دیگری از روایات متعددی که در مورد این‌صفت حضرت فاطمه وجود دارد از امام صادق(ع) است. که چنین نقل شده:
«پیامبر خدا در حق فاطمه فرمود‌: او بانوی بانوان جهان و سرور همه زنان عالم است. پرسیدند: آیا فاطمه سرور بانوان روزگار خویش است؟ فرمود: این‌که می‌گویید در مورد مریم بنت‌عمران است‌. اما دخترم فاطمه، بانو و سرور همه زنان و بانوان در همه دورانهاست».
نشانه‌ی دیگری از بیشمار نشانه‌های عظمت مقام فاطمه(ع) حدیثی است که فاطمه را به‌عنوان شاخص آیین توحید و حلقه وصل به‌پروردگار معرفی می‌کند. این‌حدیث را دربیان شرح حال فاطمه، مکرراً از خود پیامبرروایت کرده‌اند که به‌فاطمه(ع) فرمود: «ان‌الله یغضب لغضبک ویرضی لرضاک‌. خداوند خشم می‌کند به‌خشم تو و خشنود می‌شود به‌خشنودی تو».
برخی مورخان دیگر، این‌گفته را از پیغمبر نقل کرده‌اند که فرمود: «فاطمه پاره تن من است. آنچه او را خشمناک می‌سازد مرا به‌خشم می‌آورد» ‌.
اما به‌راستی ازچه‌رو فاطمه(ع) چنین مقام عظیم و رفیعی دارد؟ دردیدگاه مرتجعین که زن را وجودی درجه‌دو می‌دانند، فاطمه ارزش و جایگاهش را ازنسبت خود با پدر و همسر یا فرزندانش می‌گیرد. درآن‌دیدگاه، فاطمه، والامقام است زیرا دختر پیامبریا همسر علی یا مادر حسن و حسین است. اما در دیدگاه توحید، ارزش فاطمه به‌خاطر خود اوست.
بانگاهی کوتاه به‌زندگی فاطمه(ع) پاسخ این‌پرسش را بیشتر در می‌یابیم.
فاطمه ۵سال پیش‌از بعثت پیامبر اکرم در مکه چشم به‌جهان گشود. دوران کودکیش هم‌زمان با فراز ونشیبهای طاقت‌فرسای سالهای اول بعثت بود. در ذهن این‌کودک هر چه ثبت می‌شد، کلمات توحید، اسلام، شکنجه، شهادت، هجرت و جهاد بود. در همین سالهای کودکی فاطمه بود که محمد و یارانش در اثر فشار کفار قریش به‌دره‌یی بی‌آب‌وعلف به‌نام شعب ابی‌طالب کوچ کردند و فاطمه سه‌سال از دوران کودکی خود را در سختی و صعوبت بسیار در شعب ابی‌طالب گذراند. جایی که پیامبر و گروه اندک یارانش در محاصره بی‌رحمانه دشمن قرار گرفته و با گرسنگی و مرگ، دست‌وپنجه نرم می‌کردند.
درگذشت حضرت خدیجه نیز آغاز دورانی بود که فاطمه در آن، ایستادگی در کنار پدرش را به‌تنهایی تجربه‌کند و بار رسالت دفاع و حمایت از پیامبر را که مادرش بر دوش کشیده بود اینک خود بر شانه‌هایش حمل نماید.
 رسالت فاطمه در حیات پیامبر
در حیات پیامبر(ص) مسئولیت فاطمه، شناساندن ونمایاندن وجهی ازپوشیده‌ترین وجوه دعوت محمد یعنی احیای شخصیت زنان و به‌وجودآوردن نسل جدیدی از زنان موحد بود. دراین‌دوران حضرت فاطمه در رأس نزدیکترین زنان ایمان‌آورده به‌پیامبر، رسالت بردن پیام محمد به‌میان مردم و به‌خصوص زنان وهمچنین حمایت ازرسول خدا را برعهده داشت. وفاطمه این‌مسئولیت را در اوج دشواریهایی که دشمنان محمد در مکه برای او ایجاد می‌کردند به‌خوبی به‌انجام رساند.
پس‌از هجرت پیامبر به‌مدینه، در تب و تاب شکست توطئه قریش برای کشتن محمد(ص)، تهدید کشتار مسلمانان، و یا به‌گروگان‌گرفتن و شکنجه آنها افزایش یافته بود و در این‌میان فاطمه(ع) در معرض خطر بیشتری قرار داشت. ازهمین‌رو سه‌روز پس‌از هجرت پیامبر، فاطمه به‌همراه جمعی دیگر از زنان مسلمان و ازجان‌گذشته که تصمیم به‌هجرت گرفته بودند مخفیانه از مکه خارج شده تا خود را به‌پیامبر برسانند. این‌گروه از زنان مجاهد درحالی‌که توسط علی(ع) همراهی می‌شدند، روزها خود را مخفی می‌کرده و شبها راهپیمایی می‌کردند تا سرانجام خود را به‌مدینه رساندند. از این‌تاریخ به‌بعد، سراسر حیات فاطمه، با تمامی جهادها و هجرتها، رنجها و فداکاریهای تاریخ صدراسلام پیوند می‌خورد و زندگی او درست به‌مانند زندگی پدرش، پیامبر و همسرش علی با تمامی فراز و نشیب‌های صدراسلام عجین می‌شود.
فاطمه دراین‌دوران با حضور در جهادهای خونبار با تبلیغ آیین اسلام در میان زنان و به‌خصوص در میان انبوه زنان مؤمنی که به‌دور از سلطه مردان، به‌طور مستقیم با پیامبر، پیمان بیعت می‌بستند، نقش خویش را ایفا کرد.
در غزوه احد درحالی‌که مسلمانان براثر شکست، پراکنده شده و بسیاری از مدعیان جنگ‌آوری به‌صحنه نبرد پشت کرده بودند، همگان، فاطمه نوجوان را می‌دیدند که بر پشت خویش مشکهای آب و انبانهای مایحتاج مجاهدان را حمل می‌کرد و در میدان نبرد به‌این‌سو و آن‌سو می‌شتافت.
انجام مسئولانه رسالتی عظیم در پیشبرد آیین توحید توسط فاطمه باعث شده‌ بود که محمد(ص) جایگاه ویژه‌یی برای او قائل شود. او همواره می‌گفت فاطمه مادر من است، فرزندان فاطمه حسن و حسین فرزندان منند، من بوی بهشت را از فاطمه می‌شنوم و ”پدر فاطمه به‌قربان او باد“.
پیامبر در عصر زنده‌به‌گورکردن دختران، بارها در حضور مردم بردستهای فاطمه بوسه می‌زد و برایش رکاب می‌گرفت تا او سوار مرکب شود. در هرسفر ابتدا از او خداحافظی می‌کرد و در بازگشت ابتدا به‌دیدار او می‌شتافت.
برخی این‌رفتار پیامبر با فاطمه را ناشی از عواطف پدر و فرزندی تفسیر می‌کردند. اما پیامبر جز فاطمه دختران دیگری نیز داشت و به‌آنها نیز محبت بسیار می‌ورزید اما هرگز آنچه را که در مورد فاطمه کرد، در مورد دیگر دخترانش انجام نداد.
 رسالت فاطمه پس از پیامبر
مضمون مبارزه‌یی که فاطمه(ع) پس‌ازپیامبربه‌پیش برد، معرفی پیشوای شایسته موحدان پس‌از محمد(ص) بود. این‌همان‌آزمونی بود که فاطمه تا پایان عمر به‌آن‌پرداخت. و پس‌ازاو نیز مضمون مبارزه‌یی تاریخی شد که پرچمش همواره بر دوش اهل‌بیت پیامبر دراهتزاز ماند. این‌مبارزه، دفاع از علی(ع) و شناساندن چهره واقعی اسلام بود.
فاطمه حتی در آخرین لحظات حیاتش چنین خواست که پیکرش نیز پرچم اعتراضی علیه برداشتهای انحرافی و ارتجاعی از اسلام در تاریخ باشد. پس به‌هنگام وفات و آن‌گاه که سفر خود به‌جاودانگی را نزدیک احساس کرد، به‌علی(ع) وصیت و سفارش کرد که او را شبانه و در اختفا و بدون حضور هیچ‌کس غیر از خانواده کوچک خودش به‌خاک بسپارد، و مزار او را نیز از همگان پنهان دارد، اینچنین بود که محبوب‌ترین کس پیامبر که به‌فاصله بسیار کوتاهی از او درگذشته بود، در غربتی جانگداز، در تاریکی و خلوت شب توسط شویش و کودکان خردسالش و زن برده آزاد‌شده‌یی که فاطمه را عاشقانه دوست می‌داشت، در جایی ناشناس به‌خاک سپرده شد و مزارش نه‌تنها برای مردم آن‌زمان، بلکه برای همیشه ناشناخته ماند‌.
اما اگر‌چه پیکر فاطمه، آن‌روز، غریبانه و ناشناس در خاک خفت، اما خودش چشمه جوشان و کوثر فزاینده‌یی شد که در تاریخ روان شد. از دامن این‌چشمه سرشار خیر وفزایندگی بود که نسل پاک پیشوایان اسلام انقلابی و مردمی برخاستند.
این‌چشمه همچنان درحال جوشش است، و نوشندگان از این‌چشمه اکنون در میهن ما هزارهزار زنان مجاهدی هستند که به‌میدان مبارزه با مرتجعین دین‌فروش و دشمنان دین خدا شتافته‌اند تا دامن آیین توحید را از لوث ارتجاع پاک سازند و خلقی را از زنجیر ستم دین‌فروشان برهانند.
 بخشهایی از زیارت حضرت فاطمه(ع) توسط خانم مریم رجوی
در حرم مطهر حضرت‌علی (سال ۱۳۶۹)

 زیارت می‌کنم و زیارت می‌کنیم حضرت فاطمه(ع) را از جانب مجاهدین خلق ایران، رزمندگان ارتش آزادی و خانواده‌های شهدا و زندانیانمان و عموم پیروان حضرت فاطمه در ایران‌زمین.
سلام بر تو ای فاطمه‌زهرا، ای دخت رسول خدا و ای همسر و هم‌شأن علی(ع). سلام بر تو ای کوثر الهی و ای سرچشمه خیر و فزایندگی، سلام بر تو ای مظهر پاکی و رهایی، شهادت می‌دهیم که تو در اوج آگاهی و تقوا ملاک و شاخص حق وحقیقت بودی. شهادت می‌دهیم که هرکس حق تو و مرتبت تو را شناخت پیامبر خدا را دریافت و حقوق الهی و مردمی را شناخت.
سلام بر تو ای فاطمه‌زهرا ای خورشید راهنما و ای الگوی تاریخی ما. شهادت می‌دهم که تو زندگیت را با آیات و بینات الهی طی کردی و نور هدایت و رستگاری بودی پس هرکس که از تو قطع شود، از رسول خدا قطع شده و هرکس که بر تو و درحق تو ستم کند همانا که در حق رسول خدا ستم کرده.
سلام بر تو ای بزرگ‌زن جهانیان. در زمانی تو و مادر گرامیت شاخص هدایت و ایمان به‌برترین بنده خدا، یعنی محمد مصطفی قرار گرفتی، که زن نه‌تنها هیچ ارج و شأنی نداشت، بلکه به‌مثابه‌ی یک موجود مایه ننگ و عار، او را زنده‌زنده دفن می‌کردند، ولی اسلام محمدی که جز توحید و یگانگی و رهایی و رحمت، پیامی ندارد، به‌ما مسلمین آموخت که ارزش زن در اسلام، تا آنجاست که ارزش فاطمه‌زهرا، یعنی بالاترین ارزش و چه انقلاب عظیمی بود در آن‌دوران که از عهده هیچ بنی‌بشری برنمی‌آمد.
حال‌آن‌که بعداز ۱۴قرن، هنوز در رژیم‌خمینی و حتی در سراسر دنیا، زن از مینیمم حقوق‌انسانی خود، برخوردار نیست و جز وسیله و ابزاری محسوب نمی‌شود. به‌راستی که خمینی چقدر ضداسلام محمدی و دور از ارزشهای تو و پدرت و خاندانت است.
ای صدیقه‌کبری، دلهای عموم پیروانت در ایران‌زمین و به‌خصوص مجاهدین خلق ایران، در شب سیاه حاکمیت خمینی، به‌نور هدایت و حق‌جویی تو روشن است. ما و تاریخ ما، با تمسّک به‌تو اسلام رحمت و رهایی را از مرام ارتجاع و دجّالگری بازشناختیم و با رودی از خون، بین آنها مرزبندی نمودیم. به‌راستی که بی‌نور تو، مرز بین حق و باطل، مرز بین راهبری و گمراهی، مرز بین ‌اخلاص و ریا، در تیرگی و ابهام و تردید، فرو می‌ماند.آنچه رسول خدا آورده بود از گزند بافته‌های جاهلیت و ارتجاع درامان نمی‌ماند و امروز نیز از آنچه ارتجاع خمینی بر سر مردم بی‌پناه ما و بر سر تاریخ و فرهنگ ما آورده، راه نجاتی نبود.
ای خورشید راهنما و ای الگوی تاریخی ما، عشق به‌تو، یعنی پاره تن محمد مصطفی و نزدیکترین یار او، یعنی علی(ع)، عشق به‌تو و عشق به‌علی بود که ملاک نزدیکی و دوری به‌راه خدا و راه اسلام شد.
پس کینه و دشمنی ما با خمینی و خمینی‌صفتان و یزیدیان دوران، به‌دلیل عشقی‌است که به‌شما و خاندانتان داریم.
یا فاطمه، زمانه ما، کسی که پرچمداری عشق به‌تو، راه به‌تو، راه پدر تو و راه علی و راه فرزندان تو را بلند کرده و اسلام محمدی را از اسلام یزیدیان و خمینی‌چی‌ها جداساخته، مسعود است.
خدایا، به‌حق علی و به‌حق فاطمه و همه حقوق غصب‌شده تاریخ و ضایع‌شده مردمی و خدایی، او را در کنف حمایت خودت قرار بده و از گزند بدخواهان و دشمنان مصون‌دار و ما را در وفاداری به‌او و ایفای عهد با او ثابت‌قدم دار.

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

مسعود رجوی کیست؟

پخش زنده سیمای آزادی

توییتر اختر شبانه

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

Popular Posts

برچسب‌ها

مقالات سیاسی (1777) مجاهدین (1556) خامنه ای (1082) روشنگری (1051) رئیسی (723) ولایت فقیه (679) قیام (676) سپاه پاسداران (624) ایران (591) تحلیل سیاسی (553) انقلاب نوین (550) دزدی (546) آزادی (540) مبارزه (527) مسعود رجوی (518) مقالات اجتماعی (518) سرنگونی (479) کرونا (464) مریم رجوی (451) مقالات اقتصادی (423) تاریخ ایران (405) یادواره (403) سرکوب (381) اجتماعی (371) فقر (369) تاریخ معاصر (362) قتل عام۶۷ (356) خط فقر (350) خمینی (329) غارت (325) انقلاب ضد سلطنتی (323) چپاول (319) اختلاس (318) کانونهای شورشی (300) قیام سراسری (296) اقتصادی (295) گرانی (291) مدیا (287) فساد (280) قیام آبان۹۸ (276) آموزه سیاسی (264) بهداشت (264) آموزه تاریخی (263) وزارت اطلاعات (261) جنبش دادخواهی (257) سیاسی (256) شورای ملی مقاومت (246) شیطان سازی (236) تورم (224) اشرف۳ (206) جنگ سیاسی (196) زندان (193) آلترناتیو (188) تحریم انتخابات (187) شرایط عینی (185) بیکاری (184) زندانیان سیاسی (178) قربانیان کرونا (176) آمریکا (173) بحران آب (173) ویروس (173) اعدام (172) برجام (172) تاریخچه مجاهدین (169) تظاهرات (155) تروریسم (153) انتخابات۱۴۰۰ (150) حقوق بشر (150) گزارش خبری (144) شکنجه (142) واکسیناسیون (142) اقتصاد (139) انقلاب (135) سلطنت پهلوی (133) زنان (130) دادگاه (125) رژیم آخوندی (124) حمید نوری (120) اصفهان (116) خوزستان (115) رسانه (109) ساواک (107) جمهوری دمکراتیک (103) تحریم (102) استبداد دینی (100) انتخابات (99) مذاکره (99) افشاگری (98) رانت (98) دلتا (97) پیک پنجم (97) شهیدان (96) مجلس (96) سازمان مجاهدین خلق ایران (94) دیکتاتوری سلطنتی (92) اتمی (90) اوین (90) پیام (89) انقلاب مشروطه (88) قطعی برق (88) شاه (86) روسیه (84) جنایت علیه بشریت (82) مقاومت ایران (81) براندازی (80) اعتراضات سراسری (76) بسیج (76) اهواز (75) مقاومت (75) انتخابات قلابی (73) بودجه۱۴۰۱ (73) دیکتاتوری مذهبی (72) سپاه قدس (72) اختناق (71) تروریسم دولتی (71) واکسن (71) سخنرانی (70) انقلاب ۵۷ (69) تاریخ (69) تاریخ مشروطه (69) مصداقی (68) جنگ قدرت (67) معلمان (67) ارتش آزادیبخش (66) اعتراضات (66) بانک (66) فاز سیاسی (66) سازمان ملل (65) قوه قضاییه (65) اینترنت (63) بلوچستان (63) سانسور (62) شوش (62) اروپا (61) رسانه حکومتی (61) کابینه دولت (61) سیستان (60) محاکمه (60) انگلیس (59) روحانی (59) زندانی سیاسی (59) زاینده رود (58) گردهمایی (58) گرسنگی (58) شکنجه گر (57) کهکشان۲۰۲۱ (57) بودجه (56) ریاست جمهوری (56) هنر (56) حقوق زنان (55) سایبری (55) دیکتاتوری (54) سازمان مجاهدین (54) مزدوران (54) ارز (53) زندان گوهردشت (51) کارگران (51) گزارش (51) هنرمند (50) ۳۰خرداد (50) جوانان (49) مذهبی (49) موسی خیابانی (49) نفت (49) جنگ ایران و عراق (48) مسکن (48) آلبانی (47) ایدئولوژی (47) عراق (47) قاجار (47) مبارزه مسلحانه (47) بازنشستگان (46) مصدق (46) کتاب سیاسی (46) قیام خوزستان (44) ماه رمضان (44) کسری بودجه (44) دمکراسی (43) هسته ای (43) زباله گردی (42) غارت و چپاول (42) خامنه‌ای (41) بنیادگرایی (40) اسلام انقلابی (39) قالیباف (39) مهندسی انتخابات (39) شهرکرد (38) فضای مجازی (38) قیام آبان (38) اصلاح طلب (37) شیخ (37) فرهنگ (37) مشهد (37) آموزه فلسفی (36) تهران بزرگ (36) حقوق (36) دروغ (36) رژیم شاه (36) ستارخان (36) قاسم سلیمانی (36) فاشیسم دینی (35) پهلوی (35) اپوزیسیون (34) ایذه (34) دانشجو (34) شبکه های اجتماعی (34) کشاورزی (34) آشنایی با مجاهدین (33) استراتژی (33) بمب اتمی (33) جنایت (33) سیمای آزادی (33) بهبهان (32) جنگ کثیف (32) سیاست (32) لیست تروریستی (32) ادبیات (31) تکامل (31) رمضان (31) زندانی (31) عفوبین الملل (31) موسیقی (31) نقدینگی (31) نیروی انتظامی (31) کنفرانس (31) تهران (30) جنگ (30) خبرگزاری (30) راه حل سرنگونی (30) رضا خان (30) فلسفه (30) استکهلم (29) اعتصاب (29) اندیمشک (28) تبریز (28) دادخواهی (28) دانشگاه (28) فرانسه (28) مافیا (28) محیط زیست (28) مماشات (28) بودجه۱۴۰۰ (27) حضرت علی (26) خاطرات زندان (26) شعائر (26) شورش (26) قرآن (26) کودکان کار (26) آبادان (25) اسدالله اسدی (25) تأسیس سازمان مجاهدین (25) دورس (25) متروپل (25) وزارت خارجه (25) کردستان (25) کودکان (25) اشرف (24) امام حسین (24) انقلابی (24) بلژیک (24) تاریخ اسلام (24) روز جهانی کارگر (24) عاشورا (24) پارلمان اروپا (24) اسلام (23) انقلاب دمکراتیک (23) اوکراین (23) رضا شاه (23) روزنامه (23) عدالت (23) فیلترینگ (23) مزدور (23) کهکشان (23) ۳۰دی (23) اخبار (22) ترانه (22) تشکیلات بیرون زندان (22) سال تحصیلی (22) صلح (22) صیانت (22) قیام دیماه ۹۶ (22) مشروطه (22) کشتار (22) استثمار (21) تولید (21) سخنگوی مجاهدین (21) شورای نگهبان (21) فیک نیوز (21) ورزش (21) ولی فقیه (21) گزینه سرنگونی (21) آنتورپ (20) انگلستان (20) بسیجی (20) تاریخ بیداری ایرانیان (20) حوزه (20) زهرا مریخی (20) همیاری (20) پیک ششم (20) چین (20) خانواده (19) سیل (19) شعر (19) شورای مرکزی مجاهدین (19) فاصله طبقاتی (19) مالیات (19) مقالات تاریخی (19) چماقداری (19) آتش بس (18) آژانس اتمی (18) ثروت (18) دارو (18) دانش آموز (18) دستمزد (18) رفراندوم (18) سوئد (18) شاعر (18) قیام کارگران (18) مهاجرت (18) ۱۶آذر (18) بنیانگذاران سازمان مجاهدین (17) ترور (17) جامعه (17) حجاب (17) دانشگاه تهران (17) فروغ جاویدان (17) قیام دی (17) لاجوردی (17) کاظم رجوی (17) کتاب (17) گرسنگان (17) اتحادیه اروپا (16) حضرت محمد (16) روز دانشجو (16) صدور انقلاب (16) ظریف (16) پناهندگان (16) کودتای ۲۸مرداد (16) اژه ای (15) تشکیلات (15) جام زهر (15) رئیس جمهور برگزیده (15) فاشیسم مذهبی (15) آب (14) آذربایجان (14) ارتجاع (14) دیکتاتور (14) رجوی (14) شهدا (14) ضربه شهریور ۵۰ (14) مادران آبان (14) مایک پنس (14) پهباد (14) افغانستان (13) برانداز (13) جنگ جهانی (13) دولت (13) سلطنت طلب (13) شورای امنیت (13) فرهنگیان (13) قاچاق (13) قزاق (13) قیام بنزین (13) منوچهر هزارخانی (13) موقعیت انقلابی (13) ورزشکاران (13) پول (13) کهکشان۱۴۰۱ (13) ۳۰مهر (13) برق (12) بورس (12) جنگ ضد میهنی (12) خیانت (12) شورای ملی مقاومت ایران (12) آسوشیتدپرس (11) انقلاب ایدئولوژیک (11) حزب‌الله (11) خائن (11) خرمشهر (11) دلار (11) دمکراتیک (11) رای من سرنگونی (11) روز جهانی زن (11) زاهدان (11) سال۱۴۰۰ (11) سوریه (11) شادگان (11) شرایط ذهنی (11) شعار نویسی (11) صنعت (11) فوتبال (11) قرارداد ننگین (11) محمد حنیف‌نژاد (11) موزه قتل عام۶۷ (11) نشریه مجاهد (11) هواپیمای اوکراینی (11) چریک فدایی (11) چریکهای فدایی (11) یارانه (11) ۱۹بهمن۶۰ (11) اصلاحات (10) انجمن نجات (10) انقلابیون (10) بازجو (10) بحران (10) بیت کوین (10) خصوصی سازی (10) روز جهانی مبارزه با اعدام (10) سعید محسن (10) سلاح (10) سینما (10) شاهنشاهی (10) لرستان (10) لوییزا همریش (10) لیست شهیدان (10) مجاهد (10) مجاهدین خلق ایران (10) موسسان پنجم (10) موشکی (10) چهارمحال بختیاری (10) کودتا (10) ۴خرداد (10) آزادیخواهان (9) آشنایی با شورای ملی مقاومت (9) استراتژیک (9) اشغالگر (9) اومیکرون (9) ایران آزاد۲۰۲۱ (9) بیکاران (9) جنگ روانی (9) خاور میانه (9) خلیفه (9) خودمختاری (9) دفاع مقدس (9) رحمان کریمی (9) زری اصفهانی (9) طلسم جنگ (9) فرار شاه (9) فرهنگی (9) قیام سراوان (9) مرجان (9) ملاقات (9) میانجی (9) میلاد (9) نمایشگاه (9) نوروز۱۴۰۰ (9) نوید افکاری (9) نویسنده (9) هورالعظیم (9) واکسن فایزر (9) پروپاگاندا (9) کوچک خان (9) آری به جمهوری دمکراتیک (8) اصغر بدیع زادگان (8) اعدام بنیانگذاران مجاهدین (8) انقلاب فرهنگی (8) بنزین (8) جنگل (8) جنگل تراشی (8) حنیف نژاد (8) خاش (8) خاوران (8) خاورمیانه (8) خبرنگار (8) دهه ۶۰ (8) دیوید ایمس (8) دیپلماسی (8) سرجنگل (8) سوئیس (8) شجریان (8) فاجعه (8) فرعون (8) فیلم سینمایی (8) قانون اساسی (8) قیام دیماه ۹۸ (8) قیام ۸۸ (8) قیصر (8) مبارزه چیست (8) محرم (8) مطبوعات (8) کانون شورشی (8) کتاب امام حسین (8) کودتای ۲۸ مرداد (8) ۱۳آبان (8) ۱۷ژوئن (8) آرژانتین (7) ارتش آزادیبخش ملی ایران (7) اشرف رجوی (7) اصولگرا (7) اطلاعیه (7) اعتراض (7) انقلاب اکتبر (7) بازگشایی مدارس (7) بنی صدر (7) بهار (7) بیژن جزنی (7) جایزه نوبل (7) حزب توده (7) خبرگان (7) خواننده (7) دادگاه مردمی آبان (7) روز جهانی کودک (7) زبان (7) سرود (7) شهادت (7) صادرات (7) علی میهن دوست (7) قرارداد۲۵ساله (7) لباس شخصی (7) مجروحان قیام (7) مذهب (7) مرضیه (7) مزار شهیدان (7) مطالبات قانونی (7) منتظری (7) موزیک (7) ناصر صادق (7) واشنگتن (7) پرستاران (7) چهارشبنه سوری (7) کتا صوتی (7) کربلا (7) کرج (7) کوروش بزرگ (7) کوروش کبیر (7) گروگان (7) ۳۰فروردین (7) استبداد (6) استقلال (6) انجمن نجاست (6) اندیشه (6) انسان (6) انفجار امیا (6) برنامه ۱۰ ماده ای (6) تاریخ جهان (6) جمشید پیمان (6) جهان (6) خاطرات سیاسی (6) رمزارز (6) رهایی (6) زن (6) سعید بهبهانی (6) سپاه (6) شهرداری تهران (6) صنایع فولاد (6) عملیات مروارید (6) فروش اندام (6) فعال محیط زیست (6) لبنان (6) مردم (6) معلم (6) مقالات (6) میتینگ (6) هاشم خواستار (6) همبستگی (6) واکسن برکت (6) کارخانه (6) کتاب صوتی (6) ۳۰تیر (6) ۸ مارس (6) آزادی بیان (5) آلمان (5) استان (5) اسکاتلند (5) انقلاب صنعتی (5) بازرگان (5) بدهی (5) بهزاد معزی (5) حشدالشعبی (5) حکومت علی (5) داوود رحمانی (5) دفاعیات مجاهدین (5) دین (5) رباط کریم (5) رمضان۱۴۰۱ (5) سال نو (5) شب یلدا (5) طالقانی (5) عباس داوری (5) عید فطر (5) فاطمه (5) فولاد مبارکه (5) قتل عام (5) قیام 57 (5) قیام ضد سلطنتی (5) قیام عراق (5) قیام ۲۱دی (5) لاریجانی (5) لوییزا هومریش (5) لیبرتی (5) مالباخته (5) محسن رضایی (5) محمد حنیف نژاد (5) محمد زند (5) مقاومت سراسری (5) میرزا کوچک خان (5) نظرسنجی (5) وزرات اطلاعات (5) کانون (5) آلودگی هوا (4) استعمار (4) امام حسن مجتبی (4) انفال (4) ایران آزاد۲۰۲۲ (4) بهشت زهرا (4) بیانیه (4) بیوگرافی (4) تاریخ ایران (4) تاریخی (4) تجارت (4) تشیع (4) تمدن ایران (4) تیرباران (4) جنبش جنگل (4) جنگ خلیج (4) حزب جمهوری (4) حسن نوروزی (4) حسین فاطمی (4) خاتمی (4) خشونت (4) خشک سالی (4) دجال (4) دیالکتیک (4) رها بحرینی (4) سلطنت (4) سکولاریسم (4) شاملو (4) شانگهای (4) شب قدر (4) صمد بهرنگی (4) طالبان (4) ظلمت (4) عوام فریبانه (4) فروغ ایران (4) فرونشست زمین (4) قیام۳۰تیر (4) لمپن (4) محمد مخبر (4) میلیشیا (4) نطنز (4) نفتگران (4) نهضت ملی (4) نوروز۹۹ (4) پایداری (4) پیامبر (4) پیروزی (4) پیشتاز (4) کارگر (4) کتاب تاریخی (4) کنگره (4) کولبری (4) کویت (4) ۱۹فروردین۹۰ (4) آتش سوزی (3) آخوند کاشانی (3) آخوندی (3) آستان قدس (3) آقازاده ها (3) آگاهی (3) احزاب سیاسی (3) اربعین (3) ارومیه (3) اسناد (3) اعتراض سراسری (3) اندیکا (3) ایتالیا (3) ایرانیان (3) برف (3) بی بی سی (3) تاریخساز (3) تبعید (3) تحصیل (3) تخریب (3) تروریست (3) تلویزیون (3) جاسوس (3) جعبه سیاه (3) جنبش برابری (3) جنسیتی (3) حبیب خدا (3) حسین فارسی (3) حضرت زینب (3) حضرت فاطمه (3) حمله خارجی (3) حمید اسدیان (3) خاطرات (3) خدیجه (3) خودروسازی (3) داستان (3) راهرو مرگ (3) رفسنجانی (3) روز معلم (3) روشنایی (3) روشنفکر (3) زلزله (3) زیارت (3) سالن مرگ (3) سعید شاهسوندی (3) سکولار دمکراسی (3) شبکه تروریستی (3) شعر نو (3) شهر (3) صدام (3) عباسقلی صالحی (3) عرفان (3) عماد رام (3) عملیات چلچراغ (3) غلامحسین ساعدی (3) فارسی (3) فرانسوا میتران (3) فرشید نصر‌اللهی (3) فلسطین (3) قتلهای زنجیره ای (3) ماهشهر (3) مجمع عمومی ملل متحد (3) محمد ضابطی (3) محمود رویایی (3) مدارس (3) مسیحی (3) مصباح یزدی (3) ملی شدن نفت (3) منطقه (3) مواد مخدر (3) نسل کشی (3) نقاشی (3) نوروز (3) نوروز۱۴۰۱ (3) نیما یوشیج (3) هجرت بزرگ (3) هزارخانی (3) واکسن چینی (3) ژئوپلیتیک (3) ژنو (3) کتاب اجتماعی (3) کریسمس (3) کلنل پسیان (3) کی‌را رودیک (3) ۱۲اردیبهشت (3) ۱۷شهریور (3) ۳ژوئیه (3) ۵ مهر (3) آموزشی (2) آندرانیک (2) أزادی (2) اتحاد ملی (2) اتوبوس خوابی (2) اراذل (2) اسفند۹۸ (2) اصغر مهدیزاده (2) اصلاح طلبی (2) اصلاحات ارضی (2) اعتیاد (2) افطار (2) امام زین العابدین (2) امام سجاد (2) امام موسی ابن جعفر (2) امام هفتم (2) امجدیه (2) انسانیت (2) انقلاب سفید (2) اوباش (2) اکبر صمدی (2) ایران اینترنشنال (2) ایران فردا (2) ایران مرز پرگهر (2) بازیگر (2) بعثت (2) بنیاد برکت (2) بنیاد فرانس لیبرته (2) بوچا (2) بکتاش آبتین (2) بیسواد (2) تاریخ ا یران (2) تخت جمشید (2) ترامپ (2) ترک تحصیل (2) تفسیر (2) توسکا (2) جاوید رحمان (2) جنگ داخلی (2) حزب رستاخیز (2) حسین امیر عبداللهیان (2) حمایت (2) حمید مصدق (2) خسرو گلسرخی (2) خودکشی (2) دانیل میتران (2) دبیر کل سازمان ملل (2) درگذشت (2) دهخدا (2) دوران آماده باش (2) دیدار صلح (2) ذوالقرنین (2) رسول خدا (2) رشوه (2) رهبر مقاومت (2) رهبری (2) روح‌الله حسینیان (2) روز جهانی (2) روز جهانی حقوق بشر (2) زمستان (2) زوربا (2) زینب کبری (2) سازمان خبات کردستان (2) سازمان چریکهای فدایی خلق (2) ستار بهشتی (2) سعدی (2) سعید ماسوری (2) سوخت بر (2) سوختبران (2) شام غریبان (2) شاهزاده (2) شباهنگ (2) شهر ری (2) شوروی (2) شکوفه (2) شیخ محمد خیابانی (2) شیراز (2) صدور بحران (2) صدیقه مجاوری (2) طرح صلح (2) عبدالرضا شهلایی (2) عزیمت از فرانسه (2) عشق (2) علم (2) علی (2) علی ربیعی (2) عیسی آزاده (2) عیسی مسیح (2) فاطمه امینی (2) فاطمه مصباح (2) فرانکفورتر آلگماینه (2) فردوسی (2) فرقه (2) فریدون مشیری (2) فشافویه (2) فلاکت (2) قاضی محمد (2) قضاوت (2) قیمت (2) مبارزات (2) مبعث (2) مجازات (2) محسن معصومی (2) مریم قدسی مآب (2) مسجد فاطمه زهرا (2) مقبره کوروش (2) من اگر برخیزم (2) مهدی ابریشمچی (2) میرزاده عشقی (2) میهن تی وی (2) میکونوس (2) میکیس تئودوراکیس (2) نافرمانی مدنی (2) نظامی (2) نیروی قدس (2) نیشکر هفت تپه (2) هامبورگ (2) هیتلر (2) وطن (2) وفات (2) ویتنام (2) پاریس (2) پدرطالقانی (2) پرس تی وی (2) پرواز بزرگ (2) پرویز خزایی (2) ژیلبر میتران (2) کابل (2) کاروان بهار (2) کربلای۴ (2) کشاورزان (2) کهکشان۱۴۰۰ (2) یغمایی (2) یوسف نوری (2) یونان (2) FATF (1) آزادی هدایتگر مردم (1) آستفیک (1) آفریقا (1) آلبرتو نیسمن (1) آنالیا (1) آنتونیو گوترز (1) آهنگساز (1) ابراهیم ذاکری (1) ابراهیم مرادی (1) ابواحسن صبا (1) اتحاد (1) اجباری (1) احتکار (1) احمد رئوف بشری دوست (1) احمد رضایی (1) احمد مقدم (1) احمد وحیدی (1) احمدرضا جلالی (1) اخبار جعلی (1) اردشیر زاهدی (1) ارمنستان (1) ارژنگ داوودی (1) استاد (1) استقلال آمریکا (1) اسلامشهر (1) اسماعیل خطیب (1) اسماعیل شریف زاده (1) اسکاندیناوی (1) اسیر جنگی (1) اشرف هادی (1) اشرف پهلوی (1) اشپیگل (1) اصغر بدیع‌زادگان (1) اصلاح‌طلب (1) اف ای تی اف (1) افتخار (1) افسانه (1) الله قلی خان (1) المپیک (1) الکساندر مدوید (1) امام جعفر صادق (1) امام حسن عسکری (1) امام رضا (1) امام زمان (1) امام صادق (1) امام محمد باقر (1) امام هشتم (1) امیرخیزی (1) امیرپرویز پویان (1) امیرکبیر (1) انتخاب (1) انجیل (1) انفجار حرم امام رضا (1) انقلاب کبیر فرانسه (1) اوریانا فالاچی (1) اپورتونیسم (1) ای ایران (1) ایران گیت (1) ایلیرمتا (1) ایندیپندنت (1) اینستاگرام (1) بالکان (1) بختیار (1) برلین (1) بنان (1) بند۲۰۹ (1) بهرام عالیوندی (1) بهرام عین اللهی (1) بویراحمد (1) بگو نه (1) بیرجند (1) بیروت (1) بیژن مفید (1) تئاتر و سینما (1) تابلو (1) تاریخ شفاهی (1) تاریخ فرانسه (1) تاریکی (1) تاسوعا (1) تاکتیک (1) تبیین جهان (1) تجزیه (1) تحریف (1) تختی (1) تروریستی (1) تریتا پارسی (1) تصنیف (1) تلگرام (1) تنگستان (1) توحید (1) توماج صالحی (1) توماس سانکارا (1) ثریا ابوالفتحی (1) ثقه‌الاسلام (1) جامعه المصطفی (1) جان مترکه (1) جایگاه انسان (1) جدایی دین از دولت (1) جریان اپورتونیستی چپ‌نما (1) جعفر کاظمی (1) جعلیات (1) جمعه سیاه (1) جمهوری خواه (1) جنبش تنباکو (1) جهاد کشاورزی (1) حبیب خبیری (1) حبیب‌الله بدیعی (1) حج (1) حجت زمانی (1) حسن اشرفیان (1) حسن ظریف (1) حسن ظریف ناظریان (1) حسن فیروزآبادی (1) حسین دهلوی (1) حسین طائب (1) حسین گل گلاب (1) حسینیان (1) حضرت معصومه علیها سلام (1) حضرت مهدی (1) حماس (1) حمید لاجوردی (1) حنیف عزیزی (1) حنیف‌نژاد (1) حکایت (1) حکومت (1) حکومت نظامی (1) خانواده شفایی (1) خدا (1) خطر (1) خلق (1) خلقت انسان (1) خلیل رضایی (1) خواهران میرابال (1) دانشمند (1) دانشیان (1) داوود باقروند (1) دختر آبی (1) دلوار (1) دمکراسی خیانت شده (1) دهقانان (1) دوباره می‌سازمت وطن (1) دکتر حسین گل‌گلاب (1) دی (1) دین و مذهب (1) دیوید کلیگور (1) ذوب آهن (1) رادیو مجاهد (1) رزمناو پوتمکین (1) رزمنده (1) رستاخیز (1) رستم قاسمی (1) رسول تبریزی (1) رسول مشکین فام (1) رشنگری (1) رضا رضایی (1) رضا شمیرانی (1) رضا پهلوی (1) رمضان۱۴۰۰ (1) رنگ روغن (1) روحانی مترقی (1) روح‌الله خالقی (1) روز جهانی صلح (1) روز جهانی معلم (1) روزجهانی منع خشونت علیه زنان (1) روس تزاری (1) رپ اعتراضی (1) ریچارد رابرتس (1) زادی (1) زاگرس (1) زمین (1) زندان تهران بزرگ (1) زهره صمدی (1) زینب (1) زینب پاشا (1) زینت میرهاشمی (1) سارق انقلاب (1) سال میلادی (1) سراوان (1) سرویس جهانی (1) سعید اقبالی (1) سعید سلطانپور (1) سنگسار (1) سهام (1) سهراب سپهری (1) سواد (1) سولماز ابوعلی (1) سولیوان (1) سونگون (1) سپ (1) سی ان ان (1) سیامک نادری (1) سیاهکل (1) سیاوش سیفی (1) سیزده بدر (1) سیمین بهبانی (1) سیمین بهبهانی (1) سیمین دانشور (1) شخصیتهای ایرانی (1) شریف واقفی (1) شستا (1) شمال (1) شهر مهران (1) شهر کرد (1) شهرزاد احسانی ناطق (1) شهرقصه (1) شهلا حریری مطلق (1) شکرالله پاک‌نژاد (1) شیخ فضل الله نوری (1) شیر و خورشید (1) شیلی (1) شیوا ممقانی (1) صالح کهندل (1) صدای مجاهد (1) صیاد شیرازی (1) ضرغامی (1) طبری (1) طنز سیاسی (1) عارف قزوینی (1) عدالت در اسلام (1) عزت الله مقبلی (1) عزیز فولادوند (1) عقیده (1) علمی (1) علی اکبر اکبری (1) علی اکبر دهخدا (1) علی صارمی (1) علی صالح آبادی (1) علی مطهری (1) علی همتیان (1) علیرضا جعفرزاده (1) علیرضا خالوکاکایی (1) عملیات (1) عملیات آفتاب (1) عکاسی (1) عکس (1) عیاران (1) عید قربان (1) عید مبعث (1) غرب (1) غلامحسین اسماعیلی (1) غلامحسین بنان (1) غلامرضا تختی (1) غلامرضا مسعودی (1) فاطمه زهرا (1) فاطمه صادقی (1) فتانه زارعی (1) فدایی خلق (1) فرخی یزدی (1) فردوست (1) فولاد (1) فیزیک (1) قاتلان ۶۷ (1) قاسملو (1) قانون کار (1) قربانعلی حسین نژاد. (1) قربانیان (1) قرن پانزدهم (1) قرنطینه (1) قزلحصار (1) قزوین (1) قم (1) قهرمان (1) قیام تنگستان (1) قیام روشنگری (1) لاهیجان (1) لغت نامه (1) لنین (1) لوازم التحریر (1) لوموند (1) لویزان (1) لیبی (1) مادر شایسته (1) مادران خاوران (1) مارکز (1) ماکرون (1) مایکل وایت (1) مثنوی (1) مجتبی اخگر (1) مجید اسدی (1) مجید صاحب جمع (1) محسن زادشیر (1) محمد اسلامی (1) محمد تهرانچی (1) محمد خدابنده‌لویی (1) محمد ری شهری (1) محمد سیدی کاشانی (1) محمد صادق (1) محمد محدثین (1) محمد مهدی اسماعیلی (1) محمد کاظم (1) محمد کرد زنگنه (1) محمدباقر شفتی (1) محمدرضا ایرانپور (1) محمدرضا سعادتی (1) محمدرضا قرایی آشتیانی (1) محمدعلی توحیدی (1) محمدعلی حاج آقایی (1) محمود عسگریزاده (1) محمود مهدوی (1) مدرس (1) مدرک تقلبی (1) مرتجعین (1) مرتضی حنانه (1) مرد (1) مرز پرگهر (1) مرغ سحر (1) مریلند (1) مریم بختیاری (1) مریم گلزاده غفوری (1) مسجد سلیمان (1) مسعود احمدزاده (1) مسعود خدابنده (1) مسعود راتبی (1) مسعود صفدری (1) مسعود مقبلی (1) مسیح (1) معصومه عضدانلو (1) ملا نصرالدین (1) ملک الشعرا (1) مناسک حج (1) منافقین (1) منوتو (1) منوچهر براتی (1) منوچهر سخایی (1) منوچهر طاهر زاده (1) منیره رجوی (1) مهدی دیباج (1) مهدی رضایی (1) موسسات خیریه (1) موشک باران (1) مولانا (1) مژگان پارسایی (1) مژگان کوکبی (1) مکه (1) میتران (1) میدان میلیونی (1) میدان ژاله (1) میرزا رضا کرمانی (1) میلیونی (1) ناصر دیوان کازرونی (1) ناصرالدین شاه (1) ناظم حکمت (1) نامه (1) نایاک (1) ندا حسنی (1) نروژ (1) نرگس غفاری (1) نسرین پارسیان (1) نصرالله زرین پنجه (1) نمایشنامه (1) نماینده (1) نورمراد کله جویی الوار (1) نوروز۱۴۰۳ (1) نوری علا (1) نیمه شعبان (1) نیویورک تایمز (1) نیکسون (1) هائیک هوسپیان مهر (1) هالیوود (1) هایک هوسپیان مهر (1) هجرت (1) هلدینگ (1) همایون کهزادی (1) همدان (1) ولادت (1) ولی‌الله فیض‌مهدوی (1) ویلیام هزلیت (1) وین (1) ویکتور خارا (1) پابلو نرودا (1) پاسارگاد (1) پروین اعتصامی (1) پرچم (1) پمپئو (1) پهلوان (1) پهلوان فیلابی (1) پوریای ولی (1) پیمان جبلی (1) پیک شادی (1) چارلی چاپلین (1) چه باید کرد (1) چه گوارا (1) چپ نما (1) ژنرال اودیرنو (1) ژنرال دوگل (1) کاخ سفید (1) کارنامه (1) کارنامه سبز (1) کارگردان (1) کاریکاتور (1) کانادا (1) کرامت الله دانشیان (1) کریمپور شیرازی (1) کشتی (1) کشور (1) کشیش (1) کشیش دیباج (1) کشیش میکائلیان (1) کلیسا (1) کمیسیون اقتصاد (1) کمیسیون کار (1) کنکور (1) کهشکان (1) کهکیلویه (1) کوثر (1) کودتانی فرهنگی (1) کودتای سوم اسفند (1) کولبران (1) کیفرخواست (1) گاردین (1) گاندی (1) گلرخ ایرایی (1) گلزاده غفوری (1) گلستان (1) گلسرخی (1) گور جمعی (1) گوهر مراد (1) گیسو شاکری (1) یاسرعرفات (1) یروم ستاقیان (1) یزدی (1) یعقوب ترابی (1) یونایتد پرس (1) یونسکو (1) یک شاخه گل (1) ۱۰شهریور (1) ۱۴اسفند (1) ۱۸تیر۷۸ (1) ۱۹بهمن۴۹ (1) ۲۶مهر (1)

بایگانی وبلاگ

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

پست ویژه

«رئیس‌جمهور برگزیده‌ی مقاومت» یعنی چه؟

مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

جدیدترین مطالب

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران