انقلاب نوین مردم ایران و هم‌سرنوشتی شاه و شیخ


انقلاب ضدسلطنتی ۵۷
دکتر بهروز پویان
 رویداد تاریخی انقلاب ضدسلطنتی ۵۷، با هر تحلیلی و از هر نقطه نظری، یک انقلاب واقعی و بزرگ به‌شمار می‌رود. هر چند بقایای سلطنت مدفون پهلوی که امتیازات ویژه و انحصاری خود را در این رویداد تاریخی از دست دادند، با بهره‌گیری از کارنامه تباه رژیم خمینی که خود را صاحب و وارث آن انقلاب به یغما رفته می‌داند، تلاش می‌کند ضمن تأیید این ادعای دار و دسته خمینی مبنی بر مالکیت انقلاب، قیام علیه رژیم منحط پهلوی را علت تباهی امروز معرفی کند و این گزاره ابلهانه را تکرار می‌کند که "مردم خوشی زیر دلشان زده بود که انقلاب کردند" اما برای کسانی که ذره‌ای فهم از منطق تحولات اجتماعی داشته باشند و یا منصفانه در مورد رویدادهای تاریخی قضاوت می‌کنند، روشن است که انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ نه یک حرکت کور و خودبه‌خودی و حاصل "خوشی بیش از حد مردم" و نه محصول عمل خمینی و دار و دسته تبهکارش بوده است. درک این دو نکته برای فهم این مسأله ضروری است که هیچگاه یک انقلاب نه محصول روند خودبه‌خودی حوادث است و نه هیچ جامعه‌ای از فرط خوشی حاشیه امن خود را رها نمی‌کند تا به دریای پرمخاطره عمل انقلابی شیرجه برود. در مورد انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ نیز جملگی تحلیلها بر ضروری بودن این انقلاب به جهت فراهم بودن زمینه‌های مادی و ذهنی تأکید دارند. در مورد پیامدهای آن انقلاب عظیم از منظر ساخت سیاسی حاکم بر کشور نیز باید گفت، به‌رغم ادعای این‌همانی انقلاب با آنچه که رژیم خمینی بر سر مردم آورد، توسط بقایای سلطنت مدفون و کسانی که امتیاز های انحصاری‌شان را از دست داده‌اند، همه نظریه‌های مربوط به انقلاب، این پدیده(انقلاب) را در ۳فاز زمانی تحلیل و ارزیابی می‌کنند، شرایط پیش از انقلاب(شامل زمینه‌ها و نیروها)، مرحله انجام انقلاب(آرایش نیروها و نحوه عمل انقلابی هر کدام از آنها) و نهایتاً مرحله پس از انقلاب که شامل پیامدهای آن می‌باشد. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که پیآمد انقلاب به هر صورتی که باشد، ضرورت انقلاب را هرگز نفی نمی‌کند. به‌عنوان نمونه روی کار آمدن روبسپیر پس از انقلاب فرانسه که از آن به نام "دوران وحشت" یاد می‌شود و طی آن بسیاری از انقلابیون سرشناس به گیوتین سپرده شدند، هرگز روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان و جامعه آگاه فرانسه را بر آن نداشت تا به‌دلیل نفرت از شرایط ایجاد شده، به انکار انقلاب و تأیید رژیم سلطنتی پیش از انقلاب روی آورند. دلیل روشن آن بود که جملگی بر اجتناب‌ناپذیر بودن انقلاب آگاه بودند و به جای بازگشت به گذشته، چاره کار را در حرکت و تحول رو به آینده و مناسبات جدید جستجو می‌کردند. در خصوص انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ نیز قاطبه نویسندگان و تحلیل‌گران بر اجتناب‌ناپذیر بودن انقلاب تأکید دارند که زمینه‌های تاریخی ایجاد شده، ضرورت آن‌ را ایجاب می‌کرد. اگر بخواهیم جملگی زمینه‌های عینی و ذهنی آن 
انقلاب را لیست کنیم بی‌شک سیاه بلندی است که نویسندگان مختلف به آنها اشاره کرده‌اند و از حوصله این یادداشت بیرون است.

 زمینه‌های عینی و مطالبات انقلاب ضدسلطنتی ۵۷
قاطبه نویسندگان و پژوهشگران در لیستی که از زمینه‌های انقلاب ۵۷ تهیه کرده‌اند، عموماً بر بحران اقتصادی و مسأله معیشت و تضاد طبقاتی ناشی از توزیع ناعادلانه ثروت تأکید گذاشته‌اند. برخی از مدافعان سلطنت مدفون برای زیر سؤال بردن این عامل به افزایش درآمد نفتی رژیم پهلوی در نیمه دهه ۵۰ و مثلاً توزیع شیر در مدارس اشاره می‌کنند و عامل اقتصادی را در مورد زمینه‌سازی انقلاب بلاموضوع می‌دانند. اما روشن است که تصور این افراد از ساخت اقتصادی تصوری ساده و کودکانه است و آن‌ را تنها در توزیع برخی کالاهای مصرفی در برخی نقاط کشور می‌دانند. در حالی‌که مسأله اشتغال و سرمایه‌گذاریهای زیربنایی و توسعه صنایع مادر و نیز ارائه خدمات پایه‌ای به جای کالاهای مصرفی، عناصری کلیدی‌تر و تعیین‌کننده‌تر در شاکله اقتصاد یک جامعه به‌شمار می‌روند. در خصوص این عناصر کلیدی، رژیم پهلوی به‌رغم افزایش درآمد نفت که البته آن هم ناشی از برنامه‌ریزی و تدابیر اقتصادی خودش نبود و محصول شرایط منطقه‌ای و جهانی بود، هرگز دست‌آوردی جدی نداشت و فروپاشی اقتصادی‌اش با تزریق مسکنهای مقطعی هم متوقف نشد. به‌طوری‌که در مقطع انقلاب موجی از بیکاری و حاشیه‌نشینی شهری تحت عنوان آلونک‌نشینها و یا حلبی‌آبادها که نتیجه بلافصل اصلاحات ارضی‌اش در یک دهه گذشته بود جامعه ایران را تبدیل به یک آتشفشان در انتظار فوران کرده بود. بنابراین بحران اقتصادی و نتایح عینی آن یعنی بیکاری و رشد حاشیه‌نشینی از جمله زمینه‌های انقلاب ضدسلطنتی بود که در کنار سایر عوامل نهایتاً به سرنگونی رژیم سلطنتی راه برد. اما به‌رغم این‌که مسأله اقتصادی عاملی تعیین‌کننده در ایجاد شرایط انقلابی داشت، نباید تصور کرد که این عامل شرایط انقلابی را به انقلاب تبدیل کرد. آنچه که مطالبات اقتصادی را به خواست انقلابی بالغ کرد پیوند آن با مطالبات سیاسی بود که از چند سال پیش از آن توسط سازمان‌های انقلابی هم‌چون مجاهدین خلق ایران و چریک‌های فدایی خلق و با پیکار و فدای آنها، به جامعه معرفی شده بود. با مرور شعارهای بحبوحه انقلاب که مردم، استقلال، آزادی، آزادی زندانی سیاسی و شعارهایی از این دست را فریاد می‌کردند، می‌توان به ماهیت مطالبات که از جنس سیاسی بود پی برد. در واقع بلوغ مطالبات اقتصادی به مطالبات سیاسی و انقلابی ناشی از توده‌ای شدن این فهم است که بحران و ناکارآمدی اقتصادی نتیجه بلافصل ناکارآمدی سیاسی و هیات حاکمه است. چیزی که در دیماه ۹۶ و پس از آن نیز شاهد آن بودیم و این‌بار نیز حضور مقاومت ایران و سازمان‌ مجاهدین خلق به‌عنوان نیروی محوری انقلاب نوین توانست در کمترین زمان مطالبات اقتصادی را به مطالبه سیاسی و شعار سرنگونی بالغ کند. در خصوص انقلاب ۵۷ نیز جامعه، در لحظه انقلاب، نسبت به امتیازات انحصاری سلطنت و وابستگان آن در حوزه‌های مختلف آگاه و حساس شده بود و این آگاهی تنها در پیوند با اثری بود که سازمان‌ های انقلابی از قبل، در جامعه ایجاد کرده بودند. طرح شعار آزادی و استقلال، خود گویای افشای ماهیت رژیم پهلوی برای جامعه بود. رژیمی که بر دو پایه وابستگی و دیکتاتوری شکل گرفته بود و به‌رغم این‌که پیوسته و به‌ویژه در سال‌های دهه ۵۰ تلاش می‌کرد با تبلیغات پوک، مخصوصاً وابستگی‌اش را پنهان کند، به ناگهان آنچه را که سالها تلاش می‌کرد پنهان کند، مردم در خیابان فریاد زدند. گویی که او (شاه) را با لباس خواب از خوابگاه قصر به خیابان کشیده باشند. البته خواست آزادی مطالبه جدیدی برای مردم ایران نبود، بلکه سابقه آن به حدود ۷۰سال پیش از آن یعنی دوران انقلاب مشروطه بازمی‌گشت. مجاهدان مشروطه نیز همین امتیازات انحصاری را با تفنگ‌هایشان نشانه رفته بودند. طرح مشروط کردن قدرت شاه برای فراهم کردن امکان مشارکت مردم در سیاست از طریق نهاد مجلس شورای‌ ملی، گام تاریخی بلندی بود که مجاهدان مشروطه برای پیچیدن طومار استبداد تاریخی در ایران و تحقق آزادی برداشته بودند اما با ورود فرصت‌طلبان و نیز مداخله دولتهای انگلستان و روسیه به محاق رفت تا جایی‌که مجلس شورای ملی نیز که یادگار مجاهدت‌های مشروطه‌خواهان بود تبدیل به نهادی تشریفاتی شد. در ادامه، ظهور رژیم پهلوی از کلاه شعبده انگلستان، شلیک دیگری بود بر بدن بی‌جان مشروطه و بازگشت دوباره انحصار قدرت و ثروت و این‌بار در قامت دیکتاتوری وحشی رضاخانی. بنابراین انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ را می‌توان ادامه نهضت مشروطه و تحقق آرمان آزادی بر پایه نفی انحصار قدرت و ثروت دانست که البته این‌بار خمینی و دار و دسته‌اش تحقق این مطالبه را بار دیگر به مدت ۴دهه به تعویق انداختند.

خمینی و تاراج انقلاب
با در نظر گرفتن مطالبات سیاسی مردم در بحبوحه انقلاب در قالب طرح شعارهایی نظیر استقلال و آزادی که بلاشک از نقطه‌نظر سیاسی نفی انحصارطلبی‌ خانوادگی و طبقاتی بود، با انحصارطلبی و مناسبات دیکتاتوری که خمینی برقرار کرد و به‌طور واقعی ماهیت ضدانقلابی خود را نشان داد، می‌توان ادعای سخیف تخطئه‌کنندگان انقلاب ۵۷ را بر زمین زد. چرا که اگر خمینی را وارث انقلاب بدانیم و حکومت تبهکارش را نتیجه منطقی آرمانهای آن انقلاب بزرگ در نظر بگیریم، به تناقضی جدی برمی‌خوریم. اما واقعیتی که مدافعان سلطنت پیشین و سلطنت ولایت فقیه مشترکاً سعی در کتمان آن دارند این است که خمینی اساساً نسبتی با انقلاب نداشت و در یک فرایند پیچیده استبدادی و استعماری، سوار بر موج انقلاب و جامعه انقلابی ایران تحمیل شد تا انحرافی در مناسبات فاسد گذشته پیش نیاید. اقبالی که خمینی در هنگام ورود به ایران داشت به‌معنای این نبود که مردم ماهیت او را می‌شناختند و بنابراین با ماهیتش موافق بودند، چرا که همان مردم برای تحقق شعار آزادی و استقلال، همان روزها در کف خیابان با گلوله‌های استبداد سلطنتی دست و پنجه نرم می‌کردند. بنابراین آن استقبال را تنها می‌توان به پای عدم‌شناخت ماهیت خمینی گذاشت. اما در آن میان نیروهای واقعی انقلاب که از سالها پیش پروسه انقلاب را کلید زده بودند، نسبت به ماهیت خمینی هشدار می‌دادند. از جمله معروف‌ترین آنها، سخنرانی مسعود رجوی در ۴بهمن ۵۷، حتی پیش از ورود خمینی به‌ایران، در دانشگاه تهران بود که طی آن با زیر سؤال بردن طرح مسأله "انقلاب اسلامی" صف‌بندی روشن میان ضدانقلاب و انقلاب را ترسیم کرد. همچنین هشدارهای آیت‌الله طالقانی در این زمینه و آدرسی که او با استناد به آیات قرآن به ماهیت ارتجاعی و دیکتاتوری خمینی داد، از این دست بود. با این‌حال در زمانی کوتاه و طی تنها ۲سال پس از انقلاب، خمینی ماهیت خود را در مقاطع مختلف در موضع‌گیری‌هایش به‌طور شفاف علنی کرد. طی این مدت به میزانی که جامعه از خمینی می‌گسست، بر اقبال به مجاهدین خلق افزوده می‌شد. و این بیش از هر چیز برای خمینی هراس‌انگیز بود. نشستهای مجاهدین به‌ویژه سخنرانیهای مسعود رجوی و موسی خیابانی هر بار پرتعدادتر از قبل برگزار می‌شد تا این‌که روز تاریخی ۳۰خرداد ۶۰، به مانند واقعه به توپ بستن مجلس در هنگام مشروطه و شروع استبداد محمدعلیشاه، و نیز هنگامه به قدرت رسیدن رضاخان، خمینی که چیزی برای کتمان نداشت، ماهیت خود را که ضدیت تمام‌عیار با آرمانهای انقلاب ضدسلطنتی بود بیرون ریخت و با هجوم گله‌های چماقدار و پاسدارانش به تظاهرات مسالمت‌آمیز مجاهدین خلق، دوره وحشت رژیم ولایت فقیه را کلید زد. تظاهرات ۳۰خرداد ۶۰ مجاهدین خلق که فقط در تهران(بدون احتساب شهرهای دیگر) ۵۰۰هزار نفر در آن شرکت داشتند نشانگر انکار خمینی به‌عنوان ادامه منطقی انقلاب ضدسلطنتی و تأیید حقانیت انقلابی سازمان‌ مجاهدین خلق ایران بود. از آن پس خمینی و دار و دسته تبهکارش با یک فرافکنی سخیف، خود را ویترین و جلودار و پرچم‌دار انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ معرفی کردند و برای خود شجره‌نامه‌های انقلابی ساختند و نیروی حقیقی انقلاب یعنی سازمان‌ مجاهدین خلق را برچسب ضدانقلاب زدند. خمینی از این فراتر رفت و باز با همان شیوه فرافکنی مرسومش، هر آنچه را که در وجودش بود و خود به آن آگاه بود، به اصلی‌ترین دشمنش یعنی مجاهدین نسبت می‌داد. از جمله صفت منافق که یک مفهوم قرآنی است و اگر به زمینه اصلی این مفهوم در فرهنگ دینی اسلام مراجعه شود، می‌بینیم که مصداق دقیق این مفهوم خود خمینی و دار و دسته‌اش بودند و از آنجا که خود به ماهیتش آگاه بود، برای این‌که کسی زودتر او را به نفاق متهم نکند، پیش‌دستی کرد و آن‌را به نیروی مقابلش که اتفاقاً صادق‌ترین نیروی انقلابی بود چسباند.

انقلاب نوین ایران و باز هم مطالبه آزادی
با گذشت بیش از یک قرن از نهضت مشروطیت و وقوع ۲انقلاب بزرگ، اکنون و در آستانه انقلاب نوین مردم ایران، مطالبه اصلی و اساسی، هم‌چون د۲انقلاب پیشین، آزادی و دموکراسی است. این بدان معنا نیست که دو انقلاب پیشین انقلابهای شکست‌خورده هستند. بلکه اگر تحقق آرمان آزادی را یک فرایند بدانیم و انقلاب مشروطه، ضدسلطنتی ۵۷ و انقلاب قریب‌الوقوع نوین مردم ایران را مراحل مختلف این فرایند در نظر بگیریم، می‌توان گفت ۲مرحله پیشین، با حل کردن برخی تضادهای تاریخی موجب بلوغ مرحله سوم که اکنون پیش روی ماست، شده‌اند و از این‌رو در فرایند تحقق آزادی و حل مسأله استبداد تاریخی ایران، اثرات تعیین‌کننده خود را داشته‌اند. اگر ‌چه صورت ایده‌آل قضیه آن بود که مسأله تاریخی استبداد، با همان مرحله اول، یعنی انقلاب مشروطه حل و فصل می‌شد، اما باید در نظر داشت که حل تضادی به قدمت استبداد با پیچیدگی‌های خاص خود، نیازمند گذشت بیش از یک قرن، وقوع چند انقلاب و البته فدای بیکران مجاهدین و پاکبازان راه آزادی بود.
امروز نفی‌کنندگان انقلاب که البته صاحبان منافع در رژیم ولایت فقیه هستند و خود روزگاری انقلاب ضدسلطنتی را مصادره کرده بودند، انقلاب ۵۷ را نمونه می‌گیرند که چطور به تباهی کشیده شد(بی آن‌که اشاره‌ای به نقش خود در این زمینه بکنند) و بعد نتیجه می‌گیرند که انقلابها همه خرابی به‌بار می‌آورند. بنابراین انقلاب یک رفتار عقلانی نیست(!) پس بهتر است بنشینیم با هم صحبت کنیم. و البته منظور اصلی این است که دست به منافع ما نزنید و هر چه می‌خواهید بحثهای روشنفکری بکنید. این جماعت در ارائه نمونه‌های تاریخی هم برای اثبات ادعای سخیف خود، انقلاب فرانسه را مثال می‌زنند که چطور پس از انقلاب کبیرشان روبسپیر دوران وحشت حاکم کرد ولی از آنجا که سابقه طولانی در دروغ، جعل و تقلب دارند نمی‌گویند که فرانسویان به همان انقلاب قرن هجدهمی خود اکتفا نکردند و با انقلابهای مداوم، خود را با جمهوری پنجم به امروز رساندند که توانستند دست‌کم یک دموکراسی نسبی را تثبیت کنند که در آن از حقوق پایه‌ای و حتی بیش از آن، هم‌چون حق مشارکت، نفی انحصار قدرت و از همه مهم‌تر حق سازمان‌دهی اجتماعی و تشکل‌یابی که لازمه دموکراسی است برخوردار باشند. از این ادعای بی‌پایه جیره‌خواران ولی‌فقیه که بگذریم، در خصوص ایران، هم‌چنان‌که گفته شد، ۲انقلاب مشروطه و ضدسلطنتی ۵۷، مراحل فرایندی بوده‌اند که ما را در فاز سوم یعنی انقلاب نوین مردم ایران قرار داده‌اند و از این‌رو تضادهایی را حل کرده‌اند که امروز می‌توانیم به انقلاب دموکراتیک قریب‌الوقوع به‌عنوان چشم‌انداز روشن تحقق آرمان آزادی امیدوار باشیم. توضیح آنکه، اساساً شاکله قدرت سیاسی به‌لحاظ تاریخی در ایران دارای ۲نیروی عمده بوده است. یکی شاه و طایفه و بستگانش و دیگری قشر ملاها که در پیوند با قدرت شاهان دارای اشتراک منافع در تحکیم قدرت سیاسی به‌شمار می‌رفتند. میزان پیوند میان این دو گروه به تناسب شرایط در دوره‌های مختلف نوسان داشت اما هرگز این پیوند گسسته نشد. از این‌رو بود که هرگاه جنبشی علیه پادشاه وقت صورت می‌گرفت ملاها با توجه به نفوذی که در توده‌ها داشتند سرکوبی جنبش و تثبیت شاه را ضمانت می‌کردند. از طرف دیگر پادشاه امتیازاتی را برای گسترش امکانات و تحکیم موقعیت آنان در نظر می‌گرفتند. نمونه نزدیک آن خدمات ملاها در به قدرت رسیدن رضاخان و نیز همکاری با پسرش محمدرضا در سرکوب دولت ملی و قانونی دکتر مصدق بود که البته شاه نیز با در اختیار گذاشتن امکانات مادی فراوان از جمله کمک به گسترش پایگاه ملاها از طریق تکثیر نهادهای مذهبی تحت کنترل آنها و نیز حذف حکم اعدام در مورد این قشر انگل و استثنا کردن آنها در مجازاتهای شدید پاسخ خدمات آنها را می‌داد. بنابراین در مسأله انحصار قدرت و ثروت که شاخص استبداد بود، قشر ملاها نیز سهمی از این امتیاز داشتند. در انقلاب مشروطه با طرح مسأله نفی انحصار قدرت توسط شاه، راه حذف یکی از دو نیروی تاریخی قدرت استبدادی باز شد که در ادامه، ظهور پهلوی تلاشی بود برای به تعویق انداختن طرح مشروطیت، اما این طرح در انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ تکمیل شد و شاه به‌عنوان یکی از پایه‌های تاریخی استبداد در ایران، از صحنه سیاسی حذف شد، اما نیروی دوم یعنی ملاها که پیوسته در کنار نیروی اول زیست می‌کرد و هرگز در کانون توجه و نفرت مردم قرار نداشت به دلایلی که فرصت ذکر آنها اینجا نیست، موفق شد خود را در جای نیروی حذف‌شده قرار دهد، بی‌آن که تغییری در اصل مسأله استبداد یعنی انحصار قدرت و ثروت ایجاد شود. در واقع ورود این نیرو برای جایگزینی نیروی حذف‌شده استبداد تاریخی یعنی عنصر شاه نیز اساساً همانندی ماهیت ملاها در امر سیاسی با عنصر شاهی بود. در واقع ۲انقلاب مشروطه و ضدسلطنتی ۵۷ اگر ‌چه محتوای استبدادی را هدف گرفته بودند، اما به جهت پیچیدگی ساخت استبدادی که متشکل از ۲نیروی تاریخی بود، تنها توانستند یکی از نیروهای عمده یعنی شاه را از صحنه تاریخی سیاست ایران حذف کنند، اما اتفاق مهم و پیآمد بزرگ دیگری که نباید از آن غافل شد به قدرت رسیدن نیروی دوم یعنی قشر ملا بود که به‌لحاظ تاریخی از آنجا که در نوک هرم قدرت نبود، پیوسته می‌توانست به لطایف‌الحیل از اتهامی که متوجه دستگاه شاهی بود بگریزد و البته بخشی از آن مدیون نفوذی بود که در میان عامه داشت. ولی با قدرت‌گیری این نیروی مخفی اما سهیم در امتیازات استبداد تاریخی، ماهیت آن به جهت قرارگیری در کانون قدرت برملا شد و کمترین اتفاق این بود که نفوذ و مرجعیت اجتماعی و تاریخی‌اش را طی چند دهه از دست داد. اکنون انقلاب نوین مردم ایران با سرنگونی رژیم ولایت فقیه در واقع با حذف پایه دوم استبداد تاریخی ایران، کار ناتمام انقلاب مشروطه و انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ را تمام خواهد کرد. طرفه آن که ‌ این پروسه یعنی تحقق آرمان آزادی و حذف استبداد تاریخی ایران با مجاهدان مشروطه شروع شد و اکنون با مجاهدین خلق ایران که تبار تاریخی‌شان را در تاریخ معاصر به مجاهدان مشروطه می‌رسانند در قالب انقلاب نوین ایران به سرانجام خواهد رسید. با این توضیح باید گفت این‌که شعار و مطالبه امروز انقلاب نوین مردم ایران هم‌چون مجاهدان مشروطه آزادی است، به‌معنای بازگشت به گذشته نیست بلکه تکمیل یک فرایند انقلابی صدساله و حل تضادها و مسائل تاریخی و اجتماعی ایران به سوی آینده است.

اشتراک:
3333

پخش زنده سیمای آزادی

Popular Posts

مسعود رجوی-۲۲بهمن ۱۴۰۱: «اتوبوس مجانی» استبداد و وابستگی با سرنشینان ساواکی، آزادیخواهان و ...

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

توییتر اختر شبانه

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

برچسب‌ها

۱۰شهریور ۱۲اردیبهشت ۱۳آبان ۱۴اسفند ۱۶آذر ۱۷ژوئن ۱۷شهریور ۱۸تیر۷۸ ۱۹بهمن۴۹ ۱۹بهمن۶۰ ۱۹فروردین۹۰ ۲۶مهر ۳۰تیر ۳۰خرداد ۳۰دی ۳۰فروردین ۳۰مهر ۳ژوئیه ۴خرداد ۵ مهر ۸ مارس آب آبادان آتش بس آتش سوزی آخوند کاشانی آخوندی آذربایجان آرژانتین آری به جمهوری دمکراتیک آزادی آزادی بیان آزادی هدایتگر مردم آزادیخواهان آژانس اتمی آستان قدس آستفیک آسوشیتدپرس آشنایی با شورای ملی مقاومت آشنایی با مجاهدین آفریقا آقازاده ها آگاهی آلبانی آلبرتو نیسمن آلترناتیو آلمان آلودگی هوا آمریکا آموزشی آموزه تاریخی آموزه سیاسی آموزه فلسفی آنالیا آنتورپ آنتونیو گوترز آندرانیک آهنگساز ابراهیم ذاکری ابراهیم مرادی ابواحسن صبا اپورتونیسم اپوزیسیون اتحاد اتحاد ملی اتحادیه اروپا اتمی اتوبوس خوابی اجباری اجتماعی احتکار احزاب سیاسی احمد رئوف بشری دوست احمد رضایی احمد مقدم احمد وحیدی احمدرضا جلالی اخبار اخبار جعلی اختلاس اختناق ادبیات اراذل اربعین ارتجاع ارتش آزادیبخش ارتش آزادیبخش ملی ایران اردشیر زاهدی ارز ارژنگ داوودی ارمنستان اروپا ارومیه اژه ای استاد استان استبداد استبداد دینی استثمار استراتژی استراتژیک استعمار استقلال استقلال آمریکا استکهلم اسدالله اسدی اسفند۹۸ اسکاتلند اسکاندیناوی اسلام اسلام انقلابی اسلامشهر اسماعیل خطیب اسماعیل شریف زاده اسناد اسیر جنگی اشپیگل اشرف اشرف پهلوی اشرف رجوی اشرف هادی اشرف۳ اشغالگر اصغر بدیع زادگان اصغر بدیع‌زادگان اصغر مهدیزاده اصفهان اصلاح طلب اصلاح طلبی اصلاحات اصلاحات ارضی اصلاح‌طلب اصولگرا اطلاعیه اعتراض اعتراض سراسری اعتراضات اعتراضات سراسری اعتصاب اعتیاد اعدام اعدام بنیانگذاران مجاهدین اف ای تی اف افتخار افسانه افشاگری افطار افغانستان اقتصاد اقتصادی اکبر صمدی الکساندر مدوید الله قلی خان المپیک امام جعفر صادق امام حسن عسکری امام حسن مجتبی امام حسین امام رضا امام زمان امام زین العابدین امام سجاد امام صادق امام محمد باقر امام موسی ابن جعفر امام هشتم امام هفتم امجدیه امیرپرویز پویان امیرخیزی امیرکبیر انتخاب انتخابات انتخابات قلابی انتخابات۱۴۰۰ انجمن نجات انجمن نجاست انجیل اندیشه اندیکا اندیمشک انسان انسانیت انفال انفجار امیا انفجار حرم امام رضا انقلاب انقلاب ۵۷ انقلاب اکتبر انقلاب ایدئولوژیک انقلاب دمکراتیک انقلاب سفید انقلاب صنعتی انقلاب ضد سلطنتی انقلاب فرهنگی انقلاب کبیر فرانسه انقلاب مشروطه انقلاب نوین انقلابی انقلابیون انگلستان انگلیس اوباش اوریانا فالاچی اوکراین اومیکرون اوین اهواز ای ایران ایتالیا ایدئولوژی ایذه ایران ایران آزاد۲۰۲۱ ایران آزاد۲۰۲۲ ایران اینترنشنال ایران فردا ایران گیت ایران مرز پرگهر ایرانیان ایلیرمتا اینترنت ایندیپندنت اینستاگرام أزادی بازجو بازرگان بازگشایی مدارس بازنشستگان بازیگر بالکان بانک بحران بحران آب بختیار بدهی برانداز براندازی برجام برف برق برلین برنامه ۱۰ ماده ای بسیج بسیجی بعثت بکتاش آبتین بگو نه بلژیک بلوچستان بمب اتمی بنان بند۲۰۹ بنزین بنی صدر بنیاد برکت بنیاد فرانس لیبرته بنیادگرایی بنیانگذاران سازمان مجاهدین بوچا بودجه بودجه۱۴۰۰ بودجه۱۴۰۱ بورس بویراحمد بهار بهبهان بهداشت بهرام عالیوندی بهرام عین اللهی بهزاد معزی بهشت زهرا بی بی سی بیانیه بیت کوین بیرجند بیروت بیژن جزنی بیژن مفید بیسواد بیکاران بیکاری بیوگرافی پابلو نرودا پارلمان اروپا پاریس پاسارگاد پایداری پدرطالقانی پرچم پرس تی وی پرستاران پرواز بزرگ پروپاگاندا پرویز خزایی پروین اعتصامی پمپئو پناهندگان پوریای ولی پول پهباد پهلوان پهلوان فیلابی پهلوی پیام پیامبر پیروزی پیشتاز پیک پنجم پیک شادی پیک ششم پیمان جبلی تابلو تاریخ تاریخ ایران تاریخ ا یران تاریخ اسلام تاریخ ایران تاریخ بیداری ایرانیان تاریخ جهان تاریخ شفاهی تاریخ فرانسه تاریخ مشروطه تاریخ معاصر تاریخچه مجاهدین تاریخساز تاریخی تاریکی تاسوعا تاکتیک تئاتر و سینما تأسیس سازمان مجاهدین تبریز تبعید تبیین جهان تجارت تجزیه تحریف تحریم تحریم انتخابات تحصیل تحلیل سیاسی تخت جمشید تختی تخریب ترامپ ترانه ترک تحصیل ترور تروریست تروریستی تروریسم تروریسم دولتی تریتا پارسی تشکیلات تشکیلات بیرون زندان تشیع تصنیف تظاهرات تفسیر تکامل تلگرام تلویزیون تمدن ایران تنگستان توحید تورم توسکا تولید توماج صالحی توماس سانکارا تهران تهران بزرگ تیرباران ثروت ثریا ابوالفتحی ثقه‌الاسلام جاسوس جام زهر جامعه جامعه المصطفی جان مترکه جاوید رحمان جایزه نوبل جایگاه انسان جدایی دین از دولت جریان اپورتونیستی چپ‌نما جعبه سیاه جعفر کاظمی جعلیات جمشید پیمان جمعه سیاه جمهوری خواه جمهوری دمکراتیک جنایت جنایت علیه بشریت جنبش برابری جنبش تنباکو جنبش جنگل جنبش دادخواهی جنسیتی جنگ جنگ ایران و عراق جنگ جهانی جنگ خلیج جنگ داخلی جنگ روانی جنگ سیاسی جنگ ضد میهنی جنگ قدرت جنگ کثیف جنگل جنگل تراشی جوانان جهاد کشاورزی جهان چارلی چاپلین چپ نما چپاول چریک فدایی چریکهای فدایی چماقداری چه باید کرد چه گوارا چهارشبنه سوری چهارمحال بختیاری چین حبیب خبیری حبیب خدا حبیب‌الله بدیعی حج حجاب حجت زمانی حزب توده حزب جمهوری حزب رستاخیز حزب‌الله حسن اشرفیان حسن ظریف حسن ظریف ناظریان حسن فیروزآبادی حسن نوروزی حسین امیر عبداللهیان حسین دهلوی حسین طائب حسین فارسی حسین فاطمی حسین گل گلاب حسینیان حشدالشعبی حضرت زینب حضرت علی حضرت فاطمه حضرت محمد حضرت معصومه علیها سلام حضرت مهدی حقوق حقوق بشر حقوق زنان حکایت حکومت حکومت علی حکومت نظامی حماس حمایت حمله خارجی حمید اسدیان حمید لاجوردی حمید مصدق حمید نوری حنیف عزیزی حنیف نژاد حنیف‌نژاد حوزه خائن خاتمی خاش خاطرات خاطرات زندان خاطرات سیاسی خامنه ای خامنه‌ای خانواده خانواده شفایی خاور میانه خاوران خاورمیانه خبرگان خبرگزاری خبرنگار خدا خدیجه خرمشهر خسرو گلسرخی خشک سالی خشونت خصوصی سازی خط فقر خطر خلق خلقت انسان خلیفه خلیل رضایی خمینی خواننده خواهران میرابال خودروسازی خودکشی خودمختاری خوزستان خیانت دادخواهی دادگاه دادگاه مردمی آبان دارو داستان دانش آموز دانشجو دانشگاه دانشگاه تهران دانشمند دانشیان دانیل میتران داوود باقروند داوود رحمانی دبیر کل سازمان ملل دجال دختر آبی درگذشت دروغ دزدی دستمزد دفاع مقدس دفاعیات مجاهدین دکتر حسین گل‌گلاب دلار دلتا دلوار دمکراتیک دمکراسی دمکراسی خیانت شده دوباره می‌سازمت وطن دوران آماده باش دورس دولت دهخدا دهقانان دهه ۶۰ دی دیالکتیک دیپلماسی دیدار صلح دیکتاتور دیکتاتوری دیکتاتوری سلطنتی دیکتاتوری مذهبی دین دین و مذهب دیوید ایمس دیوید کلیگور ذوالقرنین ذوب آهن رادیو مجاهد رانت راه حل سرنگونی راهرو مرگ رای من سرنگونی رئیس جمهور برگزیده رئیسی رباط کریم رپ اعتراضی رجوی رحمان کریمی رزمناو پوتمکین رزمنده رژیم آخوندی رژیم شاه رسانه رسانه حکومتی رستاخیز رستم قاسمی رسول تبریزی رسول خدا رسول مشکین فام رشنگری رشوه رضا پهلوی رضا خان رضا رضایی رضا شاه رضا شمیرانی رفراندوم رفسنجانی رمزارز رمضان رمضان۱۴۰۰ رمضان۱۴۰۱ رنگ روغن روح‌الله حسینیان روح‌الله خالقی روحانی روحانی مترقی روز جهانی روز جهانی حقوق بشر روز جهانی زن روز جهانی صلح روز جهانی کارگر روز جهانی کودک روز جهانی مبارزه با اعدام روز جهانی معلم روز دانشجو روز معلم روزجهانی منع خشونت علیه زنان روزنامه روس تزاری روسیه روشنایی روشنفکر روشنگری رها بحرینی رهایی رهبر مقاومت رهبری ریاست جمهوری ریچارد رابرتس زادی زاگرس زاهدان زاینده رود زباله گردی زبان زری اصفهانی زلزله زمستان زمین زن زنان زندان زندان تهران بزرگ زندان گوهردشت زندانی زندانی سیاسی زندانیان سیاسی زوربا زهرا مریخی زهره صمدی زیارت زینب زینب پاشا زینب کبری زینت میرهاشمی ژئوپلیتیک ژنرال اودیرنو ژنرال دوگل ژنو ژیلبر میتران سارق انقلاب سازمان چریکهای فدایی خلق سازمان خبات کردستان سازمان مجاهدین سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان ملل سال تحصیلی سال میلادی سال نو سال۱۴۰۰ سالن مرگ سانسور ساواک سایبری سپ سپاه سپاه پاسداران سپاه قدس ستار بهشتی ستارخان سخنرانی سخنگوی مجاهدین سراوان سرجنگل سرکوب سرنگونی سرود سرویس جهانی سعدی سعید اقبالی سعید بهبهانی سعید سلطانپور سعید شاهسوندی سعید ماسوری سعید محسن سکولار دمکراسی سکولاریسم سلاح سلطنت سلطنت پهلوی سلطنت طلب سنگسار سواد سوئد سوئیس سوخت بر سوختبران سوریه سولماز ابوعلی سولیوان سونگون سهام سهراب سپهری سی ان ان سیاست سیاسی سیامک نادری سیاوش سیفی سیاهکل سیزده بدر سیستان سیل سیمای آزادی سیمین بهبانی سیمین بهبهانی سیمین دانشور سینما شادگان شاعر شام غریبان شاملو شانگهای شاه شاهزاده شاهنشاهی شب قدر شب یلدا شباهنگ شبکه تروریستی شبکه های اجتماعی شجریان شخصیتهای ایرانی شرایط ذهنی شرایط عینی شریف واقفی شستا شعائر شعار نویسی شعر شعر نو شکرالله پاک‌نژاد شکنجه شکنجه گر شکوفه شمال شورای امنیت شورای مرکزی مجاهدین شورای ملی مقاومت شورای ملی مقاومت ایران شورای نگهبان شورش شوروی شوش شهادت شهدا شهر شهر ری شهر کرد شهر مهران شهرداری تهران شهرزاد احسانی ناطق شهرقصه شهرکرد شهلا حریری مطلق شهیدان شیخ شیخ فضل الله نوری شیخ محمد خیابانی شیر و خورشید شیراز شیطان سازی شیلی شیوا ممقانی صادرات صالح کهندل صدام صدای مجاهد صدور انقلاب صدور بحران صدیقه مجاوری صلح صمد بهرنگی صنایع فولاد صنعت صیاد شیرازی صیانت ضربه شهریور ۵۰ ضرغامی طالبان طالقانی طبری طرح صلح طلسم جنگ طنز سیاسی ظریف ظلمت عارف قزوینی عاشورا عباس داوری عباسقلی صالحی عبدالرضا شهلایی عدالت عدالت در اسلام عراق عرفان عزت الله مقبلی عزیز فولادوند عزیمت از فرانسه عشق عفوبین الملل عقیده عکاسی عکس علم علمی علی علی اکبر اکبری علی اکبر دهخدا علی ربیعی علی صارمی علی صالح آبادی علی مطهری علی میهن دوست علی همتیان علیرضا جعفرزاده علیرضا خالوکاکایی عماد رام عملیات عملیات آفتاب عملیات چلچراغ عملیات مروارید عوام فریبانه عیاران عید فطر عید قربان عید مبعث عیسی آزاده عیسی مسیح غارت غارت و چپاول غرب غلامحسین اسماعیلی غلامحسین بنان غلامحسین ساعدی غلامرضا تختی غلامرضا مسعودی فاجعه فارسی فاز سیاسی فاشیسم دینی فاشیسم مذهبی فاصله طبقاتی فاطمه فاطمه امینی فاطمه زهرا فاطمه صادقی فاطمه مصباح فتانه زارعی فدایی خلق فرار شاه فرانسوا میتران فرانسه فرانکفورتر آلگماینه فرخی یزدی فردوست فردوسی فرشید نصر‌اللهی فرعون فرقه فروش اندام فروغ ایران فروغ جاویدان فرونشست زمین فرهنگ فرهنگی فرهنگیان فریدون مشیری فساد فشافویه فضای مجازی فعال محیط زیست فقر فلاکت فلسطین فلسفه فوتبال فولاد فولاد مبارکه فیزیک فیک نیوز فیلترینگ فیلم سینمایی قاتلان ۶۷ قاجار قاچاق قاسم سلیمانی قاسملو قاضی محمد قالیباف قانون اساسی قانون کار قتل عام قتل عام۶۷ قتلهای زنجیره ای قرآن قرارداد ننگین قرارداد۲۵ساله قربانعلی حسین نژاد. قربانیان قربانیان کرونا قرن پانزدهم قرنطینه قزاق قزلحصار قزوین قضاوت قطعی برق قم قوه قضاییه قهرمان قیام قیام ۲۱دی قیام 57 قیام ۸۸ قیام آبان قیام آبان۹۸ قیام بنزین قیام تنگستان قیام خوزستان قیام دی قیام دیماه ۹۶ قیام دیماه ۹۸ قیام روشنگری قیام سراسری قیام سراوان قیام ضد سلطنتی قیام عراق قیام کارگران قیام۱۴۰۱ قیام۳۰تیر قیصر قیمت کابل کابینه دولت کاخ سفید کارخانه کارگر کارگران کارگردان کارنامه کارنامه سبز کاروان بهار کاریکاتور کاظم رجوی کانادا کانون کانون شورشی کانونهای شورشی کتا صوتی کتاب کتاب اجتماعی کتاب امام حسین کتاب تاریخی کتاب سیاسی کتاب صوتی کرامت الله دانشیان کربلا کربلای۴ کرج کردستان کرونا کریسمس کریمپور شیرازی کسری بودجه کشاورزان کشاورزی کشتار کشتی کشور کشیش کشیش دیباج کشیش میکائلیان کلنل پسیان کلیسا کمیسیون اقتصاد کمیسیون کار کنفرانس کنکور کنگره کوثر کوچک خان کودتا کودتانی فرهنگی کودتای ۲۸ مرداد کودتای ۲۸مرداد کودتای سوم اسفند کودکان کودکان کار کوروش بزرگ کوروش کبیر کولبران کولبری کویت کهشکان کهکشان کهکشان۱۴۰۰ کهکشان۱۴۰۱ کهکشان۱۴۰۳ کهکشان۲۰۲۱ کهکیلویه کی‌را رودیک کیفرخواست گاردین گاندی گرانی گردهمایی گرسنگان گرسنگی گروگان گزارش گزارش خبری گزینه سرنگونی گلرخ ایرایی گلزاده غفوری گلستان گلسرخی گور جمعی گوهر مراد گیسو شاکری لاجوردی لاریجانی لاهیجان لباس شخصی لبنان لرستان لغت نامه لمپن لنین لوازم التحریر لوموند لویزان لوییزا همریش لوییزا هومریش لیبرتی لیبی لیست تروریستی لیست شهیدان مادر شایسته مادران آبان مادران خاوران مارکز مافیا ماکرون مالباخته مالیات ماه رمضان ماهشهر مایک پنس مایکل وایت مبارزات مبارزه مبارزه چیست مبارزه مسلحانه مبعث متروپل مثنوی مجازات مجاهد مجاهدین مجاهدین خلق ایران مجتبی اخگر مجروحان قیام مجلس مجمع عمومی ملل متحد مجید اسدی مجید صاحب جمع محاکمه محرم محسن رضایی محسن زادشیر محسن معصومی محمد اسلامی محمد تهرانچی محمد حنیف نژاد محمد حنیف‌نژاد محمد خدابنده‌لویی محمد ری شهری محمد زند محمد سیدی کاشانی محمد صادق محمد ضابطی محمد کاظم محمد کرد زنگنه محمد محدثین محمد مخبر محمد مهدی اسماعیلی محمدباقر شفتی محمدرضا ایرانپور محمدرضا سعادتی محمدرضا قرایی آشتیانی محمدعلی توحیدی محمدعلی حاج آقایی محمود رویایی محمود عسگریزاده محمود مهدوی محیط زیست مدارس مدرس مدرک تقلبی مدیا مذاکره مذهب مذهبی مرتجعین مرتضی حنانه مرجان مرد مردم مرز پرگهر مرضیه مرغ سحر مریلند مریم بختیاری مریم رجوی مریم قدسی مآب مریم گلزاده غفوری مزار شهیدان مزدور مزدوران مژگان پارسایی مژگان کوکبی مسجد سلیمان مسجد فاطمه زهرا مسعود احمدزاده مسعود خدابنده مسعود راتبی مسعود رجوی مسعود صفدری مسعود مقبلی مسکن مسیح مسیحی مشروطه مشهد مصباح یزدی مصداقی مصدق مطالبات قانونی مطبوعات معصومه عضدانلو معلم معلمان مقالات مقالات اجتماعی مقالات اقتصادی مقالات تاریخی مقالات سیاسی مقاومت مقاومت ایران مقاومت سراسری مقبره کوروش مکه ملا نصرالدین ملاقات ملک الشعرا ملی شدن نفت مماشات من اگر برخیزم مناسک حج منافقین منتظری منطقه منوتو منوچهر براتی منوچهر سخایی منوچهر طاهر زاده منوچهر هزارخانی منیره رجوی مواد مخدر موزه قتل عام۶۷ موزیک موسسات خیریه موسسان پنجم موسی خیابانی موسیقی موشک باران موشکی موقعیت انقلابی مولانا مهاجرت مهدی ابریشمچی مهدی دیباج مهدی رضایی مهندسی انتخابات میانجی میتران میتینگ میدان ژاله میدان میلیونی میرزا رضا کرمانی میرزا کوچک خان میرزاده عشقی میکونوس میکیس تئودوراکیس میلاد میلیشیا میلیونی میهن تی وی ناصر دیوان کازرونی ناصر صادق ناصرالدین شاه ناظم حکمت نافرمانی مدنی نامه نایاک ندا حسنی نرگس غفاری نروژ نسرین پارسیان نسل کشی نشریه مجاهد نصرالله زرین پنجه نطنز نظامی نظرسنجی نفت نفتگران نقاشی نقدینگی نمایشگاه نمایشنامه نماینده نورمراد کله جویی الوار نوروز نوروز۱۴۰۰ نوروز۱۴۰۱ نوروز۱۴۰۳ نوروز۹۹ نوری علا نوید افکاری نویسنده نهضت ملی نیروی انتظامی نیروی قدس نیشکر هفت تپه نیکسون نیما یوشیج نیمه شعبان نیویورک تایمز واشنگتن واکسن واکسن برکت واکسن چینی واکسن فایزر واکسیناسیون ورزش ورزشکاران وزارت اطلاعات وزارت خارجه وزرات اطلاعات وطن وفات ولادت ولایت فقیه ولی فقیه ولی‌الله فیض‌مهدوی ویتنام ویروس ویکتور خارا ویلیام هزلیت وین هائیک هوسپیان مهر هاشم خواستار هالیوود هامبورگ هایک هوسپیان مهر هجرت هجرت بزرگ هزارخانی هسته ای هلدینگ همایون کهزادی همبستگی همدان همیاری هنر هنرمند هواپیمای اوکراینی هورالعظیم هیتلر یادواره یارانه یاسرعرفات یروم ستاقیان یزدی یعقوب ترابی یغمایی یک شاخه گل یوسف نوری یونان یونایتد پرس یونسکو FATF

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران