خوانشی دیگر از عاشورا در بستر تاریخ

۳۰مرداد۱۴۰۰

عاشورا

ما آفرینندگان رخدادها و نظریه‌ها

تاریخ حیات بشر را رخدادها و نظریه‌هایی شکل داده‌اند که همگی زادهٔ دست و مغز بشر هستند. رخدادها را دستان بشر آفریده و نظریه‌ها را مغز و اندیشه بشر برای تبیین چرایی و تفسیر چگونگی رخدادها وضع نموده است.

در میان رخدادهای بیکران گذار حیات بشر برای زیستن و بودن، برجستگی‌ها یا قله‌هایی یافت می‌شوند که نشان گام‌های بلند فکری بشر برای تبیین هویت و رسالت انسانی وی هستند. در باز بینی رئالیستی تاریخ، به‌دور از هر گونه افسانه‌پردازی و تخیل‌گرایی آغشته به منافع قومی و دینی و آیینی، می‌توان از قله‌هایی هم‌چون قیام اسپارتاکوس، قیام زاپاتا، انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب مشروطیت و حماسی‌ترین آنها قیام حسین‌بن علی و...

در تمامی این نمونه‌ها، تاریخ واقعیِ آنها گواهی داده است که یک‌طرف از حق آزادی، اختیار، آزادگی و نفی استثمار دفاع کرده و یک‌طرف از استبداد، نفی اختیار و عوام‌فریبی و بردگی.

عاشورا و نگاه رمانیتک

در بررسی عاشورا طی سالیان پشت سر، شاهد برخی افسانه‌پردازی‌ها، تقدس‌گرایی‌ها، تخیل‌گرایی برخی نوحه‌سرایان برای خلق وقایع یا صحنه‌های تهییجی و رمانتیک ــ به‌خصوص از جانب مداحان دربار صفوی، مداحان حکومتها و مداحان دربار حوزوی ــ بوده‌ایم. تمامیِ این نوع افسانه‌پردازی‌ها و تقدس‌گرایی‌ها در خدمت سلطه‌گران و حاکمان وقت بوده تا اصل و جوهر عاشورا صرفاً به یک واقعهٔ مذهبی و سوگواری فرمالیستی نازل شود؛ تحریفی که جز خدمتگزار ترویج جهل و خرافه و سلطهٔ قومی نان‌خور از قبل حسین و عاشورا نبوده و نیست. فی‌المثل راه‌انداختن دسته‌های قمه‌زنی از زمان صفویه در قرن دهم خورشیدی باب شد. نمونه‌های دیگری از این دست توسط مداحان و دستاربندان سود برنده از قتل امام حسین اعمال می‌شود که هیچ رابطه‌یی با عاشورا ندارند. این مناسک هیچ ربطی به تاریخ مستند بازمانده از عاشورا ندارند. [به کتاب‌های «تاریخ اجتماعی ایران» جلد سوم و «تاریخ طبری» جلد هفتم و هشتم مراجعه شود.]

این یادآوری از احمد شاملو قابل توجه است که «باید یک‌بار همه‌چیز را از اول بازخوانی کرد». و یا به‌قول سهراب سپهری «چشم‌ها را باید شست / طور دیگر باید دید».

ویژگی تاریخ طبری

در یک بررسی رئالیستی، این رخداد حماسی و تاریخی را با ویژگی‌هایش از کتاب «تاریخ طبری، جلد سوم» پی می‌گیریم.

ویژگی «تاریخ طبری» که آن را مستند می‌سازد این است که رخدادهای سده‌های متمادی به‌نقل از شاهدان و حاضران ثبت شده است. طبری یک واقعه را گاه از زبان چندین شاهد و از زوایای گوناگون نقل می‌کند.

رد یک سفر

اگر دوربینی را از بلندای مشرف به اواخر دههٔ پنجم و اوایل دههٔ ششم خورشیدی بر وقایع عربستان و عراق و شام بگردانیم، سطرهای کتاب تاریخ طبری ما را به اواخر سال۶۰ هجری می‌برند. معاویه پسر ابوسفیان مرده است. پسرش یزید به‌طور موروثی جای پدر بر تخت حکومت نشسته است. یزید فراخوان به بیعت تمام سران اقوام با خودش می‌دهد. فقط سه نفر با او بیعت نمی‌کنند؛ یکی از آنها حسین پسر علی بن ابی‌طالب است.

حسین هیچ ادعای امارت و حکومت ندارد؛ ولی به‌دلیل دست‌برد معاویه به بیت‌المال، کشتن مخالفانش و عوام‌فریبی مذهبی‌اش، با پسرش یزید بیعت نمی‌کند. پس از مرگ معاویه، با آن‌که سران اقوام با یزید بیعت می‌کنند، ولی در میان توده‌های مردم، دوگانگی و شک و تردید موج می‌زند.

یزید از طریق عبیدالله بن زیاد که والی وی در عراق بود، پیکی به سراغ حسین و دو نفری که با وی بیعت نکردند می‌فرستد. یکی از آن سه نفر دچار تردید می‌شود، ولی حسین و نفر دوم بر انتخاب خود اصرار می‌ورزند.

یک گرداب تکراری، یک پیک بی‌امان

در روزهایی که حسین در مکه بود، بسیاری از اهالی کوفه به او نامهٔ مشترک می‌نویسند که با وی هستند. حسین مسلم‌بن‌عقیل را به کوفه می‌فرستد تا پیرامون این چند هزار طالب او تحقیق کند. عقیل به کوفه می‌رود و جمعیتی انبوه گرداگردش جمع می‌شوند و از وی حمایت می‌کنند. این جمعیت به سرپرستی عقیل به جلو کاخ عبیدالله بن زیاد می‌روند تا نظر خودشان را دربارهٔ خلافت یزید به وی بگویند. عبیدالله نخست ترس برش می‌دارد و از کاخ بیرون نمی‌آید. سپس با مشورت همراهانش طرح ایجاد رعب و وحشت پیرامون عقیل را می‌ریزند. سخنگویان عبیدالله به بالای کاخ می‌روند و رو به جمعیت، سخنان تهدیدآمیز مبنی بر کشته شدن و مصادرهٔ اموال همراهان عقیل را می‌دهند. جمعیت انبوه بر گرد عقیل، یکی‌یکی صحنه را خالی می‌کنند تا جایی که فقط ۲۰ تا ۳۰نفر می‌مانند. این‌ها هم با تاریک شدن هوا، از عقیل دور می‌شوند. عقیل می‌ماند و تنها در شهری غریب. ابن زیاد هم با رفتن جمعیت از اطراف عقیل، فرمان یافتن و دستگیری او را به قوایش می‌دهد.

عقیل، حیرت‌زده در یک گرداب تکراری تاریخ، شبانه در کوچه‌های شهر می‌گردد. در خانه‌یی را می‌زند و آب و نان می‌خواهد. زنی در را باز می‌کند و به عقیل پناه می‌دهد. پسر زن که به خانه می‌آید، مادرش به او ماجرای عقیل را می‌گوید و از او می‌خواهد که سخنی با کسی نگوید. پسرش که آدمی طماع و مال‌پرست بود، به مسجد می‌رود و به امید دریافت جایزه‌یی، به جاسوسان ابن زیاد می‌گوید که عقیل فلان جا است.

عقیل با قوای ابن زیاد می‌جنگد، دستگیر می‌شود و با پرتاب کردنش از بالای کاخ و بریدن سرش، ماجرای او تمام می‌شود.

انذار و اعتماد

حسین که از ماجرای عقیل بی‌خبر بود، از مکه راهی کوفه می‌شود. کاروانی همراه او راه می‌افتد. خبرچینان عبیدالله بن زیاد متوجه حرکت حسین می‌شوند. جابه‌جا در مراحل مختلف سفر حسین، جلو او را می‌گیرند و تهدید می‌کنند. حسین همواره به آنها می‌گوید قصد جنگ با هیچ‌کس را ندارد و فقط به‌خاطر دعوت مردم کوفه به آنجامی‌رود.

در بین راه یکی از هواداران حسین به او می‌پیوندد و خبر کشته شدن عقیل را به وی می‌گوید. حسین چند ساعتی متوقف می‌شود و پیرامون این خبر می‌اندیشد و مشورت می‌کند. او با اعتماد به نامه‌های اهالی کوفه راه را ادامه می‌دهد. برخی از سران اقوام و خویشاوندان حسین از وی می‌خواهند که از این سفر برگردد. برخی هم خواستار بیعت او با یزید می‌شوند. حسین با هر کدام به فراخور خودشان صحبت می‌کند. برخی قانع می‌شوند و برخی نه. حسین راه را ادامه می‌دهد و به کوفه می‌رسد.

برآوردها و تاکتیک‌ها

خبر آمدن حسین سینه به سینه در شهر می‌پیچد. نیروهای ابن زیاد به فرماندهی حر بن یزید ریاحی، کاروان حسین را در نینوا متوقف می‌کنند. حسین با نمایندگان آنها مذاکره می‌کند و می‌گوید «اگر مردم کوفه طالب من نیستند، از راهی که آمده‌ام برمی‌گردم». اما به او می‌گویند باید عبیدالله بن زیاد فرمان دهد.

در مراحل اول مذاکره، طرف مقابل حسین، عمر بن سعد است. کسی که عبیدالله بن زیاد وعدهٔ امارت «ری» را به وی داده است. آنها دو یا سه شب با هم مذاکره می‌کنند. در تاریخ طبری هیچ عبارتی از محتوای گفتگوی آنها نیست؛ اما نیروهای طرفین بر اساس واقعیت‌های صحنه، گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند که طبری برخی را نقل کرده است. آنچه از این مذاکرات حاصل آمده، این است که عمر بن سعد خواسته‌های حسین را معقول می‌داند و طی نامه‌یی به عبیدالله بن زیاد گزارش می‌کند. ابن زیاد تردید می‌کند که شرط حسین را برای بازگشتش بپذیرد یا نه و در نهایت نظر مخالف ندارد. ابن زیاد با شمر بن ذی‌الجوشن که نزدش بود، مشورت می‌کند. شمر می‌گوید «این بهترین فرصت است که حسین در محاصرهٔ ما است. اگر همین‌جا کار را تمام نکنی، این فرصت را از دست می‌دهی». ابن زیاد نظر شمر را می‌پذیرد و در نامه به عمر بن سعد می‌نویسد که کاروان حسین در محاصره باشد، راه‌شان را به آب ببندید و با آنها بجنگید. آن‌طور که شمر نقل کرده، ابن زیاد در نامه به عمر بن سعد تأکید می‌کند که اگر در جنگ با حسین شک و تردید داری، فرماندهی را به شمر بن ذی‌الجوشن بسپر. شمر نامه را به عمر می‌رساند و عمر به او می‌گوید خودم انجام می‌دهم.

تمهیدات غافلگیرانهٔ ابن زیاد

به موازات این صحنه، عبیدالله بن زیاد یک لشکر کمان‌انداز را در نخلستانهای دور از نینوا مهیا و ذخیره می‌کند تا پشتیبان لشکر عمر بن سعد باشد. طبری شمار این دو لشکر را ننوشته و فقط از «هزاران» اسم برده است. هزاران در برابر ۷۲ یا ۷۳نفر همراه حسین!

ظهور درون‌مایه‌ها، پیوندها، گسست‌ها

حسین باز هم مذاکره می‌کند. خواسته او این است که بگذارید زنان و بچه‌های ما به روستاهای اطراف بروند که در امان باشند. عمر خواسته حسین را به عبیدالله گزارش می‌کند. عبیدالله مخالفت می‌کند و می‌گوید بین کاروان حسین و رود فرات، نیرو چیده شود که آنها از آب محروم بمانند. طی دو روز حسین و همراهانش از آب محروم بودند تا این‌که شب دوم عباس که به‌دلیل زیبایی چهره و قامت و جمال جذابش به او ماه [قمر بنی‌هاشم] می‌گفتند به همراه چند نفر مشکهای آب را برمی‌دارد و مخفیانه خود را به رود فرات می‌رسانند. یکی از سربازان عمر بن سعد آنها را می‌بیند. سراغ‌شان می‌رود و مانع بردن آب می‌شود. به عباس می‌گوید «تو و همراهانت می‌توانید آب بنوشید، ولی مشکها را نمی‌توانید پر کنید». عباس به او می‌گوید «در منش من نیست که خودم آب بنوشم ولی حسین و یارانش تشنه‌کام باشند». سرباز ابن سعد کوتاه می‌آید و عباس و یارانش مشکهای آب را مخفیانه می‌برند.

از این پس شاهد بروز ماهیت‌ها، فرهنگ‌ها، شخصیتها و منش‌ها هستیم. همان ویژگی‌هایی که درون‌مایهٔ هر کسی را به میزان پیوندش با آزادی و آزادگی، اختیار، نفی سلطه و یا جهل و بندگی و طمع‌ورزی رونمایی می‌کند. این تابلوی توصیف‌گر تمام برجستگی‌ها و پله‌های تاریخ بشر در لابه‌لای رخدادها و سپس نظریه‌های ناشی از آنها می‌باشد.

مسالمت / عداوت

حسین برای چندمین بار به مقابل قوای عمر بن سعد می‌آید و از آنها می‌خواهد که دست از محاصرهٔ ما بردارید تا از راهی که آمده‌ایم برگردیم.

در مسیر حرکت حسین از مکه تا کوفه و در مواضع وی حین مذاکره با نمایندگان ابن زیاد، شاهد هستیم که وی تمام راههای مسالمت و پرهیز از درگیری و جنگ را آزمایش می‌کند.

یکی از نیروهای حسین به‌نام زهیر با صدای بلند به قوای مقابل می‌گوید «هم شما خود را وارث پیامبر می‌دانید و هم ما. پس چرا می‌خواهید با ما بجنگید که با یزید بیعت کنیم؟». از میان نیروهای مقابل هیاهو همراه با جملاتی برخاست که «ما با شما می‌جنگیم که به بهشت برویم. خداوند شما را ذلیل خواسته است و ما را برتر از شما».

ظهور دو ادبیات

تمام مذاکره‌ها به‌پایان می‌رسد. حسین هیچ چاره‌یی برایش نماند جز مخیر شدن به تسلیم یا مقاومت و نبرد. شبانه همراهانش را جمع کرد و تصمیمش را گفت. آنان را مخیر کرد که سراغ زندگی‌شان بروند. تک‌تک همراهانش با او صحبت کردند و اعلام وفاداری تا تعیین‌تکلیف این وضعیت نمودند. حسین هم صحنه‌آرایی جنگ را مهیا کرد. در سه‌ طرف چادرها خندق کنده بودند. با تصمیم به مقاومت و نبرد، در خندق‌ها آتش برافروختند که فقط از یک سمت با قوای عبیدالله بن زیاد مقابله کنند.

رجزخوانی‌ها شروع شد. در این‌جا شاهد دو ادبیات هستیم. ادبیاتی که وقتی سطرسطرش را در تاریخ طبری دنبال می‌کنیم، یکی دعوت به آزادگی و به‌رسمیت شناختن حق انتخاب و پایداری بر این حق می‌کند، یکی هم ادبیاتی مملو از لمپنیسم و وعدهٔ قتل و کشتار را نمایندگی می‌کند.

یک شخصیت تأمل‌برانگیز

در این رجزخوانی‌ها ناگهان حر بن یزید ریاحی که در صف عمر بن سعد بود و اولین بار جلو کاروان حسین را گرفته بود، برانگیخته می‌شود. او اسبش را به‌طرف حسین می‌راند و با لرزشی که بر اندامش داشت، خطاب به عمر بن سعد و قوایش سخن می‌گوید؛ به‌نقل از تاریخ طبری، جلد هفتم، صفحه ۲۱۳:

«ای مردم کوفه! مادرتان عزادار شود و بگرید که او را دعوت کردید و چون بیامد، تسلیمش کردید. می‌گفتید خویشتن را برای دفاع از او به کشتن می‌دهید، اما بر او تاخته‌اید که خونش بریزید. خودش را بداشته‌اید، گلویش را از همه‌سو در میان گرفته‌اید و نمی‌گذارید در دیار وسیع خدا برود تا ایمن شود و خاندانش نیز ایمن شوند. وی را با زنان و کودکان خردسال و یارانش از آب روان فرات که یهودی و مجوسی و نصرانی و خوک‌ها و سگان روستا از آن می‌نوشند، ممنوع داشته‌اید که هم‌اکنون از پا درآمده‌اند. چه رفتار بدی پیش گرفته‌اید! خدا به روز تشنگی آب‌تان ندهد».

حر مستقیم نزد حسین می‌رود و از رفتار پیشینش اظهار شرمندگی و پوزش می‌کند. حسین از علت آمدنش می‌پرسد. حر از لحظهٔ جوشش آزادگی و وجدان انسانی و توفان وجودش و از دنائت و سفله‌گی همراهان ابن زیاد علیه عده‌یی اندک و بی‌دفاع می‌گوید. حسین به او می‌گوید مادرت می‌دانست تو که هستی که نام «حر» بر تو نهاد.

در این رجزخوانی‌ها در یک‌طرف هیچ‌کس کیسه‌یی برای به‌دست آوردن مال و منال و مقامی ندوخته است و در طرف دیگر بیشترشان دنبال رسیدن به پول و زمین و امارتی هستند که یزید و عبیدالله وعده‌اش را به آنان داده‌اند.

ظهور دو انسان تاریخی

در اول صبح شنبه روزی قوای عمر بن سعد با معاونت شمر، حمله را شروع می‌کنند. در اولین مرحله نبردهای تن به تن، نیروهای حسین با وجود گرسنگی و تشنگی، پیروز میدان می‌شوند. عده‌یی از نیروهای عمر بن سعد را ترس برمی‌گیرد و فرار می‌کنند. نبردهای تن به تن ادامه می‌یابد. دو تن از طرف حسین و هجده تن از طرف عمر بن سعد بر زمین می‌افتند. باز هم عده‌یی دیگر از اطراف عمر بن سعد می‌گریزند. در مرحله سوم نبرد تن به تن، حر بن یزید ریاحی چند نفر را از سر راه برمی‌دارد و خودش کشته می‌شود. حسین به بالینش می‌آید، سر حر را در آغوش می‌گیرد و با او نجوا می‌کند. باز هم شمار کشته‌های صف حسین خیلی کمتر از صف عمر بن سعد است. نیروهای حسین رجزخوانی‌شان بالا می‌گیرد.

یکی از نیروهای عمر بن سعد سراغ شمر می‌رود و به او می‌گوید که در جنگ تن به تن شکست می‌خوریم و باید لشکر نیزه‌انداز بیاید. شمر به عمر بن سعد می‌گوید باید چادرها را آتش بزنیم و هم‌زمان لشکر نیزه‌انداز وارد شود. شمر خودش با چند نفر دیگر می‌روند چادرها را دور می‌زنند و آنها را به آتش می‌کشند. بخشی از نیروی حسین مشغول درگیری با شمر و همراهانش می‌شوند و آنها را پس می‌رانند. شعله‌های چادرها بالا می‌گیرد و بچه‌ها و زنان به شیون و مویه می‌پردازند. زینب و چند زن دیگر چادرها را تخلیه می‌کنند و بر زخم مجروحان هم مرهم می‌گذارند.

طبق روایت طبری، از حدود ساعت ۱۱صبح تهاجم لشکر نیزه‌اندازان به‌سوی حسین و نیروهایش شروع می‌شود. این‌بار فاصلهٔ بین دو نیرو بیشتر می‌شود. از این لحظه به بعد مراحل نبرد و تعادل‌قوا علیه حسین می‌چرخد. یاران او یکی‌یکی بر اثر اصابت چندین نیزه کشته شده و سرهایشان بریده می‌شود.

اولین پیام

شمر که با گروهی حدود ۱۰نفر به‌سوی منزلگاه همراهان حسین حمله می‌کند، حسین به جلوشان می‌دود و بانگ می‌زند: «وای بر شما! اگر دین ندارید و از روز معاد نمی‌ترسید، در کار دنیایتان آزادگان و جوان‌مردان باشید. بنه و عیال مرا از اوباش و بی‌خردانتان محفوظ دارید!».

شمر همراهانش را ترغیب به حمله به حسین می‌کند. یکی از آنان حسین را نشانه می‌گیرد که تیرش به او نمی‌خورد. دوباره پرتاب موجی از نیزه‌ها به سوی یاران باقیمانده حسین شروع می‌شود. تعدادی دیگر بر زمین می‌افتند.

کش‌وواکش‌های نبرد به همین صورت ادامه می‌یابد تا در نهایت حسین و یک پسر کوچک و زنان و کودکان باقی می‌مانند.

آنچه که از حسین و از آن چند ساعت نبرد به گوش زمانه‌ها و تاریخ رسید و به‌سان میراثی جاودانه ماند، همان لحظات آخر بود که گفته‌ها، رجزها و نیایش‌های او، آن لحظات چند ساعتهٔ نبرد را جمعبندی کرد و ثبت نمود.

دومین پیام

طبق روایت طبری، حسین دست آن پسر کوچک را گرفت و به میدان برگشت. به آنان حمله می‌برد و می‌گفت: «برای کشتن من شتاب دارید. پس از من از بندگان خدا کس را نخواهید کشت که خدای از کشتن وی بیش از کشتن من بر شما خشم آرد».

شمر پیاپی فرمان کشتن حسین را می‌داد، ولی «هر کس به دیگری وامی‌گذاشت و هر گروهی می‌خواست گروه دیگر مرتکب کشتن او شده باشد».

سپس از هر سو به حسین حمله‌ور شدند. چند نیزه و ضربه شمشیر بر او زدند. حرکت حسین سنگین شد و در حال افتادن بود. شیون زنان بالا گرفت. بدن حسین پر از نیزه شد، ولی هنوز سر پا بود و رجز می‌خواند. چند قدم به سوی نیروهای عمر بن سعد پیش رفت. زنان زار می‌زدند و شیون‌شان به آسمان می‌رفت. چند نیزهٔ دیگر هم به حسین زدند و ناگاه بر زانوانش تکیه داد. به فرمان شمر، سنان بن انس به حسین حمله کرد و نیزه‌یی بر او فرو برد و حسین بر زمین افتاد. سپس سر حسین را برید و به خولی بن یزید داد. میان قوای عمر بن سعد همهمه‌یی شد. چند تن به عقب لشکر رفتند و دیگر برنگشتند.

طبری به‌نقل از شاهدان، از نشان ۶۴ جای نیزه و ضربت شمشیر بر بدن حسین نوشته است.

با کشته شدن حسین، به پیکرش هجوم می‌برند و تمام لباس و اشیاء وی را غارت کرده و عریانش می‌کنند. عمر بن سعد داوطلب می‌خواهد که با اسب از پیکر حسین بگذرند. چند نفر می‌پذیرند و با اسب‌ها پیکر حسین را لگدکوب می‌کنند.

سومین پیام

به رخصتی اندک سکوت شد و زنان مویه‌کنان به سوی حسین دویدند. چند سنگ‌دل این فرصت را هم برای بازماندگان حسین نگذاشتند و پیکر وی را به سوی خود کشیدند و بردند.

باقی ماجرا اسارت زنان و کودکان و روانه کردن‌شان به کاخ عبیدالله بن زیاد بود. در مسیر بردن اسرا، زینب به پیکر برادر مقتولش می‌نگریست و می‌گفت: ای محمدم! ای محمدم! این حسین است در دشت افتاده، آغشته به خون، اعضاء بریده. ای محمدم! دخترانت اسیرند. باقیماندگانت کشته‌گانند که باد بر آنها می‌وزد».

طبری نوشته است: «زینب همهٔ دشمن و دوست را بگریانید».

پس از حسین، سرهای دیگران را هم بریدند. ۷۲ سر را همراه شمر بن ذی‌الجوشن و سه همراهش پیش عبیدالله بن زیاد بردند.

در آنجاسرهای یاران حسین و خودش را بر نیزه‌ها کرده و صحنه‌آفرینی برای قدرت‌نمایی یزید و تلقین تحقیر شکست در منظر اسیران نمودند. در آنجا هم آنچه که به زمانه‌ها و تاریخ داده شد تا جاودانه‌اش کنند، یک جملهٔ زینب خواهر حسین است که وقتی ابن زیاد با اشاره به سرهای بر سر نیزه، از وی پرسید «کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟»، زینب با استواری کلام گفت: «کشته شدن‌شان به قلم رفته بود و به آرامگاه خویش رفتند. اگر این دلت را خنک می‌کند، خنک‌دل باش!».

به روایت بسیاری دیگر، زینب در جواب ابن زیاد گفت: «مارأیت الا جمیلا» [جز زیبایی نمی‌بیینم].

شاید بتوان این جملهٔ زینب را هم جمع‌بندی حماسهٔ عاشورا دانست و هم وصف تمام حماسه‌های پایداری در نبرد آزادی با استبداد، اختیار با بندگی و بالندگی با ارتجاع.

سمت درست تاریخ

عاشورا در یک تصویر رئالیستی بدون هر گونه توصیف رمانتیکی همین بود. هم‌چون بسیاری مثل خودش در تاریخ پشت سر و هم‌اکنون که با شکستن حرمت آزادی و اختیار از جانب تمامیت‌خواهان شروع می‌شود. عاشورا با پیوندش با هم‌ذات‌پنداری بشری، در زمانه‌ها رسوخ کرد و میراث «اختیار»، «انتخاب» و «آزادگی» را به‌عنوان معیار تشخیص «سمت درست تاریخ» از خود به‌جای گذاشت. 

اشتراک:
3333

پخش زنده سیمای آزادی

Popular Posts

مسعود رجوی-۲۲بهمن ۱۴۰۱: «اتوبوس مجانی» استبداد و وابستگی با سرنشینان ساواکی، آزادیخواهان و ...

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

مسعود رجوی: درماندگی بچه شاه از «سلطنت انتخابی» تا «فراسوی» سلطنت و جمهوری

توییتر اختر شبانه

پیام مسعود رجوی در دومین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی

برچسب‌ها

۱۰شهریور ۱۲اردیبهشت ۱۳آبان ۱۴اسفند ۱۶آذر ۱۷ژوئن ۱۷شهریور ۱۸تیر۷۸ ۱۹بهمن۴۹ ۱۹بهمن۶۰ ۱۹فروردین۹۰ ۲۶مهر ۳۰تیر ۳۰خرداد ۳۰دی ۳۰فروردین ۳۰مهر ۳ژوئیه ۴خرداد ۵ مهر ۸ مارس آب آبادان آتش بس آتش سوزی آخوند کاشانی آخوندی آذربایجان آرژانتین آری به جمهوری دمکراتیک آزادی آزادی بیان آزادی هدایتگر مردم آزادیخواهان آژانس اتمی آستان قدس آستفیک آسوشیتدپرس آشنایی با شورای ملی مقاومت آشنایی با مجاهدین آفریقا آقازاده ها آگاهی آلبانی آلبرتو نیسمن آلترناتیو آلمان آلودگی هوا آمریکا آموزشی آموزه تاریخی آموزه سیاسی آموزه فلسفی آنالیا آنتورپ آنتونیو گوترز آندرانیک آهنگساز ابراهیم ذاکری ابراهیم مرادی ابواحسن صبا اپورتونیسم اپوزیسیون اتحاد اتحاد ملی اتحادیه اروپا اتمی اتوبوس خوابی اجباری اجتماعی احتکار احزاب سیاسی احمد رئوف بشری دوست احمد رضایی احمد مقدم احمد وحیدی احمدرضا جلالی اخبار اخبار جعلی اختلاس اختناق ادبیات اراذل اربعین ارتجاع ارتش آزادیبخش ارتش آزادیبخش ملی ایران اردشیر زاهدی ارز ارژنگ داوودی ارمنستان اروپا ارومیه اژه ای استاد استان استبداد استبداد دینی استثمار استراتژی استراتژیک استعمار استقلال استقلال آمریکا استکهلم اسدالله اسدی اسفند۹۸ اسکاتلند اسکاندیناوی اسلام اسلام انقلابی اسلامشهر اسماعیل خطیب اسماعیل شریف زاده اسناد اسیر جنگی اشپیگل اشرف اشرف پهلوی اشرف رجوی اشرف هادی اشرف۳ اشغالگر اصغر بدیع زادگان اصغر بدیع‌زادگان اصغر مهدیزاده اصفهان اصلاح طلب اصلاح طلبی اصلاحات اصلاحات ارضی اصلاح‌طلب اصولگرا اطلاعیه اعتراض اعتراض سراسری اعتراضات اعتراضات سراسری اعتصاب اعتیاد اعدام اعدام بنیانگذاران مجاهدین اف ای تی اف افتخار افسانه افشاگری افطار افغانستان اقتصاد اقتصادی اکبر صمدی الکساندر مدوید الله قلی خان المپیک امام جعفر صادق امام حسن عسکری امام حسن مجتبی امام حسین امام رضا امام زمان امام زین العابدین امام سجاد امام صادق امام محمد باقر امام موسی ابن جعفر امام هشتم امام هفتم امجدیه امیرپرویز پویان امیرخیزی امیرکبیر انتخاب انتخابات انتخابات قلابی انتخابات۱۴۰۰ انجمن نجات انجمن نجاست انجیل اندیشه اندیکا اندیمشک انسان انسانیت انفال انفجار امیا انفجار حرم امام رضا انقلاب انقلاب ۵۷ انقلاب اکتبر انقلاب ایدئولوژیک انقلاب دمکراتیک انقلاب سفید انقلاب صنعتی انقلاب ضد سلطنتی انقلاب فرهنگی انقلاب کبیر فرانسه انقلاب مشروطه انقلاب نوین انقلابی انقلابیون انگلستان انگلیس اوباش اوریانا فالاچی اوکراین اومیکرون اوین اهواز ای ایران ایتالیا ایدئولوژی ایذه ایران ایران آزاد۲۰۲۱ ایران آزاد۲۰۲۲ ایران اینترنشنال ایران فردا ایران گیت ایران مرز پرگهر ایرانیان ایلیرمتا اینترنت ایندیپندنت اینستاگرام أزادی بازجو بازرگان بازگشایی مدارس بازنشستگان بازیگر بالکان بانک بحران بحران آب بختیار بدهی برانداز براندازی برجام برف برق برلین برنامه ۱۰ ماده ای بسیج بسیجی بعثت بکتاش آبتین بگو نه بلژیک بلوچستان بمب اتمی بنان بند۲۰۹ بنزین بنی صدر بنیاد برکت بنیاد فرانس لیبرته بنیادگرایی بنیانگذاران سازمان مجاهدین بوچا بودجه بودجه۱۴۰۰ بودجه۱۴۰۱ بورس بویراحمد بهار بهبهان بهداشت بهرام عالیوندی بهرام عین اللهی بهزاد معزی بهشت زهرا بی بی سی بیانیه بیت کوین بیرجند بیروت بیژن جزنی بیژن مفید بیسواد بیکاران بیکاری بیوگرافی پابلو نرودا پارلمان اروپا پاریس پاسارگاد پایداری پدرطالقانی پرچم پرس تی وی پرستاران پرواز بزرگ پروپاگاندا پرویز خزایی پروین اعتصامی پمپئو پناهندگان پوریای ولی پول پهباد پهلوان پهلوان فیلابی پهلوی پیام پیامبر پیروزی پیشتاز پیک پنجم پیک شادی پیک ششم پیمان جبلی تابلو تاریخ تاریخ ایران تاریخ ا یران تاریخ اسلام تاریخ ایران تاریخ بیداری ایرانیان تاریخ جهان تاریخ شفاهی تاریخ فرانسه تاریخ مشروطه تاریخ معاصر تاریخچه مجاهدین تاریخساز تاریخی تاریکی تاسوعا تاکتیک تئاتر و سینما تأسیس سازمان مجاهدین تبریز تبعید تبیین جهان تجارت تجزیه تحریف تحریم تحریم انتخابات تحصیل تحلیل سیاسی تخت جمشید تختی تخریب ترامپ ترانه ترک تحصیل ترور تروریست تروریستی تروریسم تروریسم دولتی تریتا پارسی تشکیلات تشکیلات بیرون زندان تشیع تصنیف تظاهرات تفسیر تکامل تلگرام تلویزیون تمدن ایران تنگستان توحید تورم توسکا تولید توماج صالحی توماس سانکارا تهران تهران بزرگ تیرباران ثروت ثریا ابوالفتحی ثقه‌الاسلام جاسوس جام زهر جامعه جامعه المصطفی جان مترکه جاوید رحمان جایزه نوبل جایگاه انسان جدایی دین از دولت جریان اپورتونیستی چپ‌نما جعبه سیاه جعفر کاظمی جعلیات جمشید پیمان جمعه سیاه جمهوری خواه جمهوری دمکراتیک جنایت جنایت علیه بشریت جنبش برابری جنبش تنباکو جنبش جنگل جنبش دادخواهی جنسیتی جنگ جنگ ایران و عراق جنگ جهانی جنگ خلیج جنگ داخلی جنگ روانی جنگ سیاسی جنگ ضد میهنی جنگ قدرت جنگ کثیف جنگل جنگل تراشی جوانان جهاد کشاورزی جهان چارلی چاپلین چپ نما چپاول چریک فدایی چریکهای فدایی چماقداری چه باید کرد چه گوارا چهارشبنه سوری چهارمحال بختیاری چین حبیب خبیری حبیب خدا حبیب‌الله بدیعی حج حجاب حجت زمانی حزب توده حزب جمهوری حزب رستاخیز حزب‌الله حسن اشرفیان حسن ظریف حسن ظریف ناظریان حسن فیروزآبادی حسن نوروزی حسین امیر عبداللهیان حسین دهلوی حسین طائب حسین فارسی حسین فاطمی حسین گل گلاب حسینیان حشدالشعبی حضرت زینب حضرت علی حضرت فاطمه حضرت محمد حضرت معصومه علیها سلام حضرت مهدی حقوق حقوق بشر حقوق زنان حکایت حکومت حکومت علی حکومت نظامی حماس حمایت حمله خارجی حمید اسدیان حمید لاجوردی حمید مصدق حمید نوری حنیف عزیزی حنیف نژاد حنیف‌نژاد حوزه خائن خاتمی خاش خاطرات خاطرات زندان خاطرات سیاسی خامنه ای خامنه‌ای خانواده خانواده شفایی خاور میانه خاوران خاورمیانه خبرگان خبرگزاری خبرنگار خدا خدیجه خرمشهر خسرو گلسرخی خشک سالی خشونت خصوصی سازی خط فقر خطر خلق خلقت انسان خلیفه خلیل رضایی خمینی خواننده خواهران میرابال خودروسازی خودکشی خودمختاری خوزستان خیانت دادخواهی دادگاه دادگاه مردمی آبان دارو داستان دانش آموز دانشجو دانشگاه دانشگاه تهران دانشمند دانشیان دانیل میتران داوود باقروند داوود رحمانی دبیر کل سازمان ملل دجال دختر آبی درگذشت دروغ دزدی دستمزد دفاع مقدس دفاعیات مجاهدین دکتر حسین گل‌گلاب دلار دلتا دلوار دمکراتیک دمکراسی دمکراسی خیانت شده دوباره می‌سازمت وطن دوران آماده باش دورس دولت دهخدا دهقانان دهه ۶۰ دی دیالکتیک دیپلماسی دیدار صلح دیکتاتور دیکتاتوری دیکتاتوری سلطنتی دیکتاتوری مذهبی دین دین و مذهب دیوید ایمس دیوید کلیگور ذوالقرنین ذوب آهن رادیو مجاهد رانت راه حل سرنگونی راهرو مرگ رای من سرنگونی رئیس جمهور برگزیده رئیسی رباط کریم رپ اعتراضی رجوی رحمان کریمی رزمناو پوتمکین رزمنده رژیم آخوندی رژیم شاه رسانه رسانه حکومتی رستاخیز رستم قاسمی رسول تبریزی رسول خدا رسول مشکین فام رشنگری رشوه رضا پهلوی رضا خان رضا رضایی رضا شاه رضا شمیرانی رفراندوم رفسنجانی رمزارز رمضان رمضان۱۴۰۰ رمضان۱۴۰۱ رنگ روغن روح‌الله حسینیان روح‌الله خالقی روحانی روحانی مترقی روز جهانی روز جهانی حقوق بشر روز جهانی زن روز جهانی صلح روز جهانی کارگر روز جهانی کودک روز جهانی مبارزه با اعدام روز جهانی معلم روز دانشجو روز معلم روزجهانی منع خشونت علیه زنان روزنامه روس تزاری روسیه روشنایی روشنفکر روشنگری رها بحرینی رهایی رهبر مقاومت رهبری ریاست جمهوری ریچارد رابرتس زادی زاگرس زاهدان زاینده رود زباله گردی زبان زری اصفهانی زلزله زمستان زمین زن زنان زندان زندان تهران بزرگ زندان گوهردشت زندانی زندانی سیاسی زندانیان سیاسی زوربا زهرا مریخی زهره صمدی زیارت زینب زینب پاشا زینب کبری زینت میرهاشمی ژئوپلیتیک ژنرال اودیرنو ژنرال دوگل ژنو ژیلبر میتران سارق انقلاب سازمان چریکهای فدایی خلق سازمان خبات کردستان سازمان مجاهدین سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان ملل سال تحصیلی سال میلادی سال نو سال۱۴۰۰ سالن مرگ سانسور ساواک سایبری سپ سپاه سپاه پاسداران سپاه قدس ستار بهشتی ستارخان سخنرانی سخنگوی مجاهدین سراوان سرجنگل سرکوب سرنگونی سرود سرویس جهانی سعدی سعید اقبالی سعید بهبهانی سعید سلطانپور سعید شاهسوندی سعید ماسوری سعید محسن سکولار دمکراسی سکولاریسم سلاح سلطنت سلطنت پهلوی سلطنت طلب سنگسار سواد سوئد سوئیس سوخت بر سوختبران سوریه سولماز ابوعلی سولیوان سونگون سهام سهراب سپهری سی ان ان سیاست سیاسی سیامک نادری سیاوش سیفی سیاهکل سیزده بدر سیستان سیل سیمای آزادی سیمین بهبانی سیمین بهبهانی سیمین دانشور سینما شادگان شاعر شام غریبان شاملو شانگهای شاه شاهزاده شاهنشاهی شب قدر شب یلدا شباهنگ شبکه تروریستی شبکه های اجتماعی شجریان شخصیتهای ایرانی شرایط ذهنی شرایط عینی شریف واقفی شستا شعائر شعار نویسی شعر شعر نو شکرالله پاک‌نژاد شکنجه شکنجه گر شکوفه شمال شورای امنیت شورای مرکزی مجاهدین شورای ملی مقاومت شورای ملی مقاومت ایران شورای نگهبان شورش شوروی شوش شهادت شهدا شهر شهر ری شهر کرد شهر مهران شهرداری تهران شهرزاد احسانی ناطق شهرقصه شهرکرد شهلا حریری مطلق شهیدان شیخ شیخ فضل الله نوری شیخ محمد خیابانی شیر و خورشید شیراز شیطان سازی شیلی شیوا ممقانی صادرات صالح کهندل صدام صدای مجاهد صدور انقلاب صدور بحران صدیقه مجاوری صلح صمد بهرنگی صنایع فولاد صنعت صیاد شیرازی صیانت ضربه شهریور ۵۰ ضرغامی طالبان طالقانی طبری طرح صلح طلسم جنگ طنز سیاسی ظریف ظلمت عارف قزوینی عاشورا عباس داوری عباسقلی صالحی عبدالرضا شهلایی عدالت عدالت در اسلام عراق عرفان عزت الله مقبلی عزیز فولادوند عزیمت از فرانسه عشق عفوبین الملل عقیده عکاسی عکس علم علمی علی علی اکبر اکبری علی اکبر دهخدا علی ربیعی علی صارمی علی صالح آبادی علی مطهری علی میهن دوست علی همتیان علیرضا جعفرزاده علیرضا خالوکاکایی عماد رام عملیات عملیات آفتاب عملیات چلچراغ عملیات مروارید عوام فریبانه عیاران عید فطر عید قربان عید مبعث عیسی آزاده عیسی مسیح غارت غارت و چپاول غرب غلامحسین اسماعیلی غلامحسین بنان غلامحسین ساعدی غلامرضا تختی غلامرضا مسعودی فاجعه فارسی فاز سیاسی فاشیسم دینی فاشیسم مذهبی فاصله طبقاتی فاطمه فاطمه امینی فاطمه زهرا فاطمه صادقی فاطمه مصباح فتانه زارعی فدایی خلق فرار شاه فرانسوا میتران فرانسه فرانکفورتر آلگماینه فرخی یزدی فردوست فردوسی فرشید نصر‌اللهی فرعون فرقه فروش اندام فروغ ایران فروغ جاویدان فرونشست زمین فرهنگ فرهنگی فرهنگیان فریدون مشیری فساد فشافویه فضای مجازی فعال محیط زیست فقر فلاکت فلسطین فلسفه فوتبال فولاد فولاد مبارکه فیزیک فیک نیوز فیلترینگ فیلم سینمایی قاتلان ۶۷ قاجار قاچاق قاسم سلیمانی قاسملو قاضی محمد قالیباف قانون اساسی قانون کار قتل عام قتل عام۶۷ قتلهای زنجیره ای قرآن قرارداد ننگین قرارداد۲۵ساله قربانعلی حسین نژاد. قربانیان قربانیان کرونا قرن پانزدهم قرنطینه قزاق قزلحصار قزوین قضاوت قطعی برق قم قوه قضاییه قهرمان قیام قیام ۲۱دی قیام 57 قیام ۸۸ قیام آبان قیام آبان۹۸ قیام بنزین قیام تنگستان قیام خوزستان قیام دی قیام دیماه ۹۶ قیام دیماه ۹۸ قیام روشنگری قیام سراسری قیام سراوان قیام ضد سلطنتی قیام عراق قیام کارگران قیام۱۴۰۱ قیام۳۰تیر قیصر قیمت کابل کابینه دولت کاخ سفید کارخانه کارگر کارگران کارگردان کارنامه کارنامه سبز کاروان بهار کاریکاتور کاظم رجوی کانادا کانون کانون شورشی کانونهای شورشی کتا صوتی کتاب کتاب اجتماعی کتاب امام حسین کتاب تاریخی کتاب سیاسی کتاب صوتی کرامت الله دانشیان کربلا کربلای۴ کرج کردستان کرونا کریسمس کریمپور شیرازی کسری بودجه کشاورزان کشاورزی کشتار کشتی کشور کشیش کشیش دیباج کشیش میکائلیان کلنل پسیان کلیسا کمیسیون اقتصاد کمیسیون کار کنفرانس کنکور کنگره کوثر کوچک خان کودتا کودتانی فرهنگی کودتای ۲۸ مرداد کودتای ۲۸مرداد کودتای سوم اسفند کودکان کودکان کار کوروش بزرگ کوروش کبیر کولبران کولبری کویت کهشکان کهکشان کهکشان۱۴۰۰ کهکشان۱۴۰۱ کهکشان۱۴۰۳ کهکشان۲۰۲۱ کهکیلویه کی‌را رودیک کیفرخواست گاردین گاندی گرانی گردهمایی گرسنگان گرسنگی گروگان گزارش گزارش خبری گزینه سرنگونی گلرخ ایرایی گلزاده غفوری گلستان گلسرخی گور جمعی گوهر مراد گیسو شاکری لاجوردی لاریجانی لاهیجان لباس شخصی لبنان لرستان لغت نامه لمپن لنین لوازم التحریر لوموند لویزان لوییزا همریش لوییزا هومریش لیبرتی لیبی لیست تروریستی لیست شهیدان مادر شایسته مادران آبان مادران خاوران مارکز مافیا ماکرون مالباخته مالیات ماه رمضان ماهشهر مایک پنس مایکل وایت مبارزات مبارزه مبارزه چیست مبارزه مسلحانه مبعث متروپل مثنوی مجازات مجاهد مجاهدین مجاهدین خلق ایران مجتبی اخگر مجروحان قیام مجلس مجمع عمومی ملل متحد مجید اسدی مجید صاحب جمع محاکمه محرم محسن رضایی محسن زادشیر محسن معصومی محمد اسلامی محمد تهرانچی محمد حنیف نژاد محمد حنیف‌نژاد محمد خدابنده‌لویی محمد ری شهری محمد زند محمد سیدی کاشانی محمد صادق محمد ضابطی محمد کاظم محمد کرد زنگنه محمد محدثین محمد مخبر محمد مهدی اسماعیلی محمدباقر شفتی محمدرضا ایرانپور محمدرضا سعادتی محمدرضا قرایی آشتیانی محمدعلی توحیدی محمدعلی حاج آقایی محمود رویایی محمود عسگریزاده محمود مهدوی محیط زیست مدارس مدرس مدرک تقلبی مدیا مذاکره مذهب مذهبی مرتجعین مرتضی حنانه مرجان مرد مردم مرز پرگهر مرضیه مرغ سحر مریلند مریم بختیاری مریم رجوی مریم قدسی مآب مریم گلزاده غفوری مزار شهیدان مزدور مزدوران مژگان پارسایی مژگان کوکبی مسجد سلیمان مسجد فاطمه زهرا مسعود احمدزاده مسعود خدابنده مسعود راتبی مسعود رجوی مسعود صفدری مسعود مقبلی مسکن مسیح مسیحی مشروطه مشهد مصباح یزدی مصداقی مصدق مطالبات قانونی مطبوعات معصومه عضدانلو معلم معلمان مقالات مقالات اجتماعی مقالات اقتصادی مقالات تاریخی مقالات سیاسی مقاومت مقاومت ایران مقاومت سراسری مقبره کوروش مکه ملا نصرالدین ملاقات ملک الشعرا ملی شدن نفت مماشات من اگر برخیزم مناسک حج منافقین منتظری منطقه منوتو منوچهر براتی منوچهر سخایی منوچهر طاهر زاده منوچهر هزارخانی منیره رجوی مواد مخدر موزه قتل عام۶۷ موزیک موسسات خیریه موسسان پنجم موسی خیابانی موسیقی موشک باران موشکی موقعیت انقلابی مولانا مهاجرت مهدی ابریشمچی مهدی دیباج مهدی رضایی مهندسی انتخابات میانجی میتران میتینگ میدان ژاله میدان میلیونی میرزا رضا کرمانی میرزا کوچک خان میرزاده عشقی میکونوس میکیس تئودوراکیس میلاد میلیشیا میلیونی میهن تی وی ناصر دیوان کازرونی ناصر صادق ناصرالدین شاه ناظم حکمت نافرمانی مدنی نامه نایاک ندا حسنی نرگس غفاری نروژ نسرین پارسیان نسل کشی نشریه مجاهد نصرالله زرین پنجه نطنز نظامی نظرسنجی نفت نفتگران نقاشی نقدینگی نمایشگاه نمایشنامه نماینده نورمراد کله جویی الوار نوروز نوروز۱۴۰۰ نوروز۱۴۰۱ نوروز۱۴۰۳ نوروز۹۹ نوری علا نوید افکاری نویسنده نهضت ملی نیروی انتظامی نیروی قدس نیشکر هفت تپه نیکسون نیما یوشیج نیمه شعبان نیویورک تایمز واشنگتن واکسن واکسن برکت واکسن چینی واکسن فایزر واکسیناسیون ورزش ورزشکاران وزارت اطلاعات وزارت خارجه وزرات اطلاعات وطن وفات ولادت ولایت فقیه ولی فقیه ولی‌الله فیض‌مهدوی ویتنام ویروس ویکتور خارا ویلیام هزلیت وین هائیک هوسپیان مهر هاشم خواستار هالیوود هامبورگ هایک هوسپیان مهر هجرت هجرت بزرگ هزارخانی هسته ای هلدینگ همایون کهزادی همبستگی همدان همیاری هنر هنرمند هواپیمای اوکراینی هورالعظیم هیتلر یادواره یارانه یاسرعرفات یروم ستاقیان یزدی یعقوب ترابی یغمایی یک شاخه گل یوسف نوری یونان یونایتد پرس یونسکو FATF

بازدید از وبلاگ

مانور بزرگ جنگی سیمرغ رهایی ارتش آزادیبخش ملی ایران