میلاد هفتمین پیشوای تشیع انقلابی، امام موسی‌ابن جعفر


از استاد جلال گنجه‌ای (با تلخیص)
ابوابراهیم موسی‌ابن‌جعفر (ع) هفتمین امام معصوم و پیشوای عقیدتی موحدان و شیعیان که به امام کاظم (ع) معروف است، در هفتم ماه صفر سال ۱۲۸هجری در «ابواء» متولد شد.
 موسی‌بن‌جعفر، فرزند امام ششم شیعیان، حضرت جعفربن‌محمدالصادق(ع) است و مادرش بانوی بزرگواری از زنان آل‌محمد(ص) به نام «حمیده بربریه» می‌باشد.
حمیده دختر «صاعد بربری» از بومیان مغرب عربی بود که به‌عنوان برده به مدینه آورده شد تا به‌صورتی معجز‌آسا توسط امام محمد باقر (ع) خریداری و به‌همسری فرزندش امام صادق در‌آمد.
قوم «بربر» یا «آمازیک» از اقوام بومی شمال هستند و هم‌اکنون نیز در کشورهای مغرب عربی مانند مراکش و الجزیره زندگی می‌کنند و به‌عنوان اقلیتی قومی و دارای زبان و فرهنگ قومی خود شناخته می‌شوند.
برخی مورخان گفته‌اند که حمیده اهل اندلس (اسپانیای کنونی) بوده است.
امام کاظم (ع) تا بیست‌سالگی با پدرش امام صادق (ع) می‌زیست و پس از شهادت امام ششم (ع) به امامت رسید یعنی به‌هنگامی که بسیار جوان بوده و فقط بیست‌سال داشت. و تا پایان عمرش که به ۵۵سال بالغ شد، به‌مدت ۳۵سال تا آخر عمر خود را عهده‌دار امامت و راهبری جنبش شیعیان خاندان پیامبر (ص) بود. امام کاظم (ع) بخش بزرگی از دوران امامتش را در سیاه‌چالهای خلیفه عباسی «هارون‌الرشید» در شهرهای مختلف زندانی بود. مدتی در زندان بصره و سپس زندانهای مختلف بغداد تا که به سیاه‌چال هولناک یک کارگزار و دژخیم خلیفه به‌نام «سندی بن شاهک» گرفتار آمد و در‌ آخر در همین زندان بود که به حکم هارون مسموم شد و به‌تاریخ ۲۵رجب سال ۱۸۳هجری به‌شهادت رسید.
موسی بن‌جعفر (ع) در مدت ۳۵سال امامت با چند خلیفه عباسی، مواجه و درگیر بود که عبارت بودند از: خلیفه منصور دوانیقی قاتل امام ششم، سپس دوران خلافت مهدی عباسی و سپس دوران کوتاه موسی بن محمد عباسی که حدود ۱۳ماه بود و در ‌آخر، مدت ۱۵سال از دوران خلافت هارون‌الرشید عباسی
امامت موسی‌بن‌جعفر در عنفوان جوانی و بیست‌سالگی، آزمون حساسی برای شیعیان اهل‌بیت بود و ظرفیت خاص این مرام و جنبش موحدان را در شرایطی به‌نمایش گذاشت که به‌علت اختناق و بیم از جان امام جانشین، حضرت صادق (ع)، وصی و امام بعد از خویش را به‌صورتی عریان، معین نفرمود تا دستگاه خلافت را خام کند. بعداً آشکار شد که خلیفه منصور به ‌والی مدینه دستوری سری و قاطع داده بود که وصی امام صادق (ع) را هر که باشد، فوراً گردن بزند. اما در مقابل، امام صادق (ع) در یک وصیت علنی، ۵نفر را وصی خود معرفی کرد: به ترتیب، خلیفه منصوردوانیقی، محمدابن‌سلیمان حاکم خلیفه در مدینه، بزرگترین پسرش عبدالله بن‌جعفر، کوچکترین پسر یعنی‌موسی‌ابن‌جعفر (ع) و پنجم، مادر این پسر، یعنی «حمیده».
آزمون شیعیان که به موسی بن‌جعفر گرویدند، بسی حساس بود، چرا که برای اولین بار در تاریخ امامت شیعه، از‌طرفی سندی علنی نداشتند و از‌طرف دیگر امام هفتم بزرگترین پسران امام صادق (ع) نبود و تازه از مادری غیرهاشمی و غیرقریشی و اصولاً غریبه و غیر‌عربی زاده شده بود، برخلاف برادران بزرگترش که مادرشان از نواده‌های پیامبر (ص) محسوب می‌شد.
در چنین شرایطی غامض، تشخیص امامت موسی‌بن جعفر (ع) توسط بزرگان شیعه، گواه عظیمی بود بر ‌خلوص عقیدتی و پاکیزگی جریان از ارزشهای جاهلی. زیرا با اندک آغشتگی به‌جاهلیت کهنه، به‌یقین دچار مشکلات و پاشیدگی می‌شدند. این، در ‌همان عصری بود که رگه‌های جاهلیت در دودمان حاکم، میان دو برادر، پسران هارون‌الرشید، جنگ و کشتار را شعله‌ور نمود.
پیرامون ماجرای معجزه‌آسای حمیده
«شهربانو»، دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی بود و به‌صورت اسیر غریبی وارد مدینه شد اما به‌همسری سید‌الشهداء امام حسین (ع) نایل آمد و مادر امام سجاد (ع) شد. تاریخ این پیوند بر‌می‌گردد به دهه سوم هجری و دوران خلیفه عمربن‌خطاب، خلیفه دوم راشدین. با این تفاوت که شهربانو هرچند اولین زن از قومیت غیرعربی است که به‌خاندان پیامبر (ص) راه یافت و تا چنین منزلتی نایل آمد، اما به‌بردگی گرفته نشد. زیرا که او و دو ‌خواهرش به‌صورت اسیر جنگی به مدینه روانه شدند اما علی (ع) به خلیفه عمر‌بن خطاب مشورت داد که به‌جای فروختن این اسیران به‌نفع بیت‌المال، بگذارد آنها با کسانی که راضی باشند ازدواج کرده و برای رعایت منافع عمومی، مهریه‌شان را به‌عنوان فدیه به بیت‌المال بپردازند. خواهران، وصلت با خاندان پیامبر (ص) را پسندیدند و چنین بود که شهربانو به‌همسری حسین (ع) درآمد و از این همسری، امام چهارم شیعیان به دنیا آمد
«حمیده»، مادر امام کاظم چنان برجستگی عقیدتی یافت که حضرت صادق (ع)، برخی مراجعانش در امر جنبش و دیانت، به‌خصوص زنان را به ‌وی ارجاع می‌داد. و درباره «حمیده» می‌فرمود: «او حمیده‌یی مصفاه (پالایش شده) است و چونان شمش زری خالص، ناب و زلال است «و سپس اضافه فرمود که: «او در حمایت فرشتگان خداوند حفاظت می‌شده تا به‌عنوان هدیه‌یی گرامی به من عطا شود و مادر حجت و امام بعد از من باشد». اینچنین، مادر امام موسی بن جعفر (ع) به «حمیده مصفاه» معروف شد و لقب دیگرش را «لؤلؤه» نوشته‌اند
در تاریخ جنبش شیعیان آل محمد (ص)، دوران حیات و رهبری امام هفتم موسی بن جعفر (ع) یک نقطه عطف شمرده می‌شود زیرا که در‌این عصر، جنبش توانست قدمهای بزرگی در معرفی و اعمال ارزشهای توحیدی بردارد که نابرابری جنسی را نفی می‌کرد.
در دوران امام هفتم (ع)، استبداد و اختناق خلفای حاکم عباسی شدتی سنگین یافت و فضای نسبتاًبازتر در دوران امام پنجم و ششم، پایان گرفت و موسی بن جعفر (ع) بارها بازداشت و زندانی شد و نهایتاً هم پس از یک دوره طولانی حبس در سیاهچالها و در شرایط طاقت‌فرسا، به‌دست خلیفه‌هارون‌الرشید عباسی، مسموم و به‌شهادت رسید. اما در همین دوران دشوار، جنبش شیعیان، نسلی تازه و بسیار نیرومند از زنان مجاهد را به‌عرصه آورد که راه و رسم تازه‌یی را در سنت این جنبش شیعیان پدیدار و پایه‌گذاری کردند.
از مهمترین زنان قهرمان مجاهد، حضرت فاطمه معصومه است که راه‌و‌رسم پیشین فاطمه زهرا، سیدةالنساء (ع)، و همچنین بانوی عاشورا، زینب کبری (ع) و راهبر مرحله اسارت در جنبش عاشورایی را، با بلوغ تازه‌یی به‌ظهور رسانید.
وضعیت برجسته زنان مجاهد در جنبش آل محمد (ص) و افق والا و طاقت عظیم زنان مجاهد در پرتو موسی بن جعفر (ع) را می‌توان در دو‌عرصه بارز، مشاهده و مطالعه کرد:
یکم - در پدیداری تابناک برخاستن زنان مجاهد بزرگی از میان کنیزان که تا‌ حدی با آنها آشنا شدیم و دیدیم که آنان در جنبش توحیدی خاندان پیامبر (ص) چنان بالا‌ کشیدند که به فرازترین سطوح این جنبش پیچیده، ارتقاء یافتند. امری خطیر که نظر به سازمان پنهان این جنبش و حساسیت اطلاعات میان کانون رهبری و مراکز پراکنده پیروانش در سراسر بلاد اسلامی، اهمیت فراوانی داشته و به‌همین نسبت، صلاحیت بلند مبارزاتی این زنان را نشان می‌دهد.
در این زمینه، باید همواره توجه داشت که پدیده زنان کنیزی که در چندین نسل متوالی به‌حساس‌ترین موقعیتهای جنبش راه گشودند، ریشه‌های بلندی در سوابق این جنبش و -چنانکه خواندیم- از دوره‌ی نخستین جنبش داشت و مشاهده کردیم که اولین نمونه آن به‌دست امیر‌المؤمنین علی (ع) جاری شده بود و در‌حقیقت، علی (ع) بود که راه شهربانو را به خاندان پیامبر (ص) گشوده تا به‌همسری سید‌الشهداء، حسین (ع) در‌آمد و مادر امام چهارم، زین‌العابدین علی بن الحسین (ع) شد.
البته، زنان برده از آغاز اسلام و در پرتو آئین توحیدی محمد (ص) بسی خوش درخشیده و چهره‌های بسیار بزرگی از آنان پدیدار شد. اما در جنبش شیعیان آل‌محمد (ع) این زنان را در ‌ارتباط با حساس‌ترین نقطه رهبری جنبش مشاهده می‌کنیم، که امری شگفت و بی‌سابقه بود و حتی امروزه و با گذشت ۱۵قرن هم همچنان عظیم و خیره‌کننده است.

دختران تماماً انقلابی که ازدواج نمی‌کردند
دوم- پایه‌گذاری سنت ترک خانواده و خودداری از ازدواج که افراشتن پرچمش به‌طور خاص، مدیون امام هفتم، موسی بن‌جعفر (ع) است. البته، اصل ترک خانواده با‌ هدف عقیدتی و برای جهاد و مبارزه در آئین توحیدی اسلام، بی‌سابقه نبود و در تاریخچه زنان بزرگوار متعددی ثبت شده است و اولین نمونه‌های این سابقه، رقیه و ام‌کلثوم، دختران پیامبر (ص) هستند که پیش از علنی‌شدن اسلام به این آئین گرویده و برای حفظ آئین خود از شوهران مشرکشان دست کشیدند. مهمترین سابقه‌ این امر هم به زینب کبری (ع) تعلق دارد که به‌رغم سن بالای بیش از پنجاه‌سالگی و داشتن پنج فرزند، از نخستین مراحل حماسه عاشورا، شوهرش و زندگانی خانوادگی را وا‌نهاد تا آنجا راهبری جنبش را پس از شهادت امام حسین (ع) و دوران دشوار و حساس اسارت در ‌کوفه و شام را به‌دست گرفت. لیکن در سوابق بالا، رها‌کردن شوهر و منحل کردن خانواده به‌صورت احکام ثانویه بود. بدین‌معنی که جداییها اصل نبود بلکه جهت پاسخ‌گویی به‌موقعیت‌های خاص و استثنایی جنبش، چنین اقدامی را ایجاب می‌کرده است که البته زنان مجاهد یاد‌شده، شجاعانه و بی‌پروا به‌ضرورتها پاسخ گفته و رسم و سنت خانواده‌داری را زیر‌پا نهادند.
اما در دوران امام هفتم موسی بن جعفر (ع)، برای اولین بار بود که به‌ابتکار آن‌حضرت، سنتی متفاوت پایه‌گذاری شد و به‌یکباره نسلی از زنان مجاهد ظهور کردند که اصل را بر ‌نپذیرفتن ازدواج نهاده و به‌طور دست‌جمعی به‌اجرای چنین اصلی روی‌آور شدند. و این تفاوت بسیاری دارد با گذشته که اصل ‌بودن ‌ازدواج انکار نشده بود و تنها با پدیدار‌شدن وضعیت استثنایی و عارض‌شدن ضرورت خاص، قید شوهر‌داری را بگسلند
امام هفتم با کنیه‌های «ابو‌ابراهیم» و «ابو‌علی» خوانده می‌شد و مردمان او را به‌صفت «عبد‌صالح» (بنده شایسته‌یی برای خداوند) تمجید می‌کردند. اما روحیه گذشت و بخشش او و توانایی چشم‌گیرش در مهار‌کردن خشم، چنان بود که بسیاری او را به‌این صفت می‌ستودند. آنقدر زیاد و فزاینده که این ستایش، رفته‌رفته تبدیل شد به لقب تازه‌یی برای آن‌حضرت. زیرا بسیار بودند مردمانی که او را به‌خاطر همین خوی ارجمند، «کاظم» می‌خواندند تا که این وصف عظیم تبدیل شد به لقبی تازه. و مردم، آن حضرت را با همین نام و لقب، یعنی «کاظم»، می‌خوانده و می‌شناختند. کاظم به‌معنی «کاظم الغیظ»، (مهار‌کننده خشم).
به‌رغم جوانی، دانش و پاکدامنی او چنان زبانزد بود که دو ‌نفر نمی‌یافتی که بر‌سر این موضوع اختلاف داشته باشند. و هم‌چنین سخاوت و بخشش آن‌ امام.
در این زمینه، فقراء مدینه را مستقیماً شناسایی می‌کرد و آن‌گاه -به همان شیوه که علی (ع) عمل می‌کرد-شبانه و در تاریکی، هر ‌نوبت بارهای سنگین از ما‌یحتاج زندگی را فراهم می‌آورد و شخصاً بدوش می‌کشید و به خانه‌هایی که شناسایی کرده بود حمل می‌نمود، به‌طوری که دریافت‌کنندگان پی نمی‌بردند که کمک‌کننده کیست.
طی ۳۵سال دوران امامت، اشخاص بسیاری به‌منظور فرا‌گرفتن دانش و مرزهای دیانت به آن‌ حضرت مراجعه کرده و شمار قابل‌توجهی از این مطالب در منابع مربوطه ثبت شده و در ‌دسترس قرار دارد. امام هفتم (ع) به‌عنوان فقیه‌ترین کسان و مسلط به پیامها و رموز قرآن شناخته می‌شد. بسیاری اوقات، مردم برای شنیدن صدای خوش او که قرآن می‌خواند و حالت گیرایش به‌هنگام مرور و تکرار آنچه قرائت می‌کرد، در‌کنارش گرد ‌هم می‌آمدند و با ‌اشکهای شوق که او از چشم می‌ریخت می‌گریستند. از جمله کسانی که برای فرا‌گرفتن نزد آن ‌حضرت می‌آمد، امام احمد حنبل، بود. البته او چندان میانه‌یی با مواضع امامان اهل‌بیت نداشت اما هنگام بازگو‌کردن آنچه از موسی‌بن جعفر (ع) آموخته بود می‌گفت: حدیث گفت مرا موسی بن جعفر، از پدرش جعفر بن محمد، از پدرش ابی‌جعفر الباقر، از علی بن الحسین سجاد، از حسین بن علی الشهید، از پدرش علی بن ابی‌طالب که او از رسول‌الله (ص) روایت می‌کرد: … و آن‌گاه که متن حدیث را می‌خواند و تمام می‌کرد، می‌افزود: «اسناد این حدیث چنان است که اگر بر ‌دیوانگان هم خوانده شوند، به‌سر عقل می‌آیند.
حسن بن علی بن ابی‌حمزه گفت از پدرم شنیدم که: روزی به بیرون شهر رفته و گذرم بر ‌زمینی متعلق به موسی بن جعفر (ع) افتاد. آنجا، آن حضرت را دیدم که روی زمین کار می‌کرده و چون نزدیک شدم دانستم که مدتی است کار می‌کند چون آبهای پراکنده زمین زیر ‌پاهایش انباشته شده بودند. به او گفتم: «فدایت گردم، مردان کارگران کجایند که شما خود به چنین کاری مجبور شده‌اید؟». پاسخ داد: «همانا کسانی با دستان خویش کار کرده‌اند که در زمین خداوند از من و پدرم بالاترند». پرسیدم چه کسانی؟ پاسخ داد: «رسول‌الله (ص) و امیر المؤمنین (ع) و همه پدرانم (ع) چنین می‌کرده و با دستان خویش فعالیت می‌کردند و این رویه پیامبران و رسولان و اوصیا و مردمان صالح و شایسته است».
«معتب»، باغبانی است که امام هفتم (ع) او را به‌سرپرستی باغستان گماشته بود. محسن بن احمد از معتب نقل می‌کند که: موسی بن جعفر (ع) به ما امر کرد: وقتی حاصل و میوه‌ها رسید، آنها را گردآوری کرده و بار را همان‌طور کلی به بازار ببریم و به خریدار کلی بفروشیم. آن‌گاه، روزانه مانند همه مسلمانان به‌میزان نیاز و مصرف روز خود به‌قیمتی که مانند سایر مسلمانان می‌پردازند، خرید کنیم.
قابل دقت است که مطابق این رهنمود، حتی تولید‌کننده کالا نباید برای منافع بیشتر در آینده، از عرضه جنسهای تولیدی به بازار طفره برود و برای روز و قیمت بالاتر انبار و به‌عبارت دیگر، احتکار کند. او حتی نباید از هزینه معمول زندگانی که عامه مردم می‌پردازند، خود را جدا کند و کالا را حتی به‌اندازه مصرف خودش برای سال یا فصلی و مدت آینده انبار کند، بلکه باید به‌موقع بفروشد، یعنی به‌موقعی که منافع عمومی مردم ایجاب می‌کند و باز هم به‌موقع بخرد، با همان قیمت و شرایطی که برای دیگران و عامه مردم تمام می‌شود. در این دیدگاه و رهنمود، اگر تولید‌کردن، مباح است برای این است که به تأمین منافع جامعه و مردم کمک می‌کند و لذا بایستی مرز خریدن و فروختن مباح و حلال را هم بر‌همین نمط و قیاس از حقه‌بازیهای قارونی و مال‌اندوزی تمیز داد.
این کلام امام هفتم (ع) نمونه‌یی بر‌آمده از یک دیدگاه و فلسفه اقتصادی اجتماعی است که مرام توحید و تشیع تحت امامت و رهبری او را عیان می‌دارد. نمونه‌یی شایان مطالعه و تفسیری جامع، جهت استخراج و استنباط فروع و نتایج شایسته‌یی که می‌توان و باید برای عمل و پاسخ‌گویی مسائل و ضرورت‌ها بر‌پایه این دیدگاه مورد استفاده قرار بگیرد.
محمد بن جعفر عاصمی روایت می‌کند که پس از اعمال حج با جمع همراه خود به مدینه روانه شدیم و چون به شهر رسیدیم دنبال سکنی می‌گشتیم که خبردار شدیم موسی بن جعفر (ع) پذیرای ما است. در حضورش به گفتگو و پرسش نشستیم. در اثنای گفتگو، امام هفتم (ع) از من پرسید: روابط و مناسبات شما به‌لحاظ رسیدگی و نیکی به همدیگر چه ‌وضعیتی دارد؟ گفتم بهتر از وضعیت همه دیگران. امام (ع) از‌نو پرسید: آیا کسی از شما که تنگ‌دست باشد، چنانکه به خانه یکی از شما برادران مرامی برود اما صاحب‌خانه را نیابد، در چنین حالی، آیا چنان هست که بخواهد کیسه پول صاحب‌خانه را از مخزن بیرون آورده و مهر از کیسه بردارد و نیاز خویش از آن بر‌گیرد؟ آیا صاحب خانه و کیسه چنین رفتاری را از برادرش را ناپسند نمی‌شمارد؟
پاسخ دادم: خیر، روابط ما با برادران مرامی چنین نیست. امام هفتم (ع) فرمود: شما در آن سطح برادری در رسیدگی برابر تنگ‌دستی و نیازمندی نیستید که من می‌پسندم.

رسم پایداری و مقاومت برابر جباران و در زندان
امام هفتم موسی بن جعفر (ع) پس از ۳۵سال عهده‌داری امامت و راهبری شیعیان، سر‌انجام در حالی که در بغداد و در سیاهچال ”سندی بن شاهک“ زندانی بود، به‌ توطئه و فرمان هارون‌الرشید، خلیفه عباسی وقت، به شهادت رسید.
این دور زندان امام هفتم (ع) که به‌شهادتش منتهی شد، نزدیک چهار‌سال طول کشید. اما به‌یقین، این اولین باری نبود که توسط هارون‌الرشید زندانی شده بود چنانکه توسط خلفای پیش از او، موسی و مهدی عباسی نیز دستگیر و زندانی شده بود.
مورخان در شمار دورانهای زندان امام هفتم (ع) اختلاف بسیاری دارند و هم‌چنین در این‌که مجموع مدتی که زندانی بوده به چند ‌سال بالغ می‌شد. در این میان، ارقام مختلفی از ۴سال تا ۱۴سال را ادعا می‌کنند.
به‌هر‌حال، همه دورانهای زندان بجز آخرین نوبت، خلیفه وقت ناگهان از کارش پشیمان می‌شد و امام هفتم (ع) را با عذرخواهی و صله قابل‌توجه به وطنش روانه می‌کردند. و هنگامی که اطرافیان سبب می‌پرسیدند معلوم می‌شد که هر‌بار به‌صورتی و در‌مجموع، معجز‌آسا، خلیفه در خواب یا بیداری صحنه‌هایی را می‌دیده که مبین خشم پیامبر (ص) یا امیر‌المؤمنین (ع) بوده و لذا بر‌خود و حاکمیتش بیمناک می‌شده از ادامه زندان امام هفتم (ع) دست می‌کشید.
زندان و حبس‌کردن اثری بر ‌نفوذ امام هفتم نمی‌گذاشت و حضرتش همچنان در سراسر قلمر اسلامی، ارادتمندان پر‌حرارت و به‌خصوص پیروان مخلصی داشت از‌جمله در دربار هارون که به‌خصوص حاجب او، به‌نام «علی ین یقطین»، یکی از شیعیان برجسته و مردی دیندار و استوار در دیانتش بود. این مرد چندین بار از امام رخصت خواست که منصب خطرناک و به‌خصوص جانکاهش در میان مشتی درنده‌ترین خونخواران را رها کند اما امام هفتم (ع) فرمان می‌داد که همچنان با «تقیه» سپر بگیرد و کارش را دنبال کند، چرا که توسط او بسیاری مظلومان و شیعیان از گرفتاری رهانیده می‌شدند و بسیاری سعایتها و شکایتها برضد شیعیان، از امام موسی بن جعفر (ع) گرفته تا هر‌فعال که در جای‌جای قلمرو کشور مورد سوءظن قرار می‌گرفت، خنثی یا به‌وقت، چاره‌اندیشی می‌شد.
بنا‌به روایتهای مشهور، در اواسط ماه شوال ۱۷۹هجری که پانزدهمین سال خلافت هارون‌الرشید بود، وی پس از انجام مناسک عمره از مکه رهسپار مدینه شد تا -برحسب ظاهر- قبر مطهر پیامبر (ص) را زیارت کند.
پس از این ماجرا بود که هارون به حجاز سفر کرده و اینک به مدینه وارد شده و به زیارت پیامبر (ص) می‌رفت. وقتی هارون به کنار قبر مطهر رسول‌الله (ص) رسید، چنین گفت: «سلام برتو ای پسرعمو در حالیکه به این نسبت بر دیگران سرفرازی می‌کنم».
همانوقت، موسی بن جعفر (ع) که دیگر، رویه پرملاحظه سابق را مفید نمی‌دید، وارد شد و برابر مزار پیامبر ایستاد و گفت: «سلام برتو ای رسول خداوند، سلام بر تو ای پدرم».
حاضران، دگرگون شدن چهره‌هارون و آشکارشدن خشم را در چهره‌اش مشاهده کردند، چون عبارت «پدرم» در قیاس با عبارت هارون که «پسرعمو»، آشکارا منزلت قلابی هارون در جامعه را به‌رغم حاکمیتش به خاک می‌کوبید.
در نوبت بعدی زیارت هارون، حاضران شنیدند که وی خطاب به پیامبر (ص) می‌گوید: «پدر و مادرم به فدایت، به درگاهت عذر می‌آورم از کاری که عزم کرده‌ام. من قصد دارم موسی بن جعفر (ع) را دستگیر کرده و حبس کنم. زیرا بیم دارم که میان امت، جنگی بیافروزد که خون مردمان ریخته شود». کلامی که ضمناً اعتراف هارون به گستردگی و نفوذ جنبش شیعیان بود که جز تحت رهبری امام موسی بن جعفر (ع) قرار نداشت.
فردای همان روز که ۲۰روز از شوال ۱۷۹هجری می‌گذشت، هارون، وزیرش فضل بن ربیع را برای دستگیری امام هفتم (ع) فرستاد و آن حضرت را در حالی که کنار مزار پیامبر (ص) به‌نماز ایستاده بود، دستگیر کرده و به بصره اعزام داشت تا آنجا، در زندان عیسی بن جعفر زندانی شود. و مدتی بعد، امام هفتم را به بغداد منتقل نمود و به ”سندی بن شاهک“ سپرد تا در زندان هولناکی معروف به «عمارت مسیب» زندانی شود. شرایط زندان بسیار سخت بود؛ حبس انفرادی در یک زیرزمین تاریک که شب و روز تشخیص داده نمی‌شد، آن هم با گذاشتن غل و زنجیر و آزارهای رنگارنگ جسمی و روحی که مجال تشریحش نیست. با اینحال، زندانبانها در حیرت بودند که این زندانی، موسی بن جعفر (ع)، چگونه از نمازها و سجدههای طولانیش خسته نمی‌شود و معمولاً روزه‌دار است و همچنان شکرگزار خداوند است که او را به معرفتش رهنمون شده و اینک در زندان، فرصتی به وی ارزانی داشته تا که بتواند بیشتر با خداوندش رازونیاز کند.
حدود چهارسال از زندان موسی بن جعفر (ع) میگذشت که هارون با طرحی پلید، طبقی خرمای سمی به زندان فرستاد تا ”سندی بن شاهک“ آنها را به‌طور قهر و اجبار به خورد امام هفتم (ع) بدهد. چند روزی نگذشت که در روز ۲۵رجب سال ۱۸۳هجری، پیشوای بزرگوارمان که تا اینجا تنها با شمه‌یی از فضیلت‌هایش آشنا شدیم، به‌شهادت رسید. در حالی که دشمن قاتل، از افشای جنایتش بسیار هراسناک بود و دهها نفر را آورد تا پیکر آن حضرت را ببینند و سپس از آنها گواهی کتبی می‌گرفت که هیچ آزاری به موسی بن جعفر (ع) نرسیده و او به‌مرگ طبیعی از دنیا رفت.
اینک تاریخ به‌زبان فصیح گواهی می‌دهد که رسوایی جز بر پیشانی تبهکاران ثبت نشده است.



اشتراک:
3333

پخش زنده سیمای آزادی

Popular Posts

مسعود رجوی-۲۲بهمن ۱۴۰۱: «اتوبوس مجانی» استبداد و وابستگی با سرنشینان ساواکی، آزادیخواهان و ...

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

توییتر اختر شبانه

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

برچسب‌ها

۱۰شهریور ۱۲اردیبهشت ۱۳آبان ۱۴اسفند ۱۶آذر ۱۷ژوئن ۱۷شهریور ۱۸تیر۷۸ ۱۹بهمن۴۹ ۱۹بهمن۶۰ ۱۹فروردین۹۰ ۲۶مهر ۳۰تیر ۳۰خرداد ۳۰دی ۳۰فروردین ۳۰مهر ۳ژوئیه ۴خرداد ۵ مهر ۸ مارس آب آبادان آتش بس آتش سوزی آخوند کاشانی آخوندی آذربایجان آرژانتین آری به جمهوری دمکراتیک آزادی آزادی بیان آزادی هدایتگر مردم آزادیخواهان آژانس اتمی آستان قدس آستفیک آسوشیتدپرس آشنایی با شورای ملی مقاومت آشنایی با مجاهدین آفریقا آقازاده ها آگاهی آلبانی آلبرتو نیسمن آلترناتیو آلمان آلودگی هوا آمریکا آموزشی آموزه تاریخی آموزه سیاسی آموزه فلسفی آنالیا آنتورپ آنتونیو گوترز آندرانیک آهنگساز ابراهیم ذاکری ابراهیم مرادی ابواحسن صبا اپورتونیسم اپوزیسیون اتحاد اتحاد ملی اتحادیه اروپا اتمی اتوبوس خوابی اجباری اجتماعی احتکار احزاب سیاسی احمد رئوف بشری دوست احمد رضایی احمد مقدم احمد وحیدی احمدرضا جلالی اخبار اخبار جعلی اختلاس اختناق ادبیات اراذل اربعین ارتجاع ارتش آزادیبخش ارتش آزادیبخش ملی ایران اردشیر زاهدی ارز ارژنگ داوودی ارمنستان اروپا ارومیه اژه ای استاد استان استبداد استبداد دینی استثمار استراتژی استراتژیک استعمار استقلال استقلال آمریکا استکهلم اسدالله اسدی اسفند۹۸ اسکاتلند اسکاندیناوی اسلام اسلام انقلابی اسلامشهر اسماعیل خطیب اسماعیل شریف زاده اسناد اسیر جنگی اشپیگل اشرف اشرف پهلوی اشرف رجوی اشرف هادی اشرف۳ اشغالگر اصغر بدیع زادگان اصغر بدیع‌زادگان اصغر مهدیزاده اصفهان اصلاح طلب اصلاح طلبی اصلاحات اصلاحات ارضی اصلاح‌طلب اصولگرا اطلاعیه اعتراض اعتراض سراسری اعتراضات اعتراضات سراسری اعتصاب اعتیاد اعدام اعدام بنیانگذاران مجاهدین اف ای تی اف افتخار افسانه افشاگری افطار افغانستان اقتصاد اقتصادی اکبر صمدی الکساندر مدوید الله قلی خان المپیک امام جعفر صادق امام حسن عسکری امام حسن مجتبی امام حسین امام رضا امام زمان امام زین العابدین امام سجاد امام صادق امام محمد باقر امام موسی ابن جعفر امام هشتم امام هفتم امجدیه امیرپرویز پویان امیرخیزی امیرکبیر انتخاب انتخابات انتخابات قلابی انتخابات۱۴۰۰ انجمن نجات انجمن نجاست انجیل اندیشه اندیکا اندیمشک انسان انسانیت انفال انفجار امیا انفجار حرم امام رضا انقلاب انقلاب ۵۷ انقلاب اکتبر انقلاب ایدئولوژیک انقلاب دمکراتیک انقلاب سفید انقلاب صنعتی انقلاب ضد سلطنتی انقلاب فرهنگی انقلاب کبیر فرانسه انقلاب مشروطه انقلاب نوین انقلابی انقلابیون انگلستان انگلیس اوباش اوریانا فالاچی اوکراین اومیکرون اوین اهواز ای ایران ایتالیا ایدئولوژی ایذه ایران ایران آزاد۲۰۲۱ ایران آزاد۲۰۲۲ ایران اینترنشنال ایران فردا ایران گیت ایران مرز پرگهر ایرانیان ایلیرمتا اینترنت ایندیپندنت اینستاگرام أزادی بازجو بازرگان بازگشایی مدارس بازنشستگان بازیگر بالکان بانک بحران بحران آب بختیار بدهی برانداز براندازی برجام برف برق برلین برنامه ۱۰ ماده ای بسیج بسیجی بعثت بکتاش آبتین بگو نه بلژیک بلوچستان بمب اتمی بنان بند۲۰۹ بنزین بنی صدر بنیاد برکت بنیاد فرانس لیبرته بنیادگرایی بنیانگذاران سازمان مجاهدین بوچا بودجه بودجه۱۴۰۰ بودجه۱۴۰۱ بورس بویراحمد بهار بهبهان بهداشت بهرام عالیوندی بهرام عین اللهی بهزاد معزی بهشت زهرا بی بی سی بیانیه بیت کوین بیرجند بیروت بیژن جزنی بیژن مفید بیسواد بیکاران بیکاری بیوگرافی پابلو نرودا پارلمان اروپا پاریس پاسارگاد پایداری پدرطالقانی پرچم پرس تی وی پرستاران پرواز بزرگ پروپاگاندا پرویز خزایی پروین اعتصامی پمپئو پناهندگان پوریای ولی پول پهباد پهلوان پهلوان فیلابی پهلوی پیام پیامبر پیروزی پیشتاز پیک پنجم پیک شادی پیک ششم پیمان جبلی تابلو تاریخ تاریخ ایران تاریخ ا یران تاریخ اسلام تاریخ ایران تاریخ بیداری ایرانیان تاریخ جهان تاریخ شفاهی تاریخ فرانسه تاریخ مشروطه تاریخ معاصر تاریخچه مجاهدین تاریخساز تاریخی تاریکی تاسوعا تاکتیک تئاتر و سینما تأسیس سازمان مجاهدین تبریز تبعید تبیین جهان تجارت تجزیه تحریف تحریم تحریم انتخابات تحصیل تحلیل سیاسی تخت جمشید تختی تخریب ترامپ ترانه ترک تحصیل ترور تروریست تروریستی تروریسم تروریسم دولتی تریتا پارسی تشکیلات تشکیلات بیرون زندان تشیع تصنیف تظاهرات تفسیر تکامل تلگرام تلویزیون تمدن ایران تنگستان توحید تورم توسکا تولید توماج صالحی توماس سانکارا تهران تهران بزرگ تیرباران ثروت ثریا ابوالفتحی ثقه‌الاسلام جاسوس جام زهر جامعه جامعه المصطفی جان مترکه جاوید رحمان جایزه نوبل جایگاه انسان جدایی دین از دولت جریان اپورتونیستی چپ‌نما جعبه سیاه جعفر کاظمی جعلیات جمشید پیمان جمعه سیاه جمهوری خواه جمهوری دمکراتیک جنایت جنایت علیه بشریت جنبش برابری جنبش تنباکو جنبش جنگل جنبش دادخواهی جنسیتی جنگ جنگ ایران و عراق جنگ جهانی جنگ خلیج جنگ داخلی جنگ روانی جنگ سیاسی جنگ ضد میهنی جنگ قدرت جنگ کثیف جنگل جنگل تراشی جوانان جهاد کشاورزی جهان چارلی چاپلین چپ نما چپاول چریک فدایی چریکهای فدایی چماقداری چه باید کرد چه گوارا چهارشبنه سوری چهارمحال بختیاری چین حبیب خبیری حبیب خدا حبیب‌الله بدیعی حج حجاب حجت زمانی حزب توده حزب جمهوری حزب رستاخیز حزب‌الله حسن اشرفیان حسن ظریف حسن ظریف ناظریان حسن فیروزآبادی حسن نوروزی حسین امیر عبداللهیان حسین دهلوی حسین طائب حسین فارسی حسین فاطمی حسین گل گلاب حسینیان حشدالشعبی حضرت زینب حضرت علی حضرت فاطمه حضرت محمد حضرت معصومه علیها سلام حضرت مهدی حقوق حقوق بشر حقوق زنان حکایت حکومت حکومت علی حکومت نظامی حماس حمایت حمله خارجی حمید اسدیان حمید لاجوردی حمید مصدق حمید نوری حنیف عزیزی حنیف نژاد حنیف‌نژاد حوزه خائن خاتمی خاش خاطرات خاطرات زندان خاطرات سیاسی خامنه ای خامنه‌ای خانواده خانواده شفایی خاور میانه خاوران خاورمیانه خبرگان خبرگزاری خبرنگار خدا خدیجه خرمشهر خسرو گلسرخی خشک سالی خشونت خصوصی سازی خط فقر خطر خلق خلقت انسان خلیفه خلیل رضایی خمینی خواننده خواهران میرابال خودروسازی خودکشی خودمختاری خوزستان خیانت دادخواهی دادگاه دادگاه مردمی آبان دارو داستان دانش آموز دانشجو دانشگاه دانشگاه تهران دانشمند دانشیان دانیل میتران داوود باقروند داوود رحمانی دبیر کل سازمان ملل دجال دختر آبی درگذشت دروغ دزدی دستمزد دفاع مقدس دفاعیات مجاهدین دکتر حسین گل‌گلاب دلار دلتا دلوار دمکراتیک دمکراسی دمکراسی خیانت شده دوباره می‌سازمت وطن دوران آماده باش دورس دولت دهخدا دهقانان دهه ۶۰ دی دیالکتیک دیپلماسی دیدار صلح دیکتاتور دیکتاتوری دیکتاتوری سلطنتی دیکتاتوری مذهبی دین دین و مذهب دیوید ایمس دیوید کلیگور ذوالقرنین ذوب آهن رادیو مجاهد رانت راه حل سرنگونی راهرو مرگ رای من سرنگونی رئیس جمهور برگزیده رئیسی رباط کریم رپ اعتراضی رجوی رحمان کریمی رزمناو پوتمکین رزمنده رژیم آخوندی رژیم شاه رسانه رسانه حکومتی رستاخیز رستم قاسمی رسول تبریزی رسول خدا رسول مشکین فام رشنگری رشوه رضا پهلوی رضا خان رضا رضایی رضا شاه رضا شمیرانی رفراندوم رفسنجانی رمزارز رمضان رمضان۱۴۰۰ رمضان۱۴۰۱ رنگ روغن روح‌الله حسینیان روح‌الله خالقی روحانی روحانی مترقی روز جهانی روز جهانی حقوق بشر روز جهانی زن روز جهانی صلح روز جهانی کارگر روز جهانی کودک روز جهانی مبارزه با اعدام روز جهانی معلم روز دانشجو روز معلم روزجهانی منع خشونت علیه زنان روزنامه روس تزاری روسیه روشنایی روشنفکر روشنگری رها بحرینی رهایی رهبر مقاومت رهبری ریاست جمهوری ریچارد رابرتس زادی زاگرس زاهدان زاینده رود زباله گردی زبان زری اصفهانی زلزله زمستان زمین زن زنان زندان زندان تهران بزرگ زندان گوهردشت زندانی زندانی سیاسی زندانیان سیاسی زوربا زهرا مریخی زهره صمدی زیارت زینب زینب پاشا زینب کبری زینت میرهاشمی ژئوپلیتیک ژنرال اودیرنو ژنرال دوگل ژنو ژیلبر میتران سارق انقلاب سازمان چریکهای فدایی خلق سازمان خبات کردستان سازمان مجاهدین سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان ملل سال تحصیلی سال میلادی سال نو سال۱۴۰۰ سالن مرگ سانسور ساواک سایبری سپ سپاه سپاه پاسداران سپاه قدس ستار بهشتی ستارخان سخنرانی سخنگوی مجاهدین سراوان سرجنگل سرکوب سرنگونی سرود سرویس جهانی سعدی سعید اقبالی سعید بهبهانی سعید سلطانپور سعید شاهسوندی سعید ماسوری سعید محسن سکولار دمکراسی سکولاریسم سلاح سلطنت سلطنت پهلوی سلطنت طلب سنگسار سواد سوئد سوئیس سوخت بر سوختبران سوریه سولماز ابوعلی سولیوان سونگون سهام سهراب سپهری سی ان ان سیاست سیاسی سیامک نادری سیاوش سیفی سیاهکل سیزده بدر سیستان سیل سیمای آزادی سیمین بهبانی سیمین بهبهانی سیمین دانشور سینما شادگان شاعر شام غریبان شاملو شانگهای شاه شاهزاده شاهنشاهی شب قدر شب یلدا شباهنگ شبکه تروریستی شبکه های اجتماعی شجریان شخصیتهای ایرانی شرایط ذهنی شرایط عینی شریف واقفی شستا شعائر شعار نویسی شعر شعر نو شکرالله پاک‌نژاد شکنجه شکنجه گر شکوفه شمال شورای امنیت شورای مرکزی مجاهدین شورای ملی مقاومت شورای ملی مقاومت ایران شورای نگهبان شورش شوروی شوش شهادت شهدا شهر شهر ری شهر کرد شهر مهران شهرداری تهران شهرزاد احسانی ناطق شهرقصه شهرکرد شهلا حریری مطلق شهیدان شیخ شیخ فضل الله نوری شیخ محمد خیابانی شیر و خورشید شیراز شیطان سازی شیلی شیوا ممقانی صادرات صالح کهندل صدام صدای مجاهد صدور انقلاب صدور بحران صدیقه مجاوری صلح صمد بهرنگی صنایع فولاد صنعت صیاد شیرازی صیانت ضربه شهریور ۵۰ ضرغامی طالبان طالقانی طبری طرح صلح طلسم جنگ طنز سیاسی ظریف ظلمت عارف قزوینی عاشورا عباس داوری عباسقلی صالحی عبدالرضا شهلایی عدالت عدالت در اسلام عراق عرفان عزت الله مقبلی عزیز فولادوند عزیمت از فرانسه عشق عفوبین الملل عقیده عکاسی عکس علم علمی علی علی اکبر اکبری علی اکبر دهخدا علی ربیعی علی صارمی علی صالح آبادی علی مطهری علی میهن دوست علی همتیان علیرضا جعفرزاده علیرضا خالوکاکایی عماد رام عملیات عملیات آفتاب عملیات چلچراغ عملیات مروارید عوام فریبانه عیاران عید فطر عید قربان عید مبعث عیسی آزاده عیسی مسیح غارت غارت و چپاول غرب غلامحسین اسماعیلی غلامحسین بنان غلامحسین ساعدی غلامرضا تختی غلامرضا مسعودی فاجعه فارسی فاز سیاسی فاشیسم دینی فاشیسم مذهبی فاصله طبقاتی فاطمه فاطمه امینی فاطمه زهرا فاطمه صادقی فاطمه مصباح فتانه زارعی فدایی خلق فرار شاه فرانسوا میتران فرانسه فرانکفورتر آلگماینه فرخی یزدی فردوست فردوسی فرشید نصر‌اللهی فرعون فرقه فروش اندام فروغ ایران فروغ جاویدان فرونشست زمین فرهنگ فرهنگی فرهنگیان فریدون مشیری فساد فشافویه فضای مجازی فعال محیط زیست فقر فلاکت فلسطین فلسفه فوتبال فولاد فولاد مبارکه فیزیک فیک نیوز فیلترینگ فیلم سینمایی قاتلان ۶۷ قاجار قاچاق قاسم سلیمانی قاسملو قاضی محمد قالیباف قانون اساسی قانون کار قتل عام قتل عام۶۷ قتلهای زنجیره ای قرآن قرارداد ننگین قرارداد۲۵ساله قربانعلی حسین نژاد. قربانیان قربانیان کرونا قرن پانزدهم قرنطینه قزاق قزلحصار قزوین قضاوت قطعی برق قم قوه قضاییه قهرمان قیام قیام ۲۱دی قیام 57 قیام ۸۸ قیام آبان قیام آبان۹۸ قیام بنزین قیام تنگستان قیام خوزستان قیام دی قیام دیماه ۹۶ قیام دیماه ۹۸ قیام روشنگری قیام سراسری قیام سراوان قیام ضد سلطنتی قیام عراق قیام کارگران قیام۱۴۰۱ قیام۳۰تیر قیصر قیمت کابل کابینه دولت کاخ سفید کارخانه کارگر کارگران کارگردان کارنامه کارنامه سبز کاروان بهار کاریکاتور کاظم رجوی کانادا کانون کانون شورشی کانونهای شورشی کتا صوتی کتاب کتاب اجتماعی کتاب امام حسین کتاب تاریخی کتاب سیاسی کتاب صوتی کرامت الله دانشیان کربلا کربلای۴ کرج کردستان کرونا کریسمس کریمپور شیرازی کسری بودجه کشاورزان کشاورزی کشتار کشتی کشور کشیش کشیش دیباج کشیش میکائلیان کلنل پسیان کلیسا کمیسیون اقتصاد کمیسیون کار کنفرانس کنکور کنگره کوثر کوچک خان کودتا کودتانی فرهنگی کودتای ۲۸ مرداد کودتای ۲۸مرداد کودتای سوم اسفند کودکان کودکان کار کوروش بزرگ کوروش کبیر کولبران کولبری کویت کهشکان کهکشان کهکشان۱۴۰۰ کهکشان۱۴۰۱ کهکشان۱۴۰۳ کهکشان۲۰۲۱ کهکیلویه کی‌را رودیک کیفرخواست گاردین گاندی گرانی گردهمایی گرسنگان گرسنگی گروگان گزارش گزارش خبری گزینه سرنگونی گلرخ ایرایی گلزاده غفوری گلستان گلسرخی گور جمعی گوهر مراد گیسو شاکری لاجوردی لاریجانی لاهیجان لباس شخصی لبنان لرستان لغت نامه لمپن لنین لوازم التحریر لوموند لویزان لوییزا همریش لوییزا هومریش لیبرتی لیبی لیست تروریستی لیست شهیدان مادر شایسته مادران آبان مادران خاوران مارکز مافیا ماکرون مالباخته مالیات ماه رمضان ماهشهر مایک پنس مایکل وایت مبارزات مبارزه مبارزه چیست مبارزه مسلحانه مبعث متروپل مثنوی مجازات مجاهد مجاهدین مجاهدین خلق ایران مجتبی اخگر مجروحان قیام مجلس مجمع عمومی ملل متحد مجید اسدی مجید صاحب جمع محاکمه محرم محسن رضایی محسن زادشیر محسن معصومی محمد اسلامی محمد تهرانچی محمد حنیف نژاد محمد حنیف‌نژاد محمد خدابنده‌لویی محمد ری شهری محمد زند محمد سیدی کاشانی محمد صادق محمد ضابطی محمد کاظم محمد کرد زنگنه محمد محدثین محمد مخبر محمد مهدی اسماعیلی محمدباقر شفتی محمدرضا ایرانپور محمدرضا سعادتی محمدرضا قرایی آشتیانی محمدعلی توحیدی محمدعلی حاج آقایی محمود رویایی محمود عسگریزاده محمود مهدوی محیط زیست مدارس مدرس مدرک تقلبی مدیا مذاکره مذهب مذهبی مرتجعین مرتضی حنانه مرجان مرد مردم مرز پرگهر مرضیه مرغ سحر مریلند مریم بختیاری مریم رجوی مریم قدسی مآب مریم گلزاده غفوری مزار شهیدان مزدور مزدوران مژگان پارسایی مژگان کوکبی مسجد سلیمان مسجد فاطمه زهرا مسعود احمدزاده مسعود خدابنده مسعود راتبی مسعود رجوی مسعود صفدری مسعود مقبلی مسکن مسیح مسیحی مشروطه مشهد مصباح یزدی مصداقی مصدق مطالبات قانونی مطبوعات معصومه عضدانلو معلم معلمان مقالات مقالات اجتماعی مقالات اقتصادی مقالات تاریخی مقالات سیاسی مقاومت مقاومت ایران مقاومت سراسری مقبره کوروش مکه ملا نصرالدین ملاقات ملک الشعرا ملی شدن نفت مماشات من اگر برخیزم مناسک حج منافقین منتظری منطقه منوتو منوچهر براتی منوچهر سخایی منوچهر طاهر زاده منوچهر هزارخانی منیره رجوی مواد مخدر موزه قتل عام۶۷ موزیک موسسات خیریه موسسان پنجم موسی خیابانی موسیقی موشک باران موشکی موقعیت انقلابی مولانا مهاجرت مهدی ابریشمچی مهدی دیباج مهدی رضایی مهندسی انتخابات میانجی میتران میتینگ میدان ژاله میدان میلیونی میرزا رضا کرمانی میرزا کوچک خان میرزاده عشقی میکونوس میکیس تئودوراکیس میلاد میلیشیا میلیونی میهن تی وی ناصر دیوان کازرونی ناصر صادق ناصرالدین شاه ناظم حکمت نافرمانی مدنی نامه نایاک ندا حسنی نرگس غفاری نروژ نسرین پارسیان نسل کشی نشریه مجاهد نصرالله زرین پنجه نطنز نظامی نظرسنجی نفت نفتگران نقاشی نقدینگی نمایشگاه نمایشنامه نماینده نورمراد کله جویی الوار نوروز نوروز۱۴۰۰ نوروز۱۴۰۱ نوروز۱۴۰۳ نوروز۹۹ نوری علا نوید افکاری نویسنده نهضت ملی نیروی انتظامی نیروی قدس نیشکر هفت تپه نیکسون نیما یوشیج نیمه شعبان نیویورک تایمز واشنگتن واکسن واکسن برکت واکسن چینی واکسن فایزر واکسیناسیون ورزش ورزشکاران وزارت اطلاعات وزارت خارجه وزرات اطلاعات وطن وفات ولادت ولایت فقیه ولی فقیه ولی‌الله فیض‌مهدوی ویتنام ویروس ویکتور خارا ویلیام هزلیت وین هائیک هوسپیان مهر هاشم خواستار هالیوود هامبورگ هایک هوسپیان مهر هجرت هجرت بزرگ هزارخانی هسته ای هلدینگ همایون کهزادی همبستگی همدان همیاری هنر هنرمند هواپیمای اوکراینی هورالعظیم هیتلر یادواره یارانه یاسرعرفات یروم ستاقیان یزدی یعقوب ترابی یغمایی یک شاخه گل یوسف نوری یونان یونایتد پرس یونسکو FATF

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران