۱۴دی۱۴۰۰
سمفونی مقاومت - قسمت ۲
سمفونی مقاومت –سیری در ترانه سرودهای مجاهدین خلق ایران – قسمت دوم
این برنامه به معرفی کتاب سمفونی مقاومت میپردازد که نوشته مجاهد صدیق محمد سیدی کاشانی از زندانیان سیاسی زمان شاه است.
این کتاب مروری است بر تاریخچه شکلگیری سرودهای سازمان مجاهدین خلق ایران.
سرودهایی که از بطن مبارزه و نبرد نیروی پیشتاز در ایرانزمین متولد شده و حماسههای مقاومت و ایستادگی سرفرازانه در زندانها و شکنجه گاههای شاه و شیخ را نوید میدهد.
در قسمت اول سمفونی مقاومت توضیح دادیم سرودها چگونه در زندانها ساخته میشد در ادامه برنامه میپردازیم به ساخت سرودها و ترانههایی که بهمناسبتهای مختلف انگیزه ساخت سرود را بهوجود میآورد.
ترانه شهادت احمد
شهادت مجاهدکبیر احمد رضایی اولین شهید مجاهدین، طوفانی در درون مجاهدین و اذهان و عواطف همه زندانیان بهپا کرد. یکی از هواداران در زندان قزل قلعه ترانهای درباره این حماسه ساخت و فرستاد. آهنگ این ترانه برگرفته از یکی از ترانههای محلی فارس بود. شعر و ملودی آن با هر بار اجرا در شبهای شعر پرداخت و تکمیل میشد.
ترانه شهادت احمد
بیا باد صبا امشوسفرکن... جونم ز زندون اوین یکدم گذرکن... جونم
زمرگ احمد اون شیردلاور... خدا رفیقون مجاهد روخبرکن... جونم
انتقام مجاهد چنینه، عزم مرد خدا آهنینه
غم مخورمیهن آزاد میشه، سینه مردمون شاد میشه
زخون اوگل لاله دراومد جونم، پرستورا شب هجرون سراومد جونم
زهرم آتش بمب ومسلسل... خدا شرربرخرمن غارتگراومد... جونم
وطن در راه آزادی روونه... جونم مجاهد اختراین کاروونه... جونم
مخورغم گرشه آلاله پرپر... خدا زمرگ ظالمون داره نشونه... جونم
این اولین ترانهای بود که در سازمان ساخته شد. ترانهای انگیزانندهکه بهسرعت در تمام زندانها منتشر شد و عزمها را برای مقاومت جزمترو جنبش را نیرومندترکرد. این ترانه را « شهادت احمد » نام نهادیم.
با ذکر این نمونهها میخواهم به خصلت اساساً جمعی کارهای مختلف تهیه و تولید سرودها و ترانه سرودهای سازمان اشارهکنم. مضمون شعرها و سرودهها از دیدگاههای مجاهدین و افقهای آرمانیشان الهام گرفته است.
هموطنان عزیز نسل جوان و آگاه ایرانزمین صدای ما را از رادیو مجاهد میشنوید. در این قسمت میخواهیم بدانیم که سرود قسم با چه انگیزه و به چه دلیلی سروده شد با ما باشید در ادامه برنامه سمفونی مقاومت.
سرود قسم
بعد از شهادت بنیانگذاران در۴ خرداد ۵۱هنگامیکه در زندان قصر بودیم، یکی از بچهها شعرانگیزانندهای به نام قسم سرود. چند بیت آن از این قرار است:
به خون شهیدان و پاکان قسم به رزم آوان ودلیران قسم
به مهرفروزنده انقلاب که تابیده برخلق ایران قسم
به دست پرازپینه کارگر به پای پراززخم دهقان قسم
که تا صبح آزادی تودهها بجنگیم با خون و ایمان قسم...
این سرود هم مثل سرود خون و ترانه شهادت احمد غوغا کرد و روحیهها را به اوج رساند. این سرودی بود که بهخصوص وقتی مجاهدی بهشهادت میرسید در مراسم و شب شعریکه دوراز چشم زندانبانها برگزار میکردیم، بهطور جمعی میخواندیم و از آن شور و انگیزه مضاعف میگرفتیم. بعد از انقلاب57این سرود با همان ملودیکه در زندان میخواندیم، توسط محمد شمس تنظیم شد و در اختیارمردم و نیروها و هواداران سازمان در سراسر کشور قرار گرفت.
مبارزه یک فن است و قوانین خود را نیاز دارد و شعر و سرود و ترانه مقاومت هم وجهی از مبارزه و مقاومت است - حال میخواهیم بدانیم در زندانهای شاه سرودها و ترانههای مقاومت چگونه شکل گرفت.
حال میخواهیم بدانیم چگونه یک ترانه یا سرود در زندان ساخته میشد حتماً شما هم میخواهید با این جنبه مقاومت که آمیختهایی از مبارزه و عاطفه و پردازش روح و روان است آشنا شوید که چگونه به سوهان روح برای بازجو و دژخیم و شکنجهگر تبدیل میشود پس با ما همراه باشید.
سرود به نام خدا
حوالی مرداد ۵۱شعر « به نام خدا » در زندان قصرساخته شد. سرایندهٔ این شعر ملودیآن را هم خودش ساخته بود که البته یک کارجمعی، هم رویکلمات و هم روی ملودی و تکمیل آن صورتگرفت. تنظیم این ساخته به شکل سرود، بعدها توسط شمس صورتگرفت. این سرود چنین شروع میشود.
به نام خدا ای بردارمجاهد برخیز برخیز برخیز به نام حسین ای برادر مجاهد برخیز برخیز برخیز
سلاحت برگیر برگیر برگیر دشمن خلقت را از پای افکن...
ترانه دی بلال
ترانهای که بعد از ترانه شهادت احمد در زندان قزل قلعه ساخته شد. « دی بلال » بود. این ترانه بر اساس ترانه محلی دی بلال از ترانههای معروف عشایر فارس ساخته شد. شعرش چون از دل مبارزه آن روزهای مجاهدین درآمده و آن مبارزه را با ابیات زیبایی بیان میکند مورد استقبال بسیار قرار گرفت. بند اول این ترانه پس از اصلاحاتیکه به تدریج در آن بهعمل آمد، از این قرار است:
بعد از این فصل بهارمثل خزونه... دی بلال کوچهها میدون جنگه پرزخونه... دی بلال
مرحبا رزمآورایرون مجاهد... دی بلال کاوه آهنگر دورون مجاهد... دی بلال
خوب است همین جا یاد آور شوم تمام سرودها و ترانههاییکه در زندان ساخته شدند، در دوره مبارزه سیاسی بعد از شروع حاکمیت خمینی دجال بازسازی، اجرا و منتشر شدند.